پل تاریخی شاه عباسی رودهن

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در شهرهای اطراف استان تهران آثار باستانی و بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که بسیاری از افرادی که به دانستن وقایع تاریخی و بازدید از بناهای تاریخی علاقه دارند، به سوی آن ها جذب می شوند تا با آن ها بیشتر آشنا شوند. در این مقاله قصد داریم با یکی از بناهای تاریخی رودهن که پل تاریخی شاه عباسی رودهن نام دارد، آشنا شویم، با ما همراه باشید.

معرفی پل تاریخی شاه عباسی

پل تاریخی شاه عباسی با نام پل شاه عباسی جاجرود نیز شناخته می شود که قدمتی 850 ساله دارد و در منطقه ای خوش آب و هوا در حوالی تهران واقع شده است. این پل برروی رودخانه جاجرود و در روستایی به نام روستای سعیدآباد قرار دارد. تا پیش از زمانی که سد لتیان برروی رودخانه جاجرود ساخته شود، این پل از دیدنی های منطقه جاجرود به شمار می رفت. همچنین اصلی ترین محل رفت و آمد گردشگران از تهران به دماوند و مازندران محسوب می شد.

پل شاه عباسی یکی از بناهای به جا مانده از دوران سلجوقیان است که در دوره حکومت صفویان و قاجاریان چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است. یکی از بازسازی های این پل مربوط به زمان ناصرالدین شاه قاجار می باشد که شخصی به نام حاج میرزا بیک نوری آن را مورد بازسازی قرار داد و 24 هزار تومان هزینه صرف آن شد. به علت نزدیکی این پل به رودخانه جاجرود و همچنین پارک ملی خجیر توانسته منطقه ای گردشگری را پدید آورد. اما در حال حاضر وضعیت این پل تاریخی چندان خوب نیست و ریزش هایی در آن صورت گرفته است.

جنس پل تاریخی مذکور از سنگ های کف رودخانه ساخته شده و دو دهانه بزرگ با طول 12 متر و عرض 7 متر می باشد. این دو دهانه بزرگ در بخش میانی پل قرار دارند و دو دهانه با ابعاد کوچکتری به طول 5 متر و عرض 4 متر در شرق و غرب پل وجود دارد. همچنین در ساخت پل از مصالحی نظیر سنگ های کف رودخانه و ملاط خاک به کار رفته است. در زمان های گذشته که حجم آب رودخانه جاجرود بیشتر بود و سطح آن بالاتر بود، چهار دهانه پل گذرگاهی برای آب این رودخانه بود.

امروزه بخشداری جاجرود و مسولان به منظور زیباسازی و حفاظت از این پل اقداماتی از جمله ساخت دیواره ساحلی، سنگ فرش فضای اطراف پل، نرده گذاری، قرار دادن دو عدد دیوار نیوجرسی (بلوک سیمانی) و خاکریز جهت کاهش تردد ماشین ها از روی پل انجام دادند. اگر قصد داشتید برای تعطیلات و یا آخر هفته به جایی مناسب برای پیک نیک و گردشگری در طبیعت بروید، می توانید این پل تاریخی را که در منطقه ای بسیار خوش آب و هوا واقع شده است بروید. همچنین از دیگر جاهای دیدنی جاجرود و رودهن نیز دیدن کنید.

پل تاریخی شاه عباسی رودهن

پل تاریخی شاه عباسی کجاست و مسیر دسترسی به آن

پل شاه عباسی جاجرود یا همان پل تاریخی شاه عباسی رودهن برروی رودخانه جاجرود قرار گرفته است که در فاصله 10 کیلومتری از شمال شرق تهران و در روستایی به نام روستای سعیدآباد می باشد. برای دسترسی به این پل می بایست از تهران جاده جاجرود را پیش بگیرید. شما می توانید علاوه بر این پل تاریخی از یک جاذبه دیدنی و گردشگری دیگری که در نزدیکی همین منطقه است نظیر کمپ محمد داغی رودهن دیدن کنید و روزی سرشار از گردش و تفریح را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

رزرو اقامتگاه در رودهن

رودهن یکی از مناطق خوش آب و هوا در نزدیکی های تهران است که می توانید برای آخر هفته و یا تعطیلات به بازدید از جاذبه های دیدنی و طبیعی آن بروید. اگر به این منطقه خوش آب و هوا سفر کردید و قصد رزرو اقامتگاه در رودهن را داشتید، می توانید از اجاره ویلا رودهن استفاده نمایید. ویلاهایی که در این منطقه قرار دارند از قیمت و امکانات مناسبی برخوردارند.

پل تاریخی شاه عباسی رودهن

راهنما سایت

آدرس

جاجرود - خیابان گلستان - خیابان جاجرود - پل شاه عباسی جاجرود

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه