امامزاده فضلعلی (ع) لواسان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر لواسان که یکی از شهرهای توابع تهران و جزو شهرستان شمیرانات می باشد، علاوه بر جاذبه های طبیعی و گردشگری، دارای اماکن مقدسی نظیر امامزاده فضلعلی (ع) می باشد. این مکان مقدس در محله ناران لواسان کوچک قرار گرفته است. آرامگاه امامزاده فضلعلی در سال 1382 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده است.

معرفی امامزاده فضلعلی (ع)

امامزاده فضلعلی (ع) برادر امام رضا (ع) و شاه چراغ (ع) و یکی از فرزندان امام علی ابن موسی کاظم (ع) می باشد. با توجه به زیارت نامه ای که در داخل امامزاده قرار داده شده نشان از معتبر بودن امامزاده می باشد. این آستان مقدس در سمت شرق لواسان کوچک، محله ناران قرار گرفته است. همچنین در ضلع جنوبی محله ناران تکیه ای در سال های اخیر تاسیس شده که این امامزاده در ضلع جنوبی و کوچه امامزاده واقع شده است.

امامزاده فضلعلی (ع)

معماری بنای امامزاده فضلعلی

بنای ساختمان امامزاده فضلعلی با قدمت 700 ساله ای که دارد چندین مرتبه مورد مرمت سازی قرار گرفته است. از مصالح اصلی به کار برده شده در ساخت این بنا می توان به سنگ لاشه و ملاط گچ اشاره کرد.

فضای بیرونی آرامگاه امامزاده فضلعلی

همانطور که گفته شد، بنای ساختمان بارها مورد مرمت سازی قرار گرفته و در سال 1373 تمام دیوار های شرقی و غربی ساختمان با آجر پوشانده شده است. علاوه بر آن دو طاقنما نیز برای آن کارگذاری شد و با توجه به موقعیت جغرافیایی قرار گیری امامزاده در شهرستان شمیرانات چون بارندگی در نیمه دوم سال زیاد می باشد، تمام بخش بالایی بقعه را به صورت شیروانی یا ورق گالوانیزه ساخته اند. در محوطه بیرونی و صحن امامزاده نیز قبرستان عمومی قرار دارد.

ساختمان امامزاده دارای دو ایوان می باشد، بدین صورت که یک ایوان در بخش شمالی، دارای دری چوبی و منبت کاری شده که متعلق به دوره ناصرالدین شاه قاجار می باشد و ایوان دیگر نیز در بخش جنوبی قرار دارد که دارای طاقچه هایی طاق دار می باشد. شواهد نشان می دهند که در گذشته، ورودی اصلی امامزاده از در ایوان جنوبی بوده است. بنای ساختمان به شکل چلیچا بوده و گنبدی پیازی شکل روی آن قرار گرفته است.

همچنین یک تکیه ای در سال های اخیر نزدیک به این مکان تاسیس شده و به گونه ای است که صحن امامزاده و حسینه باهم یکی هستند. وسعت این مکان به 2500 متر مربع می رسد که 100 متر از آن به فضای داخلی اختصاص داده شده است.

امامزاده فضلعلی (ع)

راهنما سایت

آدرس

استان تهران, لواسان-شهرستان شمیرانات ـ بخش ـ شهر لواسان، انتهای بلوار امام خمینی، محله ناران، میدان ناران

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 22

یک‌شنبه

9 الی 22

دو‌شنبه

9 الی 22

سه‌شنبه

9 الی 22

چهار‌شنبه

9 الی 22

پنج‌شنبه

9 الی 22

جمعه

9 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه