تپه فردوس شهریار

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در شهرهای اطراف استان تهران، علاوه بر جاذبه های گردشگری، آثار باستانی های زیادی نیز می توان یافت کرد. یکی از آثار باستانی و تاریخی به جا مانده از دوران پس از اسلام تپه فردوس شهریار نام دارد که در در این مقاله قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم، با ما همراه باشید.

معرفی تپه فردوس شهریار

تپه فردوس شهریار به زمان پس از اسلام مربوط می شود که در شرق جاده رباط کریم به شهریار قرار گرفته است. این اثر ملی در تاریخ 5 آذر ماه سال 1379 با شماره 2892 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. از آنجایی که در استان البرز جاذبه های گردشگری، طبیعی و آثار باستانی به وفور دیده می شود، تپه فردوس شهریار نیز یکی از آن ها می باشد.

شهریار از سال 1379 در تقسیمات کشوری به عنوان شهر طلقی شد. طبق آمارهایی که در سال 1395 از این شهر گرفته شد، جمعیت آن حدود 35 هزار نفر بود. در این شهر خانوارهایی دیده می شوند که حدود بیش از 100 سال می شود که در شهریار ساکن هستند. خانوارهایی که می توان از آن ها نام برد: بهارلو، افشار و نفریه هستند.

شهر جدیدی به نام فردوسیه در شهریار وجود دارد که تپه فردوس در آن واقع شده است. تپه فردوس که از جاذبه های تاریخی شهریار به شمار می رود، دارای یک بنا و قلعه قدیمی می باشد که قدمت آن به دوران عهد سلجوقی می رسد. این بنای تاریخی بر اثر عوامل طبیعی و انسانی شکل تپه به خود گرفته است. محله هایی که در این شهر هستند عبارتند از: عباس آباد، عبدآباد، یوسف آباد صیرفی و فردوس می باشند. همچنین محله هایی همچون خاوه، فردوس و عبدآباد از دیگر مناطق دارای قدمت بیشتری هستند.

تپه فردوس

فردوسیه شهریار

محله فردوسیه شهریار دارای قدمتی قدیمی بوده که به 150 سال پیش بازمی گردد. در زمان های گذشته این شهر با نام منوچهری خوانده می شد. بعدها، روزی ناصرالدین شاه قاجار، در حال عبور از این شهر بود که با طبیعت سرسبز و باغات میوه رو به رو شد که تصمیم گرفت نام این منطقه را به فردوس که به معنی بهشت است، تغییر دهد. از آنجایی که تپه فردوسیه نیز در این منطقه قرار داشت، نام خود را از آن اتخاذ کرده است.

اماکن تاریخی-زیارتی در شهر فردوس شهریار

شهریار نیز همانند دیگر مناطق کشور ایران، دارای اماکن تاریخی و زیارتی می باشد که در این بخش به معرفی آن ها می پردازیم.

امامزاده عبدالله

در روستای یوسف آباد آرامگاه امامزاده عبدالله قرار دارد که بر اساس شواهد نشان می دهد ایشان از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشد. بنای این امامزاده مربعی شکل بوده و دارای گنبد آجری شکل است. همچنین ضریح و گلدسته در این بنا دیده نمی شود. از محوطه بیرونی این امامزاده به عنوان قبرستان عمومی استفاده می شود.

امامزاده جعفر و امامزاده محسن (ع)

از دیگر اماکن زیارتی و تاریخی این شهر امامزاده جعفر و امامزاده محسن (ع) می باشند که دارای آرامگاه در روستای خاوه هستند. بر اساس نقل قول هایی که از گذشته وجود دارند، نشان از این است که ایشان از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) می باشند. بنای این بقعه جزو آثار باستانی این منطقه محسوب می شود. این آرامگاه دارای گنبدی است که از گل و خشت ساخته شده و مانند امامزاده عبدالله ضریح و گلدسته ندارد. ناگفته نماند بنای این امامزاده در سال های اخیر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

تپه فردوس شهریار کجاست

تپه فردوس شهریار یکی از طبیعت های زیبای این منطقه است که پایتخت نشینان می توانند آن را به عنوان گردش یک روزه انتخاب کنند. این تپه در ابتدای شهر جدید فردوسیه واقع شده است که تمام دور آن را باغات میوه و سرسبزی فرا گرفته است. قدمت تپه فردوس به زمان سلجوقیان بازمی گردد.

تپه فردوس شهریار

بهترین زمان سفر به فردوس شهریار

برای سفر به ابن منطقه فصل خاصی مورد نظر نمی باشد. اما اگر می خواهید از جاهای دیدنی دیگری که در شهریار وجود دارد از جمله: باغات میوه و سرسبزی ها، بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید.

رزرو اقامتگاه در شهریار

در گذشته شهریار را تنها با باغ های میوه آن می شناختند. اما امروزه با توسعه ساخت و سازهای ویلاهای لوکس، به یکی از مناطق ویلانشین در غرب تهران تبدیل شده است. بسیاری از گردشگران برای آخر هفته یا تعطیلات به دنبال رزرو اقامتگاه در شهریار هستند. با توجه اقامتگاه هایی که در شهریار ساخته شده است، اقامتگاه ها دارای تنوع بالایی هستند که از ویلاهای لوکس و گران قیمت گرفته تا سوئیت های اقتصادی که گردشگران می توانند آن ها را برای اقامت خود اجاره کنند. اجاره ویلا شهریار در ایام هفته دارای نرخی ثابت بوده و آخر هفته ها و ایام تعطیل با افزایش قیمت مواجه می شوند. بنابراین به دلیل درخواست بالایی که برای اجاره ویلا در شهریار وجود دارد، بهتر است برای رزرو اقامتگاه خود، حدود یک هفته زودتر اقدام نمایید.

راهنما سایت

آدرس

تهران، شهریار، دهستان فردوس، روستای خاوه، بلوارامام خمینی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه