آب انبار سردار بزرگ

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین شهر هایی که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، قزوین می باشد. این شهر دارای جاذبه های تاریخی متعددی می باشد که شما با مراجعه به آن ها تجربه ای متفاوت از سفرتان خواهید داشت. یکی از این جاذبه های تاریخی که در محله راه ری قرار دارد، آب انبار سردار بزرگ می باشد که به عنوان یکی از جاذبه های فهرست ملی کشور نیز محصوب می شود. در این مقاله به سراغ معرفی اب انبار سردار قزوین رفتیم. بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات کافی درباره این جاذبه به دست آورید.

آب انبار سردار بزرگ کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به آب انبار سردار بزرگ می توانید ابتدا خود را به بلوار جمهوری برسانید و در جهت غرب برانید. بعد از رسیدن به خروجی مربوط به راه آهن، وارد آن شده و در راه اهن را دنبال کنید. مقصد شما در طرف راست و بعد از مشیری واقع شده و مسافت مسیری که گفته شد از نزدیکی خروجی خیابان راه آهن تقریبا 350 متر می باشد. شما هم چنین می توانید از لوکیشن زیر هم برای رسیدن به مقصد استفاده کنید و به آسانی از طریق نقشه خود را به این جاذبه تاریخی برسانید. کافیست ابتدا لوکیشن و اینترنت همراه خود را روشن نمایید و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید.

آدرس آب انبار سردار بزرگ: قزوین، محله راه ری، خیابان راه آهن، نبش کوچه شهید علوی

درباره آب انبار سردار بزرگ

قزوین یک منطقه تاریخی در ایران است که در خود عمارت های تاریخی و آب انبار های متعددی داشته و به همین دلیل گردشگران زیادی برای سفر به آن اقدام می کنند. جاذبه های گردشگری قزوین به قدری متنوع است که شما تجربه ای متفاوت از سفرتان خواهید داشت. به همین دلیل بهتر است از تمامی آن ها دیدن نمایید تا بتوانید لحظات خود را خاطره انگیز تر نمایید. در روزگاران قدیم قزوین بیشتر از 100 عدد آب انبار داشت ولی با مروز مان و عدم مرمت آن ها این تعداد به کمتر از ده عدد رسیده است.

به غیر از بازسازی هایی که باید انجام می شد و اقدامی برای آن انجام نگرفت، گسترش شهری و زیادی شدن جمعیت نیز در کم شدن آب انبار ها دخالت داشتند. چرا که این افزایش جمعیت سبب شد تا ساخت و ساز های متعددی در این منطقه انجام شود و همین موضوع نیز بر کاهش آب انبار ها دخیل بود. از آب انبار های باقی مانده از زمان های قدیم می توان به آب انبار سردار بزرگ قزوین می باشد آب انبار گفته شده توسط دو فرد که با هم برادر بودند به نام های محمد حسن و محمد حسین خان از ایمران فتحعلی شاه بودند که توانستند در یکی از محله های بدون آب قزوین، این آب انبار را دایر کنند.

اگر به این جاذبه مراجعه کنید می توانید بر روی کتیبه سردر نیز نام این نفر را مشاهده نمایید. یکی از بازسازی های انجام شده بر روی این آب انبار در سال 1357 بود که توسط شهرداری قزوین انجام گرفت. یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد وجود یک آب انبار دیگر به نام آب انبار سردار کوچک است که از نظر حجم از این آب انبار بزرگ تر می باشد. علت نام گذاری این آب انبار ها به نام سازنده های آنان بر می گردد و ارتباطی با حجم آن ها ندارد. بهتر است اگر به قزوین سفر کردید از هر دو آب انبار گفته شده دیدن نمایید تا خود شاهد موارد گفته شده باشید.

آب انبار سردار بزرگ

معماری آب انبار سردار بزرگ قزوین

اگر به این آب انبار بروید می توانید در بدو ورودتان یک سکوی بزرگ را تماشا نمایید که محلی برای نشستن افراد بود و مراجعین برای استراحت آن را انتخاب می کردند. تزیینات به کار رفته در این قسمت شامل آجر کاری ها و کاشی کاری هایی است که با طرح های هندسی رخ نمایی می کنند و بر روی طاق جانبی این بخش که دو طبقه می باشد نیز حضور دارند. کمی بعد می توانید پاشیر را ببینید.

این بخش در واقع همان قسمتی است که از آن آب برداشت می کردند و دارای 48 پله سنگی می باشد و ارتفاع هر پله نیز 5 سانت بوده که می توان گفت ارتفاع زیادیست. در مسیری که طی می کنید نیز می توانید پوششی از طاق آهنگ را ببینید که تزیینات آجر کاری داشته و بسیار جذاب می باشد و پوشش گفته شده در ابتدای راهشیر قرار دارد که در آخر آن نیز قسمتی به نام پاشیر وجود دارد. تمام این مسیر را افراد باید طی می کردند تا به آب دسترسی یابند و بعد 12.5 متر نیز به پایین می رفتند.

حجم مخزن آب به 4900 متر مکعب می رسد و بر روی این مخزن نیز یک گنبد قرار گرفته است که زیبایی این بخش از همین گنبد به دست آمده است. این گنبد در مرتفع ترین بخش آن به 28 متر می رسد که این ارتفاع با گذشت زمان سه متر کاهش پیدا کرد چون کف را به اندازه سه متر پر کردند. بر روی بالا ترین قسمت این گنبد یک بادگیر قرار داده اند و در کنار آن نیز چهار روزن قرار داده شده تا برای تهویه به کار آیند. شاید در ظاهر این گنبد زیادی بزرگ نباشد ولی عظمت آن زمانی مشخص می شود که از پله ها پایین رفته و به داخل مزخن برسید.

مصالحی که برای ساخت این آب انبار از آن ها استفاده شده آهک با روکش ساروج می باشد که قطر روکش ها به 3 متر می رسد. یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که نوع ساخت و استحکام این آب انبار قزوین به گونه ای است که در برابر زلزله مقاومت داشته و در طول زمان با زلزله های مختلف هیچ مشکلی برای آن رخ نداده است چرا که مهندسی آن بسیار دقیق و درست بوده است. بهتر است به آب انبار سردار بزرگ بروید و از نزدیک معماری و نوع ساخت آن را تماشا کنید تا بتوانید شاهد موارد گفته شده باشید.

نکته هایی که در بازدید باید رعایت کنید

اگر تمایل دارید به این آب انبار قزوین مراجعه کنید بهتر است یک سری از نکاتی را که درباره این جاذبه می باشد را رعایت کنید تا بتوانید بازدید بهتری را تجربه نمایید. در ادامه برخی از این نکته ها عنوان شده است:

  • اگر مشکلات یا بیماری های حرکتی دارید و یا فرد سالمندی همراهتان می باشد، بازدید از این جاذبه توصیه نمی شود.
  • بهتر است در زمان برگزاری نمایشگا عکس برای مراجعه به آب انبار سردار بزرگ قزوین اقدام کنید.
  • در روز های تعطیل قبل از مراجعه از تایم دقیق کاری و باز یا بسته بودن این جاذبه اطمینان حاصل نمایید.
  • نگران هوای داخل نباشید چرا که به دلیل ارتفاع کم نسبت به خیابان، هوای داخل آب انبار مطبوع است.
  • دقت کنید که در هنگام مراجعه به این جاذبه آسیبی به آن وارد نسازید. 

آب انبار سردار بزرگ

مدت زمان بازدید از آب انبار سردار بزرگ

اگر می خواهید تجربه بهتری از بازدید از جاذبه های تاریخی قزوین داشته باشید، بهتر است قبل از مراجعه یک سری اطلاعات مهم درباره آن اثر تاریخی داشته باشید تا بتوانید تجربه بهتری را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید. به عنوان مثال بهتر است بدانید که این آب انبار همه روزه باز بوده ولی در یک سری از تعطیلات مهم سال بسته است. هم چنین مدت زمانی که شما برای بازدید از این جاذبه نیاز دارید بین یک الی دو ساعت می باشد.

قیمت بلیط آب انبار سردار بزرگ: 5000 تومان (با توجه به نوسان قیمت ها امکان تغییر این رقم در زمان مراجعه شما وجود دارد)

ساعت کاری آب انبار سردار بزرگ: شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 تا 18 (بهتر است قبل از مراجعه از تایم دقیق کاری مطلع شوید چون مکن است این بازه زمانی تغییر یابد)

جاذبه های اطراف آب انبار سردار بزرگ قزوین

یکی از مواردی که شما در بازدید از این جاذبه می توانید مد نظر داشته باشید این است که با مراجعه به این آب انبار می توانید به سراغ دیدنی های دیگر در اطراف آن نیز بروید و برای بازدید آن ها نیز اقدام کنید. با این کار می توانید وقت و انرژی خود را بهتر از قبل برای این موضوع صرف کنید. تماشای چند جاذبه می تواند تجربه ای بهتر باشد چرا که تایم شما بیشتر ذخیره می شود تا بتوانید برای تماشای جاذبه های طبیعی نیز اقدام نمایید.

از بین این جاذبه های گردشگری می توان به مسجد جامع قزوین اشاره کرد که در 700 متری این آب انبار قرار دارد. این جاذبه نیز یک اثر تاریخی با قدمت بالاست و بهتر است برای دیدن آن نیز اقدام کنید. از دیگر جاذبه های نزدیک به آب انبار سردار بزرگ، بارگاه شازده حسین می باشد که در فاصله ای در حدود 850 متری آن قرار دارد. این سازه نیز تاریخی بوده و می توانید معماری به کار رفته در آن را از نزدیک تماشا کرده و لذت ببرید.

راهنما سایت

آدرس

قزوین، محله راه ری، خیابان راه آهن، نبش کوچه شهید علوی

شماره تماس

هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 18

یک‌شنبه

9 الی 18

دو‌شنبه

9 الی 18

سه‌شنبه

9 الی 18

چهار‌شنبه

9 الی 18

پنج‌شنبه

9 الی 18

جمعه

تعطیل
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه