عمارت فاضلی ساری

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر ساری شهری با پیشینه چند هزار ساله است. علاوه بر اینها این شهر زیبای شمالی ایران، همچون دیگر شهرهای این ناحیه، به دلیل نزدیکی به دریا و جنگل همیشه از توریستی ترین شهرهای ایران به شمار می آید. در این شهر دیدنی های زیادی همچون دریاچه چورت، تالاب حمیدآباد، برج رسکت، باداب سورت، آبشار ابن و پناهگاه حیات وحش میانکاله وجود دارد. بسیاری نیز در سفر به ساری در کنار بازدید از این همه جاذبه طبیعی و تاریخی، به دنبال بهترین رستوران های ساری هستند. در این یادداشت ما می خواهیم با یکی از دیدنی های کمتر شناخته این شهر یعنی عمارت فاضلی ساری، آشنا شویم.

تاریخچه عمارت فاضلی ساری

عمارت فاضلی همچون دیگر همتای خود در شهر ساری یعنی خانه رمدانی های ساری، در دوره قاجار ساخته شده و در دوره پهلوی اول توسعه یافته است. این عمارت متعلق به خاندانی به نام فاضلی بوده که چنین نقل می شود که اولین نسل آن در این خانه معلم بوده. این بنا، برای سکونت این خانواده مورد استفاده قرار می گرفته. درباره کسی که کار طراحی و معماری این عمارت را انجام داده، اطلاعات و مستند تاریخی در دست نیست. این خانه در دوره معاصر در سال 1389 مورد مرمت قرار گرفته و در سال 1391، در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

عمارت فاضلی ها در ساری

معماری عمارت فاضلی

به دلیل این که در عمارت فاضلی ساری می توان تلفیقی از معماری قجری و پهلوی را در کنار هم دید، این بنا ارزشمندی و جذابیت زیادی دارد. تزئینات به کار رفته در این عمارت بسیار چشم نواز و دیدنی هستند. این خانه تاریخی، دو طبقه، یک زیرزمین و 3 حیاط دارد و از تک و توک خانه های سه طبقه دوران خود به شمار می رفته. بخشی از نمای عمارت به صورت یک قسمت استوانه ای از وسط نما بیرون زده و نمایی تمام شیشه ای با شیشه های رنگین دارد. در حیاط های این عمارت تاریخی، چندین حوض چد ضلعی و باغچه های کوچک برگرفته از معماری ان دوران وجود دارند که بسیار زیبا هستند.

از لحاظ معماری، قسمت شرقی بنا مربوط به دوره قاجاری می شود. بنای دوره پهلوی نیز در راستای شرقی، غربی عمارت ایجاد شده. عمارت فاضلی ساری در ابتدا، ساختمانی سه اشکوبه بوده و در هر طبقه خود یک اتاق شاه نشین داشته که از طریق پله ها به طبقه همکف می رسیده. برای این که اصالت و جنس معماری این بنا حفظ بشود، سقف آن، در طی مرمت سال های اخیر، آن با سفال پوشیده شد. بخش های دیگر بنا شامل اتاق های خواب، آشپزخانه ها و حمام می شوند. تزئینات این عمارت، به صورت آجرکاری به شیوه قواره بری بوده که در همه دیواره های حیاط بنا به کار رفته و نمایانگر معماری دوره قجری می باشد.

ساعت بازدید عمارت فاضلی ها در ساری

عمارت فاضلی از آن دست جاذبه های تاریخیست که بازدید از آن برای عموم رایگان است. تنها محدودیت برای شما در بازدید از این عمارت، زمان آن می باشد. که باید در تماس و پیگیری از آن آگاه شوید. بازدید شما از این ساختمان بیشتر از یک ساعت به طول نخواهد انجامید. پیشنهاد می کنیم پس از بازدید از این خانه از دیگر مناطق دیدنی شهر همچون پارک ملل ساری، خانه تاریخی کلبادی، و خانه تاریخی سردار جلیل نیز بازدید داشته باشید و تجربه سفر خود را کامل نمایید.

خانه فاضلی کجاست

عمارت فاضلی کجاست

همان گونه که در ابتدای این مقاله گفته شد، ساری یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است. شما می توانید برای دانستن همه چیز درباره ساری، سری به مقاله مرجع این شهر در وبسایت لوکس ویلا بزنید. عمارت فاضلی ساری به عنوان یکی از دیدنی های این شهر پر چاذبه، در یکی از مشهورترین و پر رفت و آمد ترین مناطق این شهر یعنی منطقه تاریخی آب انبار نو قرار گرفته. این منطقه در نزدیکی میدان معروف ساعت ساری قرار گرفته و دسترسی به آن نیز بسیار راحت خواهد بود.

برای رفتن از تهران به ساری شما در نزدیک ترین مسیر، مسافت 253 کیلومتری را در پیش دارید که با سرعت متوسط 100 کیلومتر بر ساعت در سه ساعت و پنجاه دقیقه پیموده می شود. البته با توجه به ترافیک های همیشگی این مسیر، باید بر روی زمانی بیش از این حساب باز نمایید. فاصله ساری تا شهرهایی همچون مشهد، اصفهان و شیراز نیز به ترتیب 758 کیلومتر، 718 کیلومتر و 1202 کیلومتر می باشد.

رزرو ویلای ساحلی و لوکس در ساری

در سفر به شهر توریستی ساری، یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید، اقامتگاهیست که مدت زمان سفر خود را در آن می گذرانید. ساری به دلیل گردشگر پذیر بودن، از اقامتگاه های بسیار مناسبی برخوردار می باشد. اما با توجه به ساحلی بودن این شهر بسیاری به دنبال اجاره ویلا ساحلی در ساری هستند. برای پیدا کردن بهترین گزینه های ویلاهای ساحلی ساری کافیست در صفحه اقامتگاه های ساری وبسایت لوکس ویلا، عبارت اجاره ویلا ساری لب دریا را جستجو نمایید تا تصاویر مربوط به زیباترین و مجهزترین ویلاهای لب دریا پیش چشمان شما قرار بگیرند.

راهنما سایت

آدرس

مازندران، ساری، محله آب انبار نو

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 16

یک‌شنبه

9 الی 16

دو‌شنبه

9 الی 16

سه‌شنبه

9 الی 16

چهار‌شنبه

9 الی 16

پنج‌شنبه

9 الی 16

جمعه

9 الی 16
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه