امامزاده بی بی سکینه شهریار

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهریار از آن دست مناطقیست که اهالی پایتخت به خوبی با آن آشنا هستند. این شهر زیبا در غرب تهران به دلیل نزدیکی اش به دو کلان شهر تهران و کرج و به دلیل آب و هوای مناسب و همچنین باغات میوه فراوانش، همواره به عنوان یک منطقه ییلاقی و ویلانشین بسیار مورد توجه بوده. همین موضوع باعث توسعه توریسم داخلی در آن نیز شده. بسیاری از توریست ها در سفر به این شهر، قبل از حرکت خود به دنبال آگاهی از بهترین رستوران های شهریار و یا شناخت دیگر جاهای دیدنی آن همچون امامزاده بی بی سکینه شهریار هستند.

آشنایی با امامزاده بی بی سکینه

یکی از مناطقی که اغلب مسافران شهریار علاقه زیادی به بازدید از آن دارند، امامزاده بی بی سکینه در دهستان صالح آباد شهر صفادشت می باشد. درباره این مقبره و صاحب آن که بانویی به نام بی بی سکینه بوده اند، داستانی بر سر زبان هاست. بر اساس روایتی از کتاب های کنزالانساب و بحر الانساب، چنین گفته می شود که بی بی سکینه فرزند امام موسای کاظم امام هفتم شیعیان بوده و به همراه برادران خود به منطقه زهرآب رفته بوده اند. در این جا دشمنان این امامزادگان به تعقیب آنها بر آمده و به ناچار هر کدام در منطقه ای به شهادت رسیده اند.

امامزاده بی بی سکینه کجاست

بی بی سکینه در گریز از دشمن در شهر مردآباد به داخل آب افتاده و شهید شدند. به یادبود ایشان در آن ناحیه بقعه ای ایجاد شده که بر روی آن نام مزار هزارخانی گذاشتند. در حال حاضر این امامزاده به یکی از نقاط گردشگری مذهبی منطقه شهریار بدل شده و در آن اقامتگاهی نیز احداث شده که با 40 باب زائرسرا و 115 اتاق، پذیرای مسافرین می باشد. در کنار این مقبره، قبرستانی نیز وجود دارد که قبور شهدای منطقه در آن واقع شده. غسالخانه و سردخانه نیز د رکنار قبرستان برقرار بوده و طرح جامعی برای توسعه آن در دست اجراست.

ساختار امامزاده بی بی سکینه شهریار

بقعه این مقبره جدید الاحداث بوده و در آن گونه های مختلف عناصر تزئینات اماکن مقدس شیعی همچون آیینه کاری و کاشی کاری، وجود دارد. شیوه پرداخت این تزئینات به شکل دیوارهای باربر و سقف طاق های ضربتی با نمای سنگ و نیز آیینه کاری داخل بقعه می باشد. ضریح امامزاده طلاکوب بوده و در سال 1372 به دست هنرمندان اصفهانی ساخته شده. این بقعه یک گنبد آجری با پوشش کاشی خشتی فیرزوه ای رنگ نیز دارد. این مقبره شبستانی نیز با 2800 متر مربع وسعت در سه طبقه دارد.

در فضای خارجی امامزاده علاوه بر گلزار شهدا در ورودی محوطه می توان به یک نمایشگاه فصلی نیز اشاره نمود. در این نمایشگاه فصلی، محصولات گوناگونی ارائه می شوند. در محوطه بیرونی امامزاده بی بی سکینه شهریار، شهربازی کوچکی نیز ساخته شده که کودکان در آن مشغول بازی می شوند. این منطقه از نظر فضای سبز نیز بسیار جذاب و دیدنی بوده و در آن انواع درختان کهنسال و بلندقامت دیده می شوند. یک واحد فرهنگی نیز در حیاط امامزاده برقرار است.

دیدنی های اطراف امامزاده بی بی سکینه شهریار

در سفر به شهریار و بازدید از امامزاده بی بی سکینه شهریار، گزینه های زیاد دیگری نیز پیش روی شماست که بازدید از هر کدام از آنها جذابیت های خودش را دارد. از آن جمله می توان به تخت رستم که کوهی در غرب روستای قجر شهریار می باشد، اشاره نمود. در دامنه این کوه بقایای یک اتشکده ساسانی نیز وجود دارد. دیگر جاذبه پیشنهادی ما، قلعه دهشاد شهریار است، تنها قلعه تاریخی ایران که هنوز مردمانی در آن زندگی می کنند. این بنا مربوط به دوره قاجاریه می باشد. به عنوان یک جاذبه طبیعی نیز دشت شقایق شهریار و بازدید از شقایق های سرخ آن را در اردیبهشت پیشنهاد می کنیم.

آدرس دقیق امامزاده بی بی سکینه شهریار

امامزاده بی بی سکینه کجاست

امامزاده بی بی سکینه به عنوان یکی از جاهای دیدنی شهریار، در 40 کیلومتری غرب این شهر و در کنار جاده میان ملارد اشتهارد و در دهستانی به صالح آباد واقع شده. مسیر دسترسی به این امامزاده بدین صورت است که باید در جاده شهریار به بوئین زهرا 14 کیلومتر پیش رفته تا به تابلوی ورودی این امامزاده برسید. فاصله تهران تا شهریار 40 کیلومتر و فاصله کرج تا شهریار نیز حدود 29 کیلومتر می باشد.

اقامت در ویلاهای شهریار

شهریار یکی از مناطق توریستی اطراف تهران می باشد که بسیاری برای تعطیلات آخر هفته راهی آنجا می شوند. شهریار ویلاهای بسیار متنوع و در قیمت ها و شرایط متفاوت دارد. شما می توانید در این شهر انواع ویلاها و باغ ویلاهای لوکس را نیز برای اقامت های روزانه خود اجاره نمایید. اما یکی از مواردی که اغلب افراد به ویژه در تعطیلات تابستان در شهریار سراغش را می گیرند، اجاره ویلا استخردار در شهریار است که می تواند لذت شنا و آب تنی را به دیگر زیبایی های سفرتان اضافه کند. با این حال شما می توانید در فصل های دیگر سال نیز به دنبال  اجاره ویلا در شهریار با استخر سرپوشیده باشید و از این امکانات استفاده نمایید.

راهنما سایت

آدرس

۱۶ کیلومتری غرب شهر ملارد در کنار جاده ترانزیتی ملارد – اشتهارد و در نزدیکی دهستانی به نام صالح آباد از توابع شهر صفادشت

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه