دشت هویج لواسان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کشور ایران به دلیل اب و هوای بسیار خوبی که دارد از جاذهب های طبیعی بسیاری برخوردار است. در اطراف شهر تهران نیز جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی وجود دارد که از جمله می توان به دشت هویج اشاره نمود. دشت هویج از جمله جاذبه های خارق العاده شهر لواسان ست که طرفداران بسیاری دارد و افراد زیادی برای گذراندن اوقات فراغت به این منطقه می روند. اگر به دنبال مکانی خوش آب و هوا برای گذراندن تعطیلات آخر هفتتان  هستید، پیشنهاد می شود که به دشت هویج لواسان سری بزنید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که دشت هویج لواسان کجاست؟ ما در این مقاله قصد داریم به معرفی دشت هویج لواسان بپردازیم پس در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید.

دشتت هویج لواسان

معرفی دشت هویج

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم دشت هویج از جمله جاذبه های دیدنی لواسان است که با نام «گرچال» نیز شناخته می شود. در واقع این دشت خارق العاده و زیبا بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات اخر هفته به دور از شلوغی و دود و دم تهران است و شما می توانید با طی نمودن مسافتی کوتاه خود را به یک مکان سر سبز و خوش اب و هوا برسانید.

دشت هویج در مرکز و بالادست یکی از روستا های شهر فوق العاده لواسان به نام افجه و در ناحیه گلندوک و در ارتفاع دو هزار و 400 متری از سطح دریا واقع شده که می توان به جرات گفت که این دشت، یکی از نقاط بی نظیر این منطقه محسوب می شود. در گذشته در این مکان به کاشت گسترده هویج پرداخته می شد از همین رو این  دشت را با نام دشت هویج می شناسند اما امروزه هیچگوه کشت هویجی در این دشت صورت نمیگیرد و تبدیل به یک مکان گردشگری شده است. امروزه در این منطقه می توان باغ های گیلاس متعددی را مشاهده نمود.

علاوه بر تمامی این ها در مسیر رسیدن به این دشت خارق العاده و بی نظیر می توان آبشاری بکر و با صفا را مشاهده نمود که این آبشار به نام  پسچویک شناخته می شود و ارتفاع ان به حدود 15 متر می رسد.

درباره روستای افجه

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، دشت زیبای هویج در مرکز روستای ییلاقی افجه قرار دارد. این روستا یکی از روستاهای کوهستانی لواسان است که به دلیل طبیعت بکر و باصفایی که دارد از سوی گردشگران بسیار مورد توجه قرار دارد. این روستا به دلیل قرار گیری در منطقه کوهستانی از آب و هوای فوق العاده ای برخوردار است و از جمله مناطق دیدنی شهر تهران محسوب می شود. هم چنین در این روستا باغ های گردو و گیلاس متعددی وجود دارد و این مسئله زیبایی منحصر به فردی را در این منطقه ایجاد کرده است. فروش محصولات جزء منبع درآمد مردم افجه محسوب می شود.

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم در مسیر دشت هویج آبشاری تماشایی وجود دارد که اطراف ان پوشیده شده از درختان افرا است و بازدید از آن در طی مسیرتان به سمت دشت هویج خالی از لطف نیست.

تفریحات روستای افجه

این روستا به دلیل طبیعت خارق العاده و آب و هوای دلپذیری که دارد بهترین گزینه برای علاقمندان و دوستدارن طبیعت اشت و شما می توانید با گشت و گذار و پیک نیک در این طبیعت با صفا و بکر با خانواده و دوستتان در این مکان به دور از شلوغی های شهر، از اوقات فراغتتان لذت ببرید.  طبیعت این منطقه در فصل بهار بسیار دیدنی می شود و می توان گفت که بهترین فصل برای بازدید از روستای افجه، فصل بهار است. هم چنین به دلیل کوهستانی بودن این منطقه، روستای افجه یکی از بهترین گزینه ها برای علاقمندان به کوهنوردی است و کوهنوردان می توانند در طی مسیر صعود به قله های آتشکوه، مهرچال، ریزان و ساکا امیر از طبیعت بی نظیر این روستا لذت ببرند و تجربه ای فوق العاده داشته باشند.

دیدنی های روستای افجه

این روستا به دلیل  موقعیت جغرافیای بسیار مناسبی که دارد از جاذبه های دیدنی متعددی برخوردار است از همین رو توصیه  می شود که در هنگام بازدید از دشت هویج از این مناطق نیز دیدن کنید و از این حجم از زیبایی لذت ببرید. از جمله دیدنی های روستای افجه می توان به غار موزه وزیری، دره شمالی افجه، آبشار، سقاخانه حضرت ابوالفضل، قلعه ساکا و قصر ناصری اشاره نمود که بازدید از این مناطق دیدنی خالی از لطف نیست.

علت نام گذاری دشت هویج

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا این دشت خارق العاده با نام دشت هویج شناخته می شود؟ در واقع می توان گفت که حکایت های تاریخی بسیاری در این باره وجود دارد اما همان طور که در ابتدا اشاره نمودیم در گذشته به دلیل کشت هویج در این مکان، این دشت با نام دشت هویج شناخته می شود اما امروزه هیچ اثری از کاشت هویج در این مکان نیست. نام دیگر این دشت گرچال است که این نام ترکیب دو نام گُر و چال است که گفته می شود که این نام در گویش ایرانیان باستان به معنی آتش است و کلمه چال هم به معنی جایگاه می باشد. از همین رو گفته می شود که این نام به معنی آتشدان یا جایگاه آتش است. این نام به دلیل گرم بودن این دشت نسبت به دشت اطراف گذاشته است و امروزه این دشت با نام گرچال و دشت هویج شناخته می شود.

 

تاریخچه دشت هویج

این دشت از جمله مکان های قدیمی است که در زمان شاهان صفوی بسیار مورد توجه قرار داشت. در واقع این دشت در زمان شاهان صفوی شکار گاهی پر رونق بود که امروزه می توان آثار به جا مانده از کاروان صفوی در طول مسیر و انتهای دره در کنار دیواره های صخره مشاهده نمود. هم چنین خوب است بدانید که به دلیل وجود مسیری مالرو از سمت دشت هویج به دشت لار گفته می شود که در گذشته ناصر الدین شاه و دیگر شاه های قاجاری از این مسیر برای رفت و آمد با کالسکه به دشت لار و دیگر مناطق آن ناحیه، از این مسیر استفاده می کردند و از انجایی که این مسیر در برخی نقاط به حالت سنگ فرش است، به آن راه شاه عباسی نیز گفته می شود.

دشت هویج کجاست و مسیر دسترسی به آن

دشت هویج به دلیل فاصله کوتاهی که با شهر تهران داردف از مسیر دسترسی بسیار آسانی برخوردار است و از همین برای رسیدن به آن کافیست که مسافتی کوتاه را طی کنید تا به روستای افجه برسید. برای رفتن به دشت هویج کافیست در تهران از اتوبان شهید بابایی وارد جاده لشکرگ شوید و خود را به لواسان برسانید و از آنجا به سمت روستای افجه بروید.

بهترین زمان بازدید از دشت هویج

بازدید در تمامی فصول سال از دشت هویج بسیار امکانت پذیر است و این دشت در اغلب فصول سال دارای آب و هوای مناسبی است اما خوب است بدانید که دشت هویج به نسب دیگر مناطق اطراف دارای آب و هوای گرم تری و از همین رو پیشنهاد می شود که در فصل تابستان برای بازدید  به این مکان نروید، زیزرا که گرمی هوا ممکن است کمی برایتان آزار دهنده باشد. بهترین فصل برای بازدید از این جاذبه منحصر به فرد فصل بهار است زیرا که در این فصل آب و هوایی با طراوت در این منطقه حاکم است و علاوه بر آن طبیعت آن زیبایی دو چندان پیدا می کند و از همین رو پیشنهاد می شود که در فصل بهار برای بازدید از این منطقه بروید. خوب است بدانیدکه فصل زمستان و پاییز نیز برای بازدید از دشت هویج مناسب است و این دشت جلوه ای زیبا و زمستانی به خود می گیرد و مکانی مناسب برای تفریحات زمستانی است و این فصول از سال نیست برای رفتن به دشت هویج مناسب است.

دشت گرچال

امکانات رفاهی دشت هویج

از آنجایی که این منطقه محل زندگی  امرار معاش بومیان و محلیان آن منطقه است، اغلب املاکی که در انجا وجود دارد متعلق به آنها می باشد اما برای رفاه بیشتر گردشگران هنگام بازدید از این مکان، امکاناتی چون سرویس بهداشتی اسفاده کنند. هم چنین در روستای افجه رستوران هایی وجود دارد که گردشگران هنگام بازدید از این منطقه برای استراحت می توانند از این رستوران های استفاده نمایند و ساعاتی را در انجا بگذارند. در این روستا تعدادی فروشگاه نیز وجود دارد که شما می توانید پیش از حرکت به سمت دشت هویج، اقلام مورد نیاز خود را از این فروشگاه ها تهیه نمایید و با خیالی آسوده به مسیر خود در این مکان منحصر به فرد و دل انگیز ادامه دهید و از آن لذت ببرید.

تجهیزات لازم برای بازدید از دشت هویج

از آنجایی که دشت هویج در منطقه ای کوهستانی و ییلاقی واقع شده از همین رو ممکن است که برای رفتن به سمت دشت هویج به برخی تجهیزات چون کفش مناسب، عصای پیاده روی، مواد خوراکی، عینک آفتابی، لباس مناسب و اضافی، چادر و کیسه خواب اگر قصد کمپینگ دارید و دوربین عکاسی برای ثبت زیبایی این مکان، نیاز داشته باشید. پس توصیه می شود که پیش از شروع سفرتان حتما این وسایل را اماده کنید و به همراه ببرید. هم چنین برای جمع اوری زباله هایتان حتما به همراه خود کیسه زباله به همراه داشته باشید.

نکاتی که باید در هنگام بازدید از دشت هویج بدانید

در هنگام بازدید از این منطقه خارق العاده و منحصر به فرد خوب است که به برخی نکات توجه داشته باشید تا در هنگام مسیر مشکلی برایتان پیش نیاید. در ابتدا توجه داشته باشید که در روز های برفی و بارانی به این منطقه کوهستانی نروید زیرا که ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. از دیگر مسائل مهمی که باید به ان توجه کنید حفاظت از محیط زیست منطقه است. در واقع حفظ محیط زیست و طبیعت خارق العاده کشور عزیزمان ایران، وظیفه همه ماست از همین رو در هنگام بازید از دشت هویج در حفظ محیط زیست کوشا باشید تا این طبیعت زیبا دچار مشکل نشود.

اجاره روزانه ویلا در لواسان

اگر قصد دارید که برای تعطیلات آخر هفتتان به یک مکان خوش آب و هوا و بی نظیر در نزدیکی تهران بروید، شهر لواسان بهترین گزینه برای شماست. از همین رو می توانید از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره ویلا و سوئیت بپردازید و اقامت روزانه در لواسان داشته باشید و از تعطیلات  آخر هفتتان به دور از شلوغی های شهر لذت ببرید. پشتیبانان ما همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیران جهت رزرو و اجاره ویلا، سوئیت و آپارتمان در اقصی نقاط ایران به شما عزیزان هستند.

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، شهرستان شمیرانات، شهر لواسان، روستای افجه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه