حسینیه امینی ها

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین شهر هایی که شما می توانید برای سفر به آن اقدام نمایید، قزوین می باشد. این منطقه دارای جاذبه های مختلفی بوده و به همین دلیل در بین گردشگرن به شهرت رسیده است. اکثر جاذبه های قزوین تاریخی و با قدمت بالا هستند و این موضوع باعث شده تا عده زیادی مشتاق سفر به آن باشند. یکی ز این جاذبه ها حسینیه امینی ها می باشد که قدمت زیادی داشته و بهتر است تماشای آن را از دست ندهید. در این مقاله اطلاعات کافی درباره این جاذبه را ارائه داده ایم بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

حسینیه امینی ها کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به حسینیه امینی ها بهتر است ابتدا خود را به خیابان شهید انصاری برسانید و بعد از رسیدن به خیابان مولوی به طرف راست رفته و وارد این خیابان شوید. خیابان مولوی را ادامه دهید تا بعد از حاج محمدی به مقصدتان که در سمت راست شما قرار گرفته برسید. مسافت مسیر گفته شده در حدود 600 متر می باشد و تقریبا 2 دقیقه بدون ترافیک نیز در راه خواهید بود. شما هم چنین می توانید از لوکیشن زیر استفاده کنید تا به آسانی و با نقشه به حسینیه امینی ها برسید.

آدرس حسینیه امینی ها: قزوین، خیابان مولوی، نرسیده به خیابان منتظری

حسینیه امینی ها

درباره حسینیه امینی ها

قزوین یکی از مناطقی است که توانسته در ایران مسافران زیادی را به خود جذب نماید و به همین دلیل می توان گفت یکی از بهترین مقاصد گردشگری نیز محسوب می شود. اگر به این شر سفر کردید بهتر است تماشای جاذبه های گردشگری قزوین از جمله حسینیه امینی ها را از دست ندهید چرا که می تواند تجربه ای جذاب برای شما باشد. این حسینیه به گونه ای ساخته شده که در جلوی آن یک حوض بزرگ قرار گرفته که در حیاطی با درختان متفاوت می باشد.

حوض گفته شده به دلیل زیبایی خود توانسته مورد هدف عکاسان زیادی قرار گیرد چرا که نمای جالبی به حیاط داده و هارمونی تولید شده جذاب می باشد. کمی بعد برای ورود به تالار های این حسینیه باید ابتدا کفش های خود را در آورده و سپس با یک متخصص به تالار اصلی وارد شوید. یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که در گذشته یک مانع از جنس چوب در ابتدای درب ورودی قرار می دادند تا مهمانان برای برخورد نکردن با آن با کمی احتیاط و سر به زیر وارد شوند تا به نوعی ادای احترام به اهل این خانه نیز باشد.

شاید این احترام زوری بوده باشد ولی همین مورد کمی آن را منحصر به فرد نیز کرده است. در داخل عمارت می توانید ارسی هایی را ببینید که چوب هی به کار رفته در ساخت آن ها قدیمی بوده و بسیار زیبا هستند. این موارد در کنار فرش های قیمتی و چلچراغ باشکوه پیش رویتان می تواند یکی از زیبا ترین تجربه های شما از جاذبه گردی باشد. اگر به قزوین سفر کردید نباید بازدید از این عمارت تاریخی را از دست بدهید.

تاریخچه عمارت امینی ها

حسینیه امینی ها یکی از بهترین و زیبا ترین جاذبه هایی است که به دلیل قدمت بالای خود توانسته عده زیادی را جذب کند. این عمارت در ابتدا با مبلغی به ارزش 48000 تومان ساخته شد و محل احداث آن به دلیل نزدیکی به رودخانه دزج مورد توجه عده زیادی بود. خانه امینی ها در سال 1275 احداث شد و رودخانه گفته شده در گذر زمان تبدیل به خیابان شده بدین گونه که در دوران پهلوی اول رودخانه را پر کردند و به جای آن خیابان مولوی را به وجود آوردند. بخشی از این خانه در بدو احداث وقف حسینیه شد ولی امروزه تمام آن حسینیه شده است.

یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کرد این است که خانه امینی ها در همان زمان وسعت زیادی داشت ولی رفته رفته و به دلیل عدم رسیدگی یا گسترش خیابان ها، قسمت زیادی از آن تخریب شد و هم اکنون تنها بخشی از آن باقی مانده که افراد برای تماشای آن اقدام می کنند. قبل از بازدید ناصرالدین شاه از این خانه، حاج امینی آن را وقف امام حسین کرد. دلیل این کار این بود که وی ترس از پیشکش کردن خانه به پادشاه را داشت چون اگر شاه از خانه خوشش می آمد چاره ای جز پیشکش کردن وجود نداشت.

این اتفاق افتاد و ناصرالدین شاه از عمارت امینی ها بسیار خوشش آمد اما هیچکس آن را پیشکش نکرد و علت آن را که جویا شد متوجه دلیل آن شد. جالب است بدانید که حاج امینی دو روستای 6 دانگه و 2 دانگه را نیز وقف همین حسینیه کرده بود. متاسفانه این اثر تاریخی هنوز هم کاربرد حسینیه دارد و در محرم و صفر میزبان عزاداران می شود. این سازه ارزشمند می بایست بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و در بازدید عموم نیز کمتر قرار بگیرد تا این میراث گرانبها برای آیندگان نیز باقی بماند. سرانجام در سال 1327 این خانه به عنوان یکی از آثار فهرست ملی در این لیست به ثبت رسید.

حسینیه امینی ها

معماری حسینیه امینی ها

این عمارت در دو طبقه ساخته شده که شامل یک طبقه زیرزمین و یک طبقه همکف می شود. خواهران و برادران حاج امینی در همین خانه و در بخش جنوبی آن ساکن بودند چرا که دور تا دور قسمت جنوبی عمارت اتاق هایی بزرگ وجود داشت. بعد از این موارد می توانید حیاط اندرونی عمارت را مشاهده کنید که در کنار حیاط حسینیه و تالار ها قرار گرفته است. در کنار تالار ها نیز می توانید بخش هایی هم چون حیاط شربت خانه، یک اتاق، شربت خانه، و چای خانه را تماشا نمایید.

قسمت هایی مثل آشپزخانه و آب انبار نیز اطراف حیاط اندرونی واقع شده اند که می توانید از آن ها نیز بازدید داشته باشید. یکی از بخش های عمارت که در نزدیکی رودخانه قرار داشت با نام درشکه خانه بود. این عمارت در زمان خود یکی از بزرگ ترین و مجلل ترین خانه ها در این شهر شناخته می شد ولی به مرور زمان و با تخریب های صورت گرفته تنها قسمت کوچکی از آن باقی مانده که شامل چهار حیاط و دو ساختمان اندرونی و بیرونی می شود.

ساختمان اصلی یا همان حسینیه امینی ها دقیقا بخش جالب توجه بین گردشگران می باشد. از مهم ترین بخش های معماری و ساخت این عمارت قسمت شوتینگ می باشد که بار و لوازم مورد نیاز از طریق یک دریچه بر روی پشت بام به سمت پایین می آمد. بدین گونه دیگر نیاز به جا به جایی بار ها به خصوص بار های سنگین نبود. لوازم و محصولات در مسیر رسیدن به پایین هیچ گونه آسیبی نمی دیدند چرا که طراحی دقیق آجر ها مانع از آسیب می شد. اگر تمایل داشتید از جاذبه های تاریخی این منطقه دیدن کنید بهتر است در کنار این عمارت از کلیسای کانتور نیز دیدن نمایید.

قسمت های مختلف عمارت امینی ها

در این عمارت سه تالار وجود دارد که در موازات یکدیگر هستند و در بین حیاط های شمالی و جنوبی واقع شده اند. تالار های شمالی و جنوبی طولی معادل ده متر دارند و تالار وسطی طول 18 متری و عرض 5 متری دارد. در آخر تالار ها می توانید اتاق های کوچکی را ببینید که در کنار ارسی های زیبا نمای داخلی را زیبا تر کرده اند. ارسی ها وقت روضه خوانی بلند می کردند تا تالار ها به هم متصل شده و یک تالار بزرگ حاصل شود. انبار و شربت خانه در کنار سردابه در قسمت زیرین تالار ها واقع شده اند. در ادامه می توانید اطلاعات کافی درباره بخش های مختلف تالار ها به دست آورید:

تالار جنوبی

این تالار مختص خانم ها بوده تا بتوانند از طریق آن به اتاق های مربوط به روضه خوانی و عزاداری بروند. تالار جنوبی عمارت دارای دو عدد چلچراغ و چهار عدد دیوار کوب می باشد. این تلار توانسته از دو سمت به دو بخش مهم منتهی شود که یکی از آن ها تالار اصلی بوده و دیگری حیاط جنوبی. ارسی های موجود در تالار های متعدد اوقات مختلفی را نشان می دهند که از بین آن ها می توان به ارسی تالار شمالی که نیمه اول سال و ارسی جتالار جنوبی که نیمه دوم را نشان می دهند اشاره نمود.

یکی از جالب ترین موضوعاتی که می توان به آن اشاره نمود، تابش خورشید بر روی پنجره های رنگی موجود در این بخش می باشد. اگر به این تابش به دقت بنگرید می توانید بر روی ارسی نماد یک ماه را ببینید که در واقع یک تقویم شاهکار محسوب می شود.

تالار وسطی

تالار بعدی از زیبا ترین تالار ها به حساب می آید و به همین دلیل گفته می شود که از نظر تزیینات و زیبایی بهترین است. تالار مرکزی یک سقف زیبا دارد که از مرکز آن یک چلچراغ باشکوه با رنگ های مختلف و رنگ غالب آبی آویزان می باشد. قدمت چلچراغ گفته شده به بیش از 150 سال پیش بر می گردد و به همین دلیل از نظر تاریخی نیز ارزش بالایی دارد. طرح چوبی به کار رفته در سقف هماهنگی بالایی با این چلچراغ دارد و نباید تماشای آن را از دست بدهید.

تالار شمالی

این تالار از خیلی جهات مشابه تالار جنوبی می باشد و به بخش تالار اصلی منتهی می گردد. حتی ابعاد ساخت این تالار نیز همانند تالار جنوبی بوده و گویی قرینه آن می باشد.

زیرزمین عمارت

در زیر تمامی تالار های عنوان شده یک زیر زمین قرار دارد که بخش های متعدد و البته مهم این حسینیه را در بر می یگرد. با مراجعه به زیر زمین می توانید در قلب آن یک حوض زیبا را تماشا کنید که طراحی آن به شکل هشت ضلعی است و هم چنین طراحی وسط آن به شکل صلیب شکل گرفته است. آشپزخانه عمارت در همین طبقه و در قسمت غربی آن قرار دارد. در این قسمت غذای افراد عمارت آماده می شد و در مجمع به طرف اتاق های مختلف برده می شد. علاوه بر آشپزخانه در بخش غربی، آب انبار و انباری نیز دیده می شود که در انباری عمارت معمولا مواد غذایی نگه داری می شد و آشپز عمارت در این بخش استراحت می کرد.

حسینیه امینی ها

شربت خانه

این بخش در کنار حیاط آن در دو طرف تالار ها هستند و در آن ها افراد عمارت می توانستند هر نوشیدنی را که تمایل داشتند همانند دوغ، چای، قهوه و… استفاده نمایند. ظروفی را که در حسینیه استفاده می کردند در شربت خانه نگه داری می شد. حیاط بین شربت خانه و تالار ها در ابتدا بهعنوان یک ربط دهنده کاربرد داشت و کمی بعد تبدیل به جایی برای نگه داشتن حیوانات شد. اگر به این عمارت مراجعه کردید بهتر است تماشای این بخش را از دست ندهید.

چای پز خانه

در کنار تالار وسطی بخش چای پز خانه قرار گرفته و کاربرد آن در تهیه چای بوده و هم چنین سماور های مختلف در کنار مجمع ها نیز در همین قسمت قرار دارند. این بخش درست قبل از حیاط شربت خانه واقع شده است.

گوشواره خانه امینی ها

یک بخش در تالار های شمالی و جنوبی وجود دارد که با نام گوشواره شناخته می شود. این قسمت در واقع همان بخشی است که خانم ها در آن می نشستند و مراسم های مختلف را تماشا می کردند. اگر به این خانه تاریخی مراجعه کردید بهتر است از این بخش نیز دیدن نمایید.

زمان بازدید از حسینیه امینی ها

اگر تمایل داشتید برای مراجعه حسینیه امینی ها اقدام کنید بهتر است ابتدا یک سری اطلاعات درباره زمان بازدید یا قیمت بلیط آن به دست آورید تا بتوانید تجربه بهتری داشته باشید. این مجموعه معمولا در تمامی روز های هفته باز می باشد اما بهتر است در روز های تعطیل یا جمعه ها قبل از مراجعه ابتدا از باز بودن این عمارت اطمینان حاصل کنید و بعد برای رفتن به آن اقدام نمایید. در ادامه می توانید اطلاعات دقیق تری راجع به این عمارت به دست آورید. همچنین مسجدی تاریخی و قدیمی که از دوران قاجاریان در قزوین به یادگار مانده و با نام مسجدالنبی قزوین شناخته می شود نیز می توانید دیدن کنید.

ساعت کاری حسینیه امینی ها: 9 تا 13 و 16 تا 18

قیمت بلیط حسینیه امینی ها: 10000 تومان (این رقم با توجه به نوسان قیمت ها در بازار امکان دارد تغییر یابد.)

شماره تماس حسینیه امینی ها: 33552086-028

مدت زمان بازدید از حسینیه امینی ها: بین یک الی دو ساعت

حسینیه امینی ها

نکات بازدید از حسینیه امینی های قزوین

  • قبل از ورود به عمارت باید کفش هایتان را درآورید.
  • اگر ورودی بسته بود می توانید زنگ بزنید.
  • معمولا در روز های تعطیل ساعت کاری عمارت از 13 تا 16 می باشد.
  • به توضیحات راهنمای عمارت حتما گوش بسپارید.
  • اگر به این عمارت مراجعه کردید به هیچ عنوان آسیبی به آن وارد نسازید تا این میراث ارزشمند برای آیندگان نیز باقی بماند.

سوالات متداول

حسیننیه امینی ها کجاست؟

این حسینیه در خیابان مولوی قرار گرفته است.

قدمت حیسینیه امینی ها به چه دورانی از تاریخ بر می گردد؟

این عمارت تاریخی در سال 1275 و در دوران قاجارها احداث گردید.

قیمت بلیط حسینیه امینی ها چه مقدار است؟

قیمت بلیط نفری 10000 تومان می باشد.

ساعت کاری حسینیه امینی ها چه موقع می باشد؟

همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 9 تا 13 و 16 تا 18

راهنما سایت

آدرس

قزوین، خیابان مولوی، نرسیده به خیابان منتظری

شماره تماس
هزینه بازدید

۱۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 13 ، 16 الی 18

یک‌شنبه

9 الی 13 ، 16 الی 18

دو‌شنبه

9 الی 13 ، 16 الی 18

سه‌شنبه

9 الی 13 ، 16 الی 18

چهار‌شنبه

9 الی 13 ، 16 الی 18

پنج‌شنبه

9 الی 13 ، 16 الی 18

جمعه

9 الی 13 ، 16 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه