میدان ساعت ساری

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

همان طور که می دانید استان مازندران به دلیل تنوع جاذبه های گردشگری که دارد همه ساله و در اغلب فصول سال از سوی گردشگران مورد استقبال زیادی قرار می گیرد. در بین شهر های استان مازندران، شهر ساری یکی از مناطق زیبا با جاذبه های توریستی متعددی است که میدان ساعت ساری نیز جزء مناطق تفریحی و دیدنی این شهر محسوب می شود.

شهر ساری شهری با پیشینه چند هزار ساله است. علاوه بر اینها این شهر زیبای شمالی ایران، همچون دیگر شهرهای این ناحیه، به دلیل نزدیکی به دریا و جنگل همیشه از توریستی ترین شهرهای ایران به شمار می آید. در این شهر دیدنی های زیادی همچون دریاچه چورت، تالاب حمید آباد، برج رسکت، باداب سورت، آبشار ابن و پناهگاه حیات وحش میان کاله وجود دارد. بسیاری نیز در سفر به ساری در کنار بازدید از این همه جاذبه طبیعی و تاریخی، به دنبال بهترین رستوران های ساری هستند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی اینمیدان زیبا و توریستی و دیدنی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص به شما علاقمندان ارائه دهیم، پس در این مقاله به توضیح بیشتر درباره میدان ساعت می پردازیم و ازاطلاعاتی جامع و کامل در این باره در اختیار شما قرار می دهیم، شاید شما هم با خواندن این مقاله دوست داشته باشید به این منطقه سفر کنید، با ما لوکس ویلا همراه باشید.

میدان ساعت

درباره میدان ساعت ساری

شاید بسیاری با شنیدن اسم برج ساعت اولین مکانی که در ذهنشان تداعی شود، کشور انگلیس و شهر لندن باشد. اما ما در شمال ایران و استان مازندران و در مرکز شهر ساری با میدانی رو به ‌رو خواهیم شد که چشم هر بیننده ‌ای را خیره می ‌کند. میدان و میدان ساعت که در ساری واقع شده است و به‌ صورت شبانه ‌روزی به مراجعه‌ کنندگان خدمات ارائه می ‌دهد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند بیمارستان امیر مازندرانی، خانه تاریخی فاضلی و پاساژ چهل ستون و همچنین خانه تاریخی کلبادی، داروخانه مجیدیان، دهکده غذای متقی، کتابفروشی هدف و پاساژ میرنژاد قرار گرفته است.

این میدان در زبن مازندرانی به آن پاسائِت می گویند و در مرکز شهر ساری مرکز استان مازندران ایران است. این برج معروف که نماد و المان معروف مازندران و ساری به شمار می آید در سال ۱۳۰۹ ساخته شد. میدان ساعت ساری به‌ عنوان معروف‌ ترین نماد شمال ایران، با ظاهری با ویژگی‌ های معماری ایرانی و اروپایی طراحی و ساخته شد.

تاریخچه برج ساعت ساری

همان طور که گفته شد، میدان ساعت ساری به ‌عنوان معروف ‌ترین نماد شمال کشور، اولین بار در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی با ظاهری با ویژگی ‌های معماری ایرانی و اروپایی ساخته شد.

این برج در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی با تصمیم شهرداری تخریب شد و میدانی فوّاره‌ ای جایگزین آن شد.در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی سازمان فرهنگ و هنر استان و شهرداری ساری تصمیم گرفتند که مجدداً برج ساعت را با طراحی جدید تری بسازند. با تصمیم هیئت‌ امنا، معمار این پروژه انتخاب شد و طرح آن نیز به تأیید رسید و پس ‌ازآن عملیات ساخت مجدد برج ساعت آغاز شد.

میدان ساعت شهر ساری

عملکرد میدان ساعت

در میانه میدان ساعت ساری که اکنون به میدان هفت تیر موسوم شده است، برجی با ساعت عقربه ای ساخته شده که در رأس هر ساعت به عدد زمان ساعت زنگ آن نواخته می شود. این میدان به مازندرانی پاساعت نامیده می شود. بنای این برج در سال ۱۳۵۵ آغاز شده و در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی به اتمام رسید.

این میدان دارای برجی با ساعت عقربه‌ ای بزرگ و مجهز به صدای زنگ ناقوس است که در هنگام تغییر ساعات به تعداد رقم ساعت آن لحظه به صدا در می آمد و در سکوت شب‌ های ساری صدای ساعت ۱۲ شب به دلیل تعداد بالای دفعات آن و نیز سکوت شب تا دورترین خیابان‌ های ساری شنیده می شد. البته در سال ۱۳۸۰ هجری شمسی ساعت زنگدار این برج به علت اعتراض مردم قطع شده است.

بالای میدان ساعت ساری نیز محلی برای اذان و جار زدن بود. میراف نامی، یکی از اجداد خاندان نعیمی های ساری که ساعت میدان ساعت   ساری را از کشور روسیه به ایران وارد کرد و سپس بر روی برج نصب نمودند. در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی نیز به دلیل خرابی برج، شهرداری وقت تصمیم به تخریب آن نمود و به جای آن حوض و فواره ساخت.

اما در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی به پیشنهاد سازمان فرهنگ و هنر استان مازندران و شهرداری ساری، میدان ساعت ساری با کمک مالی مردم و از روی نقشه های قدیمی دوباره بنا گردید، طراح میدان ساعت ساری در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی دانیال فلاحیان فر بوده است.

سازنده برج ساعت ساری

آغاز ساخت بنای میدان ساعت ساری در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی بوده و دو سال بعد به اتمام رسیده است. سازنده میدان ساعت ساری نیز شخصی به نام محمد علی حمیدی نوا است. میدان  ساعت ساری نقطه آغازین و یا نقطه پایانی مسیر بسیاری از اتوبوس‌ ها و تاکسی‌ ها می باشد. این میدان در میانه مسیر میدان امام به دروازه شهر بابل و از آن جا به میدان شهدا و پل تجن واقع شده است.

از گذشته تا حال میدان ساعت ساری نماد این شهر است. در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی و در زمان پهلوی اول، ساختمان برج مانندی در مرکز شهر ساری ساخته شد. ارتفاع ساختمان میدان ساعت، ۲۵ متر است.

ویژگی های میدان ساعت ساری

همان طور که اشاره کردیم ، این میدان دارای ساعت عقربه‌ ای بزرگ و مجهز به صدای زنگ ناقوس است که در هنگام تغییر ساعات به تعداد رقم ساعت آن لحظه به صدا درمی ‌آمد و در سکوت شب ‌های ساری صدای ساعت ۱۲ شب به دلیل تعداد بالای دفعات آن و نیز سکوت شب تا خیابان‌ های اطراف برج شنیده می‌ شد برج اول ساعت ساری تقریباً به همین شکل بوده است با این تفاوت که مصالحی که در برج دوم استفاده ‌شده آجر و سیمان است که نسبت به ساخت قبلی، بسیار مستحکم ‌تر و ماندگار تر است.

میدان ساعت ساری درگذشته دارای ۲ ساعت بوده، یکی به سمت خیابان مدرس و دیگری به سمت خیابان انقلاب که این ۲ ساعت از کشور روسیه واردشده بود، اما در حال حاضر تعداد ۴ ساعت در برج نصب ‌شده که از کشور ژاپن وارد شده است. به گفته کارشناسان معماری به دلیل اینکه چهار خیابان اطراف برج، ازلحاظ هندسی مقابل هم قرار ندارند، لذا این ۴ ساعتی که روی برج نصب ‌شده است، از چهار طرف به‌ خوبی دیده نمی ‌شود و تنها از سمت خیابان انقلاب کاملاً واضح و مستقیماً قابل‌ رؤیت است.

مکان های دیدنی اطراف میدان ساعت ساری

استان مازندران و جاهای دیدنی ساری به لحاظ دارا بودن جاذبه های گردشگری متنوع یک ناحیه زرخیز و فوق العاده زیبا به حساب می آیند. هر نقطه از این استان و این منطقه را که برای تفریح و گردش انتخاب نمایید، قطعا یک جاذبه فوق العاده شما را با زیبایی هایش شگفت زده خواهد کرد و شما با گردش در آن می توانید ریه های تان را از هوای سالم و مطبوع پر کنید و به آرامش لازم دست یابید.

شهر ساری، چشم اندازی از کوه های سرسبز را مقابل چشم گردشگران قرار می دهد. این شهر با دارا بودن جنگل های انبوه و سرسبز در فضایی مه آلود، حال و هوایی رویایی را برای مردم ایجاد می کند به نحوی که خاطره اش از ذهن هیچ مسافری پاک نخواهد شد. گندم زار های طلایی و مراتع و باغات پر برکت شهر ساری، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد. در ادامه به معرفی چند مکان تفریحی استان مازندران که در اطراف میدان ساعت ساری واقع شده اند می پردازیم.

عمارت فاضلی ساری

عمارت رویایی و بسیار زیبای فاضلی از دیدنی های ساری در محله آب انبار نو است و شامل دو عمارت مسکونی متعلق به دوره قاجار و پهلوی می‌ شود. مجموعه بنای قدیمی فاضلی از نظر دارا بودن شیوه‌ های تزیینی آجری در نمای داخلی حیاط، درب ‌ها و پنجره‌ ها و ویژگی‌ های معماری دارای ارزش تاریخی، هنری و فرهنگی شایان توجه است. تزیینات بنا شامل آجر کاری که به صورت قواره بری در کلیه دیوارهای حیاط و نقوش سنتی ساخته شده به وسیله آجر در نمای ساختمان دوره قاجار است.

برای دیدن بخش های مختلف این عمارت رویایی دست کم نیم ساعت نیاز خواهید داشت و برای این بازدید نیازی به پرداخت هزینه نیست. از آن جا که بهترین زمان برای سفر به ساری اوایل بهار و پاییز است، می توانید بازدید از عمارت فاضلی ها را به ماه های بهاری و پاییزی موکول کنید.

عمارت فاضلی ها در یکی از معروف ترین منطقه های شهر قرار گرفته است. منطقه تاریخی آب انبار نو جایی است که دیگر جاذبه های تاریخی شهر را در دل خود جای داده و از آنجایی که نزدیک به میدان ساعت ساری است دسترسی به آن بسیار راحت خواهد بود.

عمارت فاضلی ها

پارک ملل ساری

پارک ملل ساری یا بوستان ملل نام پارکی در حاشیه رود تجن در داخل شهر ساری مرکز استان مازندران در نزدیکی میدان ساعت ساری است. این پارک یکی از مکان‌ های تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت مردم و مسافران در شمال کشور می ‌باشد. فضای این مجموعه تفریحی از دریاچه و فضای سبز تشکیل شده‌ است و فاز دوم این مجموعه تفریحی ۵۵۰ هکتار می باشد.

پارک دارای امکاناتی چون جزیره مصنوعی، پل کابلی معلق، فضای سبز، وسایل ورزشی، مسیر پیاده ‌رو و پیست دوچرخه سواری، جت اسکی، قایق، مکانی برای ماهیگیری، خانه سنتی و پارکینگ با ظرفیت ۲۰۰۰ خودرو است. این مجموعه حدود سه تا چهار کیلومتر از میدان ساعت فاصله دارد و بهترین راه دسترسی به آن، از طریق خیابان سلمان فارسی است.

دشت ناز ساری

دشت ناز با وجود بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی، در دل جنگل‌ های هیرکانی و در قلب کوهستان بستری منحصر ‌به ‌فرد و استثنایی و پناهگاهی برای گونه‌ های مختلف جانوری است. دشت ناز بیشتر به‌ واسطه حضور گونه‌ ای نادر از گوزن با نام گوزن زرد شهرت دارد. پناهگاه دشت ناز ساری زیر نظر سازمان محیط ‌زیست است و تردد به این پناهگاه به واسطه اکوسیستم خاص بدون مجوز این سازمان امکان ‌پذیر نیست.

دشت ناز از جاهای دیدنی ساری است که هر سال گردشگران زیادی را جذب می ‌کند. گوزن زرد، گربه جنگلی، مرال، شوکا و قرقاول گونه‌ های جانوری هستند که در دشت ناز ساری زندگی می ‌کنند. ۴۴۷ گونه‌ گیاهی از جمله راش، توسکا، ممرز، لیلکی و انجیلی پوشش گیاهی دشت ناز هستند.

تالاب حمید آباد

تالاب حمید آباد از زیبا ترین جاذبه‌ های گردشگری ساری است که در نزدیکی میدان ساعت ساری و در جاده دریای ساری به سمت فرح آباد یا همان خزر آباد در روستای سر سبز و زیبای حمید آباد قرار دارد. این تالاب پوشیده از گل‌ های نیلوفر آبی هستند که در زمان باز شده جلوه خاصی به این تالاب و این منطقه می ‌دهد.

گونه‌ های مختلف پرندگان اعم از پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در این تالاب زندگی می ‌کنند که زیبایی این منطقه را صد چندان می ‌کند. در ایران سه جنس با 4 گونه از این تیره در آب های راکد و شیرین شمال و غرب کشور می ‌رویند، همچنین در حاشیه تالاب گیاه نی به وفور یافت می ‌شود. تالاب حمید آباد که یکی از دیدنی های ساری محسوب می شود، در تمام فصول سال زیبایی های خاص خود را دارد.

برای مثال می توان گفت که در فصل بهار که گل های نیلوفر آبی در حال شکفته شدن هستند و فصل رویش سرسبزی می باشد بسیار دیدنی هستند که تا تابستان ادامه دارد. با مسافرت در فصل پاییز به این منطقه می توانید یکی از بهترین حالت این تالاب را که در سال قابل مشاهده خواهد بود را ببینید، فصلی که تمام رنگ ها در آن به چشم می خورند. در نهایت فصل زمستان نیز زیبایی هایی که به یک تصویر نقاشی شده شباهت دارد را مشاهده خواهید کرد.

تالاب حمید آباد

بهترین رستوران های ساری

یکی از مناطق دیدنی استان مازندران که همه ساله عده زیادی از گردشگران به آن سفر می کنند، شهرستان ساری می باشد. این منطقه با طبیعت زیبای خود افراد بی شماری را جذب کرده و به همین دلیل در آن انواع رستوران و مرکز خرید به وجود آمده است. ما در این قسمت به معرفی بهترین رستوران های ساری می پردازیم تا در هنگام ورود به شهر اطلاعات کافی درباره این مورد داشته باشید پس تا انتهای بخش همراه ما باشید.

رستوران محسن ساری جزء رستوران های شلوغ شهر است چرا که غذا های رستوران، از نظر کیفیت و قیمت بسیار مناسب بوده و به لطف سرویس دهی مطلوب هم مشتریان خود را راضی نگه میدارد. محیطی رستوران دکوراسیونی شیک و مطلوبی دارد و دارای دو طبقه می باشد. همچنین گنجایش رستوران متوسط بوده و می توانید در روزهای شلوغ سال، از قبل میز موررد نظر خود را رزرو کنید.

در منوی غذایی رستوران محسن، انواع صبحانه ها به صورت سلف سرویس برای وعده صبحانه، انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، دریایی و محلی برای وعده ناهار و شام مشاهده می شود و بر روی میز سلف هم انواع سالادها، دسرها، سوپ ها و غیره هم وجود دارد. لازم به ذکر است از نظر مشتریان رستوران، کباب هایی که در رستوران محسن سرو می شوند بی نظیر هستند.

رستوران مارشو محیطی زیبا و صمیمی دارد و همیشه هم شلوغ است. سرویس دهی در رستوران به بهترین نحو انجام می شود و تمام مشتریان از نحوه سرویس دهی در این رستوران رضایت کاملی داشتند. اما می رسیم به جذاب ترین بخش رستوران مارشو که منوی غذایی رستوران است.

منوی رستوران تا حدود بالایی پاسخگوی هر ذائقه ای می باشد و انواع کباب ها، جوجه ها، غذا های ایرانی، محلی و فرنگی در منوی غذایی رستوران مشاهده می شود. غذاهای رستوران از نظر مشتریان، کیفیت بالا، طعمی لذیذ و به یاد ماندنی، حجم مناسب و قیمت های خوبی دارند و از همه جذاب تر، خلاقیت تزئین غذا ها است که به لطف سرآشپزان مجرب رستوران، غذاها از ظاهری بسیار زیبا و هوس انگیز برخوردار هستند.

رستوران شار ساری با نام رستوران ایتالیایی شار هم شناخته می شود و همانند سایر رستوران های ایتالیایی، انواع پیتزا ها، استیک ها، سالاد ها، برگر، ساندویچ، پاستا و غیره در این رستوران سرو می شود و از نظر مشتریان، اگر به دنبال یکی از بهترین رستوران های ایتالیایی در ساری هستید، بی شک رستوران شار می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد.

رستوران شار ساری محیطی جذاب و دلنشین دارد و دکوراسیون رستوران همانند اکثر رستوران های ایتالیایی، شیک می باشد. گارسون های رستورران به خوبی از شما پذیرایی می کنند و سرویس دهی در رستوران به بهترین نحو صورت می گیرد. درکنار این ها، غذا های رستوران از مواد اولیه با کیفیت به صورت روزانه تهیه می شود و رستوران همیشه سعی داشته تا بالا ترین کیفیت را در میان رستوران های ایتالیایی ساری داشته باشد.

تفریح در میدان ساعت

ازبنا های تاریخی و دیدنی های تماشایی در اطراف میدان بگیر تا بازار گردی در بازارچه سنتی ساری و عکاسی های جذاب در کنار پیاده رو های اطراف ، از تفریحاتی است که در این مکان می توان انجام داد البته پیشنهاد می کنیم برای ثبت این لحظات تکرار نشدنی از دوربینی حرفه ای استفاده نمایید و اگر هوس خورا کی های لذیذ و محلی کردید اطراف میدان پر از دکه های خوراکی فروشی می باشد.

بهترین بازدید از میدان ساعت ساری

ساری از شهر های استان مازندران در شمال کشور است و آب و هوایی مرطوب دارد که باعث شده در تمام طول سال درجه متعادل باشد. اگر چه بیشتر افراد تابستان را برای سفر به مرکز مازندران انتخاب می کنند اما جاهای دیدنی ساری در پاییز و بهار نیز بسیار تماشایی هستند.

ساری

میدان ساری کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگز می خواهید از نهران راهی سفر شوید، یکی از محبوب ‌ترین و متداول ‌ترین وسایل نقلیه برای پیمودن مسیر تهران تا ساری خودروی شخصی است. اگرچه خستگی راه و رانندگی ممکن است در جسمتان بماند اینکه هر نقطه از جاده که تمایل دارید، بایستید و لحظاتی را به استراحت، غذا خوردن یا تفریح بگذرانید بسیار هیجان‌ انگیز است. برای رسیدن از تهران به ساری و میدان ساعت ساری 3 مسیر جاده‌ای مختلف را در پیش رو دارید:

مسیر تهران تا ساری از طریق جاده فیروز کوه که به دلیل برخورداری از 3 لاین رفت و برگشت نسبت به دو جاده هراز و چالوس عریض ‌تر و ایمن ‌تر است.

این جاده از طریق یک مسافت 277 کیلومتری و 4 ساعته شما را از تهران به ساری متصل می ‌کند. برای اینکه از طریق جاده فیروز کوه به ساری بروید، باید وارد بزرگراه نواب شمال بشوید و از طریق بزرگراه همت شرق مسیرتان را به سمت فیروز کوه ادامه بدهید.

شهرهایی که در مسیر تهران تا ساری از طریق جاده فیروز کوه ملاقات می ‌کنید، شاملِ پردیس، دماوند، فیروز کوه، پل سفید، شیرگاه و در نهایت قائم ‌شهر و ساری هستند.

مسیر تهران تا ساری از جاده هراز که کوتاه ‌ترین مسیر رسیدن به شهر ساری جاده هراز است. این جاده حدود 252 کیلومتر است و شما را 4 ساعته به شهر مورد نظرتان یعنی ساری می ‌رساند.

در مسیر جاده هراز مانند جاده فیروز کوه، از مسیر فیروز کوه تا پردیس 48 کیلومتر را رانندگی کنید تا به جاده آبعلی برسید. سپس مسیرتان را به سمت آمل ادامه بدهید. بعد از آمل، بابل و قائمشهر را پشت‌ سر بگذرانید تا به ساری برسید.

مسیر تهران تا ساری از جاده چالوس که طولانی ‌ترین ولی زیبا ترین مسیرِ رسیدن به شهر ساری جاده چالوس است. اگر تصمیم دارید از طریق جاده چالوس به ساری برسید، باید یک مسیر 324 کیلومتر و 5 ساعته با خودرو را طی کنید.

در این مسیر ابتدا باید وارد اتوبان شهید همت بشوید و سپس به سمت بزرگراه تهران به سمت شمال حرکت کنید. در این مسیر از شهر های زیبای شمالی مانند گچسر، چالوس، نوشهر، محمود آباد، آمل، بابل عبور می‌کنید و پس از گذر از قائمشهر به ساری می ‌رسید.

آدرس میدان ساعت ساری: استان مازندران، شهرستان ساری، مرکز ساری، میدان ساعت ساری

اجاره سوئیت در ساری

گردش در استان زیبای مازندران، یکی از واجبات برای مردمی است که در اکثر اوقات سال درگیر کارهای اداری و زندگی شلوغ و ملال آور شهری هستند. چند روز تفریح در این استان، خستگی چند ماه را از تن هر انسانی به در می کند و انرژی مضاعفی برای ادامه ایام کاری و سخت می بخشد.

بسیاری از مردم این استان و شهر ساری را به عنوان مقصدی برای لذت بردن از چند روز تعطیل انتخاب می کنند و برای مدت اقامت شان به دنبال اجاره سوئیت در ساری می باشند. سایت معتبر لوکس ویلا این امکان را برای شما فراهم می آورد که در هر زمانی از سال و هر ساعتی از شبانه روز که بخواهید، بتوانید در شرایطی قانونی و امن، ویلای مورد نظر خود را رزرو نمایید و از تفریح تان در این استان لذت بیشتری ببرید.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهرستان ساری، مرکز ساری، میدان ساعت ساری

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه