چشمه آبگرم فلکده

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

استان مازندران از گردشگر پذیر ترین استان های کشور بوده و با داشتن جاذبه های فراوان توانسته عده زیادی از مردم را در تمام طول سال به خود جذب نماید. یکی از شهر های توریستی این استان، شهر تنکابن است که در درون خود مکان های جذاب زیادی برای تماشا دارد. موضوع این مقاله درباره چشمه آبگرم فلکده تنکابن می باشد که در روستای فلکده قرار گرفته و جاذبه ای بسیار زیبا به شمار می رود.

یکی از زیباترین و منحصر به فرد ترین مناطق طبیعی شهرستان تنکابن، چشمه آبگرم فلکده تنکابن می باشد که دارای طبیعتی چهار فصل و آبی بسیار گوارا است. از همین رو بسیاری از گردشگران این چشمه را برای طبیعت گردی انتخاب می کنند. اگر قصد بازدید از این جاذبه بسیار دیدنی را دارید به شما پیشنهاد می شود حتما در ادامه همراه لوکس ویلا باشید تا اطلاعاتی جامع و کامل را راجب به آن در اختیار شما قرار دهیم.

آبگرم فلکده

درباره چشمه فلکده

چشمه آبگرم فلکده یکی از دیدنی ترین چشمه های استان مازندان بوده و طبیعت چشم نوازی دارد. این چشمه در نزدیکی روستای فلکده در منطقه  لیره سر واقع شده و رموزی در خود دارد که حتی از نظر علمی هم حل نشده است.

این راز به مکان جوشش چشمه بر می گردد. این چشمه آبگرم با حرارت و دمایی متوسط، در کنار رودخانه لیره سر و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل های انبوه و کوه های پوشیده از درخت قرار گرفته که از مهم‌ ترین مزایای آن می ‌توان به عدم وجود گوگرد و نبود بوی نا مطبوع ، در آب آن اشاره کرد که این موضوع سبب شده تا به بتوانید ‌راحتی برای شنا کردن و آشامیدن از آن استفاده کنید.

روستا فلکده

روستای فلکده تنکابن روستایی زیبا در استان مازندران شهرستان تنکابن است که در میان جنگل‌های دو هزار تنکابن قرار گرفته و شهرت آن بیشتر بدلیل آبگرم فلکده می باشد. این روستا با آب و هوای خنک خود در فصل‌ های گرم مورد توجه مسافران و گردشگران زیادی قرار گرفته است. یکی از قدیمی ترین و پر قدمت ترین شهر های استان مازندران شهر تنکابن یا همان تنک آب بن است که در دل خود گنجینه های فراوانی از جاذبه های طبیعی جای داده است.

از شاخص ترینشان می توان به چشمه آبگرم فلکده و غار آبی دانیال نام برد که آهک های آویزان شده از سقف غار قدمت چند میلیون ساله دارد و خیلی از غار نوردان این غار را با غار قوری قلعه یا علیصدر مقایسه می کنند که البته هر کدامشان زیبایی خاص خود را دارند .

روستا فلکده (1)

خواص درمانی چشمه فلکده

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد همانطور که گفته شد، شیرین بودن و قابل استفاده بودن آب چشمه می باشد که آزمایش هایی چند بار بر روی آب این چشمه بررسی انجام شده و از نظر میکروب ها نیز مصون و پاک بوده است. املاح موجود در آب نیز بر طبق آن چه آزمایش کرده اند به مقدار کافی در آن وجود دارد و در خاورمیانه به عنوان یکی از دوازده چشمه بدون املاح به ثبت رسیده است.

همان طور که پیش از این نیز عنوان گشت آب این چشمه دارای خواصی است که یکی از آن ها از بین بردن سنگ کلیه می باشد. هم چنین اگر کسی کم خونی داشته باشد می تواند از این آب خورده و تاثیر آن را مشاهده نماید، علاوه بر آن  بر اساس اعتقاد مردم به خواص درمانی چشمه‌ های آبگرم، برخی برای استفاده از خواص درمانی به این نقطه سفر می ‌کنند و می ‌توان در درمان برخی از بیماری‌ ها مانند درد های مفصلی، نتیجه ‌ی مناسبی را شاهد باشند. حتما بعد از تماشای چشمه از این آب بنوشید تا خواص آن را حس کنید.

ویژگی های چشمه آبگرم تنکابن

این چشمه یک گودال بزرگ است در زیر صخره های کوه قرار دارد و از این گودال که گویی از زیر این صخره می جوشد و درختان دیگر این منطقه را سیراب می کند. رودخانه ای که از جوشیدن این چشمه به راه میفتد به پایین دست روستا هم می رود و با جاری شدن آن در تمام این مسیر گویی وظیفه آب رسانی را انجام می دهد. لازم به ذکر است این چشمه که به عنوان یک سفره زیر زمینی در شمال از آن نام برده می شود.

آب این چشمه در محوطه ای زیر صخره که روی آن را جلبک گرفته است، جمع می شود و همین امر باعث می شود تا به راحتی بتوانید در این آبگرم شنا کنید. هنگامی که چشمه می جوشد آب آن گاهی به قدری زیاد می شود که سر ریز شده و حتی تا روستاهای دیگر نیز می رود. یکی از دلایلی که در برخی زمان های سال آب این چشمه بیشتر است بارندگی های گذشته و آب شدن برف ها در فصل بهار می باشد.

جاذبه های دیدنی اطراف چشمه آبگرم فلکده

چشمه آبگرم فلکده یکی از جاذبه های شهر تنکابن است که شما در سفر خود به این شهر، بعد از دیدن جاذبه های طبیعی همانند روستا های جذاب منطقه تنکابن و یا جاده و جنگل دو هزار سه هزار که همانند یک رویا می باشد، برای تماشای چشمه آبگرم روستای فلکده نیز اقدام نمایید. از مواردی که می توانید در زمان بازدید خود از چشمه آبگرم فلکده از آن ها دیدن نمایید می توان به موراد مختلفی اشاره کرد که چند مورد از آن ها را در این جا عنوان کردیم.

آبشار دینار سرا

زمانی که که از سمت نشتارود به سمت دینار سرا حرکت می کنیم در جهت مخالف دریا به طرف کوهستان می رویم و پس از طی مسافتی کوتاه به روستای زیبای دینار سرا می رسیم . روستای زیبای دینار سرا در 21 کیلومتری تنکابن و 9 کیلومتری منطقه فلکده قرار دارد این روستا از شمال به روستای پلسرا و از جنوب به روستای کنسکو از شرق به روستای چالو و از غرب به روستای لاتف متصل شده است . جمعیت دینارسرا 200 خانوار و بالغ بر 950 نفر است و اکثر اهالی این روستا به کشاورزی ، باغداری و دامداری مشغولند .

این روستا دارای آبشار بسیار زیبایی با همین نام است که مورد توجه بازدید کنندگان از این روستا قرار می گیرد و همچنین دارای آب و هوای متفاوتی است که علت آن قرار گرفتن در دل جنگل و ارتفاع زیاد هوای شرجی اذیت کننده نیست و برای مسافرت این روستا را انتخاب کنید و مقصد خود را بازدید از آبشار دینار سرا قرار دهید.

آبشار دینارسرا

آبشار سوتراش

این آبشار در یکی از روستا های نزدیک فلکده به نام روستا سی‌ بن در تنکابن قرار دارد. این آبشار در گوشه دنج جنگلی بکر، می‌ تواند پیشنهادی ویژه برای سفر و دوری از دغدغه ‌های روزمره باشد. بهترین زمان بازدید از این آبشار فصل تابستان به شمار می‌روند. البته آبشار سوته راش در فصول دیگر نیز جذابیت‌ های خودش را دارد. پاییزهای هفت رنگ، زمستان‌های برفی و بهارهای خوش رنگ آبشار سوته راش را نمی ‌توان از دست داد.

برای رسیدن به آبشار سوته راش باید از جاده زیبای چالوس و عباس‌ آباد بگذرید. از تهران، حدود 235 کیلومتر و 5 ساعت زمان لازم است تا به آبشار سوته راش برسید. یکی از روزهای گرم تابستان را برای سفر به سوته ‌راش برنامه ‌ریزی و در این منطقه بکر و دست نخورده هوایی تازه کنید.

پارک جنگلی سه هزار

پارک جنگلی سه هزار تنکابن منطقه ای است بکر و دست نخورده که در شهرستان تنکابن استان مازندران واقع شده است. این جنگل ها با چشم اندازی بدیع، چمنزارها، جنگل های مرتفع، جلگه ای و رودخانه پر آب، یک مجموعه بی نظیر طبیعی را فراهم کرده تا مشتاقان طبیعت، منطقه ای بسیار خاص و رویایی را تجربه کنند. وجود آب گوارای روان و آب و هوای مطبوع و طبیعتی بکر و آرامش رویایی این جنگل را به یکی از مکان های دیدنی شمال ایران بدل کرده است.

علت نامگذاری جنگل سه هزار این است که منطقه سه هزار دارای سه رود اصلی شلف رود، گرما رود و مران رود است که به آن سه هراز میگفتند. با گذشت زمان با جابه جا شدن نقطه، به هراز به هزار تبدیل شده است. رودخانه پرآب سه هزار تنکابن مجموعه زیستی، طبیعی و کم نظیر در ایران است. این رودخانه یکی از شاخه های اصلی رودخانه چشمه کیله است.

بازدید از این پارک جنگلی در زمستان به علت بارش برف عبور و مرور کمی سخت است اگر اهل منطقه نباشید سفر در زمستان از این جاده توصیه نمی شود. اما در بهار، تابستان و اوایل پاییز بسیار جاده زیبایی است. روستا های منطقه سه هزار به  دو دسته جنگلی و کوهستانی تقسیم می شود و بازدید از هر کدام از این روستاهای منطقه زیبایی خاص خودش را دارد.

آبشار سنگ بن چشمه

آبشار سنگ بن چشمه تنکابن در جنوب غربی تنکابن در استان مازندران و نزدیک به رودخانه دوهزار در روستایی به نام عسل محله واقع شده، و با طبیعتی سحر‌انگیز و پوشیده شده از درخت‌های با طراوت توسکا، افرا و بلوط که در جنگل وسیع سوته ‌چال در منطقه دریاسر دیده می ‌شود. بهترین زمان بازدید از این آبشار فصل تابستان است که آب ‌و هوای آن بسیار مطبوع و دل‌ انگیز می‌شود، اما در زمستان‌ ها هوای سردی در این منطقه حاکم می‌ شود. بی‌ شک بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به این منطقه هستند.

تفریحات و فعالیت های گردشگری در چشمه فلکده

همان طور که گفته شد در اطراف چشمه آبگرم فلکده مملو از جاذبه های طبیعی و بکر می باشد، بنابراین نگران بی حوصلگی و حوصله سر رفتن در این منطقه نباشید، چرا که برای هر سن و سالی یک تفریح ویژه دارد که می توانید ساعت ها از آن لذت ببرید و سرگرم باشید. هر چند اگر به طبیعت علاقمند باشید، تفریحات این سفر برای شما هیجان انگیز تر خواهند شد.

آب تنی

از مهم ترین تفریحاتی که در هنگام بازدید از این چشمه می توانید داشته باشید آب تنی کردن در آبگرم چشمه است که شما را ریلکس می کند و حس بسیار خوبی را به شما خواهد دارد و شایان ذکر است که هیچ مبلغی برای شنا کردن در این چشمه از شما گرفته نخواهد شد و به صورت کاملا رایگان است. شما با آبتنی کردن در این چشمه علاوه بر استفاده از خواص درمانی ای که دارد در یک آب معدنی نیز می توانید حمام کنید و از آن نهایت لذت را ببرید.

آبگرم فلکده تنکابن

جنگل نوردی

یکی دیگر از مواردی که در هنگام طبیعت گردی نباید آن را از دست بدهید، گشت و گذار در جنگل های زیبای شمال است. اگر مسیر جریان آب را پیش بگیرید می توانید سراشیبی زیبایی را ببینید. همان طور که می دانید در بخش های کوهستانی استان مازندران معمولا گیاهان دارویی می روید که اگر با نحوه استفاده از آن ها آشنا باشید می توانید برای استفاده به چیدنشان اقدام نمایید.

البته یک سری از این گیاهان در باغ نیز روییده اند و قابل استفاده می باشند. مواردی که می توانید از آن ها بهره ببرید شامل گزنه، خاک سلیمه، پونه کوهی، وارنگبو و پلنگ مشت می باشد. توجه کنید که در صورتی که با این گیاهان یا موارد دیگر آشنا نیستید اطلاعاتی را جمع آوری کنید تا با مشکل رو به رو نشوید برای مثال در هنگام جمع آوری گزنه باید حواستان باشد که با پوست دستتان برخود نکند که مشکل ساز خواهد شد.

عکاسی و نقاشی در کنار چشمه فلکده

تصویر برداری یکی از گزینه های مهم در سفر می باشد که افراد مختلف با تجهیزات متفاوت برای آن اقدام می کنند. اگر در این مورد حرفه ای هستید سعی کنید تجهیزات تصویربرداری خود را به همراه داشته باشید تا از مناظر زیبای اطراف تصاویر خوبی را ثبت کنید. این چشمه دارای سوژه های زیادی برای قاب بندی می باشد همچنین مورد دیگری که متوجه جامعه هنری بوده نقاشی کردن است. این منطقه به دلیل داشتن سوژه ها و لوکیشن های زیبای خود می تواند گزینه خوبی برای انتخاب مقصد شما باشد تا در گوشه ای خلوت به خلق تصاویر مختلف بپردازید.

نکات مهم برای بازدید از چشمه آبگرم فلکده

  • از آن جا که این منطقه کوهستانی بوده و آب و هوایی معتدل و خنک دارد، هم امکان هوای سردتر و هم هوای بارانی وجود دارد لذا به همراه داشتن لباس های گرم و ضد آب ضروری می باشد.
  • در اطراف چشمه سنگ های لغزنده و خطرناکی وجود دارد پس باید حواستان به فرزندان و میان سالان باشد.
  • کمپ کردن در اطراف چشمه دشوار است اگر قصد برپایی کمپ یا شب ماندن در طبیعت را دارید، حتما وسایل ضروری همراه با خود داشته باشید در غیر این صورت با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد.
  • منطقه چشمه آبگرم فلکده و جاهای دیدنی آن مجموعه‌ ای از زیبا ترین هنرنمایی‌ های طبیعت هستند که هر کدام به نوعی جذاب و شگفت‌انگیزند پس سعی کنید که هنگام بازدید از آن کوچک ترین آسیب را به طبیعت آن وارد نکنید .
  • برای پخت غذای مد نظرتان از منقل و هیزم آماده استفاده کنید تا به طبیعت آسیب وارد نکنید.
  • هنگام سفر به این منطقه و بازدید از طبیعت زیبای آن، مانند یک گردشگر حرفه‌ ای عمل کنید و حتما کیسه زباله برای جمع‌ آوری زباله‌ های تولیدی خود به همراه داشته باشید.

کمپینگ در چشمه آبگرم فلکده تنکابن

برای کمپ کردن در روستای فلکه و در اطراف چشمه آبگرم فلکده بهتر است به صورت گروهی و با تجهیزات کامل و مناسب به این مکان سفر کنید زیرا کمی خطرناک می باشد. بهترین زمان کمپینگ اواخر بهار می باشد زیرا در فصل های دیگر هوا بسیار گرم است و تحمل آن برای هر کسی راحت نیست همچنین حتما سعی هنگام بر پا کردن چادر های مسافرتی از جاده ی اصلی زیاد دور نشوید.

زیرا امکان گم شدن در جنگلی که دارای انواع حیوانات می باشد، زیاد است پس در کنار گروه خود بمانید تا موجب حراس و ترس خود و حیوانات منطقه نشوید.

وسایل مورد نیاز برای کمپینگ

  • غذا به تعداد وعده هایی که در کمپ هستید و قمقه ی آب.
  • وسایل کمپ، باد گیر و لباس گرم
  • کیف کمری و کوله یک ‌روزه برای پیاده ‌روی و کوهنوردی در منطقه
  • کیسه خواب، زیر انداز و چادر مسافرتی ضد آب
  • کیف کمک‌های اولیه، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب‌ گیر
  • هیزم خشک برای بر پا کردن آتش
  • حتما قبل از سفر به این منطقه از اطلاعات هوا شناسی و وضعیت آب و هوایی استان با خبر شوید.
  • چندین کیلومتر از مسیر به سمت بالا و رسیدن به چشمه آبگرم فلکده خاکی و کوهستانی است و توصیه می ‌شود با ماشین‌ های روستایی، جیپ و نیسان به این مناطق بروید. البته اگر با خودروی معمولی عازم این مکان شده‌اید، در روزهای غیربارانی می‌توانید آن را طی کنید.
  • در نظر داشته باشید که فقط در قسمت هایی از روستای فلکده و در جوار چشمه تلفن همراه آنتن دارد.
  • در منطقه چشمه آبگرم فلکده ، به سگ‌های گله‌ داران نزدیک نشوید مخصوصا وقتی که چوپان همراه آن نیست چون باعث دردسر برای شما می شود.
  • در صورتی که مه سنگین در روستا وجود داشت، سعی کنید بدون وجود راهنمای محلی اقدام به کوهنوردی یا طبیعت‌ گردی نکنید.
  •  حتما باید تجهیزات روشنایی مثل چراغ قوه و باتری اضافه همراه خود داشته باشید.
  • مراقب حیوانات اهلی و وحشی که در منطقه روستا فلکده به صورت آزادانه پرسه می زنند  باشید. به ‌خصوص در زمستان احتمال  اینکه با حیوان هایی مثل خرس، شوکا، گرگ، خرگوش و گراز برخورد کنید زیاد است.
  • از انجام کار هایی مثل ریختن زباله، شکستن شاخه های درختان و شکار حیوانات به شدت بپرهیزید.

بهترین زمان سفر به چشمه آبگرم فلکده

این منطقه که جزو مناطق دیدنی تنکابن محسوب می شود، به دلیل داشتن جنگل های انبوه در اطراف خود و صخره ای که چشمه از آن جوشیده و خواص دارویی دارد و آبگرم است، دارای آب و هوایی است که می توان در هر چهار فصل برای سفر به آن اقدام نمود. فصل پاییز این منطقه همانند یک تابلوی نقاشی رنگارنگ می شود که بسیاری از افراد برای دیدن آن لحظه شماری می کنند. فصل زمستان نیز این منطقه سفید پوش شده و جذابیت خاص خود را دارد.

شما می توانید برای دیدن زیبایی های این ناحیه از خرداد تا آبان را به عنوان تایم سفر خود برگزینید. لازم به ذکر است که در تابستان به دلیل حجم بالای گردشگری که به این مکان توریستی سرازیر می شود زیاد بوده، لذا اگر در شلوغی حس بدی به شما دست می دهد بهتر است ابتدای بهار و پاییز را به عنوان زمان مناسب سفر خود انتخاب کنید تا هم از نظر جمعیت و هم آب و هوا با مشکل مواجه نشوید ولی معمولا بیشترین سیر مسافران در فصل بهار و فصل تابستان برای بازدید از چشمه آبگرم فلکده، تنکابن را مقصد سفر خود قرار می دهند.

روستا فلکده تنکابن

چشمه آبگرم فلکده کجاست و مسیر دسترسی به آن

چشمه آبگرم فلکده در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب تنکابن و در بخش خرم آباد قرار گرفته است. برای رسیدن به روستا فلکده، باید از شهر تنکابن راهی منطقه خرم آباد شوید و تا محله قلعه گردن به مسیر خود ادامه دهید تا به جاده زیبای دو هزار برسید. در ادامه، جاده دو هزار را به سمت جنوب ادامه میدهید تا به دو راهی جاده سه هزار و روستای لیره سر برسید.

روستای لیره سر در فاصله حدودا ۷ کیلومتری شمال روستای فلکده قرار دارد. مسیر لیره سر را پیش بگیرید تا به ایست بازرسی جنگل‌ بانی نزدیک شوید. ادامه مسیر دسترسی به چشمه آبگرم فلکده به روستا خاکی و برای رانندگی کمی نامناسب است. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم فاصله ۷ کیلومتری روستای لیره سر تا روستا فلکده را به صورت پیاده از دل این جاده جنگلی، پیمایش کنید و از زیبایی محیط پیرامون نهایت لذت را ببرید. در نهایت با راهنمایی محلی های منطقه می توانید به چشمه آبگرم فلکده برسید.

آدرس چشمه آبگرم فلکده: استان مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم‌آباد، روستای فلکده

اجاره ویلا جنگلی در تنکابن

اگر جزو کسانی هستید که علاقه چندانی به شب مانی در طبیعت ندارید می توانید به دنبال رزرو ویلا در تنکابن باشید. اگر هم قصد شب مانی در طبیعت را دارید بهتر است بدانید که در اطراف این چشمه هیچگونه امکانات رفاهی برای کمپینگ وجود ندارد و گردشگران باید با تمام تجهیزات لازم برای بر پایی کمپینگ و چادر زدن به همراه داشته باشند. در این شهر همه نوع اقامتگاهی نظیر ویلا، ویلا استخردار رو باز، ویلا با استخر سرپوشیده، سوئیت مبله، آپارتمان مبله و… وجود دارند که می تواند با هر سلیقه و بودجه ای جور شود.

یکی از بهترین و پرطرفدارترین اقامتگاه ها، اجاره ویلا جنگلی در تنکابن می باشد. زیرا جنگل ها و مراتع تنکابن بسیار سر سبز و بکر هستند و شما را از دغدغه هایتان دور کرده و روحیه شما را عوض می کنند. پس اگر قصد سفر به تنکابن و بازدید از چشمه آبگرم فلکده را دارید از سایت لوکس ویلا اقامتگاه جنگلی مورد نطر خود را انتخاب کرده و پس از مشورت با پشتیبان های تلفنی سایت، به رزرو آن بپردازید.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم‌آباد، روستای فلکده

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه