تپه جوقین شهریار

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تپه جوقین شهریار یکی از آثار تاریخی شهریار است که به دلیل اطلاعات کم در باره این مکان، این آثار تاریخی ناشناخته باقی مانده اما خوب است بدانید که این مکان دارای قدمتی طولانی است و یکی از بهترین مکان های نزدیک به تهران برای علاقمندان به تاریخ و آثار تاریخی است. کشور ایران به دلیل بسیار زیادی که دارد همواره از آثار تاریخی ارزشمند بسیاری برخوردار است که با بازدید از هرکدام از آنها می توان به گذشته سفر کرد. اگر علاقمندید که درباره تپه جوقین این منطقه تاریخی بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مقاله با لوکس ویلا همراه باشید تا اطلاعاتی را در این باره به شما علاقمندان  ارائه دهیم.

 

تپه جوقین شهریار

معرفی تپه جوقین

همان طور که گفته شد کشور ایران داری آثار تاریخی بسیاری است که شما می توانید در استان تهران و نیز این آثار تاریخی را پیدا کنید و با بازدید از آن در دل گذشته های دور سفر کنید.

تپه جوقین از جمله آثار تاریخی و جاهای دیدنی شهریار است که در استان تهران و شهر وحیدیه ر قرار دارد و به دلیل قدمت طولانی که دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بازدید از آن به دوستدارن تاریخ ایران به شدت توصیه می شود. در واقع این تپه در گذشته با نام قلعه جوقین شناخته می شود اما بر اثر گذشت زمان این بنا تخریب و فرسوده شد و در نهایت به شکل تپه در آمد. به دلیل اهمیت بسیاری که این قلعه در زمان یزدگرد سوم داشت، این تپه با نام قلعه یزدگرد سوم نیز شناخته می شود که با تماشای برج و بارو های آن، می توان به هنر و معماری ایران پیش از اسلام پی برد. خوب است بدانید که این تپه در دوره خودش جزء بزرگترین و قدیمی ترین عمارت های خشتی منطقه محسوب می شد. هم چنین آثار و اشیای ازشمند تاریخی بسیاری در این مکان کشف شده که از جمله می توان به سفالینه ها اشاره نمود که هم اکنون این آثار در موزه ایران باستان نگهداری می شود و علاقمندان به تاریخ و باستان شناسی می توانند در موزه از این اشیای ارزشمند تاریخی دیدن کنند.

تاریخچه تپه جوقین

همان طور که اشاره نمودیم با توجه به برج و باروی این قلعه و مصالحی که در آن به کار برده شده است، گفته می شود که قدمت این مکان به دوران پیش از تاریخ اسلام و دوره ساسانیان باز می گردد. در واقع این نوع معماری و استفاده از مصالح خشتی به دوره پیش از اسلام بازمی گردد از همین رو گفته می شود که این تپه داری قدمتی طولانی است که در دهستان جوقین و شهر شهریار واقع شده و در 5 آذر 1379 با شماره 2889 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده. در واقع گفته می شود که این تپه در دوره ساسانیان یک قلعه نظامی بوده که بر اثر عوامل مختلف دچار فرسودگی شده و به شکل تپه در آمده.

جوقین به چه معناست؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیایید که جوقین به چه معناست و چرا این تپه با این نام، نام گذاری شده است؟ نام این تپه از لقب بهرام چوبین سردار و دلاور  و قهرمان دوران خسروپرویز ساسانی برگرفته شده است. و همچنین به دلیل قرار گیری این تپه و قلعه در روستای جوقین و رونق بسیار آن در زمان یزدگرد سوم، این تپه با این نام شناخته می شود.

تپه جوقین

تپه جوقین کجاست و مسیر دسترسی به آن

همان طور که اشاره نمودیم تپه جوقین در شهر شهریار و شهر وحیدیه و روستای جوقین واقع شده و یکی از مناطق دیدنی شهریار محسوب می شود. این شهر در مسافت 10 کیلومتری شهریار و در قسمت جنوب غربی شهریار قرار دارد. برای دسترسی به این منطقه کافی است از شهر تهران خود را به شهریار برسانید و در آنجا از طریق بلوار شهید حسن مداحی، به شهر وحیدیه برسید. در شهر وحیدیه نیز پس از گذر از بلوار خمینی می توانید تپه جوقین را مشاهده نمایید.

تجهیزات لازم برای بازدید از تپه جوقین

برای بازدید از این تپه نیاز به تجهیزات خاصی ندارید و تنها باید کفش مناسب، لباس اضافه و دوربین عکاسی برای ثبت این آثار تاریخی ارزشمند، به همراه داشته باشید. به خاطر داشته باشید که این مکان دارای قدمتی طولانی است و از لحاظ تاریخی بسیار مورد اهمیت قرار دارد از همین رو در هنگام بازدید از این مکان در حفظ و نگهداری این اثر تاریخی کوشا باشید.

بهترین زمان بازدید از تپه جوقین

بازدید از تپه جوقین مختص به زمان خاصی نیست و شما می توانید هر زمانی که می خواهید به شهر شهریار بروید و این تپه چندین ساله دیدن کنید و در دل تاریخ سفر کنید. اما پینشهاد می شود که در طول روز برای بازدید از این تپه بروید تا بتوانید در روشنایی روز با دقت اجزای آن را بررسی کنید و از آن عکسبرداری کنید.

رزرو ویلا های اقتصادی در شهریار

شهر شهریار از جمله شهر های استان تهران است که علاوه بر آب و هوای دلپذیری که دارد، دارای آثار تاریخی و جاذبه دیدنی بسیاری است. از همین رو یکی از بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات آخر هفته است. اگر شما هم علاقمندید که برای تعطیلات آخر هفتتان در این منطقه اقامت داشته باشید می توانید به اجاره ویلا ارزان در شهریار در سایت لوکس ویلا بپردازید. خوب است بدانید که پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان جهت رزرو و اجاره ویلا، سوئیت و آپارتمان در شهریار و اقصی نقاط ایران هستند.

راهنما سایت

آدرس

شهرستان شهریار ، شهر وحیدیه ، بلوار شهدا ، نرسیده به چهارراه عباسی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه