قله علم کوه کلاردشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

بعد از قله دماوند، بلندترین و مرتفع ترین قله در شمال ایران، قله علم کوه می باشد که ارتفاع 4850 متری دارد. قله علم کوه از سمت شمال به شهرستان کلاردشت و از سمت جنوب خود به شهر طالقان اشراف دارد. این قله در قسمت جنوبی دریای خزر در مازندران و مرکز رشته کوه های البرز قرار دارد. منطقه ای که علم کوه در آن واقع شده است منطقه تخت سلیمان نام داشته و در شهرستان کلاردشت می باشد.

آلپ ایران کجاست؟

قله علم کوه در منطقه ای به نام تخت سلیمان مازندران قرار گرفته است. در منطقه تخت سلیمان 47 قله که دارای ارتفاع 4000 متر یا بیشتر هستند قرار دارند که به آلپ ایران شهرت پیدا کرده است. دیواره های این قله باعث شده که این کوه یکی از سخت ترین و فنی ترین مسیرها برای کوهنوردی و صخره نوردی می باشد.

از دیدنی هایی که در منطقه تخت سلیمان وجود دارند می توان به یخچال های طبیعی، دیواره های بلند سنگی و برفچال ها اشاره کرد که توانسته یکی از محبوب ترین مناطق کوهنوردی و صخره نوردی برای کوهنوردان و صخره نوردان باشد.

قله علم کوه کلاردشت

مسیرهای صعود به قله علم کوه

قله علم کوه دو مسیر از شمال و جنوب برای صعود دارد. برای صعود به قله این کوه، از سمت شمال منطقه ای به نام علم چال و از سمت جنوب نیز دشت حصارچال می باشد. مسیر جنوب برای صعود راحت تر بوده و اغلب گردشگران و کوهنوردان آماتور این مسیر را انتخاب می کنند. اگر این مسیر را انتخاب کردید باید خود را از مسیر مرزن آباد به کلاردشت رسانده و از آنجا به حسن کیف و در نهایت به رودبارک بروید.

اکنون باید خود را با وسیله نقلیه به ونداربن برسانید. از آنجا باید مسیر تنگ گلو به حصارچال را پیش بگیرید که حدودا 3 ساعت زمان می برد. هنگامی که به حصارچال رسیدید باید از مرجیکش یا مسیر یال شرقی، قله علم کوه را پیش بگیرید و مدت زمانی حدود 4 الی 5 ساعت نیاز دارید تا قله علم کوه را فتح کنید.

اکنون به مسیر جبهه شمالی علم کوه می رسیم که مسیری دشوارتر و خطرناک تر از مسیر جبهه جنوب بوده. جبهه شمالی دارای سه مسیر برای صعود است که شامل سیاه سنگ، گرده آلمان ها و دیواره می باشد. مسیر جبهه شمالی از رودبارک شروع شده و هنگامی که ونداربن را گذراندید، به پناهگاه علم چال و سرچال خواهید رسید که از آنجا سه مسیر صعود وجود دارد. پس از آن به مسیر گرده سنگی یا گرده آلمان ها می رسید.

علت نام گذاری گرده آلمان ها آن است که برای نخستین بار گروهی از کوهنوردان آلمانی از طریق این مسیر توانستند قله علم کوه را فتح کنند. همچنین دشوارترین مسیر صعود به علم کوه مربوط به دیواره علم کوه بوده و با وجود شیب عمودی و تند آن، 650 متر ارتفاع دارد.

این دیواره دارای جنسی از نوع گرانیت متخلخل بوده که رنگ آن حنایی روشن می باشد. اگر این مسیر را انتخاب می کنید باید در سنگ نوردی و صخره نوردی مهارت کافی را داشته باشید. ناگفته نماند که بسیاری از کوهنوردان از سراسر جهان همانند گروه کوهنوردان آلمانی برای فتح این قله به ایران می آیند.

قله علم کوه کلاردشت

دیدنی های علم کوه

در هنگام فتح قله علم کوه دیدنی هایی از جمله یخچال های دائمی علم کوه و دیواره علم کوه قرار دارند که جزو دیدنی های این قله محسوب می شوند.

یخچال های علم کوه

مجموعه ای از قله های مرتفع در منطقه تخت سلیمان استان مازندران و دره طالقان و جنگل های سرسبز عباس آباد قرار دارند که که بزرگ ترین منطقه کوهستانی یخچالی در ایران می باشد. این یخچال ها در بین قله های گرانیتی و ارتفاع 400 متری واقع شده اند. مجموعه یخچال های دائمی و بزرگ شامل علم چال، سرچال، مرجیکش، تخت سلیمان، هفت خوان، خرسان، شانه کوه، اسپلیت و چالون می باشند.

دیواره علم کوه

دیواره قله علم کوه باعث جلب بسیاری از کوهنوردان از سراسر جهان از جمله آلمانی ها، فرانسوی ها و ایتالیایی ها شده که مسیر گرده آلمان ها توسط کوهنوردان آلمانی و فرانسوی فتح شده است.

بهترین زمان برای صعود به علم کوه

به دلیل این که منطقه تخت سلیمان در منطقه ای کوهستانی و سردسیر قرار دارد دارای پاییز و زمستانی پر از برف و بوران های سنگین، یخبندان، ریزش بهمن و طوفان است. بنابراین دارای زمستان هایی بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد. ناگفته نماند که در بهار نیز از شدت سرما و بارش برف این منطقه کاسته نشده و تابستان ها هوا مناسب تر و معتدل تر می شود. پس بهترین زمان صعود به قله علم کوه می تواند اوایل تابستان باشد.

علم کوه

پوشش گیاهی قله علم کوه

همانطور که گفته شد قله علم کوه از جنس سنگ های گرانیت تشکیل شده و همین امر باعث شده غارهای کمی در کوه به وجود آیند. بیشترین گیاهانی که پوشش گیاهی علم کوه را تشکیل داده گیاهان دارویی و مرتعی می باشند. اغلب این گیاهان شامل ارس خزنده، قارچ های خوراکی و همچنین گیاهان بالشتکی نظیر چوبک، گون و کلاه میرحسن می شوند. اما به دلیل قرار گرفتن دشت حصارچال و مانند آن در منطقه ای کوهستانی که بارش برف زیاد است، گیاهان مرتعی کمتری وجود دارند، در مقابل نیز قارچ های خوراکی و گیاهان دارویی بیشتری وجود دارند.

پوشش گونه های جانوری علم کوه

بیشترین جانورانی که در این منطقه دیده می شوند می توان از پلنگ، گرگ، خرس قهوه ای، شغال، روباه، کل و بز، عقاب و کبک نام برد.

افتخارات صعود به قله علم کوه

سال های 1360 تا 1370 به اوج تحول دیواره نوردی ایران شهرت یافت. در این سال ها شخصی به نام حسین طالبی مقدم و دیگر کوهنوردان همدانی رکورد بسیار چشمگیری را به نام خود ثبت کردند.

قله علم کوه کلاردشت

نکات لازم برای صعود به علم کوه

همانطور که در بالا ذکر شد بهتر است فصل گرما و اویل تابستان را برای صعود به این قله انتخاب کرد. هنگامی که می خواهید به فتح این قله بروید باید به وسایل مورد نیازی که در کوله خود قرار می دهید توجه کنید. وسایلی نظیر کفش مناسب فصل برای کوهنوردی، باتوم کوهنوردی، بلوز و شلوار بیس، کاپشن و شلوار پلار، کاپشن و شلوار بادگیر، جوراب پشمی، دستکش دو پوش، کلاه ضد طوفان، گتر، عینک آفتابی، کلاه آفتابی، طناب انفرادی و چراغ پیشانی را حتما همراه خود داشته باشید.

علم کوه کجاست و مسیر دسترسی به آن

قله علم کوه در 20 کیلومتری از جنوب غرب شهر کلاردشت که در استان مازندران است قرار دارد. نزدیک ترین شهرها به علم کوه، از سمت شمال، کلاردشت و رودبارک بوده و از سمت جنوب نیز روستای پراچان طالقان می باشد. بدین گونه که این قله از سمت شمال به کلاردشت و از سمت جنوب به طالقان تهران مشرف می باشد.

قله علم کوه کلاردشت

راهنما سایت

آدرس

کلاردشت، علم کوه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه