دشت سیاه پالاس رودهن

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر زیبای رودهن در گذشته با داشتن جاذبه های گردشگری همچون دشت سیاه پالاس و باغات و رودخانه ها، به عنوان یکی از مناطق ییلاقی شرقی اطراف تهران به حساب می آمد. اما امروزه به علت گسترش پایتخت و ازدیاد جمعیت آن و نیز تاسیس یکی از شعبه های دانشگاه آزاد در این شهر، بسیاری از اهالی کلان شهر تهران، به رودهن مهاجرت کرده اند. همین موضوع باعث شده که کاربری این شهر از یک منطقه گردشگری صرف، متفاوت شده و بدل به یک راه نفس برای پایتخت شود.

با این حال بسیاری از تهرانی ها، هنوز در این منطقه باغ ها و ویلاهایی دارند و در ایام تعطیل و یا فصل گرما، سفری کوتاه به این منطقه دارند. بسیاری از مردم تهران نیز برای کمپینگ و پیک نیک به بخش هایی از این شهر برای نمونه دشت سیاه پالاس رودهن، می روند. برای هر دو دسته از مسافران این منطقه، آشنایی با جاذبه های گردشگری این شهر می تواند بسیار جذاب باشد و سفری متفاوت را ایجاد کند.

پیش از ورود به هدف اصلی این یادداشت یعنی معرفی دشت سیاه پالاس رودهن، بد نیست به شکل کوتاه و مختصر از این شهر بنویسیم. رودهن که در 30 کیلومتر شرق تهران قرار گرفته، بخشی از شهرستان دماوند به حساب می آید. با توجه به نزدیکی این شهر به دو جاده اصلی مسیر سفر تهرانی ها به شمال، یعنی هراز و فیروزکوه، اهمیت بالایی دارد. ارتفاع آن از سطح دریا 1850 متر بوده و قرار گرفتنش در میان کوهستان و رود، باعث آب و هوای معتدل آن شده است.

 

مسیر دشت سیاه پالاس

 

دیدنی های اطراف دشت سیاه پالاس

دشت سیاه پالاس از توابع رودهن محسوب شده و به آبعلی نزدیک است. در بازدید از دشت سیاه پالاس رودهن، می توانید سری هم به زیبایی های اطراف بزنید. روستای جورد و وسکاره و آردینه در شمال رودهن با بافت قدیمی هزار ساله، از جمله این دیدنی ها می باشد. قلعه تاریخی گلخندان و امامزاده سلطان مطهر بومن نیز فاصله چندانی با این دشت نداشته و می توانند تجربه متفاوتی از سفر را برای شما رقم بزنند. بلندی های کوه قوچ و سوری قلعه در جنوب رودهن نیز برای علاقمندان به کوهنوردی مناسب خواهد بود. امام زاده حمزه آبعلی، چشمه های آب معدنی این شهر و صد البته پیست اسکی آن نیز، از دشت سیاه پالاس قابل دسترسی می باشد.

سفر به دشت سیاه پالاس

دشت سیاه پالاس در شمال شهر رودهن قرار گرفته و بخشی از پارک ملی لار به شمار می رود. این دشت بکر و زیبا که شاید پایتخت نشین ها و مسافران رودهن کمتر با آن آشنایی داشته باشند، در بهار، سرشار از لاله های سرخ و شقایق ها و زنبق های وحشی می شود و منظره ای بدیع در برابر چشم مخاطب می گستراند. دیگر منظره روح نواز این منطقه طبیعی، صحنه حضور عشایر در بهار و تابستان برای چرای گوسفندان است.

این عشایر هر ساله به عنوان ییلاق به این منطقه کوچ می کنند. از لحاظ تقسیمات کشوری، این کوچ نشینان، مربوط به شهرهای ورامین، بومهن، رودهن، دماوند و پاکدشت هستند. آنها اقامتگاه هایی عشایری نیز برای پذیرایی از توریست ها برپا کرده اند که مسافران این منطقه می توانند از تجربه حضور در آنها لذت زیادی ببرند. گرفتن عکس دشت سیاه پالاس و جاذبه های آن تجربه ای لذت بخش را خواهد ساخت.

دشت سیاه پالاس به عنوان یکی از بخش های دشت لار، از منظر آب و هوایی، جاذبه های گردشگری و گونه های گیاهی و جانوری، شبیه این دشت است. این دشت واجد 400 گونه گیاهی از 48 تیره نادر جهان می باشد. گیاهانی با خواص دارویی همچون خرگوشک، مریم گلی، شیرین بیان، بومادران از جمله گیاهان این منطقه اند. اردیبهشت ماه بهترین زمان برداشت این گونه گیاهان دانسته می شود. وجود گل های زیبای منطقه باعث شده که پرورش زنبور عسل و زنبورداری نیز، در این منطقه بسیار رونق بگیرد. تنها گونه درختان که در این منطقه وجود دارد، درختان ارس به حساب می آید. پوشش جانوری این منطقه، مارمولک، موش صحرایی، گرگ، آهو و مانند این ها می باشد.

 

عکس دشت سیاه پالاس

صد گونه پرنده نیز در این منطقه شناسایی شده اند که از جمله آنها، کبک، شهباز و عقاب طلایی می باشد. کژدم، سنجاقک و پشه آبرو نیز از حشرات این منطقه اند. دشت سیاه پالاس، به جهت داشتن رودها و چشمه های فراوان و جاری، از منظر حیوانات آبزی نیز بسیار قابل توجه گردیده. قزل آلای خال قرمز رنگین کمان، یکی از آبزیان نادر این منطقه می باشد که از کانادا به این منطقه آورده شده. این ماهی شکارچی بوده و شرایط زندگی و رشد آن بسیار خاص است. این گونه قزل آلا، تحت حفاظت ویژه قرار داشته و نیاز به دما و غذای کافی و مناسب خود دارد. صید این گونه ماهی در این دشت ممنوع و غیرقانونی می باشد.

بهترین زمان سفر به دشت سیاه پالاس

آب و هوای کوهپایه ای خنک و ییلاقی منطقه باعث شده که بهترین زمان سفر به دشت سیاه پالاس، بهار و تابستان باشد. این زمان هم از جهت خنکی و اعتدال هوا و هم از منظر زیبایی و شکفتگی طبیعت و گیاهان منطقه، مناسب می باشد. زمان های دیگر سال نیز امکان سفر به منطقه وجود دارد، چرا که طبیعت پاییز و زمستان هم زیبایی های خود را دارند. با این حال ممکن است برودت هوا در منطقه خوشایند همه نباشد. از این منظر باید مسافران پیش بینی های لازم را داشته باشند. چرا که این دشت، بسیار بکر بوده و امکانات و دسترسی های شهری در آن وجود ندارد.

مسیر دشت سیاه پالاس

دسترسی به دشت سیاه پالاس به عنوان یکی از دیدنی های رودهن، از محور داخل شهر رودهن و از گذر بلوار شریعتی این شهر ممکن می باشد. برای رسیدن به رودهن از شهر تهران نیز سه مسیر در دسترس است که همه آنها به طور متوسط بین 64 تا 71 کیلومتر طول داشته و زمان طی کردن آنها تقرییا یک ساعت و دوازده دقیقه خواهد بود. از اتوبان های بابایی، یاسینی و یا زین الدین می توان از تهران به رودهن حرکت کرد. پس از آن دو مسیر برای رسیدن به رودهن، یکی آزاد راه تهران پردیس و دیگری جاده دماوندف وجود دارد. تاکسی های تهران رودهن نیز در ترمینال شرق، تهران پارس و مینی سیتی به رودهن می روند.

راهنما سایت

آدرس

تهران، شهرستان رودهن

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه