روستای سیاه بیشه کلاردشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از زیباترین و دنج ترین مناطق استان مازندران، روستای سیاه بیشه کلاردشت می باشد که در حاشیه جاده چالوس واقع شده است. در تمام طول سال این روستا در مه غلیظی پنهان شده و گاهی این مه میال به رنگ سیاه می شود. حال و هوای این روستا کاملا رویایی بوده و اگر به این منطقه راهی شوید حس خوب و عجیبی را به شما منتقل می کند. این روستا چشم انداز فوق العاده ای دارد. در این مقاله قصد داریم با روستای سیاه بیشه بیشتر آشنا شویم شاید گردشگرانی باشند که به دنبال مقصدی آرام و دنج برای گردشگری باشند و بتوانند این روستا را به عنوان مقصد گردشگری بعدی خود قرار دهند. با لوکس ویلا همراه باشید.

معرفی روستای سیاه بیشه کلاردشت

روستای سیاه بیشه یکی از روستاهای شمالی کشور است که در استان مازندران قرار دارد. این روستا در دشت کلاردشت واقع شده و از توابع مرزن آباد محسوب می شود. موقعیت قرارگیری این روستا در دهستان چالوس می باشد. طبق آخرین سرشماری که در سال 1385 در این روستا صورت گرفت، جمعیت آن 32 نفر و معادل 11 خانوار می باشد.

از همین رو جزو یکی از روستاهای کم جمعیت ایران محسوب می شود. سیاه بیشه در ارتفاع 2160 متری از سطح دریا واقع شده است. از ویژگی های این منطقه می توان به ممنوع بودن شکار در آن اشاره کرد. این روستا در اغلب زمان های سال در زیر مهی غلیظ پنهان شده و گاهی این مه به رنگ سیاه نزدیک می شود.

روستای سیاه بیشه کلاردشت

جاذبه های دیدنی روستای زیبای سیاه بیشه

روستای سیاه بیشه خود از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان مازندران محسوب می شود و خود نیز دارای جاذبه های دیدنی متعددی می باشد که در خود جای داده است. در این بخش با این جاذبه ها بیشتر آشنا می شویم:

جنگل های هیرکانی

یکی از جاذبه های دیدنی این روستا که بسیار مورد توجه گردشگران نیز قرار گرفته است جنگل هایی سرسبز و هیرکانی موجود در آن می باشد. برای دسترسی به جنگل های هیرکانی روستای سیاه بیشه باید از جاده چالوس اقدام نمایید. منطقه ای حفاطب شده در مسیر این جنگل ها قرار دارد که باید پیش از رسیدن به آن به علت ممنوع بودن ورود خودرو به آن می بایست خودروی خود را در جای مناسبی پارک کرده و به صورت پیاده روی و کوهپیمایی به آن برسید.

منطقه حفاظت شده چهارباغ سیاه بیشه

منطقه حافظت شده ای به نام چهارباغ در سیاه بیشه قرار دارد که از آن به عنوان مسیر ارتباطی میان جاده کندوان و جاده چالوس که در کیلومتر 90 جاده چالوس قرار گرفته است می باشد. موقعیت مکانی این منطقه چهارباغ کوهستانی بوده و از آب و هوای مرطوب برخوردار است. در سال 1380 ارگان هایی که در این استان مسول بودند منطقه چهارباغ را منطقه ای حفاظت شده اعلام کردند.

بدین منظور که علاوه بر حفظ محیط زیست حیات جانوی و گیاهی آن را نیز مورد محافظت قرار دهند. همچنین پژوهشگران نیز تحقیقات خود را در این منطقه به راحتی و بدون ایجاد مشکل انجام دهند. در طبیعت زیبای منطقه چهارباغ می توان گونه های متنوعی از جانوران و گیاهان را مشاهده کرد و همچنین جنگل های هیرکانی و رودخانه های متعددی در آن قرار دارند. رودخانه هایی که در چهارباغ جاری شده اند مکارود، انگوران چای و رود چالوس نام دارند.

منطقه حفاظت شده چهارباغ سیاه بیشه

دره کجمل

یکی از دیدنی هایی که در اطراف روستای سیاه بیشه قرار دارد دره کجمل می باشد. این دره در جاده چالوس، پس از تونل معروف کندوان و سیاه بیشه و پیش از روستای ولی آباد واقع شده است. در این دره حدود 30 تا از زیباترین آبشارها جریان دارند که جزو جاذبه های دیدنی این منطقه محسوب می شوند.

اگر می خواهید به این دره سفر کنید، بهتر است فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب نمایید و برای گردش در آن باید مهارت های کوهنوردی و تجهیزات آن را داشته باشد. همچنین اگر می خواهید به این دره سفر کنید بهتر است بدانید که مدت زمان لازم برای سفر بالغ بر یک روز بوده و بازدید از آن در یک روز امکان پذیر نمی باشد. علاوه بر این ها می توانید برای اقامت خود در این دره کمپینگ بر پا کنید و برای خوردن غذا نیز می توانید از رستوران هایی که در محدوده هزارچم قرار دارند استفاده کنید.

سد سیاه بیشه

سدی به نام سد سیاه بیشه در نزدیکی های این روستا قرار گرفته که یکی از دیدنی های اطراف روستا می باشد. نیروگاهی نیز در کنار این سد ساخته شده است که علاوه بر ماربری صنعتی آن، توانسته جزو زیبایی های منطقه به شمار رود. سد سیاه بیشه به همراه نیروگاهش در فاصله 10 کیلومتری از شمال تونل کندوان قرار دارد. این سد با همکاری دولت ایران و بلژیک حدود 50 سال گذشته آغاز گردید. به دلیل وقوع انقلاب این پروژه متوقف شد و در نهایت در سال 1394 به بهره برداری رسید. برق استان تهران از این سد تامین می شود.

سدسیاه بیشه روی رودخانه چالوس و در رشته کوه های البرز ساخته شده است. دریاچه ای در پشت سد بالایی وجود دارد که مساحت آن به 182 هزار متر مربع می رسد و دریاچه ای دیگر نیز در پشت سد پایینی قرار دارد که مساحت آن 240 هزار متر مربع می باشد. برای این طرح 680 هکتار زمین اطراف سد، زیر پوشش امکانات تفریحی همچون مزرعه بادی، پارک آبی کودک، پارک ماجراجویی، صخره نوردی، بوم گردی، بازی های زمستانی و… قرار داده می شود.

سد سیاه بیشه

گردنه هزارچم سیاه بیشه

گردنه هزارچم راه ارتباطی میان تهران و کجور بوده و یکی از مسیرهایی است که اغلب اوقات ترافیک های سنگینی در آن حاکم است. پیچ های گردنه سیاه بیشه بسیار تند بوده و زیبایی های متعددی در آن وجود دارند که باعث شده استفاده از این مسیر خالی از لطف نباشد. این گردنه مملو از بوفه، دکه، فروشگاه های مختلف و قهوه خانه ای می باشد که گردشگران می توانند از آن ها استفاده کنند. علاوه بر این ها، رستوران های بسیار خوبی در این گردنه ساخته شده اند که می توان از چهار فصل، صخره، آقاجون و پرشین نام برد.

ارتفاعات نقره سر در سیاه بیشه

قله ای به نام قله نقره سر وجود دارد که از رشته کوه های البرز محسوب می شود و کوهنوردانی که قصد صعود به آن را دارند باید از طریق جاده هراز به سمت سیاه بیشه حرکت کنند تا به دامنه آن برسند. اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید بهتر است اواخر بهار و فصل تابستان را برای سفر خود اتخاب کنید. اگر به ارتفاعات قله نقره سر صعود کنید منظره بسیار زیبایی از کلبه های کوهستانی، امامزاده قاسم، روستاهای اطراف و ارتفاعات دماوند را مشاهده خواهید کرد.

تنگه اندرسم در سیاه بیشه

تنگه ای به نام تنگه اندرسم که برخی آن را دره اندرس می نامند درجنوب غربی سیاه بیشه و در جاده چالوس قرار دارد. اهالی سیاه بیشه دره اندرس را به معنای خرس قهوه ای می دانند و دلیل آن این است که در زمان های گذشته خرس هایی قهوه ای در این منطقه زندگی می کردند. پوشش گیاهی منطقه از درختان شمشاد، توسکا، بلوط، تمشک، توت فرنگی و آلو جنگلی می باشد.

برای دسترسی به این تنگه می بایست قبل از آنکه از تونل کندوان عبور کنید در جاده که زیرگذری در سمت چپ وجود دارد عبور کنید. گردنه کندوان را به سمت ارتفاعات پیش بروید. از آنجایی که با ساختمانی مخروبه رو به رو شدید خودروی خود را پارک کرده و حدود 5 ساعت مسیر در پیش دارید که باید آن را پیاده روی کنید تا به دره مذکور برسید.

تنگه اندرسم در سیاه بیشه

رستوران گردی در سیاه بیشه کلاردشت

همیشه یکی از هیجان انگیزترین بخش های سفر، خوردن غذایی لذیذ است. روستای سیاه بیشه یکی از جاذبه های دیدنی جاده چالوس می باشد و همین باعث شده که کسافران زیادی از این مسیر برای دسترسی به شمال استفاده کنند. از همین رو رستوران های بسیار خوبی در این بخش راه اندازی شده که می توان به رستوران همسفر، هزارچم و دونا اشاره کرد. این رستوران ها قیمت های مناسبی داشته و از کیفیت غذایی مناسب بهره می برند.

یکی از بخش هایی که توانسته این رستوران ها را محبوب کند وجود منوی صبحانه در آن ها می باشد. از دیگر رستوران هایی که در سیاه بیشه قرار داشته و رستوران خوبی محسوب می شود، رستوران آبی می باشد که دارای سقفی آبی رنگ می باشد. این رستوران دارای چشم اندازی بسیاز زیبا و کیفیت و قیمت غذایی مناسبی می باشد. اگر در کلاردشت به دنبال رستوران بودید، می توانید از رستوران های کلاردشت که شامل رستوران خلیفه کلاردشت، رستوران اسماعیل سرآشپز و رستوران محلی گیلدا که از بهترین رستوران های کلاردشت به شمار می روند، استفاده کند.

بهترین زمان سفر به سیاه بیشه

از آنجایی که روستای سیاه بیشه دارای موقعیت مکانی کوهستانی می باشد، شرایط جوی حاکم بر آن آب و هوایی کوهستانی می باشد. بنابراین بهتر است سفر خود را برای بازدید از این روستای زیبا و پر جاذبه، به نیمه اول سال موکول کنید. کلاردشت نیز دارای آب و هوای بسیار خوبی می باشد و از همین رو رضاشاه پهلوی یکی از کاخ های خود را که کاخ اجابیت نام دارد در این شهر بنا کرد.

تنگه اندرسم در سیاه بیشه

روستای سیاه بیشه کلاردشت کجاست و مسیر دسترسی به آن

از آنجایی که روستای سیاه بیشه یکی از جاذبه های کلاردشت به شمار می رود در جاده چالوس قرار داشته و از تهران حدود 125 کیلومتر فاصله دارد. همچنین دارای فاصله ای 40 کیلومتری از جاده چالوس می باشد. برای دسترسی به این روستا باید به استان مازندران و پس از آن به سمت کلاردشت روانه شوید. دهستانی به نام کوهستان وجود دارد که باید از آن عبور کنید و پس از آن روستای سیاه بیشه مقابل دیده های شما نمایان می شود.

اقامت در کلاردشت

روستای سیاه بیشه در یکی از زیباترین نقاط استان مازندران واقع شده است. همیشه پیش از سفر یکی از مهمترین و اصلی ترین کارهایی که باید انجام دهید رزرو اقامتگاهی مناسب در مقصد گردشگری خود می باشد. اگر به روستای سیاه بیشه سفر کردید و از آنجایی که این روستا نزدیک به کلاردشت بوده می توانید برای اقامتگاه خود اقامت در کلاردشت را انتخاب کنید.

در کلاردشت اقامتگاه های بسیار مناسبی وجود دارند که می توانید بهترین آن ها که اجاره ویلا کلاردشت می باشد را انتخاب نمایید. باتوجه به این که کلاردشت یکی از شهرهای بدون ساحل در استان مازندران می باشد اما جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار زیادی در آن وجود دارد که باعث شده گردشگران و مسافران فراوانی به سمت آن راهی شوند.

سیاه بیشه

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهرستان کلاردشت، روستای سیاه بیشه، جنگل‌های هیرکانی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه