روستای برگ جهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین مناطق اطراف تهران که افراد می توانند برای داشتن تعطیلات خوب و هم چنین گذراندن آخر هفته ای خاطره انگیز به آن مراجعه نمایند، روستای برگ جهان می باشد. این روستا به عنوان یکی از بخش های دهستان لواسان کوچک در شهرستان شمیرانات می باشد و آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. در این مقاله به سراغ معرفی روستای برگ جهان رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

روستای برگ جهان کجاست و مسیر دسترسی

اگر از تهران بخواهید به این روستای زیبا سفر کنید می توانید ابتدا از هر جای پایتخت که بودید خود را به بزرگراه شهید زین الدین برسانید و به طرف شرق برانید. بعد از رسیدن به جاده دماوند مسیرتان را به سمت مستقیم ادامه دهید. کمی بعد برای داخل شدن به جاده سد لتیان، جاده دماوند را دور بزنید. با ادامه دادن جاده سد لتیان می توانید به بام لواسان و روستای برگ جهان وارد شوید. این مسیر از بزرگراه زین الدین تا مقصد مسافتی در حدود 32 کیلومتر داشته و بدون ترافیک تقریبا 40 دقیقه در راه خواهید بود. اگر نیاز به استفاده از نقشه داشتید می توانید با روشن کردن اینترنت و لوکیشن گوشی خود و سپس کلیک بر روی مسیر دسترسی زیر به آسانی خود را به این روستا برسانید.

آدرس روستای برگ جهان: تهران، 13 کیلومتری لواسان

درباره برگ جهان

روستای برگ جهان یکی از مناطق زیبای اطراف تهران می باشد که با فاصله ای کم از پایتخت توانسته عده زیادی از مردم این شهر را به سمت خود جذب نماید. آب و هوای خوب این شهر به خصوص در فصول بهار و تابستان به قدری دل پذیر بوده که توانسته افراد زیادی را به سمت خود بکشاند. بهتر است اگر می خواهید برنامه ای برای سفر به این روستای زیبا بگذارید، ماه های سرد سال را برای این منظور انتخاب نکنید چرا که دمای هوا در این ایام پایین بوده و سرما شما را آزار خواهد داد. مگر این که خودروی آفرودی داشته و تجربه این مدل سفر ها را نیز داشته باشید.

یکی از مواردی که درباره بخش مسکونی روستای برگ جهان باید به آن اشاره کرد، استفاده از مصالحی همانند سنگ، خشت، گل و چوب در ساخت خانه ها می باشد که البته این مورد در سال های اخیر و با ساخت ساختمان های جدید کمتر به چشم می خورد و تنها در بخش هایی از روستا مثل محله سرده می توانید آن ها را از نزدیک ببینید. از مورادی که در ساخت این گونه ها خانه ها رعایت میشد، حضور خانه و اتاق های متعدد آن در اطراف زمین و قلب آن حیاط و باغچه ها بودند. افراد ساکن این منازل می توانستند با پله های سنگی به هر کدام از اتاق ها که در اطراف حیاط قرار داشت برسند.

یکی از  ایراداتی که می توان از پله های این منازل گرفت، ارتفاع آن هاست که بین 20 تا 35 سانتی متر بودند. هم چنین اتاق های گفته شده در اطراف معمولا در حدود 2 متر بالاتر از سطح حیاط قرار داشتند تا اهالی بتوانند از زیر زمین برای جمع آوری آذوقه و یا تبدیل آن به اتاق هایی اضافه استفاده نمایند. اگر به بخش های جدید تر روستا بروید می توانید خانه هایی را ببینید که بعد از مرمت سقف آن ها شیروانی و یا ایزوگام شده اند. خانه های قدیمی معمولا تنها یک طبقه داشتند ولی ساختمان های جدید تاسیس شده در روستای برگ جهان همگی دو تا سه طبقه دارند.

ارتفاع این روستا از سطح دریا به 2027 متر می رسد که این موضوع بر روی اقلیم این منطقه نیز تاثیر به سزایی گذاشته است. همین شرایط آب و هوایی نیز سبب شده تا شغل اکثر مردم در این روستا باغداری، زراعت و یا دامداری باشد به گونه ای که گندم و جو از اصلی ترین گزینه های مربوط به محصولات زراعتی روستاست. البته با مراجعه به روستای برگ جهان می توانید از دیگر محصولات روستا همانند گردو، زردآلو، آلبالو، سیب، هلو و… سفارش دهید و این موارد را بدون واسطه با کیفیت خوب برای خود یا عزیزانتان تهیه نمایید و از این جهت به مردم این روستا در درآمدزایی کمک خواهید کرد.

یک سری محصولات لبنیاتی نیز مثل شیر، ماست، کره، عسل و… را می توانید تهیه کنید اگر در طول فصل تابستان برای رفتن به این روستا اقدام کنید می توانید برخی از اهالی را ببینید که در کنار جاده به فروش محصولات خود مشغول هستند. فراموش نکنید این محصولات کاملا ارگانیک هستند و با کیفیت بالا می توانید آن ها را تهیه نمایید.

روستای برگ جهان

تاریخچه روستای برگ جهان

یافتن یک سری از بقایای به جا مانده از ادوار گذشته همانند سفال های بسیار قدیمی گواه این موضوع است که این روستا یکی از قدیمی ترین بخش های لواسانات به شمار می رود. این سفال ها که از لایه های زیرین روستا کشف شده اند نشان دهنده قدیمی بودن روستای برگ جهان هستند. ساخت و ساز های بسیار زیاد در این ناحیه سبب شده اند تا بخش زیادی از هویت مهم و تاریخی این روستا از بین برود. بهتر است استفاده از این روستا را به هیچ وجه از دست ندهید چرا که هم از نظر جاذبه بودن و هم محلی مهم از نظر تاریخی می توانید گزینه ای خوب برای شما در نظر گرفته شود. به طور کلی با توجه به آن چه گفته شده قدمت این روستا حداقل به 500 سال پیش و به دوران قاجار بر می گردد.

دیدنی های روستای برگ جهان

بسیاری از افرادی که به این روستا سفر می کنند برای استفاده از جاذبه های این منطقه می باشد تا در کنار آب و هوای دلپذیر حاکم بر روستا تجربه ای خوب کسب کنند. این روستا با دارا بودن یک سری جاذبه می تواند تبدیل به جایی شود که شما بتوانید با استفاده از آن یک اقامت خوب را داشته باشید. از جاذبه های لواسان در روستای برگ جهان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آبشار بلگجون

یکی از جاذبه های این روستا آبشار آن می باشد که در قسمت شمال شرقی آن قرار گرفته است. ورزش کارانی که تمایل دارند برای کوه نوردی یا پیاده روی به این روستا سفر کنند بهتر است این بخش را از دست ندهید. آبشار برگ جهان ارتفاعی بیش از 2100 متر دارد و اگر بخواهید از آن دیدن نمایید باید یک مسیر پیاده روی در حدود 2 ساعته را بپیمایید چراکه مسیر رسیدن به آن ماشین رو نبوده و تنها با پای خودتان می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. البته از آن جا که این راه از بین کوه ها و درختان زیبای روستا می گذرد، یک پیاده روی با کیفیت و خاطره انگیز را خواهید داشت. لازم به ذکر است در صورت تمایل به تماشای آبشار باید خلاف جهت رودخانه حرکت کنید تا بعد از تلاقی رودخانه ها سرانجا به آبشار برسید.

روستای برگ جهان

بارگاه امامزاده اسماعیل

یکی از بخش های روستای برگ جهان وجود آرامگاه یک امامزاده در بخش غربی روستا می باشد که مرقد امامزاده اسماعیل است. مردم بومی روستا و حتی ساکنان دیگر روستاها برای زیارت این امامزاده راهی آرامگاه وی می شوند. برخی از افراد معتقدند که این امامزاده حاجت تعداد زیادی از افراد را برآورده کرده است. لازم به ذکر است مقبره این امامزاده تغییر کرده و دیگر خبری از آن گنبد مخروطی که در گذشته بر روی مقبره قرار داشت نیست.

تکیه سرده برگجون

روستای برگ جهان تا یک صده پیش فقط یک حسینیه داشت که همین تکیه سرده بود. زمین این تکیه را فردی به نام اسماعیل وقف کرده که قدمت این وقف به بیش از 180 سال پیش بر می گردد. این تکیه از همان زمان تاسیس تاکنون محلی برای عزاداری مردم ساکن روستا بود و هم چنین از آن برای تعزیه نیز استفاده می شود. افراد از محله های شاهان، روبارک، پاده، روبار آقانور، سرده و گاهی محله های دیگر برای عزاداری به این تکیه می آیند.

دیگر جاذبه های روستا

علاوه بر موارد گفته شده می توان به یک سری دیدنی های دیگر در این روستا اشاره نمود که با مراجعه به این منطقه می توانید از آن ها نیز دیدن نمایید. این جاذبه ها شامل موارد زیر می شوند:

  • زندان خانه لار: یک غار در ارتفاعات شمال غربی روستا وجود دارد که گویا در زمان های دور به عنوان زندان از ان استفاده می شده است.
  • قلعه دختر: اگر به 3 کیلومتری شمال روستا بروید می توانید باقی مانده یک قلعه را ببینید که در سال 1382 به ثبت آثار ملی درآمد ولی در سال های اخیر آسیب زیادی به آن وارد شده است.
  • غار خمیره: این غار نیز در گذشته کاربری زندان داشته و طول آن به 30 متر می رسد.
  • تنگل خانه: اگر به قسمت شمالی رود برگ جهان بروید صخره ای را می بینید که ارتفاعی 45 متری داشته و اطراف آن باغ های متعددی قرار گرفته اند. این تپه به نام تنگل خانه معروف است و گفته می شود در گذشته های دور کاربری قلعه داشته است و مردم برای پناه گرفتن در مقابل حمله دشمنان به عنوان پناهگاه از آن استفاده می کردند.

روستای برگ جهان

دلیل نامگذاری روستای برگ جهان

اگر تا به حال به این ناحیه سفر کرده باشید شاهد بوده اید که مردم بومی روستا با نام هایی از قبیل بلگجون، برگ جون و برگجون از این روستا نام می برند. افراد در سراسر کشور این روستا را با نام برگ جهان می شناسند در حالی که مردم روستا با واژه جهان نامانوس بوده و عنوان کرده اند جهان از گویش آن ها برای دیگر افراد به دست آمده است. از دلایل نام گذاری این روستا می توان به این مورد اشاره نمود که واژه بلگجان از آن جا نشات می گیرد که در گویش محلی به برگ، بلگ و جان نیز به عنوان یک پسوند به کار رفته است که به طور کلی بلگجان به جایی می گویند که برگ زیاد است. یک تعبیر دیگر نیز درباره نام بلگجان وجود دارد که مربوط به هزاران سال پیش می شود. در آن زمان یک دره با نام معبد آناهیتا وجود داشته که مهرپرستان از آن استفاده می کردند و با نام نرگ جن شناخته می شده است. رفته رفته این نام جای خود را به برگجون داده و به نام امروزی خود درآمده است.

دین مردم روستا

با توجه به آن چه گفته شد احتمالا باید حدس زده باشید که ساکنین این روستا شیعه هستند و در زمان محرم و صفر مراسما های مختلفی را به جا می آورند. تعزیه خوانی و پخش کردن نذری های متعدد از جمله مواردی است که در این دو ماه انجام می شود به طوری که عنوان شده در این دو ماه هیچکس در این روستا گرسنه نخواهد بود. علاوه بر تکیه سرده انواع دیگری از مساجد و حسینیه ها نیز در این روستا وجود دارد که همگی در این ایام از سال در تکاپوی عزاداری هستند. هم چنین در تولد ها و شادی ها نیز مراسم های شادی برگزار می گردد.

بهترین زمان سفر به روستا

اگر تمایل داشتید برای مراجعه به اینروستا اقدام کنید، بهتر است زمانی را برگزینید که از نظر آب و هوایی مناسب باشد. از بهترین اوقاتی که برای سفر به روستای برگ جهان در نظر گرفته می شود، تابستان و اواخر بهار می باشد. در این مواقع از سال به دلیل خنک تر بودن این روستا به نسبت هوای پایتخت، عده زیادی برای فرار از گرمای شهر به این منطقه پناه می برند. برخی از افراد نیز سرمایه خود را برای ساخت ویلا به این ناحیه آورده اند تا مدت زیادی از روز های گرم سال را در روستای برگجون بگذرانند. اگر تمایل دارید عکس هایی با قاب های زیبا و رنگی ثبت کنید بهتر است پاییز را از دست ندهید. در زمستان نیز تنها در صورتی که ماشین آفرود دارید اقدام نمایید.

روستای برگ جهان

سوغات برگ جهان

با توجه به محصولاتی که افراد برای درامدزایی در این روستا تولید می کنند، می توان گفت شما با تهیه آن ها می توانید به عنوان سوغات برای عزیزانتان بهره ببرید. محصولاتی همانند گردو، میوه های مختلف، عسل و… که کاملا ارگانیک بوده و بدون واسطه ی توانید برای خرید آن ها اقدام نمایید. گردو های این روستا به دلیل چرب بودن معروف شده اند و نباید تهیه آن ها را از دست بدهید. یک نوع نان به نام نان فطیر نیز توسط برخی از افراد این روستا پخته می شود که بهتر است طعم آن را بچشید و از آن به عنوان سوغات استفاده نمایید.

پوشش گیاهی و جانوری روستای برگ جهان

اگر عکس های ثبت شده از ارتفاعات این روستا را نگاه کنید می بینید که برگجون همانند یک نقطه سبز رنگ در بین کوهستان است. این ناحیه پوشش گیاهی متنوع و انبوهی دارد که از دور دست ها نیز می توانید شاهد آن باشید. به همین دلیل است که نباید کمپ کردن و اقامت در اینجا را از دست بدهید. برخی از ورزشکاران کوه نوردی و حضور در بخش کوهستانی این ناحیه را به پوشش گیاهی آن ترجیح می دهند.

در قسمت مسکونی روستا نیز درختانی چون گردو، صنوبر، کاج، بید مجنون و… و در بخش کوهستانی درختچه ها و بوته های کوچک را خواهید دید. پرندگانی که در این روستا زندگی می کنند نیز شامل پرندگان شکاری مثل شاهین و عقاب و پرنده های کوچک دیگر هستند. حیوانات دیگری هم چون گرگ، گراز، روباه، میش و… نیز در کنار پرندگان گفته شده در این منطقه زیست دارند. البته این حیوانات را بیشتر در بخ های غیر مسکونی و کوهستانی روستای برگ جهان می توانید ببینید.

تفریحات روستای برگ جهان

به دلیل پاکیزگی آسمان و وجود بخش هایی در کنار روستا که همانند کویر می باشد، عده ای از افراد برای دیدن ستاره ها به این منطقه مراجعه می کنند و رضد کردن ستارگان یکی از مهم ترین تفریحات مراجعین در نظر گرفته می شود. از دیگر تفریحاتی که افراد را به این منطقه می کشاند، ثبت تصاویر بکر و مناظر زیبا می باشد. عکاسان و علاقه مندان به این حرفه معمولا به دنبال یک جای زیبا برای نشان دادن هنرشان هستند و این روستا با دارا بودن دیدنی ها و مناظر اطراف خود به عنوان یکی از ییلاقی ترین نقاط لواسان مورد هدف این افراد قرار می گیرد. از همه این حرف ها که بگذریم، پیک نیک برای خانواده ها از مهم ترین تفریحات آن ها به حساب می آید به همین دلیل مردم پایتخت نشین معمولا روستای برگ جهان را برای تعطیلات آخر هفته خود انتخاب می کنند. از دیگر تفریحات روستا برگجون نیز پیاده روی و طبیعت گردی است که این مورد را اکثر مراجعین انجام می دهند.

کمپینگ در روستا

یکی از موضوعاتی که نباید از آن غاقل شد، کمپ کردن در روستای برگجون می باشد. اگر تمایل دارید در این روستای خوش آب و هوا یکی دو روزی را میهمان مردم آن باشید، بهتر است برای کمپ کردن که ارزان ترین نوع اقامت می باشد اقدام کنید. از آن جا که این روستا به عنوان یکی از زیبا ترین بخش های لواسان در نظر گرفته می شود و به همین دلیل نباید به همین راحتی آن را ترک کنید.

بهتر است حداقل دو روز از گرم ترین ایام تابستان در پایتخت را در جایی سپری کنید که چند درجه سردتر بوده و عاری از هر گونه آلودگی می باشد. بهتر است در کمپ کردن وسایلی همانند کیسه خواب، عینک و کلاه آفتابی، وسایل مورد نیاز برای تهیه غذا، هیزم، منقل، آب معدنی، کفش مخصوص پیاده روی، کرم ضد آفتاب، کیسه زباله و… را به همراه داشته باشید تا دچار سرگردانی نشوید.

روستای برگ جهان

رودخانه برگ جهان

از اصلی ترین مواردی که سبب شده تا مردم این ناحیه را از قدیم برای زندگی انتخاب کنند، وجود رودخانه در درون آن می باشد. این رود علاوه بر جذابیتی که به روستا بخشیده توانسته تا سرسبزی این بخش را تامین کند. رودخانه روستای برگ جهان لواسان بعد از یکی شدن با رودخانه رودبار وارد سد لتیان می شود. اکثر زیبایی ها و چشم انداز های این منطقه مدیون همین رودخانه هستند. در مسیر این رودخانه می توانید بیشتر از 18 آبشار را ببینید که بسیار زیبا و فریبنده می باشند. آب رودخانه در زمستان و پاییز به بیش ترین حد خود می رسد و در تابستان این حد کمتر می شود ولی در ایام گرم سال می توانید جلوه ای زیبا از رودخانه روستای برگ جهان ببینید.

سایر اطلاعات درباره روستا

در مراجعه به این روستا اگر تمایل به صرف غذا داشتید بهتر است به رستوران های لواسان مراجعه نمایید.

  • در فصول زمستان و روز های سرد سال تنها در صورت داشن ماشین آفرود و یا به همراه داشتن زنجیر چرخ اقدام به سفر به این منطقه کنید.
  • تنها در صورتی که به صورت حرفه ای کوهنوردی داشته اید برای پیمودن قله های این روستا اقدام نمایید.
  • در صورتی که قصد کمپینگ دارید زباله های خود را در طبیعت رها نکنید و از طبیعت چیزی کم نکنید.
  • به حیوانات و گیاهان آسیبی نرسانید.

رزرو ویلا در برگ جهان لواسان

علاوه بر کمپینگ شما گزینه های دیگری برای اقامت در این ناحیه دارید که می توانید با مراجعه به سایت لوکس ویلا به آن ها دسترسی یابید. یک سری سوئیت در همین روستا وجود دارد و اگر بخواهید بهتر و با تجربه ای ماندگارتر برای اقامت خود اقدام کنید، بهتر است اجاره ویلا استخردار لواسان را از دست ندهید. ویلا های لواسان از اقتصادی ترین تا لوکس ترین متفاوت بوده و هر کدام را که بخواهید می توانید انتخاب کنید تا هم اقامت خوبی داشته باشید و هم از روستای برگ جهان و جاذبه های دیگر این منطقه دیدن نمایید. با مشاهده ویلا های لواسان می توانید از مشورت پشتیبان های لوکس ویلا نیز استفاده نمایید تا یک مورد خوب را رزرو کنید.

کافیست به صفحه اصلی سایت بروید و از پنل اجاره ویلا و سوئیت از بخش لواسان به صفحه مربوط به ویلا های این ناحیه وارد شوید. از بین اقامتگاه های پیش رویتان گزینه ای را که تمایل به اجاره آن داشتید را با مشاورین لوکس ویلا در میان بگذارید تا آن ها مورد انتخابی شما را برایتان رزرو نمایند. در تعطیلات و آخر هفته ها بهتر است چند روز قبل برای رزرو تماس بگیرید تا ویلای مورد نظرتان توسط افراد دیگر رزرو نشود چرا که در این ایام متقاضی اجاره ویلاها بیشتر می شود.

سوالات متداول

روستای برگ جهان کجاست؟

این روستا در 13 کیلومتری لواسان واقع شده است.

قدمت روستای برگ جهان به چه زمانی بر می گردد؟

این روستا بالغ بر 500 سال قدمت دارد.

بهترین جاذبه های روستای برگ جهان کدام موارد هستند؟

آبشار بلگجون و بارگاه امامزاده اسماعیل.

سوغات روستای برگ جهان چه مواردی را شامل می شود؟

گردو، عسل، محصولات لبنی، انواع میوه و... از مهم ترین گزینه ها هستند.

[html_block id=”70974″]

راهنما سایت

آدرس

تهران، 13 کیلومتری لواسان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه