دشت دریاسر تنکابن

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از زیباترین و منحصر به فردترین مناطق طبیعی شهرستان تنکابن، دشت دریاسر تنکابن می باشد که دارای طبیعتی چهار فصل می باشد. از همین رو بسیاری از گردشگران این دشت را برای طبیعت گردی انتخاب می کنند. در این مقاله قصد داریم با دشت زیبای دریاسر بیشتر آشنا شویم.

معرفی دشت دریاسر تنکابن

استان مازندران یکی از شهرهای شمالی ایران است که توانسته بسیاری از زیبایی های طبیعی بخش شمال کشور را در خود جای دهد. هنگامی که برای گردش به مناطق طبیعی راهی می شویم، از دیدن این همه زیبایی در کنار یکدیگر متحیر می شویم. زیراکه هرکدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و هیچ کدام شبیه به دیگری نمی باشد. دشت دریاسر تنکابن در منطقه ای واقع شده است که در هر فصل دارای خصوصیات ویژه و زیبایی های بی نظیری می باشد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد دشت دریاسر این است که در کف این دشت، چشمه های آبی جریان دارد که از میان گیاهان و سرسبزی های آن به بیرون جاری می شود. سطح زمین این دشت به گونه ای است که تقریبا در تمام مدت خیس بوده و جای خشک در آن کم دیده می شود. از دیگر زیبایی های این منطقه می توان به رودخانه ای خروشان اشاره کرد که از کوه های سیالان سرچشمه می گیرد و در میان دشت دریاسر جاری می شود.

دشت دریاسر در میان کوه هایی پدید آمده که روی آن ها مملو از سرسبزی های فراوان می باشد. در زمستان ها نیز قله های اطراف دشت پوشیده از برف می شوند. در فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه، گل های بابونه زرد در این دشت به وفور رشد می کنند و به گونه ای است که اگر از دور به این دشت نگاه کنید، فرشی زرد رنگ در میان دشت پهن شده است. به همین علت است که شایسته نام بهشت اردیبهشت ایران می باشد.

دریاسر که یکی از مناطق دیدنی تنکابن محسوب می شود نیز منطقه ای مناسب برای کوهنوردان بوده و کوه های بلند و سر به فلک کشیده و مشهورترین آن ها قله سیالان می باشد. در کنار این قله های زیبا یخچال های طبیعی نیز پدید آمده اند. قله سیالان دارای ارتفاع 4185 متر بوده و در رشته کوه های البرز غربی و مرز میان دره الموت و دره دوهزار واقع شده است.

علاوه بر قله سیالان کوه های دیگری همچون کل تلا، تنگ لات خان بن و سیاه کل دشت دریاسر را احاطه کرده اند. برخی از طبیعت گردان، بازدید از این منطقه را به شب موکول می کنند. زیرا یکی از تفریحاتی که می توان در این دشت انجام داد تماشای آسمان زیبای شب می باشد. دیدن ستاره های پرنور و همچنین شهاب باران یکی از تجربه های بی نظیر به شمار می رود. همچنین سطح زمین دریاسر مسطح بوده و برای کمپینگ و پیک نیک بسیار عالی می باشد.

دشت دریاسر تنکابن

بهترین زمان سفر به دریاسر تنکابن

اگر قصد سفر و بازدید از دشت دریاسر تنکابن را دارید، بهتر است بدانید که این منطقه در فصل های مختلف سال دارای زیبایی های خاص خود بوده و می توان در هر فصلی که به آن سفر می کنید از زیبایی های موجود در آن لذت ببرید. همچنین هرسال و در اواسط اردیبهشت ماه، به دلیل رویش گل های زرد رنگ زیبایی که سرتاسر دشت را فرا می گیرند، همایش های کوهپیمایی با حضور جمعی از کوهنوردان از تمام ایران برگزار می شود.

بهترین فصلی که می توانید برای سفر به دشت دریاسر انتخاب نمایید فصل بهار می باشد. در فصل تابستان می توانید با برپایی کمپین در شب ها از دیدن ستاره باران و شهاب باران لذت ببرید. در فصل پاییز دشت را در رنگارنگ ترین حالت ممکن خود و ریزش برگ ها مشاهده خواهید کرد. همچنین در فصل زمستان کوه هایی که اطراف دشت را احاطه کرده اند پر از برف می شوند و به علت وجود این کوه ها، تمام دشت نیز پوشیده از برف می شوند و منظره ای زیبا و دلنشین را به وجود می آورند.

جاهای دیدنی دشت دریاسر تنکابن

جاده دوهزار: هنگامی که در مسیر رسیدن به دشت دریاسر قرار دارید، از مسیرهای بسیار زیبایی همچون جاده دوهزار که جاده ای پر پیچ و خم می باشد عبور خواهید کرد. همچنین جنگل بسیار زیبایی در این جاده قرار دارد که شما را محو تماشای خود می کند. هنگامی که جاده دوهزار را تا نیمه های مسیر پیش می روید به روستای عسل محله دوهزار خواهید رسید. هنگامی که به این روستای زیبا رسیدید، حدود یک ساعت و نیم پیاده روی برای رسیدن به دریاسر در پیش دارید.

چشمه ها: اگر کف این دشت را مشاهده کنید، تمام آن را چشمه هایی فرا گرفته که از زمین می جوشد و باعث زیبایی و طراوت این منطقه شده است. همچنین اگر در فصل بهار که میزان بارندگی در این منطه بسیار بالاست بروید، کم پیش می آید که جای خشکی روی زمین دشت بتوانید پیدا کنید.

رودخانه: از میان این دشت زیبا، رودخانه ای خروشان و پرآب می گذرد. این رودخانه از کوه های مرتفع اطرف دشت سرچشمه می گیرند و باعث سرزندگی و زیبایی هرچه بیشتر این دشت شده است.

گل های زرد: اگر در فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت به این دشت زیبا سر بزنید، کف دشت را کاملا زرد رنگ خواهید دید. گل های زرد رنگ به تعداد زیاد در این دشت می رویند و به مانند فرشی زرد در کف دشت پهن شده اند.

دشت دریاسر تنکابن

عسل محله

عسل محله به روستایی زیبا و خوش آب و هوا که از توابع خرم آباد شهرستان تنکابن می باشد. این روستا در ارتفاعات کوه های دوهزار تنکابن قرار دارد که برای دسترسی به این روستا باید از مسیری فرعی که از جاده دوهزار جدا می باشد، حدود 5 کیلومتر پیش بروید. این مسیر بسیار پر پیچ و خم بوده و سراشیبی های تندی دارد.

تفریحات دشت دریاسر

از جمله تفریحاتی که می توان در این دشت زیبا انجام داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیاده روی در طبیعت: یکی از بهترین کارهایی که می توان در طبیعت انجام داد، پیاده روی و استشمام هوای تازه می باشد.

کوهنوردی: از آنجایی که این دشت زیبا در میان کوه هایی مرتفع محاصره شده است، اگر اهل کوهنوردی هستید می توانید در کوه های اطراف به کوهنوردی بپردازید. از جمله کوه ها می توان به کوه های خشچال، سیالان، تنگ لات خان بن، سیاه کل و کل تلا اشاره کرد.

نگاه کردن به آسمان پر ستاره در شب: اگر جزو کسانی هستید که به نجوم علاقه دارید، می توانید تماشای آسمان شب را در این دشت زیبا تجربه کنید. در این دشت آلودگی های نوری کم بوده و می توانید ستاره های درخشان و شهاب سنگ ها را مشاهده کنید.

برپایی پیک نیک: می توانید با همراه داشتن لوازم ضروری برای برپایی بساط پیک نیک در طبیعتی زیبا و دلنشین این کار را در کنار خانواده و یا دوستانتان انجام دهید. در این منطقه به دلیل وجود آب و چشمه های متعدد، می توانید آب کمتر همراه خود ببرید. البته ایننکته را فراموش نکنید که اگر می خواهید از آب این چشمه برای آشامیدن استفاده کنید، آن را حتما پیش از مصرف تصفیه کنید.

عکاسی در طبیعت: با وجود این همه زیبایی طبیعت که همگی در یک جا کنار هم جمع شده اند، تصاویری خاطره انگیز و دلنشین را ثبت نکرد. پس به همراه داشتن دوربین عکاسی و یا موبایل دوربین دار در این سفر لازم است.

عسل محله دریاسر

دشت دریاسر کجاست و مسیر دسترسی به آن

دشت دریاسر در بخش جنوبی تنکابن و منطقه دوهزار واقع شده است. این دشت چشم انداز فوق العاده ای از کوه الموت در در اختیار گردشگران قرار می دهد. دریاسر توسط چهار کوه از اطراف احاطه شده است. دریاسر از جنوب غربی کوه الموت، از غرب گردنه سیالان، کندیگان و قله های خشچال و از شرق به طالقان منتهی می شود.

اگر از استان تهران بخواهید راهی این منطقه شوید، حدود 240 کیلومتر مسیر در پیش دارید. این مسیر حدود 5 الی 6 ساعت زمان لازم دارد. همچنین می بایست خود را به شهر تنکابن که در بخش غربی استان مازندران واقع شده است برسانید. پس از آن که به تنکابن رسیدید، مسیر جاده دوهزار را در پیش بگیرید. پس از آن به دوراهی امامزاده قاسم خواهید رسید.

مسیر سمت چپ را باید انتخاب کنید. این مسیر شما را به سمت دره می برد و انتهای آن به روستایی به نام روستای عسل محله می رسد. از این منطقه تا دریاسر حدود یک الی یک ساعت و نیم کوهپیمایی در پیش دارید. پس از کوهپیمایی و گذر از تپه ها و میان چشمه ها به دشت زیبای دریاسر خواهید رسید.

فاصله تهران تا دشت دریاسر

اگر از تهران قصد سفر به این دشت را دارید بهتر است بدانید که حدود 240 کیلومتر از تهران تا این دشت فاصله دارید و می توانید این فاصله را در مدت زمان حدود 5 ساعت طی کنید و به این دشت زیبا و دلپذیر برسید.

دشت دریاسر تنکابن

نکات لازم برای سفر به دریاسر تنکابن

یکی از ضروری ترین نکاتی که باید پیش از سفر به دشت دریاسر به آن توجه کنید، انتخاب کفش مناسب می باشد. زیرا در طول مسیر رسیدن به دریاسر پیاده روی و کوهپیمایی در پیش دارید. همچنین یک کوله پشتی همراه خود ببرید تا بتوانید تمام لوازم ضروری اعم از آب، غذا، مواد خوراکی، لباس اضافه، پاور بانک و هرچه که فکر می کنید در سفر به آن ها نیاز خواهید داشت را داخل آن قرار دهید و همچنین حمل کوله پشتی نسبت به سایر کیف های دستی بسیار راحت تر می باشد.

در این سفر دوربین یا موبایل دوربین دار حتما همراه خود داشته باشید. چراکه این منطقه دیدنی های بسیار زیبایی دارد و ثبت تمام آن ها در موبایل یا دوربین عکاسی خالی از لطف نیست. پیش از رسیدن به این منطقه حتما آب و مواد خوراکی را تهیه کنید و به مقدار لازم همراه خود ببرید. زیرا به دلیل بکر بودن این منطقه، مغازه و یا سوپرمارکتی وجود ندارد.

رزرو اقامتگاه در تنکابن

اگر جزو کسانی هستید که علاقه چندانی به شب مانی در طبیعت ندارید می توانید به دنبال رزرو اقامتگاه در تنکابن باشید. اگر هم قصد شب مانی در طبیعت را دارید بهتر است بدانید که در این دشت هیچگونه امکانات رفاهی برای کمپینگ وجود ندارد و گردشگران باید با تمام تجهزیات لازم برای برپایی کمپینگ و چادر زدن به همراه داشته باشند. در این شهر همه نوع اقامتگاهی نظیر ویلا، ویلا استخردار رو باز، ویلا استخردارد سرپوشیده، سوئیت مبله، آپارتمان مبله و… وجود دارند که می تواند با هر سلیقه و بودجه ای جور شود. یکی از بهترین و پرطرفدارترین اقامتگاه ها، اجاره ویلا استخردار تنکابن می باشد. همانطور که گفته شد، ویلاهای استخردار به دو نوع استخردار سرپوشیده و استخردار سرباز تقسیم می شوند. اکثرا ویلاهای استخردار رو باز را برای فصل های گرم سال و استخردار سرپوشیده را برای فصل های سرد سال اجاره می کنند.

دشت دریاسر تنکابن

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، جنوب تنکابن، منطقه دوهزار

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه