عمارت باغ سپهدار

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین مناطق ایران که توانسه عده ی زیادی را به سمت خود جذب نماید و در آن جاذبه های مختلفی وجود دارد، قزوین می باشد. این منطقه از کشور آب و هوای خوبی داشته و به همین دلیل مورد هدف بسیاری از مسافران قرار دارد. اگر تمایل دارید برای سفر به قزوین اقدام کنید بهتر است از جاذبه های تاریخی این منطقه نیز دیدن نمایید تا در کنار دیدنی های طبیعی بتوانید تجربه بهتری داشته باشید. یکی از جاذبه های تاریخی قزوین که موضوع این بار مقاله ما می باشد، عمارت باغ سپهدار می باشد. بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی درباره این سازه تاریخی به دست آورید.

عمارت باغ سپهدار کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به عمارت باغ سپهدار بهتر است ابتدا خود را به میدان حسن پور برسانید و سپس در جهت شمال شرقی به سمت خیابان فلسطین ادامه دهید. خیابان فلسطین را تا کمی بعد از تقاطع حیدری دنبال کنید تا به مقصدتان که در راست شما قرار گرفته برسید. مسافت این مسیر از میدان حسن پور تا عمارت باغ سپهدار تقریبا 750 متر بوده و در حدود 3 دقیقه نیز بدون ترافیک در راه خواهید بود. هم چنین یک لوکیشن از مقصد برایتانقرار داده شده تا به وسیله آن بتوانید به آسانی و با نقشه خود را به مقصد برسانید.

آدرس عمارت باغ سپهدار: قزوین، خیابان فلسطین غربی، قبل از پل عمران

درباره عمارت سپهدار

قزوین به عنوان یکی از مناطق تاریخی در کشور شناخته می شود چرا که عمارت ها و سازه های مختلف با قدمت زیاد در خود دارد. یکی از این بنا های تاریخی که قدمت آن به اواخر قاجاریه و اوایل دوران پهلوی بر می گردد، عمارت باغ سپهدار می باشد. این عمارت در آن زمان برای یکی از افراد مشهور به نام محمدولی خان سپهسالار تنکابنی ملقب به سپهدار اعظم ساخته شد و در همان زمان نیز به عنوان یکی از زیبا ترین بنا های شهر شناخته می شد.

بهتر است در صورتی که تمایل برای تماشای جاهای دیدنی قزوین داشتید حتما به این عمارت سری بزنید و معماری و بخش های مختلف آن را از نزدیک تماشا نمایید. عمارت سپهدار در قلب یک باغ زیبا ساخته شده و از این بابت نیز بسیار جذاب می باشد. این عمارت دو طبقه بوده و نمایی آجری دارد و اگر به خیابان فلسطین غربی بروید می توانید به آسانی به آن دسترسی یابید.

این عمارت در سال های مختلف کاربری های متفاوتی داشت و هم اکنون تبدیل به موزه کشاورزی شده است. در سال 1377 عمارت باغ سپهدار در فهرست اثار ملی به ثبت رسید تا این اثر تاریخی برای آیندگان نیز باقی بماند. اگر تمایل دارید به قزوین سفر کنید بهتر است به این باغ عمارت زیبا نیز سری بزنید تا تجربه بهتری از سفرتان به دست آورید. عمارت سپهدار یکی از آثار ارزشمند قزوین می باشد و به همین دلیل نباید تماشای آن را از دست بدهید.

عمارت باغ سپهدار

تاریخچه عمارت باغ سپهدار

همان طور که گفته شد این عمارت متعلق به شخصی به نام محمدولی خان سپهسالار تنکابنی بود و به دستور وی نیز این بنا ساخته شد. رئیس الوزرا به عنوان یکی از مهم ترین شخصیت های زمان قاجار بود و این خانه در بین سال های 1323 تا 1327 ساخته شده و ساخت آن چهار سال به طول انجامید. عمارت سپهدار شاید در ابتدا منطل این فرد بود ولی در دوران مختلف برای امور متعددی استفاده شد. به عنوان مثال در زمان جنگ جهانی اول مورد استفاده نظامیان روسیه و انگلستان قرار گرفت.

کمی بعد سپهدار اعظم به دلیل بدهی خود به دولت نتوانست این ملک را حفظ کند و همانند دیگر اموالش به دولت واگذار کرد. عدم رسیدگی و مرمت این بنا سبب شد تا دچار آسیب هایی جدی شود و به همین دلیل با بازسازی انجام شده برای آن در سال 1335 در اختیار اداره کشاورزی قرار گرفت. چند سال بعد در سال 1377 این عمارت زیبا در فهرست اثار ملی به ثبت رسید و چندی بعد در سال 1389 موزه کشاورزی در این سازه تاسیس گشت.

در حال حاضر این بنا با نام موزه کشاورزی قزوین نیز شناخته می شود و در آن می توانید آثار مختلفی را همانند ظروف سفالی، تراکتور های قدیمی، گاوآهن، خرمن کوب، حوض های سنگی و… را تماشا نمایید. فردی که در این باره زحمت فراوانی را به جان خرید و باعث تبدیل این بنا به موزه شد، مرتضی تدین بود. جالب است بدانید که این فرد حتی از درآمد خودش برای خرید برخی از وسایل موزه خرج کرد و این در حالی بود که مسئولان مربوطه هیچ اقدام درست و کارآمدی در این راستا انجام ندادند.

چندی بعد با حکم قضایی این موزه تعطیل شد و در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفت. مرتضی تدین بعد از تعطیلی موزه وسایلی را که با زحمت جمع آوری کرده بود را به خانه و مزرعه خویش انتقال داد. لازم به ذکر است این موزه هنوز هم تعطیل بوده و تمامی زحمات تدین به سمت هیچ رفت.

معماری موزه کشاورزی قزوین

در باره معماری به کار رفته در ساخت این بنا می توان به این مورد اشاره کرد که بسیار شبیه به کاخ چهل ستون قزوین می باشد. البته کاخ چهل ستون در دوران صفویه احداث شده و حتی گفته شده که معماری این بنا بی شباهت به مهمان خانه بزرگ قزوین که در دوران قاجار بنا شده نیست. هر سه سازه گفته شده را می توانید در سفر به قزوین تماشا کنید و خودتان از نزدیکی شاهد صحت مطب گفته شده باشید. با توجه به معماری الهام گرفته شده از دو بنای ذکر شده می توان گفت در ساخت عمارت باغ سپهدار به دنبال نمایش قدرت بوده اند.

این عمارت دو طبقه بوده و که در طبقه همکف می توانید چندین اتاق که مربوط به بخش خدمات، راهرو و سالن مرکزی می شده را ببینید. در طبقه بعدی نیز می توانید دوباره چند اتاق و یک تالار را مشاهده نمایید. این ساختمان را شبیه به یک کوشک ساخته اند که دور رو بر آن فضای باز است. هم چنین شما می توانید یک ایوان را ببینید که دور تا دور بنا وجود داشته و به همین دلیل زیبایی بالایی را به بنا داده است. از خیابان فلسطین می توانید نمای بخش شمالی عمرات باغ سپهدار را ببینید.

تعداد ستون های به کار رفته در ساخت عمارت سپهدار زیاد است و از این تعداد می توانید 7 ستون را در بخش شمای و 5 ستون را در قسمت جنوبی بنا ببینید. اگر به تماشای این عمارت زیبا بروید در نمای اول متوجه اختلاف ارتفاع ساختمان از زمین خواهید شد و این مورد به زیبایی سازه افزوده است. اگر به قزوین سفر کردید تماشای معماری بنا های تاریخی هم چون این عمارت را از دست ندهید تا بتوانید تجربه بهتری به دست آورید.

عمارت باغ سپهدار

جاذبه های نزدیکی به باغ سپهدار

شما با مراجعه به این جاذبه می توانید برای دیدن آثار دیگری که در نزدیکی آن قرار دارد نیز بروید. یکی از این جاذبه ها کاخ چهلستون قزوین می باشد که در فاصله ای کم و تقریبا 5 دقیقه ای از آن قرار گرفته است. همان طور که به آن اشاره کردیم معماری این بنا شبیه به عمارت باغ سپهدار بوده و تماشای آن را نباید از دست بدهید. یکی دیگر از جاذبه هایی که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید بوستان الغدیر است که این جاذبه نیز در فاصله ای تقریبا 6 دقیقه ای با آن قرار گرفته است. امکاناتی که درون این پارک قرار دارد می تواند به مسافران برای کمپ کردن نیز کمک کند تا اقامت خوبی را داشته باشند.

نکات بازدید از عمارت باغ سپهدار قزوین

اگر تمایل داشتید برای مراجعه به این جاذبه قزوین اقدام کنید بهتر است برخی از نکته ها را درباره این بازدید بدانید تا تجربه بهتری را داشته باشید. در ادامه می توانید با این نکته ها آشنا شوید:

یکی از مواردی که برای بازدید باید در نظر داشته باشید این است که قبل از رفتن به آن با اداره جهاد کشارزی هماهنگ کنید.

در چند سال اخیر گردشگران فقط از نمای بیرونی توانسته اند بازدید نمایند.

اگر توانستید به داخل عمارت بروید بهتر است عکاسی را فراموش نکنید.

راهنما سایت

آدرس

قزوین، خیابان فلسطین غربی، قبل از پل عمران

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه