کاروانسرای چشمه دو برار

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کشور ایران به دلیل اب و هوای بسیار خوبی که دارد از جاذبه های طبیعی بسیاری برخوردار است. در اطراف شهر تهران نیز جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیبایی وجود دارد که از جمله می توان به کاروان سرای چشمه دو برار اشاره نمود. کاروان سرای چشمه دو برار از جمله جاذبه های خارق العاده شهر لواسان ست که طرفداران بسیاری دارد و افراد زیادی برای گذراندن اوقات فراغت به این منطقه می روند.

اگر به دنبال مکانی خوش آب و هوا برای گذراندن تعطیلات آخر هفته خود را هستید، پیشنهاد می شود که به کاروان سرای چشمه دو برار لواسان سری بزنید. این کاروان سرا از دورۀ صفویه در دشت لار می باشد. این کاروان ‌سرا در شمال غربی دشت لار، در جبهۀ شرقی کوه ملک‌ چشمه و در فاصلۀ ۸۰۰ متری جنوب محل تقاطع رود خانۀ سفید آب، در °۳۵ و ´۵۸ و ´´۳۵ عرض شمالی، و°۵۱ و´۴۶ و´´۱۸ طول شرقی، و بلندی ۶۶۰‘۲ متر از سطح دریا و در کنار چشمۀ دو برار قرار دارد.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کاروان سرای چشمه دو برار لواسان کجاست؟ ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کاروان سرای چشمه دو برار لواسان بپردازیم پس در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید.

کاروانسرای چشمه دو برار

معرفی کاروانسرای چشمه دو برار در لواسان

در ایران زیبا، کهن و پر جاذبه مان همواره انواع گوناگونی از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی را می توان یافت که هر کدام می توانند ماجرا و داستان شگرف و منحصر به فرد خود را داشته باشند. یکی انواع این بناهای ارزشمند تاریخی که در دل طبیعت بنا شده اند، کاروانسرا ها هستتند که از بین آنها می توان به کاروانسر ای چشمه دو برار اشاره کرد که در منطقه لواسانات و در میانه دشت لار به عنوان بزرگ ترین پارک ملی و طبیعی ایران قرار گرفته. این کاروانسرا بنا بر بررسی ها و تخمین ها قدمتی 400 ساله دارد.

کاروانسرا ها از جمله بنا های تاریخی منطقه خاورمیانه و ایران هستند که به مسافرخانه ها و مهمان خانه هایی گفته می شده اند که در میانه راه ها برای استراحت کاروان های عبوری مسافر ساخته می شدند. پلان این کاروانسرا ها، همچون کاروانسر ای چشمه دو برار، اغلب مربع یا مستطیلی شکل بوده و ورودی آنها ساده و بدون نقش و نگار و در عین حال بسیار بزرگ بوده است.

دوران صفویه را دوران طلایی کاروانسرا های ایران می دانند، چرا که در این دوره شاه عباس صفوی تصمیم بر زنده کردن و بازسازی جاده ابریشم گرفت که برای این کار ایجاد کاروانسرا ها از ضروریات تلقی می شد. به همین دلیل است که بیشتر کاروانسرا های ایران را کاروانسر ای شاه عباسی می نامند.

تاریخچه کاروانسرای چشمه دو برار

کاروانسرای چشمه دو برار را به دلیل ارزش های تاریخی و فرهنگی اش در مهرماه سال 1382 هجری شمسی به عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره 10357 به ثبت رسانده اند. ارتفاع این کاروانسرا از سطح آب های آزاد 2660 متر می باشد. شیوه ساخت و معماری این بنا و همچنین جنس مصالح و موادی که در ساخت آن به کار رفته، بر اساس شواهد تاریخی و نظر کارشناسان، مربوط به کاروانسرا های دوره صفویه می شود. با این حال نظریه دیگری هم وجود دارد. از نواحی پیرامونی این کاروانسرا تعداد بسیار زیادی از قطعه های سفالی که هر کدام مربوط به یک دوره تاریخی پس از اسلام می شوند، به دست آمده است.

این اشیاء متعلق به این مکان به نظر نمی رسند. علت این موضوع این می باشد که نشانه هایی از وجود لایه های یک فضای استقراری در آنها پیدا نشده. از این رو برخی از کارشناسان این نظریه را مطرح می کنند که قبل از ایجاد کاروانسرای چشمه دو برار در این ناحیه، عمارت دیگری مستقر بوده که این کاروانسرا بر روی آن بنا شده است. از این رو شاید بتوان قدمت این منطقه را به دوره های قبل تر هم رساند.

کاروانسرا دشت لار

معماری کاروانسرای چشمه دو برار

کارشناسان و باستان شناسان معتقدند که کاروانسرای چشمه دو برار به دلیل نداشتن حیاط مرکزی و ایوان از نوع کاروانسرا هایی است که آن را رباط می نامیده اند. این کاروانسرا در راستای شمالی جنوبی و به صورت یک مستطیل ایجاد شده دروازه ورودی این بنا در بخش شرقی آن واقع گردیده است. اندازه کاروانسرا چشمه دو برار دوازده در هیجده و نیم متر بوده و سقف آن با گنبد های عرقچین خفته، تویزه و اجرای طاق پوشیده شده. در بخش شمالی در ورودی این بنا و در بیرون از نقشه آن، یک اتاق با اندازه های حدودی پنج و نیم متر در دو متر و شصت سانت ساخته شده است.
بر طبق نظر کارشناسان این اتاقک مکانی بوده که در زمان های شلوغی و حضور تعداد زیاد مسافران برای اسکان آنها استفاده می شده. البته امکان دارد این اتاق، اتاقک نگهبانی هم بوده باشد. در بدنه داخلی بخش شرقی کاروانسرای چشمه دو برار، 4 ایوان نشین، بارانداز و یا طاق نما به صورت متقارن در دو طرف با ژرفای دو متر وجود دارند که کارشناسان معتقدند در هنگامه سرما، مسافران در آن ها ساکن می شدند. در سه طرف دیگر غربی، جنوبی و شمالی نیز طاق نما هایی با ژرفای بیشینه سی سانتی متر ساخته شده که کارایی عملی نداشته و فقط از جهت زیبایی شناختی ایجاد شده اند.

مصالح استفاده شده در ساخت کاروانسرای چشمه دو برار، ملاط گچ سنتی، سنگ لاشه ها و سنگ های رودخانه ای می باشند. بنای دیگری در نزدیکی این ساختمان، هم اندازه آن، در صد متری جنوب غربی کاروانسرا قرار دارد که عمر آن 500 ساله تخمین زده می شود. این بنای دوم سقف نداشته و به نظر می رسد برای هیچ کاری قابلیت استفاده یا کاربری نداشته است. در این ساختمان دوم 4 اتاق و دو راهرو و پنجره هایی در ضلع های بیرونی ساخته شده که این حدس را در ذهن ایجاد می کند که شاید در این جا قهوه خانه ای دایر بوده، چرا که در نقشه های کهن، جای یک قهوه خانه در این حوالی به چشم می خورد.

ورود و خروج هوا و همچنین ورودی نور فضا های داخلی کاروانسرای چشمه دو برار توسط روزنه هایی دایره ای شکل با قطر 40 سانتی متر که در گنبد های بنا ایجاد شده بودند، انجام می شده. چرا که این بنا در دیوارهای جانبی اش، هیچ گونه نورگیر یا پنجره ای ندارد. با گذشت حدود چهارصد سال از ساخت این بنا، و بارندگی های شدید برف و باران در دشت لار و عدم برف روبی در این بنا، سقف این کاروانسرا تاریخی و زیب همچنان سالم است. علت آن این می باشد که بلندی این ساختمان در قله گنبد هایش، به سه متر و هشتاد سانتی متر رسیده و قوس سقف ها جناغی تقریباً تند بوده و برف را در روی خود نگه نمی داشت.

کاروان ‌سرای دو برار به شکل مستطیل و در جهت شمال به جنوب احداث شده است و درِ ورودی آن در سمت شرق بنا قرار دارد. خارج از پلان بنا و در شمال در ورودی آن، اتاقی به ابعاد ۲۶۰×۵۴۰ سانتی ‌متر وجود دارد که به نظر می ‌رسد سال ها پس از احداث کاروان‌ سرا ساخته شده است. احتمالاً این فضا به علت کوچکی فضای کاروان ‌سرا در مواقع ازدحام جمعیت، و یا به عنوان اتاق نگهبانی ساخته شده است.

ابعاد کاروان ‌سرا چشمه دو برار ۱۲ در ۵/ ۱۸ متر است و سقف بنا با اجرای طاق و تویزه و گنبد های عرقچین خفته پوشانده شده است. در بدنۀ داخلی ضلع شرقی بنا ۴ طاق‌ نما یا بار انداز یا ایوان‌ نشین هر طرف درِ ورودی، دو طاق‌ نما با عمق حدود دو متر ساخته شده که محل استقرار و استراحت مسافران در مواقع سرما بوده است. در بدنۀ داخلیِ ۳ ضلع دیگر نیز طاق‌ نما هایی با عمق حداکثر ۳۰ سانتی ‌متر و صرفاً جهت رعایت اصول زیبایی و ایستایی بنا کار شده است.

در بدنه ‌های اضلاع چهار گانۀ کاروان ‌سرا هیچ نورگیر یا پنجره‌ ای تعبیه نشده است، اما بر بالای گنبد ها، روزنه‌ هایی به شکل دایره با قطر حدود ۴۰ سانتی ‌متر وجود دارد که وظیفۀ انتقال هوا و تأمین نور فضا های داخلی را بر عهده دارند. ارتفاع بنا از سطح زمین های اطراف تا نوک گنبد ها حدود ۸/ ۳ متر، و قوس سقف ها از نوع جناغی نسبتاً تند است. همین امر موجب شده است که به رغم بارش های سنگین برف در دشت لار و عدم برف ‌روبی، سقف کاروان ‌سرا پس از گذشت حدود ۴ سده، فرو نریزد.

مصالح به کار رفته در بنا عبارت ‌اند از: سنگ‌ لاشه، سنگ های کف رودخانه ‌ای و ملاط گچ سنتی است. در فاصلۀ ۱۰۰متری جنوب غربی کاروان‌سرای دو برار بنای دیگری وجود دارد که قدمت آن به حدود ۵۰ سال می ‌رسد، اما فاقد سقف است و قابلیت بهره ‌برداری ندارد. این بنا شامل دو راهرو و ۴ اتاق و پنجره‌ هایی در اضلاع بیرونی است و شاید بنای قهوه‌ خانه ‌ای باشد که در برخی نقشه ‌ها آن را جا نمایی کرده‌اند. وسعت این بنا تقریباً به اندازۀ کاروان ‌سرای چشمه دو برار است.

در اطراف کاروان‌ سرای دو برار، قطعات نسبتاً فراوانی از سفال های متعلق به دوره‌ های مختلف تاریخی و اسلامی تا اواخر دورۀ صفویه یافت می ‌شود که به نظر می ‌رسد متعلق به این مکان نباشند، زیرا شواهدی از لایه ‌های یک مکان استقراری در اینجا مشاهده نمی ‌شود. این احتمال نیز وجود دارد که در گذشته در این مکان کاروان ‌سرا یا بنای استقراری دیگری وجود داشته که کاروان ‌سرای فعلی بر جای آن ساخته شده است.

علت نامگذاری کاروانسرای چشمه دو برار

در پانزده متری شرق و شمال کاروانسرای چشمه دو برار، منطقه ای وجود دارد که در آن پنج چشمه با اندازه های مختلف بزرگ و کوچک از زمین جوشیده اند. برخی از این چشمه ها فصلی بوده به شکلی که در بهار جوشان و پر از آب و در گرمای تابستان خشک و بی آب هستند. در میان این چشمه ها دو چشمه وجود دارند که در تمام سال پر آب و در حال جوشیدن از دل زمین هستند.

به خاطر این که دو چشمه در کنار هم بوده و ظاهر و شرایطی مانند هم دارند، محلی ها نام آنها را چشمه دو برار یا دو برادر گذاشته اند. از این رو این کاروانسرا را هم که در فاصله اندکی از آنها قرار گرفته، کاروانسرای چشمه دو برار می خوانند.

امکانات رفاهی کاروانسرای چشمه دو برار

از آنجایی که این منطقه محل زندگی امرار معاش بومیان و محلیان آن منطقه است، اغلب املاکی که در انجا وجود دارد متعلق به آنها می باشد اما برای رفاه بیشتر گردشگران هنگام بازدید از این مکان، امکاناتی چون سرویس بهداشتی اسفاده کنند. هم چنین در منطقه دو برار رستوران هایی وجود دارد که گردشگران هنگام بازدید از این منطقه برای استراحت می توانند از این رستوران های استفاده نمایند و ساعاتی را در انجا بگذارند.

در این روستا تعدادی فروشگاه نیز وجود دارد که شما می توانید پیش از حرکت به سمت کاروانسرای چشمه دو برار، اقلام مورد نیاز خود را از این فروشگاه ها تهیه نمایید و با خیالی آسوده به مسیر خود در این مکان منحصر به فرد و دل انگیز ادامه دهید و از آن لذت ببرید.

تجهیزات لازم برای بازدید از کاروانسرای چشمه دو برار

از آنجایی که کاروانسرای چمشمه دو برار در منطقه ای کوهستانی و ییلاقی واقع شده از همین رو ممکن است که برای رفتن به سمت کاروانسرای چمشمه دو برار به برخی تجهیزات چون کفش مناسب، عصای پیاده روی، مواد خوراکی، عینک آفتابی، لباس مناسب و اضافی، چادر و کیسه خواب اگر قصد کمپینگ دارید و دوربین عکاسی برای ثبت زیبایی این مکان، نیاز داشته باشید. پس توصیه می شود که پیش از شروع سفرتان حتما این وسایل را اماده کنید و به همراه ببرید. هم چنین برای جمع اوری زباله هایتان حتما به همراه خود کیسه زباله به همراه داشته باشید.

نکاتی که باید در هنگام بازدید از کاروانسرای چشمه دو برار بدانید

در هنگام بازدید از این منطقه خارق العاده و منحصر به فرد خوب است که به برخی نکات توجه داشته باشید تا در هنگام مسیر مشکلی برایتان پیش نیاید. در ابتدا توجه داشته باشید که در روز های برفی و بارانی به این منطقه کوهستانی نروید زیرا که ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. از دیگر مسائل مهمی که باید به ان توجه کنید حفاظت از محیط زیست منطقه است. در واقع حفظ محیط زیست و طبیعت خارق العاده کشور عزیزمان ایران، وظیفه همه ماست از همین رو در هنگام بازید از کاروانسرای چشمه دو برار در حفظ محیط زیست کوشا باشید تا این طبیعت زیبا دچار مشکل نشود.

لواسان

جاذبه های دیدنی اطراف کاروانسرای دو برار

طبعتا همه اهالی پایتخت با منطقه ییلاقی و زیبای لواسان آشنا هستند. با این حال شاید اغلب ما ترجیح می دهیم در سفر به این منطقه، از جا های مشخصی بازدید کنیم. اما در این منطقه دیدنی های بسیاری هستند که حیف است با آنها اشنا نباشیم و در سفر خود به لواسان بازدید از آنها را از دست بدهیم. پیشنهاد اول ما به شما این است که سری به مقاله بهترین رستوران های لواسان وبسایت ما بزنید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای خوراک خود در این سفر داشته باشید.

شما می توانید در هنگام رفتن به لواسان از امامزاده فضلعلی (ع) برادر امام رضا (ع) و شاه چراغ (ع) و یکی از فرزندان امام علی ابن موسی کاظم (ع) می باشد نیز دیدن کنید. با توجه به زیارت نامه ای که در داخل امامزاده قرار داده شده نشان از معتبر بودن امامزاده می باشد. این آستان مقدس در سمت شرق لواسان کوچک، محله ناران قرار گرفته است. همچنین در ضلع جنوبی محله ناران تکیه ای در سال های اخیر تاسیس شده که این امامزاده در ضلع جنوبی و کوچه امامزاده واقع شده است.

ساختمان امامزاده دارای دو ایوان می باشد، بدین صورت که یک ایوان در بخش شمالی، دارای دری چوبی و منبت کاری شده که متعلق به دوره ناصر الدین شاه قاجار می باشد و ایوان دیگر نیز در بخش جنوبی قرار دارد که دارای طاقچه هایی طاق دار می باشد. شواهد نشان می دهند که در گذشته، ورودی اصلی امامزاده از در ایوان جنوبی بوده است.

بنای ساختمان به شکل چلیچا بوده و گنبدی پیازی شکل روی آن قرار گرفته است.همچنین یک تکیه ای در سال های اخیر نزدیک به این مکان تاسیس شده و به گونه ای است که صحن امامزاده و حسینه باهم یکی هستند. وسعت این مکان به 2500 متر مربع می رسد که 100 متر از آن به فضای داخلی اختصاص داده شده است.

پیشنهاد بعدی ما بازدید از آبشار ناران لواسان است. این آبشار در نزدیکی از کاروانسرای چشمه دو برار قرار گرفته و در 700 متری شمال ناران و روستای کند علیا واقع شده است. این آبشار بلندایی به اندازه 10 تا 15 متر داشته و آبشاری دائمی می باشد. پیشنهاد دیگر ما به شما بازدید از آبشار برگ جهان است و در مسیر صعود به قله های سر سیاه غار قرار دارد.

برای رسیدن به این آبشار یک تا یک ساعت و نیم پیاده روی و کوهنوردی نیاز است. دیگر دیدنی های پیشنهادی ما به شما در این منطقه، حمام سبوی کوچک لواسان، روستای سینک و باغ موزه وزیری است. با هر کدام از این جاذبه ها می توانید در وبسایت ما آشنا شوید.

چشمه دو برار

بهترین زمان بازدید از کاروانسرای چشمه

بازدید در تمامی فصول سال از کاروانسرای چشمه دو برار که یکی از جاذبه گردشگری لواسان است، بسیار مناسب می باشد و این کاروانسرا در اغلب فصول سال دارای آب و هوای مناسبی است اما خوب است بدانید که کاروانسرای چشمه دو برار به نسب دیگر مناطق اطراف دارای آب و هوای گرم تری و از همین رو پیشنهاد می شود که در فصل تابستان برای بازدید به این مکان نروید، زیرا که گرمی هوا ممکن است کمی برایتان آزار دهنده باشد.

بهترین فصل برای بازدید از این جاذبه منحصر به فرد فصل بهار است زیرا که در این فصل آب و هوایی با طراوت در این منطقه حاکم است و علاوه بر آن طبیعت اطراف آن زیبایی دو چندان پیدا می کند و از همین رو پیشنهاد می شود که در فصل بهار برای بازدید از این منطقه بروید. خوب است بدانید که فصل زمستان و پاییز نیز برای بازدید از کاروانسرای چشمه دو برار مناسب است و این دشت جلوه ای زیبا و زمستانی به خود می گیرد.

کاروانسرای چشمه دو برار کجاست و مسیبر دسترسی به آن

این کاروانسرا در شمال غربی دشت لار و در فاصله هشتصد متری جنوبی نقطه تقاطع رود خانه سفید اب و در جبهه شرقی کوه ملک چشمه و در کنار چشمه دو برار واقع شده است. مسیر دسترسی به کاروانسرای چشمه دو برار در لواسان از دو طریق است. یکی راه شوسه ای می باشد که از روستای ایرا در لواسان بزرگ به دره قوش خانه و کوه سیاه پالاس می رسد و زمانی که به دشت لار می رسد، به طرف غرب ادامه پیدا می کند. مسیر دیگر این کاروان سرا نیز از راه شنی پلور به دشت لار می گذرد.

اگر بخواهید از شهر تهران به این مکان خود را برسانید چیزی حدود 3 ساعت و 35 دقیقه با خودروی شخصی خود و در یک مسیر بدون ترافیک بی وقفه باید رانندگی کنید.
آدرس کاروانسرای چشمه دو برار: استان تهران، منطقه لواسان، کاروانسرای چشمه دو برار

اجاره ویلا و سوئیت در لواسان

اگر قصد دارید که برای تعطیلات آخر هفتتان به یک مکان خوش آب و هوا و بی نظیر در نزدیکی تهران بروید، شهر لواسان بهترین گزینه برای شماست. از همین رو می توانید از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره سوئیت در لواسان بپردازید و اقامت روزانه در لواسان داشته باشید و از تعطیلات آخر هفتتان به دور از شلوغی های شهر لذت ببرید. دیدنی های لواسان آن قدر زیاد است که پیشنهاد ما به شما این است که در سفر به این شهر، حتما چند روزی را برای اقامت خود در نظر بگیرید.

برای رزرو ویلا و اقامتگاه در این شهر به هیچ وجه مشکلی نخواهید داشت. چرا که لواسان منطقه ای ویلا نشین بوده و می توانید با بودجه های مختلف اقامتگاه های مختلف در آن بیابید. یکی از گزینه های اقامتی می تواند اجاره روزانه ویلا استخردار در لواسان باشد که بسیار هم پرطرفدار است. انتخاب دیگر شما هم در صورت داشتن مهمان می تواند اجاره ویلا برای مهمانی در لواسان باشد. پشتیبانان ما همه روزه آماده پاسخ گویی به شما عزیزان جهت رزرو و اجاره ویلا، سوئیت و آپارتمان در اقصی نقاط ایران به شما عزیزان هستند.

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، منطقه لواسان، کاروانسرای چشمه دو برار

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه