دشت ناز ساری

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در تمام نقاط شهرهای شمالی، جاذبه های دیدنی و گردشگری به چشم می خورد و شهر ساری در استان مازندران از این قاعده مستثنی نبوده و جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی در خود جای داده است و به همین منظور در تمام روزهای سال، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. دشت ناز در شهر ساری یکی از همان جاذبه های دیدنی و گردشگری است که در این مقاله قصد داریم با آن آشنا شویم. شاید در این میان کسانی باشند با خواندن این اطلاعات و آشنا شدن با این دشت زیبا، کوله بار سفر خود را ببندند و به سمت ساری روانه شوند. با لوکس ویلا همراه باشید.

معرفی دشت ناز ساری

دشت ناز ساری به عنوان پناهگاه حیات وحش در فاصله 29 کیلومتری شمال شهر ساری در استان مازندران واقع شده است. این پناهگاه حیات وحش در منطقه ای کوهستانی و میان جنگل های هیرکانی جای گرفته و توانسته یکی از متفاوت ترین اکوسیستم های طبیعی کشور باشد. یکی از ویژگی هایی که توانسته بر منحصر به فرد شدن این حیات وحش بیافزاید، وجود 447 گونه متنوع گیاهی می باشد.

پناهگاه دشت ناز یکی از جاذبه های طبیعی است که دوست داران طبیعت می توانند آن را برای گردش انتخاب نمایند و از دیدن حیوانات متنوع لذت ببرند. پناهگاه دشت ناز در مساحتی به وسعت 56 هکتار و در شمال شرقی ساری قرار گرفته است. تمام اطراف این دشت زیبا حصارهایی کشیده شده است. گوزن هایی در این پناهگاه زندگی می کنند که از پس دیوارهای سیمی که به عنوان حصار کشده شده، قابل مشاهده هستند و می توان آن ها را دید.

اگر می خواهید برای بازدید از این پناهگاه اقدام کنید می توانید در تمام ایام سال به جز زمان زایش گوزن ها، به بازدید از آن ها بروید. اما زمان زایش گوزن ها بازدید از این منطقه ممنوع می باشد. دشت زیبای ناز در سال 1346 منطقه تحت حفاظت قرار گرفت و همچنین در سال 1354 با عنوان پناهگاه حیات وحش نامیده شد. جالب است بدانید که این پناهگاه از سال 1346 محل تکثیر گوزن زرد ایرانی شده است.

علاقمندان به حیات وحش و طبیعت می توانند با گرفتن مجوز از سازمان محیط زیست به تماشای گوزن زرد، کبوتر و قرقاول در این دشت زیبا بپردازند. اما در فصل بهار که زمان زایش و زایمان گوزن های زرد می باشد، جهت حفظ آرامش آن ها، بازدید از این منطقه تا آخر فصل بهار ممنوع می شود. گوزن های زرد حدود 8 ماه در دوران آبستن به سر می برند و پس از گذشت این مدت، اغلب یک گوساله به دنیا می آورند. جالب است بدانید میانگین طول عمر گوزن های زرد در اسارت به 16 سال می رسد.

پناهگاه حیات وحش دشت وسیع ناز از جاهای گردشگری ساری برای طبیعت دوستان می باشد و پیشنهاد می شود در زمان مناسبی مانند فصل تابستان به این منطقه سری بزنید.

دشت ناز ساری

گونه جانوری پناهگاه دشت ناز

از مهمترین گونه های جانوری که در دشت ناز زندگی می کنند می توان به گوزن زرد ایرانی، شوکا، مرال، قرقاول و گربه جنگلی اشاره کرد. با توجه به شرایطی که در این پناهگاه وجود دارد، پرورشگاه مناسبی برای تعداد زیادی از گوزن های زرد ایرانی می باشد. همچنین گوزن هایی که در این دشت پرورش داده می شوند را به دیگر زیستگاه های داخل کشور یعنی حواشی رودخانه دز و کارون ارسال می شوند. برخی از آن ها نیز به منطقه ای به نام جزیره اشک در دریاچه ارومیه منتقل می شوند.

در زمان های گذشته گونه های گوزن زرد از غرب و شمال غرب ایران تا شمال شرقی آفریقا و در جنوب اوپا تا بالکان می زیستند. امروزه اگر به جنگل های پراکندهای که در مناطق خوزستان و زاگرس وجود دارند، سفر کنید این گونه گوزن را می توانید مشاهده کنید. اما برای جلوگیری از انقراض گوزن زرد ایرانی که بسیار کمیاب و نادر است، تعدادی از آن ها به دشت ارژن، جزیره اشک دریاچه ارومیه و پناهگاه حیات وحش ساری منتقل کرده اند. چندین سال گذشته برخی از کارشناسان محیط زیست معتقد بودند که گونه گوزن زرد رنگ ایرانی از بین رفته، اما چندی بعد در سال 1337 یکی از علاقمندان به محیط زیست، آن را به باغ وحش اپل منتقل کردند و پس از تکثیر آن ها، 6 راس آن را به دشت زیبای ناز ساری انتقال دادند.

ویژگی های پناهگاه دشت ناز

این پناهگاه در شهر ساری قرار داشته و از اکوسیستمی طبیعی بهره می برد و در میان جنگل های هیرکانی قرار دارد. در طبیعت پناهگاه حیات وحش ساری بالغ بر 447 گونه گیاه مختلف وجود دارد. از جمله مهمترین گونه های گیاهی این منطقه می توان از درختان توسکا، ممرز، انجیلی، راش و لیلکی نام برد. وجود این گیاهان و درختان متنوع توانسته طبیعت بسیار زیبایی را پدید بیاورند.

اگر به ساری سفر کردید و علاوه این پناهگاه زیبا می توانید از دیگر جاذبه های دیدنی و گردشگری که در ساری وجود دارند مانند تالاب حمیدآباد دیدن کنید.

دشت ناز ساری

عوامل به خطر انداختن پناهگاه دشت ناز

 عوامل مختلفی هستند که حیات وحش دشت زیبای ناز را به خطر می اندازند. مهمترین خطری که برای منطقه محسوب می شود وجود گوزن های زرد رنگ هستند. همچنین نگهداری و تکثیر گوزن های زرد که بالغ بر 5 دهه است که در این منطقه انجام می شود، از عواملی هستند که پناهگاه حیات وحش را به خطر می اندازند.

دشت ناز ساری کجاست و مسیر دسترسی به آن

پناهگاه حیات وحش در منطقه ای کوهستانی در شمال شرق شهر ساری در استان مازندران واقع شده است. به همین جهت برای دسترسی به حیات وحش ساری ابتدا باید خود را به شهر ساری در استان مازندران برسانید. پس از آن که به ساری رسیدید، مسیر شهر نکا را پیش بگیرید و حدود 10 کیلومتر پیش بروید تا به چهارراه شهر سورک برسید.

در چهارراه که قرار گرفتید مسیر سمت چپ را انتخاب کنید تا به شرکت نکا چوب برسید. این مسیر را که ادامه می هید به روستای اسلام آباد می رسید. از میان روستای اسلام آباد جاده ای می گذرد و به سمت منطقه ای به نام شهریار کنده و فرودگاه بین المللی ساری می رود. این مسیر را ادامه دهید تا به دشت ناز در میان اسلام آباد برسید.

اجاره اقامتگاه در ساری

ساری یکی از شهرهای شلوغ و پر تردد شهرهای شمالی است و در استان مازندران قرار دارد. برخی از مسافران و گردشگران که برای تفریح و گردش به این شهر سفر می کنند، ترجیح می دهند برای اجاره اقامتگاه در ساری، اقامتگاهی را انتخاب کنند که از تمام امکانات و تجهیزات برخوردار باشد و در جایی به دور از شلوغی باشد.

همچنین دسترسی مناسبی به جاذبه های گردشگری ساری داشته باشند. به همین جهت به سمت اجاره ویلا لاکچری ساری می روند. اینگونه ویلاها از تمام امکانات برخوردار بوده و از دیگر ویلاها قیمت بالاتری دارند. همچنین در نظر داشته باشید که در ایام آخر هفته این نرخ افزایش پیدا می کند.

دشت ناز ساری

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، ساری، جاده پنبه چوله، شهر نکا، روستای اسلام‌آباد، شهریار‌کنده، پناهگاه حیات وحش دشت ناز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه