سفری کوتاه به جاجرود و رودهن

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

این بار کوله سفری خود را بسته‌ایم و به دیدن مناطق دیدنی اطراف تهران رفته‌ایم. سفری کوتاه به شرق تهران که قصد داریم چند روزی را دور از هیاهوی شهر سر کنیم و با دوستان و خانواده‌ی خود دور هم جمع شویم. سفری کوتاه به جاجرود و رودهن را با هم تجربه کنیم و در ادامه به معرفی مناطق دیدنی جاجرود و سپس جاهای دیدنی رودهن خواهیم پرداخت. با ایرانگردی لوکس ویلا همراه باشید.

جاجرود کجاست؟

منطقه جاجرود و سدلتیان در شمال شرق تهران به دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد همیشه مورد توجه طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به طبیعت بوده و هست. منطقه جاجرود مناطق دیدنی بسیاری مانند طبیعت زیبای اطراف رودخانه جاجرود، طبیعت دریاچه سد لتیان، آبشار و روستای کمرد را در اطراف خود می‌بیند که شما با سفر به جاجرود می‌توانید از این جاهای دیدنی دیدن کنید و از طبیعت و آب و هوای این منطقه لذت ببرید.

ریشه نام جاجرود

جاجرود نام خود را از محله بسیار قدیمی و تاریخی جائیج یا جاج واقع در شهر لواسان گرفته است؛ جاج یا جائیج در شمال این رودخانه واقع است؛ جائیج به روزگار باستان شهری کوچک یا قصبه‌ای بزرگ بوده که از مابقی مناطق لواسانات آبادتر بوده و این آبادی قدمتی دوچندان دارد. از سرچشمه‌های این رود در بخش لواسانات و بخش رودبار قصران تا انتهای این رود که از ورامین نیز می‌گذرد، هیچ قصبه، روستا و یا مکانی به این نام جز در شهر لواسان وجود ندارد.

مناطق دیدنی جاجرود

مناطق دیدنی جاجرود

نام جاجرود از محله ای بسیار کهن و تاریخی به نام جائیج یا جاج واقع در شهر لواسان قرار دارد گرفته است که در شمال این رودخانه واقع شده است. جائیج به روزگاران قدیمی که شهری کوچک یا روستایی بزرگ که در منطقه لواسانات آبادتر بوده و این آبادی قدمتی دو چندان دارد از سرچشمه های این رود در بخش رودبار قصران تا انتهای این رود که از ورامین نیز می گذرد هیچ دهکده و یا مکانی به این نام جز در شهر لواسان وجود ندارد که در ادامه مطلب با چند نمونه از مکان های گردشگری جاجرود آشنا می شوید.

سدلیتان

نام یکی از روستا های زیر آب رفته لواسان کوچک بود که نزدیک به دیواره سد لیتان محسوب می شود که ساکنان لیتان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله های شهر لواسان ساکن شدند. تاریخچه این سد در سال ۱۳۳۸ مطالعاتش آغاز شد که در سال ۱۳۴۲ عملیات احداث آن شروع و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید. سدلیتان از دو بخش بتونی و خشکه ساخته شده که دارای ارتفاع ۴۵ متری از پی و ۳۰ متر از بستر رودخانه می باشد طول سد در قسمت بتنی ۸۸ متر و در قسمت خشکی چین ۶۵ متری است. سدلیتان سدی است که بر روی رودخانه جاجرود در ۱۰ کیلو متری شمال شرقی تهران در لواسانات قرار دارد.

سد لتیان

آبشار کمرد

آبشار کمرد در میان جاجرود و شهر پردیس در روستای کمرد واقع شده است که این آبشار زیبا در کنار این روستا و منطقه سرسبزش قرار دارد. این مکان با این که در استان تهران و نزدیکی جاجرود قرار دارد منطقه ای شناخته شده ای نیست در این ایستگاه قایق رانی و اسکی روی آب که دریاچه زیر نظر نیروی هوایی در شهرداری لواسان است قرار دارد.

در این منطقه تفریحات لذت بخشی وجود دارد که می تواند خستگی کار و مسافرت را از تن شما در بیاورد و شادابی زیادی به شما بدهد. در این دریاچه انواع ماهی پرورش می شود که ماهی کپورکراس و ماهی سفید رودخانه ای و زردپر در این سد مشاهده شده اند و در سال های پیش ماهی قزل آلا یکی از ماهی های مشهور این سد بوده است که جزء مکان های دیدنی جاجرود می باشد. در واقع می توان گفت که آبشار کمرد جاجرود یکی از زیبا ترین جاذبه های روستای کمرد است که از سوی گردشگران بسیار مورد توجه قرار گرفته.

آبشار کمرد

رودخانه جاجرود

رودخانه جاجرود از جمله رودخانه های مهم پایتخت است که برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. رودخانه جاجرود از ارتفاعات کلون بستک در رشته کوه البرز سرچشمه می گیرد که پس از کیلومترها مسیر، وارد دریاچه سد لتیان می شود. رودخانه جاجرود در طول مسیرش آب زمین های کشاورزی و روستاها را تامین می کند و وقتی هم به سد لتیان ختم می شود، به دلیل اینکه منطقه ای بسیار زیبا و دیدنی را به وجود آورده افراد بسیاری در اطراف سد لتیان اتراق می کنند. لازم به ذکر است یکی از تفریحات اطراف سد لتیان، ماهی گیری و صید انواع ماهی های قزل آلای خال قرمز است.

رودخانه جاجرود، نزدیک به 40 کیلومتر مسیر را طی می کند تا در انتها وارد رودخانه کرج شود. این رودخانه که نقش مهمی در تامین آب تهرانی نشین ها دارد، متاسفانه در سال های اخیر به دلیل فعالیت های انسانی و صنعتی در اطرافش بسیار آلوده شده است.

رودخانه جاجرود

رودهن هم مانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران، دارای مناطق دیدنی بسیاری است. در ادامه قصد داریم معروف‌ترین مناطق دیدنی رودهن را به شما عزیزان و همراهاد گرامی معرفی کنیم.

پل تاریخی شاه عباسی

اماکن دیدنی جاجرود؛ یکی از قدیمی ترین آثار استان تهران پلی است که ۸۵۰ سال قبل بر رودخانه جاجرود در روستای سعید آباد ساخته شده است. این پل تاریخی در ۱۰ کیلومتری شمال شر استان تهران از آثار دوران سلجوقیان محسوب می شود که دوره صفویه و قاجاریه مورد باز سازی و مرمت قرار گرفته است. مردم آن را به پل شاه عباسی می شناسند و به نوشته منابع تاریخی و قدیمی این پل در زمان ناصرالدین شاه قاجار به دست حاج میرزا بیک نوری با هزینه ۲۴۰۰۰ تومانی بازسازی شده است.

این پل تاریخی در فهرست آثار ملی و تاریخی به ثبت رسیده است، که به عنوان یکی از اصلی ترین بناهای تاریخی و مکان های دیدنی تهران در ۲ دهانه به عرض ۷ و طول ۱۲ متری از بستر رودخانه و دهانه کوچک شرقی و غربی به عرض ۴ و طول ۵ متری می باشد. این پل تاریخی در گذشته به علت بالا بودن از سطح رودخانه جاجرود معبر آبی خروشان بوده است که امروزه با احداث سد لیتان و کاسته شدن از حجم این شریان آب زیبای شمال شرق استان تهران فقط دهانه میانی به گذرگاه آب تبدیل شده و دو دهانه دیگر محل عبور عابرین و گردشگران است.

پل تاریخی شاه عباسی

اجاره ویلا در جاحرود از لوکس ویلا

اگر علاقه دارید سفری به جاجرود داشته باشید و قصد دارید چند روزی را در این منطقه بگذرانید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اجاره ویلا جاجرود از وبسایت لوکس ویلا دیدن کنید و با مشاوران و کارشناسن ما تماس بگیرید.

سفری کوتاه به رودهن

سفری کوتاه به رودهن

رودهن شهری در ۳۰ کیلومتری شرق تهران و در شهرستان دماوند است. رودهن از شمال با شهرستان آمل در استان مازندران، از شرق با بخش مرکزی دماوند، از غرب با شهرستان پردیس و از جنوب با کوه ها و کویرهای ورامین و پاکدشت همسایه است.

تاریخچه رودهن

رودهن در 30 کیلومتری شرق تهران واقع شده است و به دلیل اینکه در مسیر سفر مردم به شهرهای شمالی قرار دارد، گردشگری همواره یکی از قطب های مهم درآمد مردم شهر به حساب می آید هرچند مردم رودهن در به شغل های مختلفی از جمله کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی مشغول هستند.

اگر به رودهن سفر کنید، از اطراف شهر به جاهای مختلفی دسترسی خواهید بطوریکه جاده هراز و شهرستان آمل در شمال رودهن و شهرستان دماوند در شرق رودهن واقع شده اند. اکثر مردم رودهن به زبان مازندرانی صحبت می کنند قدمت رودهن به قرن ها پیش بازمیگردد هنگامی که خانواده های بسیاری به این منطقه مهاجرت کردند.

دشت سیاه پالاس

این منطقه در شمال شهر رودهن قرار گرفته و جز پارک ملی لار می باشد و دارای طبیعت زیبا و بکر است. این دشت زیبا دارای گونه های گیاهی و جانوری مختلفی است که من جمله آن میتوان به اقسام گیاهان دارویی و سبزی کوهی و قارچ کوهی و حیواناتی من جمله خرس، گربه وحشی، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، مار، قوچ کوهی، اسب و الاغ وحشی و اقسام پرنده من جمله عقاب و… نام برد.

این دشت که سراسر پراز گل های شقایق و زنبق وحشی و لاله سرخ میباشد در بهار و تابستان چراگاه دام های عشایر گوناگون استان تهران است که از مناطق ورامین، پاکدشت، دماوند، بومهن، رودهن و… برای چرای گوسفندان به این منطقه کوچ میکنند.

اغلب پایتخت نشینان برای استراحت و تفرج به این دشت رفته و از طبیعت بکر آن به نحو احسن استفاده میکنند. یکی دیگر از خصوصیت های این دشت وجود چشمه سارها و رودخانه های زیاد است. در این رودخانه ها یک نوع ماهی قزل آلا در حال زیست میباشد که به ماهی قزل آلای خال قرمز رنگین کمان مشهور است و از نوع بی بدیل و کمیاب ماهی در جهان به شمار میرود که صید غیر قانونی آن مجازات های خاص خود را در پی دارد. تنها راه دسترسی به دشت سیاه پالاس از داخل شهر رودهن و از بلوار شریعتی است.

دشت سیاه پالاس

پیست اسکی بین المللی آبعلی

پیست اسکی بین المللی آبعلی بعنوان نخستین پیست اسکی ایران نام گرفته شده است که در شمال شرق بخش رودهن و در جاده هراز واقع شده است و هر ساله در فصل زمستان پذیرای هزاران مسافر و ورزش‌کار میباشد .

پیست اسکی بین المللی آبعلی

شهربازی رودهن

این شهربازی یا به عبارتی پارک کوهستان دارای چند ابزار بازی و سرگرمی است و در حال تجهیز به وسیله شهرداری است. در کناراین شهربازی کمپ مسافرتی جهت مواقع اضطراری و استفاده مسافران عبوری در نظر گرفته شده و دارای امکاناتی من جمله آلاچیق، سرویس بهداشتی و نماز منزل و پارکینگ میباشد.

پارک مرکزی شهر رودهن

پارک مرکزی که بزرگ ترین پارک شهر رودهن به حساب می آید در مرکز شهر قرار گرفته که بسیاری از مسافران جهت استراحت در این فضای زیبا توقف می کنند.

این پارک دارای امکاناتی مانند :آلاچیق، فضای سبز، وسایل بازی جهت کوکان، وسایل ورزشی جهت بزرگسالان و چند آبشار مصنوعی است.

کمپ محمد داغی( بام رودهن)

کمپ محمد داغی رودهن در بلندترین نقطه شهر رودهن قرار گرفته و دارای امکاناتی من جمله آلاچیق، فضای سبز، فضای پیاد روی و ورزش، سرویس بهداشتی می باشدو قهوه خانه سنتی و رستوران آن هم در حال به سازی و تجهیز است. از این نقطه میتوان تمامی شهر رودهن را از نمایی بالا العاده زیبا بیننده بود بطوری که شهر های پردیس و بومهن هم دیده میشوند.

کمپ محمد داغی( بام رودهن)

روستاهای جورد و وسکاره و آردینه

طبیعت بکر و زیبای روستاهای جورد، و وسکاره و آردینه در شمال شهر رودهن که هم چنان بافت بسیار قدیمی خود را حفظ کرده اند و از جاذبه های طبیعی خاص و جالبی برخوردارند و دهیاران و اعضای شواری اسلامی روستاهای وسکاره و جورد در سعی هستند که این سه روستا را جز اثرهای ملی ایران به ثبت برسانند. عمر بعضی از این روستاها مثل وسکاره به بیش از هزار سال پیش بر می گردد.

روستاهای جورد و وسکاره و آردینه

قلعه تاریخی گلخندان بومهن

این قلعه در روستای تاریخی گلخندان ومربوط به قرن ۱۴ هجری قمری می باشد. این قلعه از نظر سوق الجیشی درمحل اتصال ۲رودخانه وبالای یک تپه ساخته شده است. درحال حاظر ساختمان داخلی قلعه ازبین رفنه وتنها دیواره های آن که ارتفاع تخمینی آن به ۲۰متر هم می رسد باقی مانده است.

قلعه تاریخی گلخندان بومهن

امامزاده سلطان مطهر بومهن

این امامزاده در کنار روستای بومهن در بین محوطه بزرگی که دور تا دور آن حصاری مربوط به دوره گذشته است، واقع شده است. محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به خانه های مسکونی محدود میشود . ورودی محوطه در جهت شرقی واقع شده است. برای احترام و تقدسی که به اینجا قائل بوده اند، گورستانی از دوره صفویه تا به حال بوجود آورده اند. برخی از سنگ قبرهای دوره صفویه به دلیل عدم اگاهی روستائیان موقع تسطیح محوطه از بین رفته و تعداد کمی از آن ها باقی مانده است.

امامزاده سلطان مطهر بومهن

اجاره ویلا در رودهن را با لوکس ویلا تجربه کنید

بهترین ویلاهای رودهن را در لوکس ویلا ببینید. برای اجاره ویلا رودهن از طریق وبسایت لوکس ویلا می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید تا انواع ویلاهای رودهن را مشاهده کنید.

ویدئو مناطق دیدنی رودهن

[vc_column_text text_larger=”no”]

مطالب مشابه