مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه
در شهرهای اطراف استان تهران مانند شهریار، ری، اسلامشهر، بومهن و … ، علاوه بر جاذبه های گردشگری، آثار باستانی های زیادی نیز می توان یافت کرد. یکی از آثار باستانی و تاریخی به جا مانده از دوران پس از اسلام تپه بالکین شهریار نام دارد.
تپه بالکین شهریار یکی از آثار تاریخی شهریار است که به دلیل اطلاعات کم در باره این مکان، این آثار تاریخی ناشناخته باقی مانده اما خوب است بدانید که این مکان دارای قدمتی طولانی است و یکی از بهترین مکان های نزدیک به تهران برای علاقمندان به تاریخ و آثار تاریخی است. کشور ایران به دلیل بسیار زیادی که دارد همواره از آثار تاریخی ارزشمند بسیاری برخوردار است که با بازدید از هرکدام از آنها می توان به گذشته سفر کرد.
این تپه یکی از جاذبه های گردشگری اطراف تهران تبدیل شده است و در یکی از محله های خوش آب و هوای اطراف پایتخت واقع شده است. پس اگر علاقمندید که درباره تپه بالکین و این منطقه تاریخی بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مقاله با لوکس ویلا همراه باشید تا اطلاعاتی جامع و کامل را در این باره به شما علاقمندان ارائه دهیم و بیشتر با آن آشنا شویم.
تپه بالکین که به تپه بالکی هم معروف می باشد، مربوط به هزاره سوم بوده که در یکی از شهر های اطراف تهران به نام شهرستان شهریار، در روستای مهرچین واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه، سال ۱۳۵۶ هجری شمسی با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
بالکین نام یکی از محوطه و مکان های باستانی استقراری عصر آهن در بخش ملاردِ استان تهران، در دشت شهریارمی باشد. دهخدا در لغت نامه دهخدا از بالکین به نام دهِ کوچکی از بخش شهریارِ استان تهران، که دارای ۶ تن جمعیت بوده است یاد می کند. به عقیده ولفرام کلایس، معمار و باستان شناس که برای کشورآلمان می باشد، تپه غربی این محوطه، کارکرد یک ارگ را داشته است.
این محوطه در ۴۰۰ متری جنوب روستای مهرچین و در حدود ۵۰۰ متری شرق روستای حصار شال پوش قرار دارد. تپه بالکین وسعتی بیش از ۱۰ هکتار دارد و از آن به عنوان یکی از محوطه های بزرگ و مهم استقراری عصر آهن یاد می شود. مطالعه مقدماتی یافته های سطحی از منطقه بالکین، وسعت و موقعیت قرارگیری آن، این محوطه را به یکی از محوطه های کلیدی مطالعات فرهنگ های عصر آهن در منطقه مبدل کرده است.
سفال های به دست آمده از تپه بالکین نشان از استقرار فرهنگ عصر آهن ۱، ۲ و ۳ در محوطه آن می باشد. بر اساس یافته های سطحی محوطه باستانی تپه بالکین در سراسر دوران آهن 1، 2 و 3 مسکون بوده است. محوطه بالکین در تاریخ شانزدهمین روز از اردیبهشت ماه، سال 1356 هجری شمسی و با شماره ۱۴۱۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ولی در طول زمان، با خاک برداری ها، کاوش های غیرمجاز و تسطیح، قسمت های زیادی از آن رو به تخریب و از بین رفته است.
در سال های گذ شته قسمت های زیادی از غرب و مرکز محوطه تسطیح و خاک برداری شده و خاک آن به مصرف کوره آجرپزی سجاد که در جنوب تپه بالکین قرار دارد، رسیده است.
شهرستان شهریار از شهرستان های استان تهران است که مرکز آن، شهر شهریار می باشد. این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۷۴۴٬۲۱۰ نفر دوازدهمین شهرستان پرجمعیت ایران محسوب می شود. این شهرستان به نگین سر سبز غرب تهران مشهور است که در آن انواع میوه ها کشت می شود. شهرستان ملارد یکی از شهرستان های استان تهران می باشد.
این شهرستان از بخش مرکزی، بخش صفا دشت، منطقهٔ مارلیک و سرآسیاب تشکیل شده است. مرکز این شهرستان شهر ملارد بوده و جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۷۷٬۲۹۲ نفر بوده است. وسعت این شهرستان بالغ بر ۹۳۰ کیلومتر مربع می باشد و فاصله مرکز این شهرستان یعنی شهر ملارد تا تهران حدود ۵۰ کیلومتراست.
شهرستان ملارد از شمال با فردیس، از جنوب با دهستان جوقین، از خاور با شهریار و از باختر با ماهدشت هم جوار است. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و صفا دشت ، دو شهر ملارد و صفا دشت ، ۴ دهستان ملارد شمالی ، ملارد جنوبی ، بی بی سکینه و اختر آباد و ۵۹ روستای دارای سکنه می باشد. مهرچین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ملارد در استان تهران، کشور عزیزمان ایران است.
این روستا در دهستان ملارد شمالی قرار دارد و بر اساس سر شماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵هجری شمسی، جمعیت آن ۹۷۰ نفر، یعنی ۲۹۴ خانواربود. آثار تاریخی که در این روستا قرار دارد، محوطه باستانی بالکین یا تپه بالکی مربوط با عصر آهن در روستای مهرچین واقع شده است. سفال های به دست آمده از بالکین نشان از استقرار فرهنگ عصر آهن ۱، ۲ و ۳ در محوطه است. بر اساس یافته های سطحی محوطه باستانی بالکین در سراسر دوران آهن مسکون بود.
تپه باستانی بالکین در ۴۰۰ متری جنوب روستای مهرچین و در حدود ۵۰۰ متری شرق روستای حصار شال پوش قرار دارد. محوطه در ارتفاع ۱۱۶۶ متری از سطح دریا واقع شده است. این محوطه در عرض جغرافیایی ۳۵٫۶۱۹۴۱۲ و طول جغرافیایی ۵۰٫۹۵۷۳۳۰ قرار دارد. تپه بالکین در میان دشتی صاف و هموار و در میان زمین های کشاورزی قبلاً دایر و اکنون بایر قرار گرفته است.
این اراضی مستعد، تا سال های گذشته همواره مورد بهره برداری قرار می گرفت، اما چند سالی است که به صورت اراضی بایر درآمدهاند، اراضی بایربه زمین ها و املاکی گفته می شود که در گذشته توسط اشخاصی مورد استفاده قرار گرفته اند و سپس بنابر دلایلی بدون استفاده رها شدهاند و هیچ گونه استفاده ای از آن ها نمیشود.
به نظر می رسد که در گذشته این محل یک محوطه باستانی بزرگ بوده و در طول زمان با خاک برداری ها، کاوش های غیرمجاز و تسطیح قسمت های زیادی از آن به صورت دو برجستگی یا تپه شمالی و جنوبی درآمده است. برجستگی شمالی دارای ۸۰×۱۰۵ متر طول و عرض و ارتفاعی در حدود ۵/۸ متر است. تپه جنوبی وسعت بیشتری نسبت به تپه شمالی دارد، ابعاد آن ۲۴۰ متر طول در جهت شرق به غرب و ۱۹۵ متر عرض در جهت شمال به جنوب و ارتفاعی در حدود ۷ متر است
قسمت های زیادی از غرب و مرکز محوطه تسطیح و خاک برداری شده و خاک آن به مصرف کوره آجر پزی سجاد که در جنوب تپه قرار دارد رسیده است. متاسفانه خاک برداری های پی در پی کوره آجرپزی برای استفاده در ساخت آجر باعث تخریب و ویرانی های شدیدی در محوطه شده است.
محوطه تقریباً دارای شکلی بیض مانند است که دگرگونی های محسوسی در ظاهر آن به وجود آمد. تپه در شمال دارای شیب تند و در دیگر قسمت ها دارای شیب ملایمی است. سطح محوطه دارای پوشش نا متراکمی از بوته های خار و اسپند می باشد، این پوشش در قسمت های شمالی تر متراکم تر است. در اکثر نقاط تپه بخصوص قسمت های فرو ریخته و آبراهه ها تراکم و حجم بسیار زیادی از قطعات شکسته سفال مشاهده می شود، این پراکندگی در راس تپه کمتر قابل رویت است.
متأسفانه تخریبات صورت گرفته موجبات نابودی کامل محوطه تپه بالکین را فراهم آورده است، قسمت اعظم این تخریبات در روزها و ماه های آخر سال ۱۳۸۴ هجری شمسی صورت گرفته و روند آن همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد منبع تأمین آب ساکنین محوطه رود سیاه آب که با جهتی شمال غربی، جنوب شرقی در چند صد متری محوطه در جریان است، باشد.
شواهد فرهنگی تاریخی در بازدید و بررسی تپه بالکین سعی شد که با دقت تمام، تمامی گونه های سفالی پراکنده بر سطح محوطه گرد آوری، مطالعه و معرفی شود. بر تمامی نقاط سطح تپه بالکین پراکندگی متراکم و نسبتاً همگونی از قطعات شکسته سفال دیده می شود. کمیت و کیفیت این قطعات بسیار چشمگیر و قابل توجه است.
از بررسی باستان شناسان و زمین شناسان بر روی تپه بالکین چند گونه سفال شاخص دوره های مختلف گرد آوری و مطالعه شد. مواد و شواهد دوره های بسیار کهن از بررسی این تپه به دست نیامد. بر اساس داده های سطحی به نظر می رسد که به احتمال بسیار زیاد سفال های خاکستری رنگ و سیاه رنگ قدیمی ترین شواهد فرهنگی به دست آمده از تپه بالکین است.
تعداد زیادی از این قطعات در بررسی به دست نیامد. این قطعات دارای خمیره خاکستری تیره و پوشش گلی خاکستری و سیاه می باشند و برای چسبندگی ذرات خاک از ماسه نرم به عنوان شاموت بهره برده شده است. از محوطه ارگِ تپه بالکین، سفال های خاکستری رنگ با کیفیت بالا، به عنوان قطعاتی منحصر به فرد به دست می آید، که با دستگیره های تزیینی به بدنه متصل هستند. نمونه های مشابه آن ها را از تپه قلعه خور آباد و جمکران نیز به دست آمده است.
قطعات سفال در قسمت بالا با نوارهایی به صورت زیگزاگ و موجی شکل آراسته شدهاند و در بخش پایین، خطوط تزئینی به شکل موازی هستند. از ارگ تپه بالکین کوزه های بزرگ جهت ذخیره سازی، که با خطوط زیگزاگ تزئین شدهاند به دست میآید. قطعات مربوط به ظروف سفال که در قسمت بالا با نوارهایی به صورت زیگزاگ و موجی شکل آراسته شدهاند.
تمامی نمونه های گرد آوری شده چرخ ساز بوده و در حرارت بسیار مناسب پخته شدهاند. تزیین بدنه ظروف با استفاده از تکنیک داغدار و نقوش کنده به صورت خطوط موازی صورت گرفته است. بازشناسی فرم ظروف کاری دشوارمی باشد. فرم یکی از قطعات نشان می دهد که به احتمال قطعه ای از یک ظرف سبد مانند با لبه برگشته به بیرون است. نمونه های قابل مقایسه با این ظروف از گنج تپه خوروین، دروس شمیران، قیطریه، خمارآباد ری، تپه گلستان رباط کریم، اقلان تپه ساوجبلاغ گزارش شده است.
به نظر می رسد مواد پس از این دوره مجموعه ای از سفال های خاکستری رنگ است. رنگ خمیره این قطعات خاکستری و سطح تمامی قطعات را با پوشش گلی به رنگ خاکستری روشن و تیره پوشاندهاند. شاموت تمامی قطعات را ماسه نرم تشکیل می دهد. بیشتر قطعات به وسیله چرخ سفالگری فرم داده شده و در این میان تنها یک قطعه سفال دست ساز دیده می شود. این قطعه سر و گردن حیوانی با گردن کشیده و چشمان گرد، برجسته است، این حیوان به احتمال فراوان یک مار یا پرنده است.
طول بدن حیوان از نوک تا انتهای گردن در حدود ۱۰ سانتی مترمی باشد. به نظر می رسد که این قطعه دسته ظرف یا بخشی تزیینی مربوط به ظرفی سفالی بوده که با تکنیک بند زدن به بدنه ظرف متصل شده است.تمامی قطعات در حرارت مناسب پخته شده و سطح بیشتر آن ها ساده و بدون تزیین است. بر سطح تعدادی از نمونه ها نقوش کنده در زیر لبه ظرف و نزدیک پایه با طرح خطوط موازی نزدیک به هم دیده می شود، سطح برخی از قطعات نیز اندکی صیقل شده است.
فرم این گروه از ظروف شامل خمره های بزرگ، سبو های کروی، قدح ها، کاسه های کم عمق با بدنه کروی، ظروف با پایه تخت و آبخوری های کوچک است. نمونه های قابل مقایسه با این ظروف از گورستان صرم کهک، دقلی درویش قم، حصار شالپوش شهریار، خمار آباد ری، ده ماسین ورامین، پونک ۱ و گلستان رباط کریم به دست آمده است. علاوه بر قطعات سفال های خاکستری، تعداد اندکی سفال با خمیره خشن و ماده چسباننده شن به دست آمده.
این قطعات دارای پوشش گلی قرمز تیره چرک یا قهوهای و در یک مورد دارای نقوش سیاه هندسی است. این قطعات دست سازند و اکثراً در حرارت مناسب پخته شدهاند، فرم این ظروف شامل کاسه، قدح و ظروف دیزی مانند است. هرچند این نمونه ها با عنوان سفال آلویی جدید معرفی شدهاند اما به نظر می رسد مربوط به تاریخی جدیدتر از پیشنهادات قبلی باشد.
قبلاً این سفال ها را به عنوان گونه ای جدید در دوره برنز متاخر شناسایی و معرفی کردهاند، اما به نظر می رسد که به احتمال این قطعات در ارتباط با استقرارهای عصر آهن ۲ باشند. نمونه های بسیار مشابه از منطقه قم و شهریار همچنین از آلارد و گلستان رباط کریم، ده ماسین ورامین و خمار آباد ری و همچنین از اقلان تپه ساوجبلاغ به دست آمده است.
به نظر می رسد مواد پس از این دوره مربوط به عصر آهن باشد. سفال های مربوط به این دوره سفال های با خمیره نارنجی و پوشش گلی به رنگ خمیره تا کرم روشن و یا نخودی بسیار روشن است. شاموت این قطعات را ماسه نرم و ماسه بادی تشکیل می دهد. تمامی قطعات دارای ساختی ظریف و همگی چرخ ساز هستند، پخت تمامی قطعات کامل و مناسب بوده است.
بیشتر قطعات ساده و بدون تزیین هستند و تنها بر سطح یک نمونه تزئینات کنده و استامپی توأم به صورت خطوط کوتاه و دایره های کوچک دیده می شود. فرم ظروف شامل خمره های کوچک و بزرگ، کاسه های کم عمق و یک نوع ظرف با دهانه باز و لبه به بیرون برگشته است. نمونه های قابل مقایسه با این ظروف از چندین محوطه عصر آهن ۳ در فلات مرکزی چون حصار شالپوش شهریار، خمار آبادری، ده ماسین ورامین، و حصار سرخ ورامین به دست آمده است.
تعداد کمی از ظروف که دهانه باز و معمولاً عمق زیادی ندارند دسته های عمومی و در مواردی زائده کوچکی در بالای آن دارند. نمونه های بسیار مشابه از حصار شال پوش دیده شده است. علاوه بر این قطعات، قطعه ای از یک ظرف سبو مانند با بدنه کروی و خمیره ای به رنگ قهوه ای روشن به دست آمد، مواد این ظرف را شن متراکم و ذرات آهک تشکیل می دهد، سطح این سفال را پوشش گلی به رنگ قهوه ای بسیار روشن دربر گرفته، این سفال چرخ ساز است و در حرارت نامناسب پخته شده است، سطح آن ساده و غیر منقوش است.
علاوه بر این قطعه، قطعه ای از یک ظرف نسبتاً خشن با ضخامتی در حدود یک سانتی متر به دست آمد. خمیره این سفال به رنگ نخودی متمایل به نارنجی با شاموت فراوان ماسه است. سطح بیرونی این قطعه را پوشش گلی غلیظی به رنگ نخودی متمایل به کرم در بر گرفته است.
بررسی و مطالعه شواهد و یافته های گردآوری شده توسط باستان شناسان و زمین شناسان از سطح محوطه باستانی تپه بالکین آگاهی های ارزشمندی از دوره های مختلف استقراری در محوطه در اختیار قرار داد. بر اساس مطالعه سفال های گرد آوری شده، یافته های بالکین مجموعه ای همگون از سفال های شاخص عصر آهن است. همان گونه که پیش تر نیز آمده مواد و یافته های دوره های کهن از بررسی تپه بالکین به دست نیامد.
در گزارش برتون براوان آمده که سفال های مشابه با سفال های قره تپه از بالکین به دست آمده است، همچنین در گزارش فرشید مصدقی امینی بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی شهرستان شهریار توسط مصدقی بالکین متعلق به هزاره سوم و دوم قمری تاریخ گذاری شده است. بر اساس آگاهی های پیشین شواهد فرهنگی از هزاره های پنجم، سوم و دوم قبل از میلاد در تپه بالکین به دست آمده است.
در بازدید و بررسی های چندین باره شواهد مربوط به هزاره های پنجم و سوم قبل از میلاد به دست نیامد، اما حجم قابل توجهی از مواد فرهنگی هزاره های دوم و اول قبل از میلاد گرد آوری و مطالعه شد. مجموعه سفال های گردآوری شده و قابل مطالعه شامل چند گروه مختلف است. در میان سفال های به دست آمده تعدادی سفال خاکستریرنگ و سیاه رنگ صیقل شده وجود دارد که به احتمال مربوط به استقرار دوره آهن ۱ در بالکین هستند.
نمونه های قابل مقایسه با این سفال ها از گنج تپه خوروین، دروس شمیران، قیطریه، خمارآباد، تپه گلستان و اقلان تپه و چندین محوطه دیگر این دوره به دست آمده است. به نظر می رسد مواد پس از این دوره تعداد بسیار زیادی از سفال های خاکستری رنگ است. این سفال ها که در جای جای سطح محوطه دیده می شوند، بیشترین قطعات پراکنده بر سطح محوطه را شامل می شوند.
بر اساس مطالعه و مقایسه تطبیقی اگر نمونه ها به احتمال فراوان این قطعات مربوط به عصر آهن ۲ هستند. نمونه های بسیار مشابه از این چندین گورستان و محوطه استقراری چون صرم، خمار آباد، ده ماسین، حصار شالپوش، آلارد پرندک و قلی درویش از شمال فلات مرکزی گزارش شده اند. در مورد قطعات سفال هایی با خمیره خشن و مواد شن که اکثراً دارای پوشش گلی قرمز غلیظ یا قهوهای است، دانسته های ما اندک است.
سرلک بر اساس مطالعه و کاوش در قلی درویش منطقه قم، قطعات تپه بالکین را با عنوان سفال آلویی جدید معرفی کرده و آن را مربوط به عصر برنز متاخر دانسته است. اما با توجه به دست نیامدن دیگر سفال های شاخص دوره برنز متاخر و با توجه به محوطه های دیگری که چنین سفال هایی از آنجا گزارش شده، به احتمال این قطعات در رابطه با استقرارهای عصر آهن ۲ در محل های پیش گفته است.
سفال های بسیار مشابه از نظر رنگ، جنس و فرم ظروف از آلارد، گلستان، ده ماسین، خمار آباد و اقلان تپه و تپه فردوس شهریار به دست آمده است. گروه دیگر از سفال های سطحی نشان از استقرار عصر آهن در محوطه می باشد. سفال های منتسب به این دوره تعداد زیادی سفال با خمیره نارنجی رنگ و پوشش گلی به رنگ خمیره یا کرم روشن یا همان نخودی بسیار روشن است.
فرم این ظروف شامل خمره های کوچک و بزرگ، سبوهای کروی بزرگ، کاسه های کم عمق و یک نوع ظروف با دهانه باز و لبه به بیرون برگشته است. نمونه های بسیار مشابه و قابل مقایسه از چندین محوطه مربوط به این دوره در فلات مرکزی چون حصار شال پوش، خمار آباد، ده ماسین، تپه جوقین و حصار سرخ به دست آمده است.
از دیگر یافته های محوطه تپه بالکین تعداد اندکی سفال و قطعه ای از یک کاشی مربوط به قرون میانی اسلام است. بر اساس داده های سطحی گرد آوری شده و آگاهی های پیشین به نظر می رسد که محوطه مهم و بزرگ بالکین از دوره های بسیار کهن، یعنی هزاره پنجم، سوم، دوم و اول قبل از میلاد مسیح و پس از آن در قرون میانی اسلام مسکون بوده است.
علاوه بر قطعات گوناگون سفال وجود آثار و شواهد معماری در بالکین، محوطه را به یکی از شاخص ترین و اندیشمند ترین محوطه های باستانی منطقه بخصوص در عصر آهن تبدیل کرده است. از دیگر دلایل اهمیت محوطه وجود استقرارهای متوالی عصر آهن ۱، ۲ و ۳ در محوطه می باشد.
در کمترین محوطه باستانی چنین توالی زمانی مربوط به دوره آهن شناسایی و معرفی شده و با توجه به شواهد و یافته های به دست آمده اگر چنین فرضی درست باشد، با کاوش در تپه بالکین می توان به آثار و یافته های ارزشمندی از معماری و همچنین آگاهی های سودمندی از دیگر جنبه های زندگی مردمان عصر آهن دست خواهیم یافت. بر اساس مطالعات صورت گرفته، تپه بالکین یک محوطه مهم و ارزشمند استقراری عصر آهن در شمال فلات مرکزی می باشد که با تاسف زیاد در و بدون توجه روز به روز رو به نابودی می رود.
در قسمت های شمال و شمال غرب محوطه و در نقاط مختلف این قسمت ها از تپه بالکین آثار و بقایای دیوارهای خشتی قابل مشاهده است. کاوش و خاک برداری غیر مجاز در این قسمت باعث تخریب لایه های باستانی و نمایان شدن آثار معماری شده است. در برخی قسمت ها خاک برداری غیر مجاز دیوارهایی را با ارتفاع ۲ متر از زیر خاک بیرون آورده است.
هر چند نمی توان آثار معماری نمایان شده را به درستی مشخص و مجزا ساخت زیرا بسیاری از آن از بین رفتند ولی به طور کلی تخریب صورت گرفته فضا هایی را با دیوارهای نسبتاً قطور خشتی نمایان ساخته است. در قسمت های دیگر تنها بقایای معماری به صورت ستون های خشتی که باقی مانده های معماری تخریب شده در این محل می باشد بر جای مانده. متأسفانه به دلیل تخریبات صورت گرفته ابعاد و اندازه دقیق خشت ها به درستی مشخص نیست.
به هر نحو شواهد سطحی و بقایای معماری نشان دهنده وجود آثار و نشانه های ارزشمند از یک استقرار دایم است. اگر شواهد سطحی ارتباط مشخصی با بقایای آثار معماری آشکار شده در محوطه تپه بالکین داشته باشد با کاوش در بالکین می توان با آثار معماری و ساختار های استقراری جوامع عصر آهن دست یافت.
آسیب شناسی متأسفانه قسمت های زیادی از محوطه تسطیح، خاک برداری و کاوش غیرمجاز شده است. جدی ترین آسیب ها و تخریب ها بر اثر خاک برداری و تسطیح غربی و مرکزی به محوطه وارد آمده. در این قسمت ها لودر کوره آجر پزی سجاد تا حد بسیار زیادی محوطه را نابود و هم سطح زمین های اطراف کرده و حجم بسیار زیادی از لایه ها و نهشته های باستانی برای ساخت آجر از میان رفته است. متأسفانه حجم زیادی از این تخریب در آخرین روزهای سال ۱۳۸۴ هجری شمسی صورت گرفته و همچنان نیز ادامه دارد.
نمونه دیگر از تخریب ها و آسیب های وارده، خاک برداری های غیرمجاز توسط زارعان اراضی اطراف است، در گذشته های نچندان دور از خاک محوطه به عنوان خاک کهنه و کود در زمین های کشاورزی استفاده می شده است و همین عمل باعث از میان رفتن دامنه ها و حاشیه های تپه شده است. از دیگر فعالیت های مخرب حفر چاله های متعدد حفاری غیرمجاز است. این چاله ها با ابعاد گوناگون در اکثر نقاط محوطه حفر و موجب تخریب لایه های باستانی شده.
تعداد بسیار زیادی از این چاله ها در قسمت های جنوبی و شرق آن ایجاد گردیدهاند. تسطیح و خاک برداری های صورت گرفته در محوطه باعث پدید آمدن شیب ها و دیوار های عمود و برش های صافی در تپه شده و همان طور که پیش از این نیز آمد، در نتیجه حفاری ها و خاک برداری های غیرمجاز در قسمت های مرکزی و شمالی برجستگی جنوبی آثار و بقایای معماری و ساختارهای خشتی نمایان شده است.
در میان حجم بسیار زیاد تخریب های صورت گرفته، قطعات مختلف سفال های گوناگون دیده می شود، پراکندگی و حجم بسیار زیاد این بقایا تا حد زیادی نشان دهنده اهمیت محوطه و وسعت تخریبات صورت گرفته در آن است.
برای بازدید از این تپه نیاز به تجهیزات خاصی ندارید و تنها باید کفش مناسب، لباس اضافه و دوربین عکاسی برای ثبت این آثار تاریخی ارزشمند، به همراه داشته باشید. به خاطر داشته باشید که این مکان دارای قدمتی طولانی است و از لحاظ تاریخی بسیار مورد اهمیت قرار دارد از همین رو در هنگام بازدید از این مکان در حفظ و نگهداری این اثر تاریخی کوشا باشید.
برای بازدید از روستای مهرچین و تپه بالکین نیازی به دریافت مجوز نیست. چنانچه قصد بازدید از این تپه باستانی و دیرینه و سنگ های زیبای قرمز، خاکستری مشکی و ناریجی و سفید سفالین را دارید در انتخاب مسیر با دقت عمل کنید و از راهنمایان محلی کمک بگیرید. طبیعت کویری این منطقخ برخلاف ظاهر سختی که دارد بسیار آسیب پذیر است. اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاک سازی منطقه اقدام کنید و از آسیب رساندن به قسمت های مختلف این تپه و طبیعت آن بپرهیزید.
صنایع دستی یکی از قدیمی ترین فعالیت های بشری و یکی از قابل توجه ترین جاذبه های فرهنگی هر کشوری است که گویای روحیه هنری مردمان آن کشور است . امروز اهمیت میراث فرهنگی در اقتصاد جهانی بر کسی پوشیده نیست . صنایع دستی یکی از مهمترین عناصر در توسعه کارآفرینی و اشتغال بوده و نقش مهمی در رشد اقتصاد خانواده و پر کردن اوقات فراغت آنها دارد .
شهرستان ملارد بواسطه قرارگیری در کنار تهران بزرگ یکی از شهرستان هایی است که بخش بزرگی از این جمعیت را عمدتا از قشر کم درآمد جامعه هستند را جذب کرده است . بسیاری از هنرمندان سراسر کشور با فرهنگ های مختلف در مهاحرت به استان تهران به خاطر وجود آب و هوای مناسب , باغات سرسبز , زمین مناسب نزدیکی به بازار مصرف در شهرستان ملارد ساکن شده اند . در شهرستان ملارد بیش از۶۰ کارگاه تولید صنایع دستی وجود دارد . بیش از ۳۰۰ نفر نیز به صورت صنایع دستی خانگی فعالیت می کنند .
بازدید از تپه بالکین منطقه شهریار مختص به زمان خاصی نیست و شما می توانید هر زمانی که می خواهید به شهر شهریار بروید و این تپه چندین ساله دیدن کنید و در دل تاریخ سفر کنید. اما اگر می خواهید از جاهای دیدنی دیگری که در شهریار وجود دارد از جمله باغات میوه و سرسبزی ها، بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید و پینشهاد می شود که در طول روز برای بازدید از این تپه بروید تا بتوانید در روشنایی روز با دقت اجزای آن را بررسی کنید و از آن عکس برداری کنید.
تپه بالکین به عنوان یکی از مناطق دیدنی شهریار، در 40 کیلومتری غرب این شهر و در کنار جاده میان ملارد اشتهارد و در دهستانی به مهرچین واقع شده. مسیر دسترسی به این تپه بدین صورت است که باید در جاده شهریار به بوئین زهرا 14 کیلومتر پیش رفته تا به تابلوی ورودی این روستا برسید. فاصله تهران تا شهریار 40 کیلومتر و فاصله کرج تا شهریار نیز حدود 29 کیلومتر می باشد.
آدرس تپه بالکین: استان تهران، شهرستان شهریار، روستا مهرچین، تپه بالکین
شهر شهریار از جمله شهر های استان تهران است که علاوه بر آب و هوای دلپذیری که دارد، دارای آثار تاریخی و جاذبه دیدنی بسیاری است. از همین رو یکی از بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات آخر هفته است. اگر شما هم علاقمندید که برای تعطیلات آخر هفتتان در این منطقه اقامت داشته باشید می توانید به اجاره ویلا در خوشنام که یکی از مناطق شهرستان شهریار است، در سایت لوکس ویلا بپردازید.
خوب است بدانید که پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان جهت رزرو و اجاره ویلا، سوئیت و آپارتمان در شهریار و اقصی نقاط ایران هستند.
استان تهران، شهرستان شهریار، روستا مهرچین، تپه بالکین
رایگان
ساعات بازدید از این جاذبه
شنبه
24 ساعتهیکشنبه
24 ساعتهدوشنبه
24 ساعتهسهشنبه
24 ساعتهچهارشنبه
24 ساعتهپنجشنبه
24 ساعتهجمعه
24 ساعته