آبشار سنگ بن چشمه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهرهای شمالی علاوه بر جاذبه هایی همچون دریا و جنگل که مشهورترین و پرطرفدارترین آن ها می باشند، جاذبه های گردشگری دیگری مانند آبشار دارند. آبشار سنگ بن چشمه تنکابن یکی از جاذبه های طبیعتی است که می توان آن را برای گردش یک روزه و یا کمپینگ در منطقه اطراف آن انتخاب کرد و نیز گشت و گذاری هم در آن داشت.

استان مازندران دارای طبیعتی بی نظیر و جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیاری می باشد. آبشار سنگ بن چشمه که جزو بلند ترین آبشار های ایران است یکی از دیدنی های مهم استان سرسبز مازندران به شمار می رود. این آبشار ترکیبی زیبا از چند جاذبه ی دیدنی است و همزمان با دیدن آن شما ییلاق های بکر و دریاچه و رودخانه را مشاهده می کنید و از آن ها لذت می برید.

اگر می خواهید به سراغ این آبشار بروید حتما در ادامه این مقاله با لوکس ویلا همراه باشید تا شما را با این آبشار و همه ی اطلاعات تکمیلی آن آشنا کنیم.

معرفی آبشار سنگ بن چشمه

آبشار سنگ بن چشمه در اعماق و قلب جنگل های زیبا و بی همتای روستای عسل محله در تنکابن قرار گرفته است. روستای عسل محله روستایی است که در جنوب غرب تنکابن واقع شده است و از آنجا که این روستا مسیری جنگلی و سرسبز و بکر و خوش آب و هوا دارد، محبوبیت خاصی در بین مردم پیدا کرده است و اکثر گردشگرانی که به آن سفر می کنند، علاقمند به پیاده روی کردن در مسیر جنگلی و طبیعت بکر این منطقه هستند.

اگر شما هم علاقمند به طبیعت گردی و استراحت دادن به ریه هایتان هستید، حتما بازدید و پیاده روی در این منطقه را در لیست برنامه هایتان قرار دهید، چراکه در هر صورت برای بازدید از آبشار سنگ بن چشمه شما مستلزم به عبور و پیاده روی از میان جنگل هستید و این مسیر حدود یک ساعت طول می کشد. مسیر جنگلی که شما را از روستای عسل محله به آبشار سنگ بن چشمه وصل می کند، دارای درختان بلند و زیبا و پوشش گیاهی غنی و متنوعی است که هر انسانی را جذب خودش می کند.

در این مسیر، شما درختان بلند و زیبایی مانند توسکا، راش، بلوط، افرا، سرخدار، گردو، انجیلی و ممرز را می توانید مشاهده کنید و از تنوع پوشش گیاهی این منطقه لذت ببرید، کافیست هنگام پیاده روی در طبیعت بکر تنکابن، نیم نگاهی به بالای سرتان کنید و تلفیق آبی آسمانی با درختان سرسبز را ببینید و شیفته آنها شوید. وقتی به انتهای مسیر رسیدید و این راه لذت بخش را طی کردید، آبشار سنگ بن چشمه را می بینید که گویی نقاشی خداوند است و با صدای دلنشین و آرامش، سراسر غرق آرامش و حس و حال خوب خواهید شد.

آبشار سنگ بن چشمه در یک منطقه سرسبز و بکر و زیبا به همراه تعداد زیادی درختان بلند و سر به فلک کشیده و گل های زیبایی که عطر و بوی آنها در فضا پیچیده است قرار دارد و زیبایی آن حیرت انگیز و منحصر به فرد است. نمی توان از حس و حالی که موقع بازدید و تنفس در این طبیعت پاک و سرسبز به شما القا می شود برایتان بگویم. چرا که این حس واقعا بی نظیر و کمیاب است و حتما باید خودتان آن را تجربه کنید.

آبشار سنگ بن

موقعیت جغرافیایی آبشار سنگ بن محله

آبشار سنگ بن چشمه که زیبایی آن جلوه ی ویژای به روستای عسل محل داده است در موقعیت جغرافیایی E504346 N363530 در استان مازندران و جنوب غربی تنکابن قرار دارد. این آبشار که اطرافش را درختان سر به فلک کشیده محاصره کردند، در جنگل وسیع سوته‌ چال در منطقه دریا سر دیده می ‌شود که این موضوع بر شگفتی‌هایش افزوده است.

دهستان عسل‌ محله روستایی است از توابع بخش خرم آباد شهرستان تنکابن در استان مازندران و از 31 روستا با وسعت 5/268 کیلومتر می باشد و آب و هوای آن معمولا معتدل کوهستانی ولی در، تابستان‌ها مطبوع و زمستان‌هایی نسبتا سرد برخوردار است که وجود آن در ارتفاعات البرز و دره‌ای های سرسبز اطراف آن باعث پدید آمدن شرایط طبیعی ویژه‌ای شده است.

در منطقه معروف و پر بازدید تنکابن که دارای ده‌ها اثر طبیعی زیبای توریستی و گردشگری چون رودخانه، آبشار، چشمه‌ها و دهکده‌های زیبا و همچنین جاذبه ‌های دیگری نظیر پارک‌ های طبیعی می باشد، و این مکان ها تنها بخشی از دیدنی‌های این شهرستان زیبا را تشکیل می ‌دهد.

روستا عسل محله

اسل محله یا عسل محله یکی از بخش های شهرستان تنکابن در استان مازندران است که بر اساس سر شماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴ نفر (۱۱خانوار) بوده‌ و به خاطر زیبایی هایی بی نظیری که دارد هر ساله میهمان مسافران زیادی از سراسر ایران و جهان است. روستای عسل محله دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است که جذابیت خاصی به این روستا بخشیده اند که البته آبشار سنگ بن چشمه یکی از مهم ترین و جذاب ترین دیدنی های این روستا می باشد.

مردمان این روستا بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند و با مهمان نوازی از گردشگران و توریستانی که به این روستا سر می زنند استقبال می کنند. بازدید از این روستا و آبشار سنگ بن چشمه یک تجربه هیجان انگیز در دل طبیعت است که می توانید در آن خاطرات ناب و خوشی را رقم بزنید.

روستا عسل محله

تفریحات گردشگری در آبشار سنگ بن چشمه

آبشار سنگ بن چشمه از آن جهت به یکی از قطب های گردشگری و جا های دیدنی شهر تنکابن تبدیل شده است که دارای تفریحات بسیاری می باشد و علاوه بر منظره چشم نواز و دل انگیزی که ایجاد کرده است، دارای تفریحات ناب و خاطره انگیزی نیز است که می توانید تجربه های خوبی را در سفر به آبشار سنگ بن چشمه داشته باشید. تفریحات و فعالیت هایی که می توان در آبشار سنگ بن چشمه تنکابن آن ها را تجربه کرد عبارتند از:

  • کوهنوردی یکی از فعالیت هایی است که در مسیر رسیدن به این آبشار جزو فعالیت های پرطرفدار این منطقه به شمار می رود.
  • جنگل نوردی یکی دیگر از تفریحات و فعالیت های فوق العاده این آبشار می باشد که می توانید در طول مسیر رسیدن به آبشار، عکس های فوق العاده زیبایی را در طبیعت بکر عسل محله و آبشار زیبا سنگ بن چشمه ثبت نمایید.
  • پیاده روی که این فعالیت، از آن دسته فعالیت هایی است که واقعا حس و حال خوبی را به انسان القا می کند و می توان از آن و همچنین طبیعت اطراف لذت بسیاری برد.
  • آب تنی کردن که اگر در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان، به آبشار سنگ بن چشمه سفر کردید، پیشنهاد می کنیم حتما با خودتان یک دست لباس اضافه به همراه ببرید تا بتوانید آب تنی در آبشار پر آب سنگ بن چشمه را تجربه کنید و تنی به آب بزنید و حسابی شنا کنید.
  • کمپینگ در محوطه این منطقه که اگر از آن دسته آدم هایی هستید که گروهی و با دوستانتان گشت و گذار می کنید و اهل کمپینگ هستید، آبشار سنگ بن چشمه می تواند یک تجربه بسیار متفاوت در کمپینگ شما باشد و از آن بسیار لذت خواهید برد.
  • عکاسی از دیگر تفریحی که می توان جزو تفریحات ناب آبشار سنگ بن چشمه آن را به حساب آورد، عکاسی در طبیعت بکر آن است که جلوه ای ویژه و فوق العاده حرفه ای به عکس های شما می بخشد.
  • پرنده بینی در آسمان آبشار سنگ بن چشمه از پرنده های زیبایی در منطقه تنکابن وجود دارند و در فصول گرم به این منطقه مهاجرت می کنند و بر زیبایی های آن می افزایند و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن کردن از پرنده ها به این منطقه سفر می کنند.

لوازم مورد نیاز برای سفر به آبشار سنگ بن چشمه

اگر تجربه سفر به شهر تنکابن و آبشار سنگ بن چشمه را ندارید و نمی دانید که باید چه وسایلی را به همراه خود ببرید تا در موقع نیاز درنمانید، ما برای شما لیستی از لوازمی که در این سفر به کارتان خواهد آمد و برای بازدید از آبشار سنگ بن چشمه، عسل محله نیاز هستند را در ادامه آورده ایم.

از وسایل مورد نیاز می توان به موبایل، کوله پشتی، وجه نقد، کارت بانکی، کفش کوهنوردی، زیرانداز، چادر مسافرتی، کیسه خواب، عینک آفتابی، کلاه مناسب فصل، آب آشامیدنی، غذای کنسرو شده و سبک به اندازه وعده های غذایی که در آنجا هستید، کارت شناسایی، پاور بانک، پلاستیک زباله، سوخت خودرو، پلاستیک زباله، تنظیم باد، لوازم بازی و سرگرمی، یک دست لباس اضافه اشاره کرد.

جاذبه های آبشار سنگ بن چشمه و اطراف آن

روستای عسل محله که آبشار سنگ بن چشمه در آن واقع شده است، مملو از جاذبه های دیدنی و گردشگری منحصر به فرد و فوق العاده ای است که شما را شیفته خود خواهند کرد. البته یکی از مهم ترین جاذبه های این روستا، فعالیت دامداری و کشاورزی مردمان روستا می باشد که می توانید از آنها خرید کنید و فراورده های لبنی سنتی و محصولات بکر و ارگانیزه کشاورزی آنها را خرید کنید و کمکی به بهبود صنعت کشاورزی و دامداری آنها کنید و وظیفه گردشگری خود را انجام دهید.

چرا که خرید از محصولات بومی شهری که به آن سفر می کنید، یکی از ویژگی های گردشگر خوب است. در ادامه برایتان چند مورد از جاذبه های دیدنی و گردشگری که در روستای بتلیم وجود دارند و می توانید از آنها دیدن فرمایید را آورده ایم.

دشت دریاسر

دشت دریاسر در جنوب شهر تنکابن و در منطقه دو هزار با چشم ‌اندازی از کوه الموت بین چهار کوه محصور شده است. در سفر به دشت دریاسر همراه داشتن کفش مناسب پیاده ‌روی و بطری آب، پتو، لباس گرم و مواد غذایی ضروری است. برای رفتن به دشت زیبا دریا سر باید پس از رسیدن به شهر تنکابن در ناحیه غربی استان مازندران، مسیر جاده دوهزار را پی بگیرید تا به دوراهی امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ جاده مسیری به ‌سمت دره می ‌رود که انتهای آن به روستای عسل محله خواهد رسید.

پس از آن باید حدود یک تا یک ‌و نیم ساعت کوهپیمایی کرده و بعد از عبور از تپه‌ها و چشمه‌های بین راه به دشت دریاسر می‌ رسید. بهترین فصل سفر به دشت دریاسر تنکابن اواسط اردیبهشت ماه است زیرا با روییدن گل ‌های زرد رنگ، همایش‌های کوهپیمایی زیادی با حضور گروه‌های کوهنوردی از سراسر ایران در دریاسر برگزار می‌ شود. همه‌ فصل ‌های دشت دریاسر زیبا و چشم نواز است. فصل بهار با گل‌ ها و چشمه‌هایش، فصل تابستان با شب‌های ستاره ‌باران و شهاب ‌بارانش، فصل پاییز با برگ ‌ریزان رویایی و در فصل زمستان با کوه‌ های پراز برف این دشت مواجه خواهید شد.

دشت دریاسر

جنگل و جاده دو هزار سه هزار

جاده دو هزار و سه هزار از زیبا ترین مسیر های جنگلی شمال ایران که این جاده‌ ها از تنکابن آغاز می ‌شوند و به جنگل های دو هزار و سه هزار در ارتفاعات مازندران می ‌رسند. سراسر جنگل های دو هزار و سه هزار را درختان هیرکانی شمال ایران پوشانده‌اند و چشمه‌ ها و آبشار های خروشان در گوشه و کنار این جنگل ‌ها به چشم می‌ خورند.

تفاوت جاده جنگل دو هزار و سه هزار این است که در طول مسیر جاده دو هزار به مرور از رودخانه فاصله می ‌گیرید اما با رسیدن به ارتفاع‌ های بیشتر و ورود به جنگل سه هزار رودخانه دوباره به جاده نزدیک می‌ شود. در مورد دلیل نام‌ گذاری جنگل های دو هزار و سه هزار روایت‌ های مختلفی وجود دارند که نخستین آن‌ها اشاره به ارتفاع این جنگل‌ها در نام‌ گذاری آن‌ ها است.

به این ترتیب جنگل دو هزار در حدود دو هزار متر و جنگل سه هزار در حدود سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارند. بهترین زمان برای بازدید از جنگل های دو هزار و سه هزار و عبور از جاده‌های زیبای این مسیر فصل بهار است. در این فصل سراسر جنگل پوشیده از گل و شکوفه می ‌شود و رودخانه‌ ها پر آب هستند. آب چشمه ‌ها نیز زلال و قابل ‌شرب می باشد. در طول فصل تابستان در جنگل های دو هزار و سه هزار خبری از شرجی بالای هوا نیست و تنها در مرداد ماه آب ‌و هوای این منطقه گرم و شرجی می ‌شود.

از نخستین روزهای شهریور ماه تا اواخر فصل پاییز نیز جنگل های دو هزار و سه هزار بسیار تماشایی می‌ شوند. هوا در این زمان از سال بسیار خنک است و شب‌ های آن رو به سردی می رود. درختان این منطقه در فصل پاییز بسیار رنگارنگ و تماشایی هستند و علاقه ‌مندان به عکاسی در این زمان می‌ توانند زیباترین عکس‌ها را از این نواحی ثبت کنند.

جنگل و جاده دو هزار سه هزار

منطقه ییلاقی داکو

منطقه ییلاقی داکو از جمله زیباترین و خوش منظره ترین مناطق ییلاقی به شمار می ‌رود. این منطقۀ دیدنی و جذاب در مرز جنوبی بخش نشتا واقع شده و این منطقۀ روح‌ نواز از شمال به جنگل میان بند، بخش‌ های نشتا و خرم آباد، از جنوب به کوه‌های طالقان، از شرق به کوه‌ های کلاردشت و از غرب به رشته یال‌های شمالی، جنوبی حایل منطقه سه هزار منتهی می‌ شود.

معماری خانه‌ها در این منطقه به صورت تک اتاق بنا شده و سایر بخش‌های لازم و تکمیل‌ کنندۀ هر خانه مانند گاوسرا و گوسفند سرا نیز به صورت اتاق‌هایی مجزا در کنار هم قرار گرفته ‌اند. این منطقه طبیعتی بکر و دست نخورده دارد. البته لازم به ذکر است که این طبیعت بی‌ نظیر از امکانات شهری و شهرنشینی هم بی بهره نیست.

ضمن اینکه این منطقه مثل خیلی از مناطق ییلاقی دیگر هنوز خالی از سکنه نشده و مردم در این منطقه به زندگی روزمره می ‌پردازند. بر این اساس شما فرصت رویارویی و آشنایی هرچه بیشتر با ساکنان این منطقه را خواهید یافت. پس به شما پیشنهاد می شود حتما بعد از بازدید از آبشار سنگ بن چشمه سری هم به این ییلاقات بزنید.

پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره با محیطی سرسبز و دوست‌ داشتنی در غرب استان مازندران دارای مساحتی 110 هکتاری و گونه‌ های گیاهی نظیر درختان توسکا، افرا، لرگ، گون، انواع سرخس‌ها و خزه‌ ها است. چالدره در ارتفاع ۴۰۰ متری از دریا جای گرفته و جز جنگل‌ های جلگه‌ ای محسوب می ‌شود. این پارک جنگلی در ۱۸ کیلومتری مسیر تنکابن به دو هزار، در غرب استان مازندران، میان دو رود سه هزار و دو هزار قرار دارد.

از موجودات این پارک جنگلی می توان به مرال، شوکا، گراز، پلنگ، شغال، گربه جنگلی، غوک درختی، قورباغه، لاک‌ پشت، مار معمولی، سمندر، مارمولک، انواع ماهی‌ های سرد آبی از جمله قزل آلا و آزاد که مهاجر هستند، قرقاول، گنجشک، قمری، کبوتر، فاخته، دارکوب، کلاغ سیاه، زاغ، سار اشاره کرد. بهترین زمان سفر به پارک جنگلی چالدره فصول بهار و پاییز می باشد.

رستوران های نزدیک به آبشار سنگ بن چشمه

یکی از مهمترین دغدغه ها در زمان سفر به یم مکان ناشناخته صرف صبحانه، ناهار و شام در یک رستوران خوب و با کیفیت بالا و اقتصادی است. ما برای شما در ادامه چند رستوران در نزدیکی آبشار سنگ بن چشمه که جزو بهترین رستوران های تنکابن هستند، را برایتان آورده ایم که شما می توانید هنگام سفر به این منطقه به آنها سری بزنید.

  • رستوران دشت ناز که در دل جنگل در روستا عسل محله قرار دارد و بعضی ز مواقه در آنجا مه بسیار شدیدی دیده می شود و با آبشار سنگ بن چشمه 550 متر می باشد و شما با طی کردن حدود 15 دقیقه مسیر با پای پیاده به آنجا می رسید.
  • ماهی سرای قزل کله دارای انواع ماهی های تازه با منظره ای بسیار زیبا از جنگل و دشت می باشد.
  • رستوران دهکده بومگردی باغ فندق که با آبشار سنگ بن محله 13 دقیقه با خودرو فاصله دارد و دارای انواع غذا های محلی با قیمت های بسیار مناسب و کیفیت بالا می باشد.
  • رستوران نگین سبز که در فاصله 12 کیلومتری از آبشار سنگ بن محله قرار دارد و یکی از معروف ترین رستوران های تنکابن به شمار می رود.

هر آنچه که قبل از سفر به آبشار سنگ عسل محله باید بدانید

نکات مهمی وجود دارند که برای سفر به آبشار سنگ بن چشمه تنکابن می بایست به آنها توجه کنید و آنها را در نظر داشته باشید.

  • از جمله این نکات این است که بهتر است در فصول سرد و مواقع بارش برف و باران به این منطقه سفر نکنید چراکه مسیر بسیار لغزنده و خطرناک است.
  • نکته بعدی که باید آن را در نظر داشته باشید، مسیر دسترسی به آبشار است که در دسته مسیر های دشوار قرار دارد و حتما باید کفش راحت و مناسب به پا داشته باشید.
  • لازم به ذکر است که برای دسترسی به آبشار سنگ بن چشمه نیازمند به 2 ساعت پیاده روی هستید و مسیری که پیش رو دارید حدود 2 ساعت پیاده روی را می طلبد که این مسیر به صورت مسیر خاکی می باشد.
  • همچنین اگر در این مسیر بی تجربه و مبتدی هستید بهتر است همراه با تور و یا یک تور لیدر به این منطقه سفر کنید چرا که به علت نا مشخص بودن آدرس دقیق این آبشار ممکن است گم شوید و راه را گم کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار سنگ بن چشمه

اگر قصد سفر و بازدید از آبشار سنگ بن چشمه که یکی از مکان های گردشگری تنکابن است را دارید، بهتر است بدانید که این منطقه در فصل های مختلف سال دارای زیبایی های خاص خود بوده و می توان در هر فصلی که به آن سفر می کنید از زیبایی های موجود در آن لذت ببرید. همچنین هرسال و در اواسط اردیبهشت ماه، به دلیل رویش گل های زرد . سر سبزی منطقه رنگ زیبایی که سر تا سر اطراف آبشار را فرا می گیرند، همایش های کوه پیمایی با حضور جمعی از کوهنوردان از تمام ایران برگزار می شود.

از آنجا که مسیر دسترسی به آبشار سنگ بن چشمه خاکی است و هنگام بارش، این مسیر گل و شل می شود و لغزنده بودن و حالت باتلاقی آن ممکن است شما را اذیت کند، همچنین از آنجا که این منطقه حالت ییلاقی دارد و در فصول سرد، سرمای آن بسیار شدید است. در نتیجه بهترین فصل و زمان برای بازدید از این منطقه، فصل تابستان است که هوا گرم است و درختان نیز سبز و با طراوت هستند. همچنین فصل بهار نیز برای بازدید توصیه می شود تا بتوانید از آب و هوای مطلوب این منطقه استفاده نمایید.

آبشار تنکابن

آبشار سنگ بن چشمه کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر شما برای رسیدن به آبشار سنگ بن چشمه در شهر تنکابن قرار داشته باشید و مبدا شما این شهر ساحلی و زیبا باشد باید، وارد بلوار مجتهد تنکابنی شوید و سپس با عبور از زنگی شاه محله به سلیمان اباد بروید. وارد جاده دو هزار بسوی جاده عسل محله در امامزاده قاسم شوید و بعد از آن 14 دقیقه در جاده سردابن در عسل محله به مسیر خود ادامه دهید. فاصله تنکابن تا آبشارسنگ بن چشمه با خودرو و در شرایط آب و هوایی مناسب و بدون ترافیک یک ساعت است.

آدرس آبشار سنگ بن چشمه: استان مازندران، جنوب غرب شهر تنکابن، جاده دو هزار، روستای عسل محله

رزرو ویلا در تنکابن

همانطور که گفتیم، آبشار سنگ بن چشمه در نزدیکی شهرستان تنکابن واقع شده است و بهترین گزینه برای اقامت رزرو یک اقامتگاه یا اجاره ویلا و سوییت در تنکابن است تا هم بتوانید به جاذبه های اطراف دسترسی داشته باشید، هم از آب و هوای دلچسب و معتدل شهر زیبا تنکابن بهره مند شوید.

همچنین اجاره سوئیت در این شهر سرسبز و پر طرفدار یکی از گزینه های مقرون به صرفه برای یک اقامت خاطره انگیز هستند که لوکس ویلا شما را در انتخاب و رزرو این اقامت راهنمایی می کند. کافی است با کارشناسان لوکس ویلا تماس حاصل فرمایید و در رابطه با اقامت خود از آنها مشاوره بگیرید تا بتوانند در انتخاب بهترین گزینه شما را راهنمایی کنند.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، جنوب غرب شهر تنکابن، جاده دو هزار، روستای عسل محله

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه