کاخ چهلستون قزوین

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کاخ چهلستون قزوین عمارتی زیبا و قدیمی در شهر قزوین است که از یادگاری های دوران صفوی به شمار می آید. کاخ چهلستون قزوین با نام عمارت کلاه فرنگی نیز شناخته می شود که از مجموعه کاخ های سلطنتی زمان شاه تهماسب صفوی به جا مانده است. اگر اهل طبیعت گردی و بازدید از جاذبه های تاریخی باشید، احتمال می رود که به قزوین سفر کرده باشید یا اطلاعاتی درباره جاذبه های تاریخی آن به گوشتان خورده باشد. حتی اگر صحبت هایی هم راجع به بناهای تاریخی قزوین شنیده باشید، شما را مجاب به سفر به این شهر می کند تا زیبایی های تاریخی و طبیعی آن را از نزدیک مشاهده نمایید. در ادامه این بخش همراه لوکس ویلا باشید تا با کاخ چهلستون قزوین که از زیباترین جاذبه های دیدنی قزوین به شمار می آید، آشنا شویم.

کاخ چهلستون قزوین کجاست و مسیر دسترسی

کاخ چهلستون قزوین که به عنوان تنها کاخ سلطنتی به جا مانده از دوران سلطنت شاه تهماسب شناخته می شود و امروزه به موزه ای زیبا تبدیل شده، میدان آزادی قزوین یا همان میدان سبزه میدان واقع شده است. این عمارت زیبا مانند نگینی درخشان و تاریخی در میان شهر قزوین است که علاوه بر اهالی قزوین، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب نموده است.

سبزه میدان یکی از اصلی ترین میدان های شهر قزوین بوده که برای دسترسی به آن می توانید از مسیرهای مختلفی استفاده نمایید. برای این منظور می توانید ابتدا خود را از طریق بلوار مدرس به چهارراه خیام رسانده و پس از آن مسیر خیابان نادری را پیش بگیرید تا به سبزه میدان برسید. عمارت چهلستون قزوین اولین چیزی است که در این میدان توجه شما را به خود جلب می کند. یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به کاخ چهلستون، خیابان امام خمینی هم می باشد.

همچنین اگر می خواهید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به این کاخ مراجعه کرده و از آن دیدن کنید، می توانید ابتدا خود را به میدان ولیعصر رسانده و با استفاده از تاکسی هایی که به سبزه میدان می روند، خود را به سبزه میدان رسانده و آن جا از تاکسی پیاده شوید. یک پارک بزرگ در این منطقه وجود دارد که اگر از سمت پارک به طرف کاخ بروید، می توانید آن را در مقابل خود مشاهده کرده و به بازدید از آن اقدام نمایید. در طول مسیری که برای رسیدن به این عمارت تاریخی طی می کنید، جاذبه تاریخی دیگری به نام کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین وجود دارد که پیشنهاد می شود اگر به جاذبه های تاریخی علاقه مند هستید، به بازدید از آن نیز اقدام نمایید.

شماره تماس کاخ چهلستون قزوین: 02833234935

ساعت بازدید از کاخ چهلستون قزوین: ساعت 9 صبح تا 18:30 عصر

آدرس کاخ چهلستون قزوین: استان قزوین، قزوین، مرکز شهر، سبزه میدان یا میدان آزادی

کاخ چهلستون قزوین

آشنایی با کاخ چهلستون قزوین

هر زمان که نام کاخ چهلستون را می شنویم، ناخودآگاه ذهن ما به سراغ کاخ چهلستون اصفهان می رود که شاهکاری از دوران صفوی در شهر اصفهان است. حال جالب است بدانیم که کاخ چهلستون قزوین هم یکی دیگر از شاهکارهای معماری دوران صفوی در شهر قزوین است که از آن دوران در این شهر به یادگار مانده و جاذبه ای تماشایی و دیدنی در قزوین به شمار می رود. جاذبه های تاریخی که از دوره های مختلفی از تاریخ ایران در شهرهای مختلف وجود دارند و به عنوان یادگاری از آن ها دیدن می کنیم، داستان ها و روایت های تاریخی مختلفی در دل آن ها گنجانده شده که برخی از آن ها به شهرت جهانی نیز رسیده اند.

دوران صفویه را می توانیم یکی از مهمترین دوران تاریخ ایران در ساخت و ساز و عمران و آبادانی شهرهای مختلفی از ایران از جمله قزوین دانست. عمارت چهلستون قزوین به عنوان تنها کوشک به جا مانده از مجموعه کاخ های سلطنتی دوران حکومت شاه تهماسب به حساب آورد. کاخ چهلستون قزوین با عنوان عمارت کلاه فرنگی نیز شهرت داشته و عمارتی زیبا با سبک معماری ایرانی می باشد که 2 طبقه را در خود جای داده است. دستور ساخت این کاخ تاریخی را شاه تهماسب صفوی که به عنوان دومین پادشاه سلسله صفویان منصوب شده بود، صادر نمود.

بسیاری از جاذبه های تاریخی که امروزه در نقاط مختلفی از ایران شاهد آن ها هستیم، در طول مدت زمانی که از ساخت آن ها گذشته، با تغییر کاربری مواجه شده اند که کاخ چهلستون قزوین نیز یکی از همان بناهای تاریخی محسوب می شود و امروزه به موزه خوشنویسی تبدیل شده است. آثار بسیاری از هنرمندان و خوشنویسان ایرانی اعم از درویش عبدالمجید، میرعماد قزوینی، محمد حسین عماد کتاب و غیره در این موزه  به نمایش گذاشته شده اند که اهالی هنر را به سمت خود جذب می کنند.

تاریخچه کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهلستون قزوین را می توان به عنوان یکی از زیباترین و بهترین نمونه های شاهکار معماری ایرانی در دوران صفویه به شمار آورد و قدمت این بنای تاریخی به دوره صفویه می رسد که تا به امروز در شهر قزوین به جا مانده است. در سال 951 هجری قمری شاه تهماسب صفوی برای جلوگیری از حملات ترکان عثمانی، پایتخت ایران را از تبریز به قزوین انتقال داد و از آن پس، شهر قزوین را به عنوان پایتخت ایران معرفی نمود. از آنجایی که با روی کار آمدن هر پادشاه ایرانی که پایتخت را تغییر می داد و برج و بارویی را برای خود در شهرهای مختلف می ساخت، شاه تهماسب نیز زمینی از زمین های زنگی آباد را از یکی از سران قزوین که میرزا شرف جهان نام داشت، خریداری نمود و دستور ساخت عمارتی زیبا و ماندگار را صاد کرد و چند تن از معماران حاذق ایرانی را برگزید و تا زمینی را که خریداری کرده بود، به باغی مربعی شکل تبدیل سازند و عمارتی زیبا در میان آن بنا کنند.

مجموعه چهلستون قزوین علاوه بر عمارت، دارای بخش های متنوع دیگری همچون تالار، ایوان ها و حوض های آب زیبایی می باشد که هر کدام از این بخش ها دارای جذابیت های خاصی برای این کاخ هستند. وجود همین بخش ها توانسته یکی از بهترین دیدنی های قزوین را به وجود بیاورد و امروزه گردشگران زیادی به بازدید از آن اقدام نمایند. از بخش های به جا مانده از باغ صفوی می توان به عمارت کلاه فرنگی و سردر عالی قاپو اشاره نمود که قدمت آن ها نیز به دوران صفوی می رسند و در میان باغی بزرگ و وسیع جای گرفته اند. باغ صفوی باغی بسیار بزرگ و باصفاست که در درختان سرسبز و انبوهی تمام این باغ را فرا گرفته اند. طول این باغ از خیابانی که در شمال سبزه میدان قرار گرفته آغاز شده و تا حیاط نادری امتداد دارد.

همچنین عرض آن نیز از مقابل اداره پست و تلگراف تا دیوار غربی شعبه بانک ملی کشیده شده است. در زمان های آینده ای که ساخت و سازهای متعددی در این محدوده از شهر قزوین صورت پذیرفتند، سبب می شدند بخش های زیادی از این باغ حین عملیات عمرانی از بین بروند. کاخ چهلستون قزوین همانند بسیاری دیگر از جاذبه های تاریخی و آثار باستانی در طول مدت زمانی که از عمر آن ها سپری می شود، مورد بازسازی هایی قرار می گیرند و در این بازسازی ها تغییراتی در آن ها صورت می پذیرند. این بنای تاریخی در دوران قاجاریان که فرمانداری قزوین به دست محمد باقر سعدالسلطنه بود، بازسازی هایی بر روی عمارت کلاه فرنگی انجام شد و نام آن به چهلستون تغییر داده شد.

همانطور که گفته شد، در بازسازی ها و مرمت هایی که در بناهای تاریخی انجام می شوند، تغییراتی همچون اضافه یا حذف کردن بخش های مختلف می باشند که در دومین طبقه از عمارت چهلستون قزوین تغییراتی رخ داد و بخش های مختلفی به آن اضافه گردید و سبب تغییر نمای ظاهری و فضای داخلی آن شدند. این مجموعه تاریخی نیز همانند بسیاری دیگر از آثار تاریخی به جا مانده، در طول مدت زمانی که از عمر آن ها سپری می گردد، با تغییرات کاربری مواجه شد و در دوران پهلوی از آن به عنوان پایگاه فرمانداری استفاده گردید. در سال 1336 هجری شمسی، نقاشی هایی که در این عمارت زیر لایه ای از گچ پوشانده شده بودند، نمایان گردیدند و در سال 1352 نیز این نقاشی ها مورد لایه برداری قرار گرفتند و پایین آورده شده اند و در پی آن نیز صدمه های به بنای این عمارت وارد آمدند.

کاخ چهلستون قزوین بار دیگر بعد از انقلاب اسلامی مورد بازسازی قرار گرفت و دور ایوان های آن را در سال 1357 کلاف کشی کردند و در این بازسازی ها هم در میان سال های 1360 تا 1361 ستون های چوبی را حذف کرده و تیرآهن را جایگزین آن ها نمودند. در راستای کاهش رطوبت این بنا، کانال کشی هایی را در پایه ستون ها قرار دادند. سقف بنا که از ابتدا به صورت شیروانی طراحی شده بود، در سال 1371 مورد بازسازی قرار گرفت تا از نفوذ باران و برف به داخل عمارت جلوگیری شود. بازهم این موزه در سال اخیر با تغییر کاربری مواجه گردید و از کاخ به موزه خوشنویسی تبدیل شد. همچنین امکاناتی نظیر سیستم های سرمایشی، گرمایشی و ایمنی به این عمارت افزوده شد و علاقه مندان زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند.

کاخ چهلستون قزوین

معماری کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهلستون قزوین را می توان یکی از نمونه های خارق العاده بناهای باستانی باقی مانده از دوران صفویه در شهر قزوین به شمار آورد که در سال های اخیر توجه بسیاری از علاقه مندان به بناهای تاریخی را به خود جلب کرده است. این کاخ زیبا در میان باغی سرسبز و باصفا جای گرفته که دور تا دور آن را درختان سرسبز و انبوه فرا گرفته اند و جلوه خاصی را برای این باغ و کاخ پدید آورده اند.

عمارت چهلستون قزوین دارای دو طبقه بوده که به صورت ستون هشت ضلعی بوده و برای ساخت و طراحی آن از محور پلیپایی (صلیبی) و برون گرا استفاده شده است. کاخ هشت بهشت اصفهان نیز شباهت زیادی به این عمارت دارد. این عمارت دارای مساحتی حدود 500 متر مربع بوده و نقشه آن توسط شاه تهماسب از روی نقشه معماری ترک به روش شطرنجی کوچک تر ساخته شد.

جالب است بدانید این مجموعه تاریخی دارای تونل های زیرزمینی برای دسترسی به مجموعه دولتخانه صفوی می باشد که از زیر زمین کشیده شده و امتداد آن ها تا بیرون شهر می باشند. این تونل های زیرزمینی برای آن ساخته شده اند که اگر حمله دشمن آن ها را تهدید کرد، بتوانند از طریق این تونل ها به عنوان مسیر خروج اضطراری از کاخ استفاده نمایند. جاذبه تاریخی دیگری به نام آب انبار سردار بزرگ در شهر قزوین وجود دارد که از روزگار قاجار به یادگار مانده و در محله راه ری قرار گرفته است که در صورت علاقه به جاذبه های تاریخی می توانید از آن نیز دیدن کنید.

تزئینات کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهلستون قزوین علاوه بر تاریخچه مهم و پرباری که در پس خود پنهان کرده، دارای زیبایی های چشمنوازی در خود می باشد که هر یک از این تزئینات، زیبایی های خاصی را برای عمارت پدید آورده اند. از آنجایی که این عمارت زیبا به دستور شاه تهماسب صفوی ساخته شده و شاه تهماسب به عنوان پادشاهی هنر دوست شناخته می شد، تزئینات متنوعی در بخش های مختلف این عمارت به کار رفته اند که در این بخش می خواهیم به آشنایی با تزئینات آن آشنا شویم.

اگر بخواهیم درباره تزئینات به کار رفته در عمارت چهلستون صحبت کنیم، حرف های زیادی برای گفتن هست؛ چرا که تزئینات چشمنواز و متنوعی برای این کاخ به کار رفته اند که چشمنواز ترین آن ها مربوط به شیشه های رنگارنگ پنجره های کاخ می باشد و هنگامی که نور آفتاب به آن ها می تابد، روشنایی رنگی و زیبایی را برای فضای داخلی کاخ چهلستون قزوین پدید می آورند و زیبایی کاخ را چندین برابر خواهند کرد. استفاده از شیشه های رنگی برای پنجره های این عمارت علاوه بر زیبایی، حتی می تواند حشرات موذی را دور کنند. در طبقه اول عمارت چهلستون، نقاشی های متنوعی بر روی دیوارها دیده می شوند که هنر نگارگری مکتب قزوین را به وضوح به نمایش گذاشته اند. با روی کار آمدن دولت پهلوی که این عمارت با تغییر کاربری مواجه گردید و به فرمانداری تبدیل شد، صدمات زیادی به این نقاشی ها وارد شدند و گچ کاری گردیدند.

این نقاشی از نوع نقاشی های مینیاتور بودند و قدمت آن ها به دوران صفویه می رسید و خطوط نرمی که در این نقاشی ها وجود دارند، به خوبی توانسته اند پیچ و انحنای بدن مردان و زنان را نشان دهند. بسیاری از هنرمندان آن دوره، برای ترسیم مناظر عاشقانه در حرفه خود تخصص داشتند. برخی از نقاشی های موجود در کاخ چهلستون قزوین شامل دیوارنگاره هایی می شدند که تصاویر سینه سرخ، قرقاول، مرغابی، گنجشک و غیره بر روی آن ها نقش بسته اند. یک تابلوی زیبا در جبهه شمالی این بنا قرار دارد که در آن تصویر یک جشن دیده می شود که می توان در آن منظره ای از یک باغ سرسبز و زیبا با درختان انبوه را مشاهده کرد.

همچنین یک تابلوی دیگر در ایوان شرقی عمارت قرار گرفته که از درخشندگی چشمنوازی برخوردار بوده و یکی از بهترین و پرطرفدارترین آثار نقاشی به یادگار مانده در این کاخ محسوب می شود. رنگ هایی نظیر آبی، طلایی و مغز پسته ای در این نقاشی ها به چشم می خورند. وصف های بسیار زیبا و دلنوازی از کاخ چهلستون قزوین در اشعار عبدی بیگ شیرازی، از شاعران و مورخان دوران شاه تهماسب صفوی، وجود دارند که حتی از نقاشی های زیبای این کاخ نام برده و هنر دست هنرمندانی همچون مظفر علی نقاش، میرزا علی نقاش، رضا عباسی، عبدالجواد استرآبادی و علی اصغر نقاش را ستایش کرده اما نامی از معماران عمارت کلاه فرنگی در اشعار وی دیده نمی شود.

تزئینات این بنای زیبا تنها به طبقه اول آن ختم نشده و دومین طبقه از عمارت چهلستون قزوین مزین به تزئینات متعددی بود که تنها چند تابلوی نقاشی از آن به جا مانده اند. بر روی دیوارهای طبقه دوم کاخ چهلستون قزوین سه لایه نقاشی قرار دارند که قدمت لایه های اول و دوم آن متعلق به دوران صفویه و لایه سوم آن نیز متعلق به دوران قاجار می باشد. در دوران صفوی نقاشی ها را با استفاده از آب رنگ می کشیدند و همین باعث می شد رنگ نقاشی ها ملایم تر باشند.

دوران قاجار کمی تغییر در سبک نقاشی ها صورت پذیرفت که به جای آب رنگ از رنگ های گیاهی استفاده می کردند که دارای رنگ های تندتری نسبت به آب رنگ ها بودند و نقاشی ها جان تازه تر و زنده تری داشتند. حتی تصاویری هم که در نقاشی ها دیده می شدند با نقاشی های دوره قبل خود متفاوت بودند و از تغییر و تحولات سیاسی معاصر خود تأثیر پذیرفته بودند و روی کار آمدن نادرشاه افشار و مکتب نادریه را می توان در آن ها مشاهده کرد.

تزئینات این بنای زیبا تمام شدنی نبوده و تزئینات متنوعی در آن به کار رفته اند و کاشی کاری ها، طلاکاری ها و خاتم کاری های متنوعی را می توان مشاهده نمود که هر یک از آن ها به نوبه خود خیره کننده بوده و توجه شما را به خود جلب می کنند.

کاخ چهلستون قزوین

آشنایی با بخش های کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهلستون قزوین کاخی زیبا و تماشایی در میان شهر قزوین بوده که در مرکز این شهر قرار داشته و در دوران صفویه به عنوان کلاه فرنگی شناخته می شد. کاخ چهلستون قزوین به صورت عمارتی تاریخی و زیبا در میان باغی سرسبز می باشد که بخش های متنوعی در این مجموعه جای گرفته اند و در این بخش می خواهیم به آشنایی با بخش های مختلف این عمارت تاریخی آشنا شویم.

ورودی های عمارت

عمارت زیبای چهلستون قزوین دارای چندین ورودی می باشد که هر کدام از این ورودی ها دارای تزئیناتی هستند که با کاشی های سرامیکی، نقاشی های سنتی ایرانی، گل و بوته و غیره مزین شده اند و هنگامی که برای ورود به این عمارت از آن ها استفاده می کنید، نگاه شما را در ابتدا به خود خیره می کنند.

طبقه اول کاخ چهلستون

اولین طبقه از عمارت چهلستون قزوین متعلق به دوران صفویه بوده و یک سالن بزرگ در این طبقه قرار داشته که چهار اتاق دور تا دور آن را احاطه کرده اند و هر کدام از این اتاق ها دارای طراحی های متفاوت از هم می باشند. این کاخ دارای 4 ایوان می باشد که در زمان های گذشته دارای فضای باز بودند و سبب می شدند که دائما هوای مطلوب در فضای داخلی عمارت در جریان باشد و ورودی این بنا دارای شیبی بود که باعث می شد هوای تازه به مرکز بنا برسد و تهویه مناسبی در عمارت در جریان قرار گیرد؛ اما بازسازی هایی که در این عمارت صورت پذیرفتند و در راستای حفاظت بیشتر بنا، پنجره هایی برای ایوان های آن قرار داده شدند که جریان هوای بیرون به فضای داخلی عمارت کمتر شد.

حوض های آب زیبایی در بخش های شمال، مرکز و جنوب طبقه اول عمارت وجود داشتند که آب داخل آن جریان داشتند و هنگامی که هوای مطلوب از فضای بیرونی عمارت به داخل عمارت راه پیدا می کردند، هوای داخل عمارت نیز خنک می شد. همچنین صدای آب داخل حوض نیز آرامش خاصی را برای فضای داخلی کاخ چهلستون قزوین پدید می آورد.

با گذشت زمان که تغییرات چشمگیری در زمان های مختلفی از تاریخ در این عمارت صورت پذیرفتند، تنها حوض های بخش مرکزی و جنوبی عمارت به جا مانده اند و خبری از حوض بخش شمالی آن نیست. همچنین جریان آب داخل حوض ها سبب رطوبت در فضای داخلی می شد که در پی آن نیز آسیب هایی به بنا وارد می شدند و از همین رو، جریان آب نیز متوفق گردید. دور تا دور طبقه اول این کاخ توسط یک رواق با ستون های آجری و قوس های نیم دایره محاصره شده است. سقف طبقه اول این کاخ با مقرنس کاری های زیبایی تزئین شده است و همچنین کف آن نیز در گذشته از آجر پوشیده شده بود و در پی بازسازی هایی که توسط میراث فرهنگی قزوین در آن انجام شدند، کف بنا را با سفال پوشاندند.

کاخ چهلستون قزوین

طبقه دوم عمارت چهلستون

اکنون به آشنایی با دومین طبقه از این عمارت می رسیم که در زمان های گذشته از طریق یک راه پله که در بخش شرقی عمارت قرار داشت امکان پذیر بود که در حال حاضر غیر قابل استفاده بوده و مسدود شده است و مسیر پلکانی دیگری در بخش شمالی آن قرار دارد که امکان دسترسی طبقه اول به دوم را به وجود آورده است. در زمان های گذشته این راه پله آجر فرش بود و پس از بازسازی هایی که در آن انجام شد، سنگ های مرمر به جای آن ها گذاشته شد. هنگامی که پله ها را طی می کنید تا به طبقه دوم عمارت دسترسی پیدا کنید، یکی از اتاق های گوشواره مقابل شما قرار دارد که وارد آن خواهید شد.

سالن بزرگ دیگری در این بخش قرار دارد که به نام سالن مرتضی شناخته می شود که سالنی وسیع با نورگیر زیبا می باشد. 4 اتاق گوشواره در اطراف این سالن زیبا وجود دارند که یکی از این اتاق ها مسیر دسترسی طبقه اول به طبقه دوم را امکان پذیر کرده است. اتاق های گوشواره یکی از ویژگی های سبک معماری دوران قاجار است که در بسیاری از معماری های قاجاری می توان آن را مشاهده کرد؛ در واقع اتاق های گوشواره از ابتدا در این بنا وجود نداشتند و در جریان بازسازی هایی که در دوره قاجار در کاخ چهلستون قزوین انجام پذیرفت، به این عمارت اضافه شدند.

در واقع دوران قاجار را می توان یکی از مهمترین دوران در تغییرات این عمارت دانست و بیشترین تغییراتی که در این بنا صورت گرفت، مربوط به طبقه دوم کاخ می باشند. ارسی هایی که برای دومین طبقه در نظر گرفته شده اند، نور بسیار زیادی را وارد فضای داخلی عمارت کرده و سبب زیباتر شدن فضای داخلی عمارت می شود. این ارسی ها دارای شیشه های رنگی بسیار زیبایی بودند که از آلمان وارد شده بودند و دارای چهار رنگ بوده که هر کدام از آن ها بیان گر فصل های سال بودند که شامل رنگ های سبز بیان گر فصل بهار، قرمز بیان گر فصل تابستان، زرد بیان گر فصل پاییز و آبی بیان گر فصل زمستان می شدند.

وجود شیشه های رنگارنگ در میان ارسی ها فضای داخلی و نمای بیرونی عمارت را جلوه خاصی بخشیده بودند. آیات و کلمات قرآنی را نیز می توان در این بخش مشاهده نمود که تأثیر به سزایی بر زیبایی ارسی ها دارند. برای زیبایی و زینت بخشیدن به نمای بیرونی عمارت، در اطراف تالار طبقه دوم، غلام گردشی یا راهروی اطراف تالار ساخته شده که جلوه چشمنوازی را برای نمای بیرونی آن پدید آورده است. در دوران قاجار نیز تغییراتی برای زیباتر شدن این بخش انجام شد که ستون های چوبی ظریف و زیبایی را برای آن قرار داده اند.

موزه خوشنویسی قزوین

به هر بخشی از این عمارت زیبا قدم بگذارید، می توانید جاذبه ای تماشایی را مشاهده کنید و هر کدام از آن ها جلوه گر هنرهای متنوعی از هنرمندان نامداری می باشند که همچنان نام آن ها به یادگار مانده است. از آنجایی که در دوره ای از تاریخ این کاخ موزه کاربری گذشته خود را از دست داد و به موزه خوشنویسی تبدیل شد، این موزه را می توان به عنوان یکی از غنی ترین موزه های خوشنویسی ایران قلمداد کرد. انواع آثار خوشنویسی از هنرمندان مختلفی در موزه خوشنویسی قزوین قرار داده شده اند که با خطوط مختلفی نظیر خط نستعلیق، ثلث، شکسته نستعلیق، نسخ غیره می باشند که از هنرمندان مختلفی به یادگار مانده اند.

از معروف ترین هنرمندان می توان از بزرگانی همچون میرعماد قزوینی، ملک محمد، مالک دیلمی، وصال شیرازی، میرحسین خوشنویس باشی، عمادالکتاب، احمد نیریزی، میرعلی هروی، زین العابدین قزوینی، خواجه اختیار و میرزا غلامرضا نام برد. نوع نگارش آثار خوشنویسی مختلفی که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند، نمایانگر هنر خوشنویسی مکتب قزوین می باشند. برای راه اندازی موزه خوشنویسی قزوین ابتدا برای جمع آوری آثار هنرمندان، به سراغ موزه قزوین رفتند و موفق به پیدا کردن آثار مورد نظر نشدند.

از همین رو به سراغ دیگر موزه های کشور رفتند و باز هم با موانعی مواجه شدند و هیچ موزه ای راضی به اهدای آثار موزه خود نبود. همین موضوع سبب گردید برای کمک به سراغ مجموعه دارهای شخصی قزوین و استادان خوشنویسی و نامداری همچون استاد پیله چی، استاد محصص مستشاری و استاد عاملی رفتند و آثار خطی و تابلو خط های تاریخی را از سال 1382 خریداری نمودند.

کاخ چهلستون قزوین

قیمت بلیط و ساعت بازدید از کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهلستون قزوین یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی گردشگری قزوین است که بسیاری از هنردوستان و علاقه مندان به تاریخ را به سمت خود دعوت می کند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به بازدید از این کاخ زیبا علاقه دارید، می توانید همه روزه به غیر از تعطیلات رسمی سوگواری از ساعت 9 صبح تا 18:30 عصر به بازدید از این مجموعه اقدام نمایید. همچنین برای ورود به کاخ چهلستون قزوین بایستی بلیطی به بهای 4 هزار تومان (سال 1401) تهیه نمایید.

بهترین زمان بازدید از کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهلستون قزوین جاذبه ای تاریخی در شهر قزوین است که می توانید هر زمانی از سال را که بخواهید، برای بازدید از آن انتخاب کرده و به آن مراجعه نمایید. این عمارت که به صورت جاذبه ای سربسته می باشد، زمان خاصی برای بهترین زمان بازدید از آن وجود نداشته و تنها می توانید بهترین زمان سفر خود را به شهر قزوین انتخاب نمایید تا بتوانید از جاذبه های بیشتری در این شهر دیدن کنید. از بهترین زمان های سفر به شهر قزوین می تواند فصل های بهار و تابستان و حتی پاییز هم باشند که هوای این شهر معتدل بوده و از سرما و گرمای شدید در آن خبری نیست.

[html_block id=”73354″]

راهنما سایت

آدرس

استان قزوین، قزوین، مرکز شهر، سبزه میدان یا میدان آزادی

شماره تماس
هزینه بازدید

۴/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 18:30

یک‌شنبه

9 الی 18:30

دو‌شنبه

9 الی 18:30

سه‌شنبه

9 الی 18:30

چهار‌شنبه

9 الی 18:30

پنج‌شنبه

9 الی 18:30

جمعه

9 الی 18:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه