روستای هریجان کلاردشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از طبیعت های سرسبز شهرهای شمالی روستای هریجان بوده که در استان مازندران قرار دارد و جزو اماکن دیدنی و گردشگری کلاردشت محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم با روستای هریجان کلاردشت بیشتر آشنا شویم، شاید برخی افراد با این منطقه زیبا و سرسبز آشنایی نداشته باشند و با خواندن این مطلب بخواهند کوله بار سفر را ببندند و به سوی آن حرکت کنند و چند روزی را در دل طبیعت سپری کنند.

آشنایی با روستای هریجان

اغلب افراد نام جاده چالوس را شنیده اند اما ممکن است با تمام نقاط آن آشنایی کامل نداشته باشند. روستای هریجان یکی از همان مناطقی است که کمتر کسی آن را می شناسد و به آن سفر کرده است. همچنین این منطقه از جاده چالوس 10 کیلومتر فاصله دارد. با گذشت سال ها از جمعیت این روستا کاسته شده و بسیاری از اهالی روستا آن منطقه را ترک کرده اند. اما برخی از اهالی و بومیان هریجان در طول سال به منطقه ییلاقی کوچ می کنند و مدتی را در آنجا سپری می کنند.

بافت روستای هریجان قدیمی بوده و بسیاری از خانه های آن تخریب شده است. مانند دیگر روستاهای تمام نقاط ایران، یک امامزاده به نام امامزاده شاهزاده محمود (ع) در اینجا وجود دارد که گنبدش در بدو ورود به روستا قابل مشاهده است. طبق سرشماری که در سال 1385 از این روستا انجام شد آماری به دست آمد که جمعیت روستای هریجان برابر با 20 نفر و معادل 5 خانوار بود. گویش اهالی روستای هریجان به زبان مازندرانی می باشد.

روستای هریجان کلاردشت

طبیعت روستای هریجان

طبیعتی که روستای هریجان در آن قرار دارد بسیار زیبا و دیدنی است و همچنین چشم انداز بی نظیری دارد. هنگامی که به این منطقه از طبیعت سفر می کنید حتما به یاد داشته باشید از مسیرهای مشخص شده و پاکوب عبور کنید تا به طبیعت آن آسیب وارد نشود.

همچنین در حفظ و نگه داری طبیعت کوشا باشیم و از ریختن هرگونه زباله در آن جدا خودداری کنیم. از روشن کردن آتش به خصوص در فصول گرم سال پرهیز کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب رساندن به طبیعت و آتش سوزی درختان شود.

روستای هریجان کلاردشت

منطقه ممنوعه هریجان

وجود حیوانات وحشی همچون خرس، کل و بز، کبک و تیهو در حیات وحش این منطقه باعث به وجود آمدن مناطق حفاظت شده در این روستا شود. همچنین برای ورود به نقاط مرتفع این روستا نیاز به مجوز از سازمان محیط زیست دارید.

سبک معماری خانه های محلی روستای هریجان

سبک معماری خانه های روستای هریجان به صورت سقف های شیروانی بوده که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. همانطور که گفته شد جمعیت این روستا بر اثر کوچ کردن بسیاری از اهالی آن کاهش یافته است.

اگر جزو افرادی هستید که اهل چادر بر پا کردن در طبیعت هستید می توانید با رفتن این روستا چادر بزنید و یک یا چند روز در طبیعت ماندن را تجربه کنید. بدون شک می تواند یکی از بهترین و آرامش بخش ترین تجربه های زندگیتان باشد. این روستا یکی از روستاهای دور افتاده شهرهای شمال است که در نقاط مرتفع واقع شده است، برای رفتن به آنجا حتما با تجهیزات کامل سفر کنید.

روستای هریجان کلاردشت

دیدنی های روستای هریجان

روستای هریجان کلاردشت علاوه بر زیبایی ها و مناطق دیدنی که در خود دارد، جاذبه های گردشگری دیگری از جمله آبشار هریجان را شامل می شود.

آبشار هریجان

آبشار هریجان در گردنه هزارچم جاده چالوس قرار دارد. برای دسترسی به آبشار هریجان باید وارد جاده چالوس شوید. پس از سیاه بیشه حدود 4 کیلومتر که گذراندید، پیچ جهت راست جاده، با تابلوی رستوران جعفر میردار سلطانی رو به رو می شوید. وارد فرعی شوید. از اینجا حدود 5 کیلومتر که جلو بروید حدود 15 دقیقه بعد به روستا می رسید.پس از اینکه یک یا دو تپه را پشت سر گذاشتید به پایین روستا خواهید رسید.

اما اگر می خواهید به تاج آبشار بروید حدود 30 دقیقه زمان می برد. هنگامی که به تاج آبشار رسیدید از رفتن به جاده پشت خودداری کنید، چون احتمال برخورد با حیوانات وحشی وجود دارد. فاصله آبشار هریجان تا تهران حدود 2 ساعت بوده که با وسیله نقلیه 135 کیلومتر می باشد.

روستای هریجان کلاردشت

بهترین زمان سفر به هریجان

از آنجایی که طبیعت شمال سرشار از زیبایی های خاص و منحصر به فرد خود می باشد، اگر فصل بهار و تابستان را برای سفر و گردش به روستای هریجان انتخاب می کنید باید بدانید که بهترین فصل همین است. در فصول گرم سال این منطقه بسیار سرسبز شده و از طبیعت آن می توانید نهایت لذت را ببرید. اگر فصول سرد سال را انتخاب می کنید باید بسیار مجهز تر به این منطقه سفر کنید زیرا روستای هریجان در ناحیه ای مرتفع واقع شده و هوای آن سرد تر می باشد. همچنین به دلیل سرمای هوا شاید امکان برپایی چادر را نداشته باشید.

روستای هریجان کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای رفتن به روستای هریجان باید از جاده چالوس اقدام کنید. روستای هریجان در یکی از فرعی های جاده چالوس و در فاصله 10 کیلومتری آن واقع شده است. حدود 4 کیلومتر که از سیاه بیشه پیش بروید، در سمت راستتان یک جاده فرعی قرار گرفته که تا روستا 5 کیلومتر فاصله دارد. جاده ای پیش روی شما قرار دارد که جاده ای خاکی و دارای شیب بسیار می باشد. اگر با وسیله نقلیه بخواهید بروید حدود 15 دقیقه زمان لازم دارید و اگر پیاده بخواهید بروید پس از مدت زمان 1 ساعت و نیم به روستای هریجان خواهید رسید.

روستای هریجان کلاردشت

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران،شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه