روستا سیاه بیشه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

روستای سیاه بیشه، یکی از روستا های بسیار زیبا و خوش آب و هوای استان مازندران می باشد که در شهرستان کلاردشت، در حاشیه جاده چالوس واقع شده است. این روستای دلپذیر، به دلیل برخورداری از نعمت های بکر طبیعی و مناظر فوق العاده ای که و در تمام طول سال این روستا در مه غلیظی پنهان شده و گاهی این مه مایل به رنگ سیاه می شود، یکی از مناطق پر بازدید گردشگری و توریستی در بخش چالوس به شمار می رود و دارای طبیعتی بسیار زیبا و چشم نواز است.

روستای شیب دراز چالوس، توانسته گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب کند و با قدمتی زیاد چون نگینی در دلِ جنگل ها و منطقه سر سبز چالوس خود نمایی می‌ کند. هر چند که تمام نقاط این منطقه از کشور دیدنی است ولی در این مقاله به سراغ روستای سیاه بیشه رفتیم تا با این جاذبه بیشتر آشنا شویم.

در این مقاله جاذبه های گردشگری روستای سیاه بیشه با عکس و آدرس و هر آنچه را که باید از این مکان دیدنی بدانید را برای شما عنوان کرده ایم پس برای آشنایی بیشتر با این روستای رویایی و خوش آب و هوا و بسیار زیبا، ادامه این مقاله را از دست ندهید و با لوکس ویلا همراه باشید تا تمامی اطلاعات درباره این روستا را بدانید.

روستا سیاه بیشه

معرفی روستا سیاه بیشه چالوس

همان طور که پیش تر گفته شد، روستای سیاه بیشه یکی از روستاهای بی نظیر در شمالی کشور است که در استان مازندران و نزدیکی شهر های کلاردشت و چالوس قرار دارد. این روستا در دشت ها و مناطق سر سبز کلاردشت واقع شده و از توابع مرزن آباد محسوب می شود. موقعیت قرارگیری این روستا در دهستان چالوس می باشد.

طبق آخرین سرشماری جمعیت که در سال 1385 در این روستا انجام شد، جمعیت آن 32 نفر و معادل 11 خانوار بود که نشان دهنده ساکن بودن جمعیت بسیار کم در روستا می باشد و به علت این موضوع جزو یکی از روستاهای کم جمعیت ایران به شمار می رود. روستا سیاه بیشه در ارتفاع 2160 متری از سطح دریا واقع شده است.

از ویژگی های این منطقه می توان به ممنوع بودن شکار در آن اشاره کرد. این روستا در اغلب زمان های سال در زیر مه بسیار غلیظ پنهان شده و گاهی به علت غلیظ بودن بیش از حد این مه به رنگ سیاه نزدیک می شود و به سختی می توان وجود روستا را تشخیص داد.

شغل اکثر مردمان و اهالی روستای سیاه بیشه، دامداری می باشد و جالب است بدانید که مردمان این روستا به طور قبیله ای به این منطقه مهاجرت نموده اند. مردم این روستا زیبا بسیار مهمان نواز هستند و زبان آنها مازنی و لکی است. در تپه و دامنه های این روستا نیز انواع گیاهان دارویی و قارچ های کوهی به چشم می خورد و از تنوع گیاهی خوبی برخوردار است. در منطقه سیاه بیشه چشمه ها و آبشار های بسیار زیاد و جاذبه های دیدنی حیرت انگیزی دیده می شود که در ادامه به آ؛نها می پردازیم.

جاذبه های دیدنی روستا سیاه بیشه

علاوه بر اینکه در اطراف روستای سیاه بیشه، مملو از جاذبه های دیدنی و گردشگری محبوب و زیبا می باشد، در داخل این روستا سر سبز و بکر نیز مملو از جاذبه های گردشگری و طبیعی بکر است که می توانید سیاه بیشه را بهترین مکان برای تعطیلات و گذراندن وقت و استراحت عمر خود انتخاب کنید و ساعت ها از آب و هوا و مناطق و مناظر زیبا آن استفاده کنید.

با رفتن به روستای سیاه بیشه شما می توانید از جاذبه های طبیعی و گردشگری این منطقه لذت ببرید. جنگل های سرسبز و زیبای هیرکانی، منطقه حفاظت شده چهارباغ سیاه بیشه، سد سیاه بیشه و نیروگاه تلمبه ذخیره ای، دره کمجل، گردنه هزار چم، دره اندرسم، آبشار هریجان و ارتفاعات نقره سر از جمله جاذبه هایی هستند که می توانننید از آن دیدن کنید در ادامه بیشتر با این جاذبه های شگفت انگیز و سرسبز آشنا می شوید.

جنگل های سرسبز هیرکانی

جنگل های هیرکانی از مهم ترین مکان های زیست کره می باشد که نقش مهمی در اکوسیستم دارد. به علت اهمیت بسیار بالای این جنگل در سال 2019 میلادی در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. زمین شناسان و محققان با آزمایش خاک این جنگل پی بردند که قدمت آن به دوره سوم زمین شناسی یا ۴۰ میلیون سال پیش بر می گردد.

معنای نام این جنگل به علت گویش کلمه گرگان است که مردم آن منطقه به این صورت تلفظ می کنند. جنگل هیرکانی یک درصد از مساحت ایران را در برگرفته است که ۱۰ درصد از کل مساحت این جنگل‌ها جزو منطقه  حفاظت شده قرار گرفته است. به علت قدمت این جاذبه زیبا تنوع گیاهی و جانوری در آن بسیار زیاد است مانند بیش از ۸۰ نوع درخت، ۵۰ گونه از درختچه‌ ها و انواع مختلفی از نمونه ‌های بومی که در این جنگل دیده می ‌شوند که بسیاری از آن‌ ها در دیگر نقاط جهان رویش ندارند.

طبق تحقیق‌ های انجام شده، در هر ۱۰ هزار متر مربع خاک این جنگل‌ ها، بین ۵۰۰ تا دو هزار متر مربع، آب ذخیره می ‌شود. نفوذ پذیری خاک جنگل های هیرکانی بسیار بالا است و همین امر منجر به فراوانی ذخایر آب در این جنگل شده است. از نظر پوشش جانوری، تعداد گونه‌ های مختلف پرندگان در این جنگل ‌ها، نزدیک به ۳۰۰ گونه بوده است و تعداد گونه‌ های پستانداران نیز تا ۱۰۰ نوع رسیده اما امروزه خیلی از آن ‌ها دیگر در این منطقه وجود ندارند. خزندگان نیز دیگر حیوانات موجود در جنگل های هیرکانی هستند.

جنگل های هیرکانی

منطقه حفاظت شده چهار باغ سیاه بیشه

منطقه حفاظت شده چهار باغ سیاه بیشه دارای 19482 هکتار است که شامل روستا های زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوکرس، اسپول، دزماکوی، کیجان، انگورن، چهار باغ و پولاد کوه می باشد که همچنین اکوسیستم‌‌ های جنگلی، کوهستانی و رودخانه‌ ای را هم در بر می گیرد. از گونه های جانوری موجود در این جنگل می توان به بز، خرس، پلنگ، مرال، شوکا، روباه، گرگ، خوک، کب دری، کبک معمولی، عقاب طلایی، اشاره کرد که از نظر زیست محیطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

در این منطقه ۲ محیط ‌بان وظیفه حفاظت و حراست از این مناطق طبیعی و محیط زیست آن را بر عهده دارند. رودخانه هایی که در چهار باغ جاری شده اند مکا رود، انگوران چای رود و رود چالوس نام دارند. منطقه حفاظت‌ شده چهار باغ که در روستا سیاه بیشه است و یکی از جاهای دیدنی آن به شمار می آید در سال ۱۳۸۰ مورد حفاظت واقع شده و در حال حاضر از محبوب ترین اکوسیستم در استان مازندران برخوردار می باشد.

سد سیاه بیشه

نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه ‌بیشه، که به نام سد سیاه بیشه نیز شناخته می‌ شود، یک نیروگاه برق‌ آبی در دامنه ‌های رشته‌ کوه البرز و در روستای سیاه ‌بیشه است. این نیروگاه تلمبه‌ ذخیره‌ ای این قابلیت را دارد که در ساعات اوج مصرف به تولید برق می ‌پردازد و در ساعات کاهش مصرف با پمپاژ آب به سد بالا و ذخیره آن و در نتیجه مصرف برق، به کنترل بار شبکه سراسری اقدام می‌ کند.

این نیروگاه دارای دو سد به این صورت می باشد که سد بالا دست این نیروگاه از نوع سنگ ریزه‌ای با ریزش بتونی و ارتفاع ۸۶ متر با حجم مخزن ۳٫۶ میلیون متر مکعب است و سد پایین ‌دست آن ۱۰۴ متر ارتفاع و حجم مخزن ۳٫۷ میلیون متر مکعب دارد. همانطور که گفته شد سد، آب بند و یا نیروگاه سیاه بیشه یکی از جاذبه‌ های روستا سیاه بیشه است.

بنابراین هنگامی که از این جاده عبور می‌کنید و یا روستا سیاه بیشه را مقصد خود قرار داده اید، می ‌توانید این سد و دریاچه سد سیاه بیشه را در نزدیکی تونل کندوان تماشا کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید. جاذبه ‌ای که به صورت رایگان و در تمام ساعات و فصول سال قابل مشاهده برای بازدید کنندگان است.

سد سیاه بیشه

دره کمجل

دره کمجل یکی از دره ‌های فنی معروف ایران به ‌شمار می رود که ارتفاع شروع این دره ۲۳۳۲ متر و ارتفاع پایان آن ۱۳۴۸ متر از سطح دریا می ‌باشد. شما می تونید با استفاده از طناب و با ابزار مخصوص و به صورت فرود آمدن و با گذراز حدود ۳۰ آبشار از این دره دیدن کنید. دره دارای آبشارهایی بلند است که بین ۲۰ تا ۶۰ متر ارتفاع دارند و به علت وجود این آبشار ها و ریزش آب آنها در داخل دره، کف دره پرآب و بسیار لغزنده است.

اگر قصد بازدید از این دره داشتین توجه داشته باشید که حتما باید در این منطقه یک شب را سپری کنید و فقط یک مکان مناسب برای کمپینگ و چادر زدن وجود دارد که 10 تا 18 نفر را در خود جای می دهد. آبی که در کف دره وجو دارد، کم است و فقط تا ساق پا خیس می شود. بهترین زمان بازدید از این جاذبه دیدنی تابستان و ماه‌ های تیر و مرداد است که علاوه بر استفاده از آب و هوا بتوانید در آب این دره آبتنی هم کنید.

برای بازدید قبل از حرکت حتما آب و هوای آن را چک کنید و از نبودن شرایط جوی نامساعد مانند باران مطمئن شوید زیرا خطر وقوع سیل در این دره وجود دارد.

گردنه هزار چم

گردنه هزارچم در فاصله ۵۰ کیلومتری از چالوس در روستا سیاه بیشع قرار دارد. فاصله هزارچم تا کرج، با احتساب مبدا از ابتدای ورودی جاده چالوس و از آزاد راه تهران کرج حدود ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده شده است که در شرایط عادی و آب و هوای مناسب و بدون ترافیک حدود ۲ ساعت زمان می‌ برد. گردنه هزار چم را می ‌توان یکی از خطرناک ‌ترین و در عین حال زیبا ترین بخش‌های جاده چالوس دانست که در روستا سیاه بیشه است.

اگر می خواهید شما رانندگی کنید، بهتر است چشم خود را به جاده بدوزید و سایر سرنشینان خودرو می ‌توانند از مناظر کوهستانی جاده لذت ببرند. پوشش گیاهی این منطقه بسیار محدود است و در فصل زمستان اکثرا جاده دچار یخ ‌زدگی می‌ شود پس در عبور از این گردنه به شدت احتیاط کنید.

گردنه هزار چم

دره اندرسم در روستا سیاه بیشه


این دره از شمال غرب به گچسر، از جنوب غرب به روستا سیاه بیشه و از حاشیه غربی گردنه کندوان در جاده چالوس به کرج منتهی می شود. این مکان زیستگاه دیرینه خرس قهوه ای مازندران است. به خاطر شرایط خاص جغرافیایی در این منطقه ممکن است باران حتی در فصل تابستان نیز که فصل مناسب برای پیمایش این دره است، ببارد، از طرف دیگر نیز مجموعه آب هایی که به این دره می ریزند زیاد و وسیع است، به همین دلیل قبل از رفتن به این دره زیبا حتما از شرایط آب و هوایی آن مطمئن شوید.

دره اندرسم از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است که از جمله آن می توان به درختان توسکا، توس، راش، بلوط، شمشاد، افرا، نارون، شاه بلوط و آلوی جنگلی به صورت پراکنده و بوته های تمشک  و توت فرنگی اشاره کرد. شهرت دره اندرسم به خاطر وجود آبشارهای بسیار زیبای آن است.

در مسیر این دره که گاه از میان جنگل و گاه از بین سنگ های عظیم که مانند دیوار اطراف این دره هستند می گذرد، آبشارهای بسیار زیادی وجود دارد که مسافر دره اندرسم راهی به جز فرود یا پرش از آنها ندارد. این آبشار ها که تعدادشان حدود سی رشته کوچک و بزرگ است از پنج تا بیست و پنج متر ارتفاع دارند و با فرود از هر کدام آن ها، دیگر راهی برای بازگشت وجود ندارد.

آبشار هریجان

آبشار در ارتفاعات قرار دارد که هنگام بازدید از آن باید به این نکات توجه داشته باشید که به بالاترین نقطه آبشار صعود نکنید چرا که خطر سقوط و رویارویی با حیوانات خطرناک وجود دارد، اگر تا به حال به این منطقه سفر نکرده‌اید و تجربه اول شماست، حتما با افراد محلی و یا راهنما همراه شوید، سعی کنید پیش از راهی شدن، مایحتاج خود را تهیه کنید.

بهترین زمان بازدید از این منطقه اردیبهشت ماه است زیرا این منطقه از البرز مرکزی، رنگارنگ می ‌شود و گیاهانی در آن می‌ روید که عمرشان بسیار کوتاه است و در اردیبهشت ماه می توانید آنها را مشاهده کنید. این آبشار حدود ۳۰۰، ۴۰۰ متر بعد از اینکه وارد روستا شدید، در کنار پرچین‌ های سنگی در سمت چپ، جاده‌ای فرعی وجود دارد که مسیر دسترسی به آبشار است.

ارتفاعات نقره سر در سیاه بیشه

قله ای به نام قله نقره سر با ارتفاع حدود ۳۱۰۰ متر از قلل زیبای البرز مرکزی می باشد که از رشته کوه های البرز محسوب می شود و کوهنوردانی که قصد صعود به آن را دارند باید از طریق جاده هراز به سمت روستا سیاه بیشه حرکت کنند تا به دامنه آن برسند. اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید بهتر است اواخر بهار و فصل تابستان را برای سفر خود اتخاب کنید.

اگر به ارتفاعات قله نقره سر صعود کنید منظره بسیار زیبایی از کلبه های کوهستانی، امامزاده قاسم، روستاهای اطراف و ارتفاعات دماوند را مشاهده خواهید کرد. شما می توانید با خودروی شخصی سفر کنید، از طریق جاده هراز پس از طی مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر در منطقه و روستا سیاه بیشه از ماشین پیاده شوید. کمی جلوتر از رستوران باغ صفا از مسیر پاکوب به سمت شرق کوهنوردی خود را آغاز کنید.

با عبور از شیب تند ابتدای مسیر، به منطقه ای به نام گندم جار خواهید رسید. و پس از طی کردن مسافت حدود 30 دقیقه به ارتفاعات نقره سر روستا سیاه بیشه می رسید.

نقره سر

فعالیت های گردشگری در روستا سیاه بیشه

همان طور که گفته شد روستای سیاه بیشه مملو از جاذبه های طبیعی و بکر می باشد، بنابراین نگران بی حوصلگی و حوصله سر رفتن در این روستا نباشید، چرا که برای هر سن و سالی یک تفریح ویژه دارد که می توانید ساعت ها از آن لذت ببرید و سرگرم باشید. هر چند اگر به طبیعت علاقمند باشید، تفریحات این سفر برای شما هیجان انگیز تر خواهند شد.

کوهنوردی

همانطور که می دانید، در منطقه روستا سیاه بیشه و اطراف آن، دارای تعداد زیادی قله با ارتفاعات زیاد می باشد به همین خاطر، این منطقه مملو از کوهنوردان مبتدی و حرفه ای و علاقمندان به کوهنوردی می باشد. این روستا، به دلیل مجاورت با کوه هایی که مناسب گردشگری هستند، یکی از مقصد های گردشگری محبوب برای کوهنوردانی است که علاقمند به صعود قله ها هستند. همچنین لازم به ذکر است که منطقه سیاه بیشه چالوس در تمامی روز های سال و دائما میزبان کوهنوردانی است که از سراسر کشور برای کوهنوردی و تفریح به این منطقه سفر می کنند.

اگر شما هم در دسته علاقمندان به کوه و ارتفاع و کوهنوردی هستید، حتما هنگام سفر به این روستا وسایل و لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی تان را با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید از امکانات طبیعی این روستا بهره ببرید.

طبیعت گردی

همه می دانند که منطقه سیاه بیشه یکی از مناطق مملو و غنی از نظر گیاهان دارویی و گونه های گیاهی می باشد. در این منطقه گیاهان دارویی، سبزی های کوهی مختلف و انواع قارچ ها رشد می کند و یکی از تفریحات ناب این منطقه برای مسافران و گردشگرانی که به آن سر می زنند، گشت و گذار در دامنه ها و چیدن سبزی ها و گیاهان دارویی این منطقه می باشد.

همچنین علاوه بر زیبایی های طبیعی که این منطقه دارد، از نظر فرهنگی نیز بسیار غنی است و دارای سبک زندگی بومی و زبان زیبا و شیرین محلی و همچنین غذاهای بومی و سنتی بسیار لذیذ می باشد که پیشنهاد می شود آنها را از دست ندهید. شما می توانید در جنگل های هیرکانی و جنگل های اطراف روستا سیاه بیشه، خود را به دست طبیعت بسپارید و حس و حالی خوش به همراه انرژی های مثبت را از آن دریافت نمایید و برای چند ساعتی از دغدغه ها و شلوغی های شهر به دور باشید.

آب و هوای روستا سیاه بیشه

آب وهوای روستای سیاه بیشه نسبت به مابقی روستاهای چالوس و کلاردشت یک مقدار سردتر است و در کل دارای آب و هوای سردتری می باشد، به طوری که حتی در فصول بهار و تابستان نیز آب و هوای این منطقه خنک و دلپذیر است و شاهد گرمای شدید در این منطقه نیستیم.

اگر شما هم جزو علاقمندان به روستا سیاه بیشه هستید، برای سفر به این روستا فراموش نکنید که حتما لباس گرم زمستانی با خود همراه داشته باشید تا سرمای هوا و کاهش دمای شدید منطقه، شما را اذیت نکند. آب و هوای روستای سیاه بیشه با ابری شدن هوا، به شدت سرد و یخبندان می شود و بارش های شدید برف و باران را پیش رو دارد.

آب و هوا سیاه بیشه

امکانات رفاهی موجود در روستا سیاه بیشه

از جمله امکاناتی که به علت توریستی شدن و وجود جاذبه های بسیار زیاد در این منطقه و ناحیه روستا سیاه بیشه به وجود آمده می توان به مواردی هم چون رستوران، کافی شاپ، تعمیرگاه، سفره خانه، آنتن دهی خوب، موقعیت های مناسب تصویر برداری و عکاسی، ویلا، سوئیت، اقامتگاه بومگردی، فروشگاه، مسجد، سرویس بهداشتی و پمپ بنزین و گاز اشاره نمود.

شاید وجود این امکانات باعث شده تا گردشگران نگاه ویژه ای به روستای سیاه بیشه داشته باشند و حتی اگر این منطقه مقصد آن ها نباشد برای دیدن آن اقدام کنند. شایان ذکر است که یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین مغازه با نام دهاتی در این منطقه قرار دارد که به شما می توانید انواع لبنیات و محصولات محلی را در این مکان پیدا کنید. به شما پیشنهاد می شود حتما بستنی های بسیار معروف و خوش طمع این مغازه را امتحان کنید.

سوغاتی های روستا شیب دراز

یکی از گزینه هایی که قطعا برای بسیاری از مردم مهم است، خرید سوغات از مکانی است که به آن سفر می کنند. این امر به اشتغال زایی این منطقه نیز کمک شایانی کرده است. روستا سیاه بیشه چالوس دارای سوغات جذابی می باشد که شما می توانید از آن ها به عنوان هدیه دادن به دوستان و خانواده خود و یا به عنوان یادگاری استفاده کنید.

از جمله این سوغاتی ها می توان به محصولات هنری و دست ساز همچون حصیربافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و سفالگری، خوراکی ‌ها و غذا های بسیار لذیذ  مثل گئی پلو، آغوزمسما، خورشت آلو، نازخاتون و برنجک، رشته به رشته، نان ییلاقی، قماق و آغوز نون اشاره کرد. مردم روستا سیاه بیشه تاکنون با فروش محصولات خود به گردشگران توانسته اند یک منبع درآمد خوب برای خود داشته باشند لذا اگر شما نیز در سفرتان به این منطقه از آن ها خرید کنید قطعا هم محصولات اصل و با کیفیت نصیبتان می شود و هم به این امر کمک کرده اید.

رستوران های روستا سیاه بیشه

همیشه یکی از هیجان انگیزترین بخش های سفر، خوردن غذایی لذیذ است. همان طور که گفته شد، در اطراف این روستای سر سبز و داخل آن رستوران هایی معروف با غذا های فوق العاده وجود دارد به همین علت ما سعی کردیم چند مورد از رستوران هایی که در این روستا و در اطراف آن وجود دارند و راحترین مسیر دسترسی به روستا سیاه بیشه را دارند به شما معرفی کنیم.

یکی از بخش هایی که توانسته این رستوران ها را محبوب کند وجود منوی صبحانه و منظره بسیار زیبا در آن ها می باشد. رستوران آبی دیگر رستوران خوب روستا سیاه بیشه است که چشم انداز فوق العاده آن به دره های این روستا و کوه هایش باعث شده که بسیار محبوب و مشهور باشد. این رستوران با سقف آبی رنگش در جاده چالوس و بعد از تونل کندوان دلبری می کند.

بسیاری این رستوران را بهترین رستوران جاده چالوس می دانند. مزیت دیگر این رستوران علاوه بر چشم اندازش، قیمت مناسب غذاهایش و نیز تنوع منوی آن می باشد. بسیاری توصیه می کنند حتما ماهی سفید، کباب ترش و میرزا قاسمی آن را سفارش دهید. در این کافه رستوران نان تازه سرو شده و پیش غذاها و سوپ آن نیز عالی می باشد.

از بهترین رستوران های چالوس که در سیاه بیشه قرار داشته و رستوران هایی بسیار خوب با قیمت های مناسب و اقتصادی و با بالا ترین کیفیت غذا محسوب می شود، می توان به رستوران هایی مثل رستوران صحرا، رستوران صورتی، رستوران کوهپایه، رستوران نسله آفتاب، رستوران پرسپولیس، رستوران دلگشا، رستوران بیشه، رستوران نسل آفتاب، کبابی و جگر سرای کلبه اشاره کرد.

اقامت در روستا سیاه بیشه

برای دیدن تمامی نقاط این روستا شما به بیشتر از 24 ساعت زمان نیاز دارید تا بتوانید از تمامی نقاط این روستا بهره ی کافی ببرید. لذا می توانید برای اقامت در روستای سیاه بیشه از هتل یا اقامتگاه های موجود در این روستا بهره ببرید. اقامتگاه های بوم گردی موجود در این منطقه به دلیل مناظر فوق العاده زیبا خود و ساختار سنتی و قدیمی اش، اشتیاق زیادی را برای مسافران و گردشگران به وجود می آورد.

بیشتر گردشگران و مسافرانی که سیاه بیشه را به عنوان مکانی برای سفر انتخاب می کنند سفر یک روزه به این روستا ندارند و معمولا در سیاه بیشه اقامت دارند. در این دهکده سوئیت، ویلا یا کلبه ای بسیار زیادی برای اقامت وجود دارد ولی به ندرت مکانی برای اجاره گیر می‌آید زیرا در فصول تعطیلات و زمان مسافرت ها اقامتگاه ها به سرعت رزرو می شود پس اگر قصد ماندن در این روستا را داشته باشید باید از قبل به رزرو اقامتگاه بپردازید و یا می توانید چادر های مسافرتی خود را ببرید و یا با گروه های کمپینگ همراه شوید.

کمپ کردن در روستای سیاه بیشه

برای کمپ کردن در روستای سیاه بیشه بهتر است به صورت گروهی و با تجهیزات کامل و مناسب به این مکان سفر کنید. بهترین زمان کمپینگ اواخر بهار می باشد زیرا در فصل های دیگر هوا بسیار گرم است و تحمل آن برای هر کسی راحت نیست همچنین حتما سعی هنگام بر پا کردن چادر های مسافرتی از جاده ی اصلی زیاد دور نشوید. زیرا امکان گم شدن در جنگلی که دارای انواع حیوانات می باشد، زیاد است پس در کنار گروه خود بمانید تا موجب حراس و ترس خود و حیوانات منطقه نشوید.

اقامت در روستا سیاه بیشه

وسایل مورد نیاز برای کمپینگ در روستای سیاه بیشه

  • غذا به تعداد وعده هایی که در کمپ هستید و قمقه ی آب.
  • وسایل کمپ، بادگیر و لباس گرم
  • کیف کمری و کوله یک‌روزه برای پیاده‌روی و کوهنوردی در منطقه
  • کیسه خواب، زیر انداز و چادر مسافرتی ضد آب
  • کیف کمک‌های اولیه، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب‌ گیر
  • هیزم خشک برای بر پا کردن آتش
  • حتما قبل از سفر به این منطقه از اطلاعات هوا شناسی و وضعیت آب و هوایی استان با خبر شوید.
  • حدودا ۱۰ کیلومتر از مسیر به سمت بالاترین ارتفاعات سیاه بیشه خاکی و کوهستانی است و توصیه می‌شود با ماشین‌ های روستایی، جیپ و نیسان به این مناطق بروید. البته اگر با خودروی معمولی عازم این مکان شده‌اید، در روزهای غیربارانی می‌توانید آن را طی کنید.
  • در نظر داشته باشید که فقط در قسمت هایی از روستای سیاه بیشه تلفن همراه آنتن دارد.
  • در منطقه سیاه بیشه، به سگ‌های گله‌ داران نزدیک نشوید مخصوصا وقتی که چوپان همراه آن نیست چون باعث دردسر برای شما می شود.
  • در صورتی که مه سنگین در روستا وجود داشت، سعی کنید بدون وجود راهنمای محلی اقدام به کوهنوردی یا طبیعت‌ گردی نکنید.
  •  حتما باید تجهیزات روشنایی مثل چراغ قوه و باتری اضافه همراه خود داشته باشید.
  • مراقب حیوانات اهلی و وحشی که در منطقه سیاه بیشه به صورت آزادانه پرسه می زنند  باشید. به ‌خصوص در زمستان احتمال  اینکه با حیوان هایی مثل خرس، شوکا، گرگ، خرگوش و گراز برخورد کنید زیاد است.
  • از انجام کار هایی مثل ریختن زباله، شکستن شاخه های درختان و شکار حیوانات به شدت بپرهیزید.

نکاتی که قبل از سفر به سیاه بیشه باید بدانید

  • منطقه سیاه بیشه و جاهای دیدنی آن مجموعه‌ ای از زیبا ترین هنرنمایی‌ های طبیعت هستند که هر کدام به نوعی جذاب و شگفت‌انگیزند پس سعی کنید که هنگام بازدید از آن کوچک ترین آسیب را به طبیعت آن وارد نکنید .
  • هنگام سفر به این منطقه و بازدید از طبیعت زیبای آن، مانند یک گردشگر حرفه‌ ای عمل کنید و حتما کیسه زباله برای جمع‌ آوری زباله‌ های تولیدی خود به همراه داشته باشید.
  • اگر قصد برپایی کمپ یا شب ماندن در طبیعت را دارید، حتما وسایل ضروری همراه باخود داشته باشید در غیر این صورت با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد.
  • اگر به منطقه آشنا نیستید و یا برای اولین بار قصد رفتن به جاهای دیدنی سیاه بیشه را دارید، بهتر است با یک راهنمای آشنا به منطقه و یا افراد بومی آنجا همراه شوید.
  • برای جنگل ‌نوردی، کوهنوردی و پیاده‌ روی در منطقه کفش راحت و مناسب را فراموش نکنید.

بهترین زمان سفر به روستا سیاه بیشه

از آنجایی که روستای سیاه بیشه یکی از جاذبه های گردشگری چالوس است، در هر فصلی زیبایی و جلوه بی‌ نظیر خودش را دارد ولی دارای موقعیت مکانی کوهستانی می باشد و شرایط جوی حاکم بر آن آب و هوایی کوهستانی است. بنابراین بهتر است سفر خود را برای بازدید از این روستای زیبا و پر جاذبه، به نیمه اول سال موکول کنید.

به دلیل نزدیکی روستا سیاه بیشه با شهر چالوس تنها در مواقعی از سال مناسب سفر است که جمعیت کمتری روانه آن می شوند. در تابستان و در روز های تعطیل سال به دلیل حجم بالای گردشگر زمان هایی مناسب برای دیدن این مناطق نیست رطوبت هوای این منطقه کمی بالاست و به همین دلیل بهترین فصول برای سفر به آنجا، بهار، پاییز و زمستان است.

در این فصل‌ های سال می‌ توانید خنک های  هوا را روی پوستتان احساس کنید و از هوای تازه و خنک این منطقه لذت ببرید ولی بارش باران و برف های سنگین را در فصل های پاییز و زمستان مشاهده خواهید کرد.

بازدید از سیاه بیشه

روستا سیاه بیشه کجاست و مسیر دسترسی به آن

از آنجایی که روستای سیاه بیشه یکی از جاذبه های چالوس به شمار می رود در جاده چالوس قرار داشته و از تهران حدود 125 کیلومتر فاصله دارد. همچنین دارای فاصله ای 40 کیلومتری از جاده چالوس می باشد. برای دسترسی به این روستا باید به استان مازندران و پس از آن به سمت کلاردشت روانه شوید. دهستانی به نام کوهستان وجود دارد که باید از آن عبور کنید و پس از آن روستای سیاه بیشه مقابل دیده های شما نمایان می شود. روستا سیاه بیشه از توابع مرزن آباد به شمار می رود.

آدرس روستا سیاه بیشه: استان مازندران، جاده چالوس، پس از تونل کندوان و سیاه بیشه، دهستان کوهستان، روستا سیاه بیشه

رزرو ویلا در چالوس

منطقه چالوس به عنوان یکی از مناطق توریست پذیر ایران توانسته همه ساله عده ی زیادی از افراد را به خود جذب نماید. این منطقه تبدیل به یکی از مکان های تماشایی در ایران شده و با داشتن جاذبه های طبیعی بسیاری که در دل خود دارد مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند. شما می توانید برای بازدید از جاذبه های طبیعی جاده چالوس و مکان های اطراف آن همانند روستا سیاه بیشه که موضوع مقاله  ما بود، به این منطقه سفر کنید و چند روزی را در چالوس مهمان مردم خون گرم و مهمان دوست این ناحیه باشید.

به شما پیشنهاد می شود حتما قبل از سفر برای انتخاب مکان اقامتی خود و هم چنین هزینه اجاره ویلا در این مکان پر طرفدار اطلاعاتی را جمع آوری کنید. برای این منظور می توانید به سایت لوکس ویلا رفته و با اجاره سوئیت در چالوس اقدام به انتخاب اقامتگاه مورد نظر خود کنید. اگر در فصل زمستان، بهار و یا پاییز و تعطیلات نوروز و یا تعطیلات آخر هفته و ایام خاص که همه روانه بخش خای شمالی می شوند و جمعیت بالاست می خواهید به این مکان بروید، قبل از ورود به چالوس اقامتگاه خود را انتخاب کنید تا در هنگام ورود دچار مشکل نشوید.

سوئیت های این منطقه بسیار اقتصادی و تمیز هستند و سایت لوکس ویلا اقامتی بدون مشکل را برای شما در این مکان تضمین می کند.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، جاده چالوس، پس از تونل کندوان و سیاه بیشه، دهستان کوهستان، روستا سیاه بیشه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه