روستای قلعه گردن در تنکابن

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جذاب ترین جاذبه های سفر به سرزمین های شمالی ایران، دیدن روستاهای بکر و زیبای این مناطق، با طبیعت، فرهنگ و مهربانی اهالی خونگرم آن می باشد. اغلب این روستاها جزء مهم ترین و محبوب ترین جاذبه های توریستی شهرهای خود به حساب می آیند. از روستای قلعه گردن که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت که بگذریم، می توان به روستای لاویج از توابع شهرستان نور اشاره نمود. این روستای زیبا به چشمه های آب معدنی و آبگرمش و همچنین به آبشر زیبای حرام او مشهور است. روستای یوش نیز که زادگاه نیما یوشیج محسوب می شود، هم ارزش تاریخی دارد و هم زیبایی طبیعی. روستاهای کلارستاق، سرجی کلا و لفور نیز از آن جمله اند.

آشنایی با روستای قلعه گردن تنکابن

روستای زیبای قلعه گردن تنکابن، بیش از همه به آب و هوای مطبوع و طبیعت بکر و دست نخورده اش مشهور می باشد. این روستای زیبای توریستی مقصد سفر بسیاری از مسافران شمال به ویژه در فصل بهار بوده و شهرتش به دنج بودن و سکوت آن است. این روستا از شمال به دریای خزر، از غرب به رامسر، از شرق به چالوس و از جنوب به قزوین منتهی می شود. جمعیت روستای قلعه گردن در مرکز شهرستان بلده و از توابع بخش خرم آباد تنکابن، بر اساس سرشماری سال 1395، 1318 نفر یا 459 خانوار می باشد.

 

قلعه گردن کجاست

قلعه تنکا در روستای زیبای قلعه گردن

مهم ترین جاذبه گردشگری روستای قلعه گردن پس از زیبایی های طبیعی اش، قلعه ای با نام قلعه تنکا محسوب می شود که در تپه جنوبی قهوه خانه آبشار این روستا واقع شده. این قلعه تاریخی در قرن پنجم هجری ساخته شده و در اسفند 1386 به عنوان یک اثر ملی ثبت شده. بسیاری قلعه تنکا را سمبل شهر تنکابن دانسته و از این منظر آن را بسیار ارزشمند می دانند. دلیل این موضوع هم نام شهر تنکابن است که به معنای “در پای قلعه تنکا” می باشد. موقعیت این قلعه در ارتفاعات جنوبی قلعه گردن به شکلی می باشد که بر تنگه دوهزار و دشت تنکابن دید و تسلط دارد.

نسبت دادن ساخت این قلعه به قرن پنجم برگرفته از روایت تاریخ رویان تالیف مولانا اولیاء الله آملی در قرن هشتم است. رویداد تاریخی مهم این قلعه در دوره معاصر نیز این بوده که قلعه تنکا مدتی میزبان و پناهگاه میرزا کوچک خان جنگلی و همراهانش بوده. بعد از دوران مشروطه این قلعه جایگاه استراتژیکش را از دست داده و رو به تخریب گذاشت. امروزه از این دژ تاریخی بخشی از باروهای سنگچین آن که با ملات ساروج قوام یافته اند، باقی مانده. دژ تنکا 350 متر مربع وسعت داشته و بلندای تپه ای که بر روی ان احداث شده، 50 متر می باشد.

 

قلعه تنکا در قلعه گردن

قلعه تنکا از غرب نسبت به قلعه تاریخی دیگری به نام مارکوه رامسر، اشراف هوایی داشته و به خاطر این که دید و جایگاه نظامی بسیار مناسبی داشته در طی تاریخ مدام دست به دست شده و در این مدت بارها ویران و سپس بازسازی شده. این قلعه از جنوب با شیب تند و از بقیه جهت های جغرافیایی با شیب ملایم و اندک به دامنه تپه وصل می شود. قلعه تنکا در رده قلعه های کوهستانی به شمار می رود که در ساخت آنها بیشتر از سنگ های بدون تراش رودخانه ای و کوهستانی همراه با گچ غربال شده یا ملات ساروج استفاده می شده.

دیدنی های اطراف روستای قلعه گردن در تنکابن

شهر زیبای تنکابن را باید از محبوب ترین و پرطرفدارترین شهرها در مجموعه شهرهای توریستی تنکابن دانست. این موضوع در وهله اول به خاطر آب و هوا و طبیعت فوق العاده این شهر است و در مرحله بعدی به دلیل تنوع جاذبه های گردشگری این شهر. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم پس از بازدید از روستای زیبای قلعه گردن حتما یک برنامه ریزی جامع برای بازدید از دیگر دیدنی های تنکابن داشته باشید. در ادامه برخی از این جذبه ها را به شما معرفی خواهیم نمود:

غار آبی دانیال

این غار زیبا و بکر، در واقع دومین غار آبی بزرگ ایران پس از غار معروف علیصدر در همدان به شمار می آید. این غار در میانه جنگل های نزدیک سلمانشهر و در 5 کیلومتری آن واقع شده و قدمتی چند میلیون ساله را پشت سر گذاشته. اگر بخواهید از ابتدای غار تا انتهای آن را بپیمایید، بسته به میزان حرفه ای بودن تان بین 2 تا 7 ساعت زمان خواهد برد. در پیمایش این غار، حتما باید به صورت تیمی دست کم نیمه حرفه ای و با تجهیزات کامل اقدام نمایید. برای این سفر به علت خنکی هوای داخل غار و رودخانه ای که در آن در جریان است، در فصل های گرم اقدام نمایید.

 

نقشه قلعه گردن

پل چشمه کیله

این پل زیبا که بر روی رودخانه چشمه کیله در شهر تنکابن برقرار شده، عمرش به دوران رضاخان باز می گردد و در سال 1379 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده. این پل در سال 1309 توسط مهندسان آلمانی و روسی شرکت اشکودا ساخته شده و در شمال شهر تنکابن در خیابان امام این شهر قرار گرفته. ساخت این پل در سال 1311 به اتمام رسیده و در حال حاضر به نوعی نماد شهر تنکابن به حساب می آید. قدمت این پل حدود 90 سال می شود و عرض آن 7 متر و طول آن در فاصله میان 8 دهانه آن 112 متر می شود. بلندی این پل از سطح جاده، به 5 متر می رسد.

جنگل های دوهزار و سه هزار

اگر از مشهورترین جنگل های استان مازندران جویا شوید، بی تردید نام جنگل دوهزار و سه هزار تنکابن در بالای لیست خواهد بود. این جنگل ها که در نزدیکی روستای قلعه گردن واقع شده اند، متشکل از دو جنگل در امتداد هم هستند. جنگل سه هزار بکرتر و مرتفع تر بوده و دسترسی به آن سخت تر می باشد. جاده دوهزار و سه هزار این جنگل ها نیز بسیار مشهور و دیدنی هستند و مناسب آفرود سواری می باشند. تفریحاتی که می توانید در این جنگل ها امتحان نمایید، پیک نیک، آفرود سواری، جنگل نوردی و کوه پیمایی و عکاسی می باشد. منطقه توریستی چالیدره در جاده دوهزار نیز یکی از دیدنی های این جنگل هاست.

دشت دریاسر

برای سفر به این منطقه از تنکابن، بی تردید اردیبهشت ماه بهترین زمان خواهد بود. این دشت در جنوب تنکابن قرار گرفته و بلندی آن از سطح آب های ازاد حدود 2000 متر است. هوای این دشت مرتفع و زیبا بسیار خنک و دلنشین می باشد. کوه های اطراف این دشت از جمله کوه الموت بسیار مشهور هستند. در فصل اردیبهشت تمام دشت پر از گل های زردرنگ شده و منظره ای بسیار دل انگیز ایجاد می کنند. در بازدید از این دشت باید حتما به آبشارها و چشمه های آن نیز سر بزنید و از زیبایی بکر طبیعی شان سرشار شوید.

 

جمعیت روستای قلعه گردن

روستای قلعه گردن کجاست

روستای قلعه گردن 5 کیلومتر پس از خرم آباد تنکابن قرار گرفته و درآن می توانید به امکانات رفاهی همچون پست بانک، داروخانه، اقامتگاه و مسجد دسترسی داشته و از دیدنی هایی همچون رود و جنگل بازدید کنید. برای دسترسی به این روستا باید به تنکابن بروید. اگر بخواهید از تهران به این شهر سفر نمایید، دو مسیر پیش روی شما خواهد بود. یک مسیر از جاده چالوس به طول 251 کیلومتر می باشد که 4 ساعت و 55 دقیقه به طول خواهد انجامید و دیگری از آزادراه کرج قزوین بوده که 443 کیلومتر طول داشته و 6 ساعت 10 دقیقه در راه خواهید بود.

آدرس روستای قلعه گردن: ایران ،استان مازندران، شهرستان تنکابن

اجاره و رزرو اقامتگاه در تنکابن و روستاهایش

در سفر به تنکابن و بازدید از روستای توریستی قلعه گردن و دیگر جاذبه های این شهر، حتما به یک اقامتگاه مناسب برای سفر چند روزه تان نیاز خواهید داشت. برای این منظور، پیشنهاد ما به شما امتحان کردن موارد مربوط به اجاره ویلا استخردار در تنکابن است. اقامت در این ویلاها به ویژه در ایام تابستان تجربه بسیار زیبایی از سفر و تفریح را به شما هدیه خواهد داد. اگر می خواهید فراتر از استخر و امکانات جانبی آن چون سونا و جکوزی، یک اقامتگاه مجهز و فول امکانات در اختیار داشته باشید، می توانید به دنبال گزینه های اجاره ویلا لاکچری تنکابن باشید و مطمئن باشید که بهترین ها را در لوکس ویلا خواهید یافت.

زمین در قلعه گردن

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهرستان تنکابن

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه