حمام سبو کوچک لواسان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهرستان لواسان پر از جاذبه های دیدنی و گردشگری می باشد که حمام سبو کوچک لواسان یکی از آن ها محسوب می شود. منطقه لواسان دارای آب و هوای بسیار مناسب و دلپذیر بوده و همین باعث شده گردشگران زیادی این منطقه را برای گردش های یک یا چند روزه انتخاب کنند. در این مقاله می خواهیم به حمام سبو کوچک که یکی از جاذبه های تاریخی لواسان می باشد بیشتر آشنا شویم، با لوکس ویلا همراه باشید.

معرفی حمام سبو کوچک لواسان

شهر لواسان در شهرستان شمیرانات و در منطقه ای کوهستانی قرار داشته و همگان این منطقه را با آب و هوای مطلوب و دلپذیر آن می شناسند. در این منطق علاوه بر جاذبه های طبیعی و دیدنی، می توان جاذبه های تاریخی مانند حمام سبو کوچک یافت کرد که باعث می شود، افراد زیادی که به جاذبه های تاریخی علاقمندند برای دیدن آن ها راهی لواسان شوند.

حمام سبو کوچک، در قسمت مرکزی سبو کوچک که دارای بافت قدیمی و تاریخی واقع شده و ضلع غربی مسجد محله قرار گرفته است. به دلیل ساخت و سازهای غیر مجازی که در سال های اخیر در اطراف این حمام و بی توجهی های سازمان میراث فرهنگی به این آثار تاریخی، حمام سبو کوچک حالت مخروبه و متروکه ای به خود گرفته است. این حمام از خشت و گل ساخته شده است.

معمولا اینگونه جاذبه ها در میان جاذبه های گردشگری دیگری که در لواسان وجود دارد، ناشناخته تر می باشند. حمام سبو کوچک لواسان یکی از جاذبه های منطقه سبو کوچک لواسان قرار گرفته است. این حمام از دوره قاجار به جا مانده است و در تاریخ 1 مهر سال 1382 با شماره 10369 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بخش های مختلف حمام سبو کوچک

برای وارد شدن به این حمام می بایست از در ورودی آن که در بخش شمال شرق قرار گرفته است استفاده کنید. 4 عدد پله مقابل شما می باشد که باید از آن ها عبور کنید و پس از آن به سمت چپ بروید. راهروی کوچکی وجود دارد که اگر از آن عبور کنید به بخش رختکن حمام خواهید رسید. در بخش شمال رختکن راهروی دیگری قرار دارد که می توان از آن به گرمخانه دسترسی پیدا کرد. به دلیل وجود طاق نماهایی که در اطراف رختکن و گرمخانه قرار دارند می توان از حمام راحت تر استفاده کرد.

اگر به بخش جنوبی گرمخانه بروید، اطاقی به شکل مستطیل و کوچکی را خواهید دید که حدود دو متر از حمام پایین تر می باشد. در این فضا، دوش های حمام قرار گرفته اند. از سطح زمین حمام تا حدود 120 سانتی متر بالاتر، دیوار حمام به وسیله سنگ مرمر پوشانده شده است.

مابقی دیوار و سقف حمام را نیز با سیمان سفید پوشانده اند. در و پنجره های حمام سبو کوچک نیز از جنس آلومینیوم می باشند. از اهالی قدیمی محله سبو شنیده شده است که حمام سبو در اوایل دوره حکومت پهلوی و همچنین سال های اوایل انقلاب اسلامی، مرمت و بازسازی شده است.

حمام سبو کوچک لواسان

حمام سبو کوچک در سبو کوچک لواسان

محله سبو کوچک لواسان که از دیدنی های لواسان محسوب می شود، در نزدیکی های سبو بزرگ واقع شده است و در فاصله سه کیلومتری گلندوک قرار دارد. همچنین حمام سبو کوچک در این محله قرار گرفته است. جالب است بدانید که به دلیل نزدیک بودن محله سبو کوچک و سبو بزرگ، این دو محله را با یک نام یعنی محله سبو می خوانند. آب این محله از آب رودخانه افجه تامین می شود. اگر برای بازدید از حمام سبو کوچک لواسان که در منطقه سبو کوچک است بروید می توانید داستان های جالبی از تاریخچه این محله از اهالی قدیمی بشنوید.

درباره علت نامگذاری این منطقه اهالی محله اینگونه می گویند که به دلیل اینکه در زمان های گذشته اهالی محل، با کوزه و سبو آب از چشمه می آوردند، این منطقه را سبو نامیدند. بهتر است بدانید که در زبان و گویش محلی این منطقه را سب کوچک می نامند.

منطقه سبو کوچک لواسان در فاصله 500 متری از منطقه ناران قرار گرفته است و به دلیل بی توجهی به خانه های تاریخی این مناطق، بسیاری از آن ها مورد تخریب قرار گرفته و از بین رفته اند. حمام سبو کوچک لواسان و محوطه سر قبر تاجین در این محله، از دیگر آثار تاریخی به شمار می آیندکه در حال تخریب هستند.

بهترین زمان بازدید از حمام سبو کوچک لواسان

اگر قصد سفر به شهرستان لواسان و بازدید از جاذبه های دیدنی مانند حمام سبو کوچک لواسان را دارید می توانید در فصول گرم سال بهار و تابستان به این منطقه ییلاقی و کوهستانی سفر کنید. در این صوت می توانید از آب و هوای مطلوب و خنک لواسان لذت ببرید. در این فصل، زیبایی ها و سرسبزی های این منطقه به اوج خود می رسند و می توانید از زیبایی های طبیعت بیشتر استفاده کنید.

همچنین از میوه های درختانی که در باغ های سرسبز محله سبو کوچک وجود دارند استفاده کنید. لذا اگر در فصل های سردی مانند پاییز و زمستان راهی این منطقه شدید بهتر است از لباس های گرم تر و امکانات مجهزتری استفاده کنید.

حمام سبو کوچک لواسان

حمام سبو کوچک لواسان کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر از تهران قصد بازدید از حمام سبو کوچک لواسان را دارید، می بایست خود را به اتوبان ارتش و یا اتوبان شهید بابایی برسانید و به سمت جاده گلندوک مسیر را ادامه دهید. پس از آنکه این جاده را پشت سر گذاشتید، به دو راهی فشم و لواسان می رسید و از آنجا مسیر لواسان را پیش بگیرید. به لواسان که رسیدید، به دهستان لواسان کوچک و محله سبو کوچک دسترسی پیدا خواهید کرد.

رزرو اقامتگاه در لواسان

از آنجایی که لواسان یکی از مناطق ییلاقی و کوهستانی اطراف تهران است، بسیاری از پایتخت نشینان آن را برای گردش یک روزه یا چند روزه انتخاب می کنند. لواسان منطقه ای لوکس نشین و ویلانشین می باشد. اگر قصد اقامت چند روزه در این منطقه خوش آب و هوا را دارید و به دنبال رزرو اقامتگاه در لواسان هستید می توانید از اجاره ویلا در لواسان استفاده کنید. در قسمت های لوکس نشین لواسان، ویلاها قیمت های بالایی دارند. اما اگر به دنبال ویلا با قیمت پایین تر هستید می توانید از دیگر مناطق لواسان استفاده کنید. همچنین ویلای مورد نظر خود را با قیمت مناسب پیدا خواهید کرد.

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک، مرکز روستای سبوی کوچک.

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه