کاخ سردار امجد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کاخ سردار امجد که دارای دو ساختمان ییلاقی و قشلاقی می باشد، از جمله مهم ترین بناهای حکومتی استان گیلان در دوران قاجار به حساب می آید. کاخ زمستانی سردار امجد که به آن کاخ ییلاقی نصرت الله خان نیز گفته می شود در شهر تالش (هشتپر) واقع شده است و کاخ قشلاقی نصرت الله خان نیز در روستای آق اولر در نزدیکی شهر تالش قرار دارد. سردار امجد از حاکمان مشهور دوران قاجار بود. ساخت کاخ سردار امجد حدود 25 سال به طول انجامید.

کاخ سردار امجد

کاخ سردار امجد کجاست و مسیر دسترسی به آن

از سردار امجد دو کاخ تابستانی و زمستانی باقی مانده است که یکی در تالش قرار دارد و دیگری در روستای آق اولر واقع شده است. کاخ زمستانی یا کاخ (قشلاقی) در نزدیکی میدان اصلی شهر تالش یعنی میدان امام خمینی واقع شده است. کاخ تابستانی یا کاخ ییلاقی سردار امجد در روستایی در زندیکی تالش به نام آق اولر قرار دارد. برای رفتن به آن باید در جاده مریان حرکت کرد. برای رسیدن به کاخ زمستانی سردار امجد هم می توانید از اتوبوس استفاده کنید و هم با استفاده از تاکسی می توانید به مقصد مورد نظرتان برسید.

آدرس کاخ ییلاقی سردار امجد: گیلان، تالش، آق اولر، مریان، کاخ ییلاقی سردار امجد

آدرس کاخ زمستانی سردار امجد: گیلان، تالش،جنب میدان اصلی شهر (میدان امام خمینی)

معرفی کاخ سردار امجد

سردار امجد یکی از حکام محلی گیلان بود که در دوران قاجار و از اواسط دوره ناصرالدین شاه تا زمان انقلاب مشروطه بر منطقه گرگان رود تالش، حکومت می کرد. او از جمله حاکمان پر نفوذ و و قدرتمند گیلان به شمار می آمد. او تصمیم گرفت ساختمانی را برای پذیرایی از درباریان قاجار و بزرگان کشور، بنا کند. به همین خاطر تصمیم ساخت کاخ گرفت. کاخی که امروزه بسیاری از مردم آن را با نام کاخ نصرت الله خان می شناسند. برخی دیگر از مردم نیز این عمارت ها را با نام های کاخ ییلاقی و کاخ قشلاقی می شناسند.

در واقع هدف اصلی او از ساخت این دو بنا، خودنمایی نزد اشراف و درباریان قاجار بود. کاخ ییلاقی سردار امجد در روستای آق اولر (آقولر) در منطقه تالش (هشتپر) بنا نهاده شده و کاخ زمستانی یا کاخ قشلاقی نصرت الله خان در میدان مرکزی تالش ساخته شده است. در بیرون کاخ زمستانی نصرت الله خان، هشت در بزرگ وجود داشته است. در زبان تالشی به در، “پر” می گویند به همین خاطر این منطقه در گذشته با نام هشتپر شناخته می شد. با وجود آنکه سال هاست این منطقه به تالش تغییر نام داده اما باز هم عده زیادی آن را با نام هشت پر می شناسند.

در هنگام ساخت کاخ های سردار امجد، تمامی مردم به اجبار به کار گرفته شدند و در واقع از آنها بیگاری گرفته شد. حتی کودکان و زنان سالخورده نیز مجبور به همکاری شده بودند. افرادی که خوب کار نمی کردند با تنبیه های شدید بدنی مواجه می شدند. بنا بر روایات، تعداد زیادی از مردم در هنگام ساخت این کاخ ها دچار آسیب جسمی شدید شدند و یا حتی مردند. برای آوردن سنگ های مورد نیاز برای ساخت کاخ ها، هر خانواده مجبور بود تعداد زیادی سنگ را از ارتفاعات تالش به محل ساخت کاخ با خود به همراه بیاورد.

کاخ سردار امجد

سردار امجد کیست؟

نصرت الله خان عمید السلطنه، یکی از حاکمان ظالمان و سنگدل در تالش بود. او که پدر و پدرش از خوانین تالش بودند و ارث زیادی هم برای او برجای گذارده بودند، با غرور و تکبر بسیار به مردمان تالش زور می گفت. او برای کسب اعتماد هر چه بیشتر دربایان قاجار، تصمیم گرفت عمارت هایی را بسازد که امروزه با نام کاخ سردار امجد شناخته می شوند.

کاخ زمستانی سردار امجد (کاخ قشلاقی نصرت الله خان)

این بنا که طبق روایات شنیده شده، ساختش در حدود 25 سال به طول انجامیده است، بزرگترین بنای آجری در غرب گیلان محسوب می شود. این بنای تاریخی در سال 1384 در لیست آثار فرهنگی و ملی ایران جای گرفت و طبق برنام  اعلام شده قرار است به زودی تبدیل به موزه دفاع مقدس و فرهنگ و هنر غرب تالش شود. ساختمان این بنا در دوران انقلاب مشروطه و جریان شورش های محلی مردم تالش، توسط مردم به آتش کشیده می شود. این ساختمان به مدت 60 سال تمام به حالت ویران و متروکه باقی می ماند.

در سال 1350 خورشیدی کاخ سردار امجد و فضای اطراف آن، به جمعیت شیر و خورشید سرخ واگذار می گردد. پس از پیروزی انقلاب 57، بسیج سپاه پاسداران، مالکیت آن را عهده دار می شود. اکنون نیز بخش شرقی محوطه اطراف این کاخ تاریخی تبدیل به پارک شده است. در سال های اخیر برخی از نماهای این بنا به همراه طبقات بالایی آن دچار نم گرفتگی شدند. برای جلوگیری از پیشرفت نم گرفتگی، سقف آن اکنون با حلبی پوشیده شده است! البته اقدامی جدی برای رفع این مشکل، تاکنون به عمل نیامده است.

کاخ سردار امجد

معماری کاخ قشلاقی نصرت الله خان

این بنا اتاق های متعددی دارد و در دوران قاجار، عموم مردم به آن اتاقسرا می گفتند. ساختمان کاخ زمستانی سردار امجد با استفاده از بهترین مواد و مصالح آن زمان ساخته شده است. سنگ های به کار رفته در آن از ارتفاعات تالش آورده شده اند. نمای بیرونی این کاخ به رنگ آبی لاژوردی می باشد. درگاه های هلالی این ساختمان، حالتی زیبا، خاص و دلربا به آن داده اند. در طبقه اول این عمارت، دو در بزرگ یکی در جهت شمال و یکی دیگر در جهت جنوب، قرار گرفته است. چهار پنجره بزرگ متقارن نیز در طبقه دوم در هر چهار سمت قرار دارند. در طبقه سوم نیز چهار کلاه فرنگی با پنجره های بادگیر وجود دارد.

کاخ تابستانی سردار امجد (کاخ ییلاقی نصرت الله خان)

این عمارت تاریخی در روستای ییلاقی آق اولر (آقولر) واقع شده است. این روستا در 35 کیلومتری غرب شهرستان تالش قرار دارد. این روستا دارای طبیعتی بکر است که با مراتع سرسبز و کوه های بلند و چشمه های زلال، هر انسانی را به خود علاقه مند می سازد. عموم خانه هایی که در این روستا ساخته می شوند دارای دیوارهایی سفیدرنگ با پنجره های آبی هستند و بام شان با سفال قرمز و یا تخته هایی از جنس چوب های جنگلی ساخته شده که به آن ها لت می گویند. کاخ تابستانی سردار امجد نیز از این قواعد برای ساخته شدن پیروی کرده است.

کاخ ییلاقی نصرت الله خان

معماری کاخ تابستانی نصرت الله خان

ساختمان این عمارت ییلاقی که بیشتر با نام کاخ شناخته می شود، به سه بخش، تقسیم می گردد. بخش اول، قسمت خان نشین نام دارد که محل تجمع و گردهمایی خان و اطرافیان وی بود. بخش بعدی قراول خانه نام داشت که نظامیان تالش که تحت فرمانروایی سردار امجد بودند در آنجا حضور می یافتند. بخش سوم اصطبل خانه نام داشت و محل نگهداری چهارپایان بود. در نمای بیرونی، پایین دیوارها از قلوه سنگ های ریز و درشت و بالای دیوارها از آجر ساخته شده اند. سقف این عمارت نیز حالت شیروانی دارد.

شکایت وراث سردار امجد از سازمان میراث فرهنگی تالش

این عمارت در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده و تبدیل به پایگاه میراث فرهنگی در تالش شده است. البته این مکان به خاطر محکومیت سازمان میراث فرهنگی تالش با حکم دادگستری تخلیه شد. زیرا برخی از وراث نصرت الله خان سردار امجد، این سازمان را متهم به تصرف غیرقانونی زمین ها و املاک جدشان کرده بودند و دادگاه نیز به نفع آن ها رای را صادر کرد. در همین جریان، سازمان میراث فرهنگی به پرداخت جریمه نیز محکوم شد.

ساعت بازدید و قیمت بلیت ورودی به کاخ سردار امجد

در حال حاضر مالکیت و اختیار این بنا نزد نیروهای انتظامی کشور می باشد و عملا امکان ورود و بازدید از بخش های داخلی آن وجود ندارد. اگر علاقه مند به بازدید از این بناها هستید، باید تنها به بازدید از نمای بیرونی آن رضایت دهید. البته به زودی یکی از این بناها تبدیل به موزه خواهند شد. پس از آن می توانید از بخش های داخلی این ساختمان تاریخی نیز بازدید به عمل آورید. ولی در شرایط فعلی، با توجه به عدم امکان بازدید از این بنای قاجاری، در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهید می توانید بدون پرداخت پول بلیت بازدید، به تماشای نمای بیرونی ساختمان بنشینید. یک پارک زیبا نیز در نزدیکی کاخ زمستانی سردار امجد وجود دارد.

جاذبه های گردشگری اطراف کاخ سردار امجد

استان گیلان، یکی از استان های توریستی ایران می باشد که در هر نقطه ای از آن، مکانی دیدنی برای لذت بردن وجود دارد. جاذبه های گردشگری استان گیلان به دو دسته تاریخی و طبیعی تقسیم می شوند که معمولا از جاذبه های طبیعی استقبال بیشتری به عمل می آید. شهر تالش در قلب انواع ییلاق های زیبا و دیدنی واقع شده و به همین خاطر هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران است. برخی از ییلاق های اطراف تالش، مناطقی بکر و دست نخورده اند که گردش در فضای آن ها روح آدم را تازه می کند. در ادامه به معرفی چند نمونه از جاذبه های گردشگری تالش می پردازیم تا اگر روزی به بازدید از کاخ سردار امجد رفتید بتوانید از دیگر دیدنی های این منطقه نیز بازدید به عمل آورید.

ییلاق شکردشت: این ییلاق دارای دو آب و هوای خزری و کوهستانی است و با دارا بودن مناظری بکر و شگفت انگیز، گردشگران بسیار زیادی را به سوی خود می کشاند. فاصله کاخ ییلاقی سردار امجد تا ییلاق شکردشت حدود 1/3 کیلومتر می باشد و در صورت عدم وجود ترافیک با چهار دقیقه رانندگی می توان به آنجا رسید. برای رسید به ییلاق شکردشت یا باید از راه میرزا کوچک خان حرکت خود را آغاز کنید و یا اینکه از جاده رشت به آستارا و خیابان شهید رجایی به مسیر خود ادامه دهید.

دریاچه سرآگاه: این دریاچه در میان مسیری پوشیده از درختان جنگلی واقع شده است. در هنگام طی کردن مسیر رسیدن به دریاچه، شما با مناظر زیبا و دل انگیزی از شالیزارهای برنج و باغ های میوه مواجه خواهید بود. اگر از طرف جاده سرآگاه بخواهید به دریاچه برسید 8/1 کیلومتر را باید در مدت زمان 33 دقیقه بپیمایید. اگر هم از راه شهید مهرقربانی بخواهید اقدام به حرکت نمایید در 27 دقیقه به مقصد خواهید رسید. البته اگر ترافیک بالا باشد، زمان بسیار بیشتری در راه خواهید بود.

پارک جنگلی سیاهداران: این پارک زیبا اکنون تبدیل به یک ناحیه گردشگری شده است. در گذشته این منطقه پوشیده از درختان بلوط بود و حجم انبوه درختان از ورود مردم به روستا جلوگیری می کرده است. این پارک در حدود 1/9 کیلومتر با کاخ فاصله دارد. برای رسیدن به آن می توانید یا از طریق خیابان جعفر طیار حرکت خود را آغاز کنید و یا از جاده رشت به آستارا این مسیر را بپیمایید.

سوالات متداول

کاخ سردار امجد کجاست؟

یکی از کاخ های سردار امجد در تالش و دیگری در روستای آق اولر واقع شده است.

هزینه بلیت ورودی به کاخ سردار امجد چقدر است؟

امکان ورود و بازدید از بخش های داخلی این کاخ وجود ندارد.

کاخ سردار امجد متعلق به چه دوره ای می باشد؟

این کاخ از دوران قاجار به یادگار مانده است.

سردار امجد کیست؟

او از حاکمان تالش در دوران قاجار بود.

راهنما سایت

آدرس

گیلان، تالش،جنب میدان اصلی شهر (میدان امام خمینی)

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه