حمام یوسف آباد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

حمام ها، با ارزش ترین قسمت و باستانی ترین بخش از هر منطقه و روستا به شمار می روند و هرکدام از حمام ها، ریشه ای تاریخی و منحصر به فرد خود را دارند.

امروزه به دلیل وجود داشتن حمام در داخل خانه‌ها، حمام های شهری به خرابه ها و متروکه ها تبدیل شده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا با حمام تاریخی و سرشناس یوسف آباد شهریار بیشتر آشنا شویم و اطلاعات کاملی را درباره حمام یوسف آباد شهریار که تنها حمام قدیمی سالم مانده در شهرستان شهریار می باشد را کسب نماییم.

معرفی حمام یوسف آباد

حمام یوسف آباد در روستایی با نام روستای یوسف آباد صیرفی در جنوب شهر فردوسیه واقع شده است و جزو جاهای دیدنی شهریار به شمار می رود. فِردوسیه یکی از شهرهای استان تهران در ایران می باشد. این شهر در بخش مرکزی شهرستان شهریار قرار دارد.

فردوسیه شامل روستاهای خاوه، عبدآباد، عباس‌آباد، فردوس، یوسف آباد صیرفی، رامین و وسطر می‌ باشد که در این میان محله فردوس، خاوه و عبدآباد نسبت به دیگر محلات از قدمت تاریخی برخوردار می‌باشند.

در مرکز روستای یوسف آباد صیرفی، دقیقا در کنار مسجد این روستا، یک حمام قدیمی و کهن وجود دارد که آن را به صورت یک متروکه رها کرده اند و امروزه، این حمام از یاد ها رفته است.

حمام یوسف آباد، تها حمام قدیمی در شهرستان شهریار است که تقریبا سالم باقی مانده است. جالب است بدانید که حمام یوسف آباد، یادگاری از دوران قاجار است و سال ساخت آن به دوره قاجار باز می گردد.

حمام یوسف آباد

روستای یوسف آباد صیرفی

همانطور که گفتیم، روستای زیبای یوسف آباد صیرفی، یکی از روستاهای شهرستان شهریار در بخش مرکزی دهستان فردوس می باشد و مکان دفن امام زاده عبدالله (ع) نیز می باشد.

در مورد شکل گیری این روستا می‌توان گفت که یکسری خانه در اطراف حمام‌ها (ساخت خانه ها در اطراف حمام به علت نبود حمام در خانه ها در زمان های قدیم بوده است) که از جمله آنها حمام یوسف آباد بوده است، ساخته شدند و سپس با توجه به جمعیت شهر مسجد و خانه‌های دیگر نیز به آن‌ها اضافه شده است و منطقه ای روستایی تشکیل شد.

دلیل تغییر نام این روستا از یوسف آباد به یوسف آباد صیرفی این بود که در زمان پهلوی خان این روستا شخصی به نام حاج میرزا علی صرافی بوده که بعدها فررندان ایشان به فامیلی صیرفی تغییر نام پیدا کرده و نام خودشان رو روی این روستا گذاشته اند.

نام این روستا، برگرفته از نام بزرگ مالک و ارباب قدیمی این منطقه می باشد. روستای یوسف آباد صیرفی در نواحی ارتفاعات دشتی البرز جنوبی قرار گرفته است.

همچنین در این منطقه جغرافیایی، دشت هایی نیز وجود دارند که از بین آنها می توان به دشت های شهریار،ری،رباط کریم،اشتهارد و بخش های جنوبی و مرکزی ساوجبلاغ اشاره کرد.

روستای یوسف آباد صیرفی دارای طول شرقی 51 درجه و 29 دقیقه و عرض شمالی 35 درجه و 42 دقیقه می باشد. اگر بخواهیم از مهم ترین عوامل طبیعی این روستا که نقش غالبی در زمینه ی استقرار و شکل گیری این روستا دارند یاد کنیم، می توانیم عواملی چون آب و خاک و اقلیم معتدل و مطبوع این روستا را نام ببریم و از آن یاد کنیم.

تمامی این عوامل دست به دست هم داده اند و توانسته اند زمینه ی مناسب و مطلوبی را جهت جذب جمعیت در این منطقه فراهم آورند. بنابراین بخش قابل توجهی از اراضی به زمین های زراعی و باغات اختصاص یافته است و دقیقا همین امر است که در پیدایش این روستا عامل مهمی محسوب می شود.

همچنین لازم به ذکر است که منطقه یوسف آباد صیرفی دارای یک جریان هوایی به نام باد شهریار می باشد که از سمت غرب به شرق با اندکی تمایل به جنوب جریان دارد.

حمام یوسف آباد نیز یکی از حمام های قدیمی این روستا می باشد که متاسفانه امروزه از یاد ها رفته است و امروزه از حمام یوسف آباد تنها یک متروکه باقی مانده است و فقط خاطرات دوران قاجار از آن باقی مانده است.

روستای یوسف آباد صیرفی

جمعیت روستای یوسف آباد صیرفی

روستای یوسف آباد صیرفی در شهرستان شهریار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395، جمعیت آن 6063 نفر (1516خانوار) بوده‌ است.

جاذبه های دیدنی و گردشگری اطراف حمام یوسف آباد

همانطور که می دانید،منطقه شهریار یکی از مناطق خوش آب و هوا و بکر اطراف تهران می باشد که در آن مملو از باغ ها و باغ رستوران های سرسبز است که پایتخت نشینان را در اواخر هفته به سمت خود می کشند، در واقع تمامی باغ هایی که در این منطقه قرار دارند، یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری این منطقه به شمار می روند.

حمام یوسف آباد کجاست و مسیر دسترسی به آن

همانطور که گفتیم، حمام یوسف آباد در روستای یوسف آباد صیرفی واقع شده است و محل دقیق وقوع این حمام، در کنار مسجد روستا می باشد.

برای دسترسی به روستا نیز می بایست وارد آزاد راه تهران- ساوه شوید و به طرف بلوار گلها از این مسیر خارج شوید، در بلوار گلها شما می بایست به مسافت 9.3 کیلومتر به مسیرتان ادامه دهید تا به فردوسیه برسید.

لازم به ذکر است که برای عبور از آزاد راه تهران-ساوه شما ملزم به پرداخت عوارضی هستید. همچنین مسیر دسترسی به روستا و حمام یوسف آباد و خیابان اصلی این روستا آسفالت است و فرعی‌ها خاکی هستند ولی جنس خاک خوب است و برای دسترسی به این روستا و خیابان های فرعی آن که به حمام راه دارند دچار مشکل نخواهید شد.

آدرس روستای یوسف آباد صیرفی شهریار: استان تهران، فردوسیه، روستای یوسف آباد صیرفی

اجاره ویلا در شهریار

اگر شما نیز علاقمند به تفریحات آخر هفته هستید و از شلوغی و هرج و مرج شهر خسته شده اید و دنبال جایی آرام و بی دغدغه و خوش آب و هوا برای گذراندن و تفریحات آخر هفته هستید، بی شک شهریار یکی از گزینه های بسیار مناسب و نزدیک به تهران برای عوض کردن حال و هوای شماست.

شما می توانید با اجاره ویلا در شهریار، تعطیلات خوشی را برای خود رقم بزنید و در آب و هوای مطلوب این منطقه، یک ویلای استخر دار رزرو نمایید و تنی به آب بزنید و دغدغه های خود را برای حداقل چند ساعتی به فراموشی بسپارید و از آخر هفته ی خود به نحو احسن لذت ببرید. لوکس ویلا در این زمینه در کنار شماست تا شما را در انتخاب بهترین ها یاری نماید.

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، شهریار، فردوسیه، روستای یوسف آباد صیرفی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه