شاطر گنبد ساری

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شاطر گنبد ساری از بناهای تاریخی ساری است که قدمت آن به قرن 9 هجری قمری می رسد و در روستای بالادزا قرار دارد و بسیاری از علاقه مندان به آثار باستانی و بناهای تاریخی به بازدید از آن اقدام می کنند. شهر ساری که از شهرهای شمالی ایران می باشد و در استان مازندران قرار گرفته است، انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری مختلف را در خود جای داده که هر کدام از آن ها می توانند جذابیت های مخصوص به خود را دارند و افراد زیادی را برای گردش و بازید به سمت خود می کشانند. جاذبه های تاریخی که هر کدام از آن ها مربوط به زمان های مختلفی از تاریخ بوده و گویای گوشه ای از تاریخ و سرگذشت ایران هستند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با شاطر گنبد ساری که از جاذبه های دیدنی ساری در استان مازندران می باشد، آشنا شویم.

شاطر گنبد ساری کجاست و مسیر دسترسی

شاطر گنبد ساری که از جاهای دیدنی ساری به حساب می آید، در روستایی خوش آب و هوا به نام روستای بالادزا قرار گرفته است. برای دسترسی به این جاذبه تاریخی ابتدا باید در شهر ساری قرار داشته باشید. سپس وارد خیابان ارتش شده و به سمت پل راه بند حرکت کنید. وارد بلوار کشاورز شوید و مسیر خود را ادامه دهید تا به روستای بالادزا برسید و به بازدید از بنای تاریخی شاطر گنبد ساری اقدام نمایید.

آدرس شاطر گنبد ساری: استان مازندران، ساری، گنبد محله، جنوب شرقی روستای بالادزا، 1 کیلومتری جنوب ساری

شاطر گنبد ساری

آشنایی با شاطر گنبد ساری

شاطر گنبد بنایی تاریخی در شهر ساری است که قدمت آن به قرن 9 هجری قمری و همزمان با دوران حکومت تیموریان می رسد و از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی ساری به حساب می آید. بناهای تاریخی که امروزه از آن ها به عنوان جاهای دیدنی در هر شهری یاد می کنیم و به بازدید از برخی از آن ها می رویم، هر کدام از آن ها بیانگر گوشه ای از تاریخ و تمدن ایران در زمان های مختلفی هستند و با بازدید از آن ها می توانیم به آشنایی مفیدی نسبت به آن ها دست یابیم. بنای شاطر گنبد ساری به صورت مکعبی شکل بوده و برای ساخت آن از مصالحی همچون آجر و گچ استفاده شده است.

از آنجایی که در مدت زمان طولانی این بنای تاریخی در محاق قرار داشت، آسیب های جدی و متعددی به آن وارد شده بود. اگر در حال حاضر به بازدید از این سازه بروید، با صحنه ای تماشایی مواجه خواهید شد، بدین صورت که از بخش هایی نظیر سقف و اطراف بنا گیاهانی سبز رنگ و خود رو رشد کرده اند و چهره ای زیبا و تماشایی را برای این سازه تاریخی پدید آورده اند.

اما نکته ای که حائز اهمیت بوده این است که اگر این گیاهان خود رو به میزان زیادی رشد کنند و به آن ها توجهی نشود، ممکن است خطرات و آسیب های جدی به بنای شاطر گنبد وارد سازند. این بنای تاریخی در میان روستایی سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد که می توانید علاوه بر بازدید از شاطر گنبد، از طبیعت روستا نیز بهره مند شوید. به خصوص اگر فصل سفر و گردش شما در بهار یا تابستان باشد، می توانید از گردش در طبیعت سرسبز با آب و هوای مطلوب روستای بالادزا لذت ببرید.

تاریخچه شاطر گنبد ساری

همانطور که گفته شد، برج شاطر گنبد ساری از بناهای به یادگار مانده از دوران حکومت تیموریان است که در قرن 9 هجری قمری ساخته شده و در گنبد محله جنوب شرقی روستای بالادزا، در حاشیه غربی رودخانه تجن و در فاصله 1 کیلومتری از جنوب شهر ساری واقع شده است. لازم به ذکر است، بنای تاریخی شاطر گنبد در تاریخ 27 مرداد ماه سال 1364 هجری شمسی با شماره ثبت 1670 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

شاطر گنبد ساری

معماری شاطر گنبد ساری

بر روی این بنای مکعبی شکل، گنبدی ساخته شده که برای احداث آن، 4 ضلع داخل بنا 4 گوشواره قرار داده اند و گنبدی 8 وجهی برای آن احداث نموده اند و پایه ای 8 ضلعی نیز دارد. برای ساخت بنای شاطر گنبد ساری از مصالحی نظیر گچ، آجر و ساروج استفاده شده است. بخشی که ساقه بنا را به گنبد متصل می کند، به عنوان جالب توجه ترین بخش های این بنا شناخته می شود و برای تزئینات آن از موارد مختلفی همچون گچ کاری بر روی قطار قرنز و سینه کفتری اشاره نمود. در ضلع شرقی بنای تاریخی شاطر گنبد، درب ورودی آن قرار گرفته است. اگر به شهر ساری سفر کرده اید و می خواهید در میان دیدنی های ساری گشت و گذاری دلچسب را تجربه کنید، می توانید به سراغ پارک جنگلی شهید زارع بروید و در آن به گردش، تفریح و استراحت بپردازید.

بهترین زمان بازدید از شاطر گنبد

همانطور که می دانیم بنای شاطر گنبد ساری در روستای بالادزا در شهر ساری قرار دارد. شهر ساری از زیباترین شهرهای استان مازندران در خطه شمالی کشور بوده که گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه های دیدنی ساری راهی این شهر می شوند. این بنای تاریخی در روستای بالادزا قرار داشته که از طبیعتی زیبا و سرسبز با آب و هوایی مطلوب و دل انگیز بهره می برد. اگر قصد دارید به ساری سفر کنید و به دنبال بهترین زمان بازدید از شاطر گنبد ساری هستید، می توانید فصل های بهار، تابستان و اوایل پاییز را انتخاب کنید.

اقامت در ساری

ساری از زیباترین و پر جاذبه ترین شهرهای شمالی ایران است که در استان مازندران قرار داشته و از طبیعتی زیبا و دل انگیز بهره می برد و سالانه هزاران گردشگر آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده و به آن سفر می کنند. دیدنی های ساری بسیار متنوع و متعدد بوده که همین موضوع سبب شده گردشگرانی که به ساری سفر می کنند، چند روزی را در این شهر سپری کنند. از همین رو اقامتگاهی را بایستی برای اقامت خود انتخاب کنند.

خوشبختانه این شهر دارای انواع اقامتگاه های مختلف است که گردشگران می توانند بر اساس بودجه و سلیقه خود اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو نمایند. از پرطرفدارترین اقامتگاه های این شهر می توان به ویلاهای ساری اشاره نمود که در انواع مختلفی نظیر لوکس و معمولی وجود دارند. اگر شما هم قصد اجاره روزانه ویلا در ساری را دارید، می توانید به راحتی گزینه مورد نظر خود را از میان ویلاهای موجود در وبسایت لوکس ویلا پیدا و رزرو نمایید.

شاطر گنبد ساری

سوالات متداول

شاطر گنبد ساری کجاست؟

استان مازندران، ساری، گنبد محله، جنوب شرقی روستای بالادزا، 1 کیلومتری جنوب ساری

قدمت بنای شاطر گنبد ساری مربوط به چه زمانی است؟

قرن 9 و همزمان با تیموریان

بهترین زمان بازدید از شاطر گنبد ساری چه فصلی است؟

از بهار تا اوایل پاییز

فاصله ساری تا شاطر گنبد ساری چقدر است؟

از ساری تا شاطر گنبد ساری حدود 9 کیلومتر مسافت وجود دارد که به مدت زمانی حدود 15 دقیقه نیاز است.


[html_block id=”70079″]

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، ساری، گنبد محله، جنوب شرقی روستای بالادزا، 1 کیلومتری جنوب ساری

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه