دریاچه سراگاه تالش

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

ایران به دلیل تنوع آب و هوایی معمولا توانسته میزبان گونه های مختلف گیاهی و جانوری متفاوتی در مناطق مختلف باشد که همین تنوع سبب شده تا مناطق جذاب و توریستی فراوانی در جای جای  آن به وجود بیاید. یکی از این مناطق که دارای شگفتی ها و جاذبه های فراوانی می باشد، استان گیلان بوده که توانسته با طبیعت بکر و زیبای خود مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب نماید.

از مناطق جذاب مازندران و یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی ایران می توان به دریاچه سراگاه اشاره کرد که در روستایی به همین نام واقع شده است که بسیار کوچک است و در سرشماری سال 2006 ، جمعیت آن 847 نفر ، در 193 خانوار بوده که در مسیر روستای سراگاه،  تکه ای از بهشت در قالب دریاچه ای پاک، رخ می نمایاند که این دریاچه ی بی نظیر موضوع مقاله امروز ما می باشد.

طبیعت دریاچه سراگاه

روستای سراگاه یکی از روستا های سرسبز و خوش آب و هوایی است که در نزدیکی استان تالش قرار گرفته دارد. زیبایی خیره کننده دریاچه سراگاه، سالانه در فصول مختلف سال، گردشگران بسیار زیادی را به سوی خود می کشاند تا اوقاتی خوش، زیبا و دلچسب را در کنار این طبیعت زیبا تجربه نمایند. رنگ های جادویی و چشم نواز و مسیری سرسبز و پوشیده از انبوه درختان جنگلی، در میان کوه های پوشیده از پوشش سبز مخملی، گردشگران را به یک طبیعت گردی هیجان انگیز و پر آرامش فرا می خواند.

مناظر بی‌ نظیر، این دریاچه نگاه هر بیننده ای را به خود خیره میکند، چرا که انعکاس طبیعت زیبای اطراف دریاچه سراگاه از جمله درختان بلندی که آن را محصور کرد اند، در آینه شفاف آب خود درهر فصل، ترکیب های رنگی متفاوتی را از رنگ های آرام سبز و نیلی و بنفش گرفته تا پی رنگ های آتشین پاییز با جلوه ای روح نواز ایجاد می کند. در جنگل های اطراف دریاچه سراگاه درختان میوه همچون آلوچه، زرد آلو ، ازگیل وحشی ، تمشک و … وجود دارد و قسمتی از دور آن را باغ های بزرگ کیوی فرا گرفته که شما می توانید در حین بازدید از این آبگیر از میوه های درختان هم استفاده کنید.

دریاچه سراگاه

آبگیر کوچک سراگاه

دریاچه ی سراگاه که متعلق به مردمان روستای سراگاه می باشد، در آن به پرورش ماهی می پردازند و از این راه برای خود کسب درآمد می کنند که وجود ماهی در این سد خاکی باعث شده تا در طول گذر زمان مرغ های ماهی خوار به سمت دریاچه سراگاه بیایند. این دریاچه در حقیقت آبگیری کوچک می باشد در استان گیلان قرار دارد که به صورت سه راه گاه نیز نوشته می شود.

و نمونه های مشابه زیادی از آن در استان مازندران نیز وجود دارد. مردم محلی منطقه ی سراگاه به دریاچه ی سراگاه، سد خاکی نیز می گویند و در نظر آنها به آبگیر شناخته می شود و چند سالی است که به علت استقبال و بازدید انبوه گردشگران از این منطقه به دریاچه سراگاه معروف شد. همانطور که گفته شد این دریاچه یک آبگیر کوچک بوده و جالب است بدانید که توسط یک نفر ساخته شده و خصوصی می باشد.

ولی مالک آن با مهمان نوازی و لطف خود اجازه بازدید از آن و گردش در اطراف دریاچه سراگاه را به گردشگران و مسافران که تالش را برای سفر انتخاب می کنند، داده است. آب این آبگیر از چشمه های زیر زمینی، طبیعی که در بستر دریاچه قرار دارد تامین می شود که بسیار زلال و شفاف است.

ویژگی های دریاچه سه راه گاه

همانطور که گفته شد دریاچه سراگاه یک ملک شخصی می باشد و به صورت مصنوعی، توسط انسان ساخته شده به همین علت است که عمر این آبگیر حدودا 40 سال می باشد و پس از آن از بین می رود. محلی های روستا به خاطر این به دریاچه سراگاه آبگیر می گویند چون آب در آنجا جمع شده و مانند یک سد به جایی نمیرود و فقط داخل خود در جریان است.

جاذبه های دیدنی اطراف دریاچه سراگاه

طبیعت گردی در اطراف دریاچه سراگاه با جاذبه های فراوانی همراه است. هر چند که برخی از تفریحات از جمله آب تنی، شنا و ماهیگیری در این منطقه ممنوع است اما جاذبه های گردشگری متنوعی دارد که می تواند خاطراتی خوش و به یاد ماندنی را برای شما بسازد. قدم زدن، کمپینگ، دورهمی های خانوادگی و دوستانه، همه و همه در اطراف این محیط طبیعی دنج لذتی دو چندان می یابند. در اطراف این دریاچه هیجان انگیز و دیدنی، جاذبه های تفریحی، و گردشگری و اماکن دیدنی زیادی وجود دارد و باعث جذب گردشگران و مسافران به این نقاط می شود.

پارک جنگلی سیاه داران، منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش، غار سوباتان، پارک جنگلی گیسوم، منطقه‌ ییلاقی سوباتان، آبشار ورزان، حمام قدیمی مریان، قلعه سلسال، کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان یا سردار امجد، حمام قدیمی آق اولر، مناطق باستانی تول و بقعه شاه میلرزان از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تالش است که در ادامه به چند مورد از آنها می پردازیم و شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

سورتمه تالش

سورتمه ی هیجان انگیز تالش در سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرد و تا به امروز برای استفاده گردشگران و مسافران دایر می باشد. این سورتمه ی ریلی که در پارک سیاهداران تالش قرار دارد توسط شرکت آلمانی ویگاند با رعایت تمامی استاندارد ها نکات ایمنی ساخته شده است. سورتمه ی تالش دارای طول یک کیلومتر و پنجاه و پنج متری می باشد که دو خط مختلف دارد، خط اول به صورت مستقیم یا لیفت می باشد و خط دوم غیر مستقیم و با پیچ های زیادی طراحی شده است.

سورتمه ی تالش دارای دو ویژگی منحصر به فرد می باشد که آن را از بیشتر سورتمه ها متمایز می کند، اول اینکه اهرم هایی روی آن طراحی شده تا سرعت سورتمه را با توجه به علاقه خود تنظیم کنید که بیشترین سرعت سورتمه به ۴۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و دومین ویژگی آن مناظر زیبای اطراف آن، که از یک سمت به دریا و سمت دیگر به جنگل و کوه تالش منتهی می‌ شود. فاصله ی سد سراگاه تا سورتمه ی تالش 30 دقیقه با خودرو می باشد.

قیمت بلیط و ساعت فعالیت سورتمه تالش

سورتمه تالش حتی در صورتی که باران و سرما بسیار زیاد است در همه ی فصول سال فعالیت می کند و باز می باشد به این صورت که با نصب پوشش های محافظ بر روی این سورتمه، در برابر باران، سرما و ضربه مقاوم می شوند و به گردشگران و مسافران به هیچ عنوان در هنگام استفاده از این سورتمه با مشکلی رو به رو نخواهید شد. ساعت کاری سورتمه تالش در بهار و تابستان از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب و در پاییز و زمستان از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر می باشد. قیمت بلیط این سورتمه برای تک نفره ها 30 هزار تومان و برای دو نفره ها 40 هزار تومان است.

آدرس سورتمه تالش: استان گیلان، شهر تالش، میدان امام علی، انتهای خیابان جعفر طیار، پارک سیاهدارانسورتمه تالش

 

پارک جنگلی سیاهداران

پارک جنگلی سیاهداران یکی از مشهورترین جاهای دیدنی تالش می باشد که نزدیک ترین جاذبه ی گردشگردی با فاصله ی 9 کیلومتری از دریاچه سراگاه قرار دارد و با پوشش گیاهی و تنوع بالای گیاهان مانند درختان شمشاد ، افرا ، ممرز ، بلوط ، راش ، توسکا ، گردو ، انجیلی ، نمدار ، آزاد ، ملچ دیده می شود که در ارتفاعات پارک جنگلی سیاهداران به تدریج گیاهان دارویی و پوشش گیاهی کافی برای چرای دام نیز وجود دارد. در این پارک جنگلی تعدادی گوزن مارال و آهو و غزال وحشی زندگی می کنند.

ولی در منطقه ی حفاطت شده می باشند و گردشگران نمی توانند زیاد به آنها نزدیک شوند. بهترین زمان بازدید از این جنگل فصل بهار می باشد و پارک جنگلی سیاهداران دارای امکاناتی مثل رستوران، سرویس بهداشتی عمومی، پارکینگ، آلاچیق برای استراحت است.

آدرس پارک جنگلی سیاهداران: ایران، استان گیلان، جنوب غربی تالش، هشتپر، منطقه ی سیاهداران

آبشار شیله وشت

به علت وجود صخره های سنگی و همچنین پوشش جنگلی بسیار زیاد، در مسیر گذر رودخانه، موجب پیدایش آبشار طبقاتی شیله وشت شده است آبشار سه طبقه شیله وشت با ارتفاع 10 مترزیبایی اعجاب انگیزی دارد به قدر که گردشگران و طبیعت گردان حاظز هستند، برای دیدن این آبشار سختی سفر در جاده خاکی روستا را به جان بخرند. اهالی روستا معمولا در تابستان، برای ایمنی بیشتر طناب هایی از رودخانه تا آبشار کشیده اند که با کمک آنها می توان به آبشار شیله وشت رسید.

این آبشار در تمامی فصول سال زیبا است ولی بهترین زمان بازدید از ان فصل تابستان و بهار می باشد. فاصله ی آبشار شیله وشت تالش تا دریاچه سراگاه با ماشین و بدون ترافیک  ساعت و  دقیقه می باشد که به قدری این مسیر سر سبز و زیبا می باشد که شما متوجه طول مسیر نمی شوید.

آدرس آبشار شیله وشت: استان گیلان، 28 کیلومتری شمال غربی شهرستان تالش، 28 کیلومتری شمال غربی شهرستان تالش، دهکده شیله وشت

ساحل گیسوم

منطقه ی گیسوم از معدود مناطقی است که ساحل و جنگل در فاصله ی بسیار کمی از هم قرار دارند. ساحل گیسوم به علت دارا بودن تفریحاتی مثل جت اسکی، پارالاکس، دوچرخه سواری، اسب سواری، قایق سواری، پاراگلایدرو ترامپولین و پارک بادی برای کودکان و همچنین امکانات رفاهی همچون آلاچیق، رستوران، سرویس بهداشتی عمومی و پارکینگ مورو توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است.

همچنین ساحل گیسوم در نزدیکی جنگل گیسوم قرار دارد که جاده ی منتهی به آن در دو طرف خود درختان سرسبز و بلند و در دور رس جاده دریای خزر به چشم می خورد. این ساحل زیبا با دریاچه سراگاه  ساعت با ماشین فاصله دارد.

آدرس ساحل گیسوم: استان گیلان، شهرستان تالش، ساحل گیسوم

رودخانه کارگانرود

رودخانه ی کارگانرود یکی از پر آب ترین رود خانه ها در شهرستان تالش و غرب گیلان می باشد که از ارتفاعات ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متری کوه های تالش میانی سر چشمه می گیرد و از وسط شهر هشتپر در ۶ کیلومتری شرق این تالش،  در روستای قروق به  سمت دریای خزر حرکت کرده و به داخل آن می‌ ریزد. رود خانه ی کارگان رود یک رودخانه ی دائمی است که درخرداد ماه تا مهر ماه آب رودخانه کم می شود.

ماهی های این رودخانه ۱۲ گونه از ۶ خانواده می‌ با شند که ۵ گونه از این ماهیان مهاجر و بقیه در این رود خانه زندگی می کنند. شما در اطراف این رودخانه امکان اتراق کردن و ماهیگیری را دارید. فاصله ی دریاچه ی سراگاه تا رودخانه کارگان رود 20 دقیقه می باشد.

آدرس رودخانه کارگانرود: استان گیلان، شهرستان تالش، رودخانه کارگان رود

ییلاقات شکر دشت

ییلاقات شکر دشت یا شکردشت سوباتان یکی از جاهای دیدنی تالش و از جنگل‌های زیبای راش و افرا، پوشش گیاهی فوق‌العاده جذاب، دشت‌ گل‌ها، سکونتگاه‌های منحصربه ‌فرد، زندگی روستایی و مناظر چشم‌ نواز تشکیل شده است. به علت اسنکه ییلاقات شکر دشت از سطح دریا فاصله ی زیادی دارند توده های زیاد ابر، اقیانوس ابر را تشکیل می دهند. از زیبای های دیدنی شکر دشت می توان به دشت شقایق آن اشاره کرد بهترین زمان سفر به این ییلاقات اواسط بهار و اوایل تابستان است.

زیرا آب و هوای آن بسیار خوب می شود و گل‌های شقایق در این زمان باز می شوند و در این زمان زنبورهای عسل برای به دست آوردن گرده به سراغ این گل ‌ها می‌آیند به همین علت شما می توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر منطقه از عسل و لبنیات مرغوب آن هم برای سوغاتی خریداری کنید. فاصله ی دریاچه ی سراگاه با ییلاقات شکر دشت 1 ساعت و 30 دقیقه با خودرو می باشدو

آدرس ییلاقات شکر دشت: استان گیلان، تالش، ۲۹ کیلومتری شهر تالش، جاده ضیابر، ییلاقات شکر دشت

ییلاقات شکر دشت

نکات مهم بازدید برای بازدید از دریاچه سراگاه

  • اگر قصد دارید از دریاچه سراگاه دیدن کنید و زمان خود را در اطراف آن بگذرانید، سعی کنید  در تمام طول سفر خود نکات زیر را رعایت کنید تا به بهترین شکل سفر را به اتمام برسانید در صورتی که به طبیعت هم آسیبی را وارد نکرده باشید.
  • اولین و مهم ترین نکته ای که باید در سفر خود به آن توجه کنید، به همراه داشتن یک کیسه زباله بزرگ می باشد. بهتر است این الگو را که “چیزی از طبیعت بر نداشته یا چیزی به آن اضافه نکنیم” را در همه سفر های خود مد نظر قرار دهید تا هیچ منطقه طبیعی و گردشگری خراب نشود.
  • آب هوای این ناحیه مدام تغییر می کند و ابرهای باران زا در این مناطق سریع شروع به باریدن می کنند. لذا سعی کنید لباس و کفش مناسب برای تعویض همراهتان داشته باشید.
  • از آن جا که آنتن دهی این ناحیه ضعیف می باشد، در صورت نداشتن بروشور یا اینترنت حتما برای مسیریابی از افراد بومی این منطقه کمک بگیرید.
  • اگر قصد کمپ کردن در اطراف فراخین دارید بهتر است تجهیزات لازم را نیز برای این کار به همراه داشته باشید.
  • از به پا کردن آتش در طبیعت جدا خودداری کنید تا به سلامت پوشش گیاهی آسیب وارد نکنید. کافیست یک منقل با مقدار کافی زغال به همراه داشته باشید.
  • سعی کنید در هنگام رسیدن به مقصد با گوش کردن به آهنگ با صدای بلند مزاحم طبیعت و افراد دیگر نشوید.
  • در هنگام رانندگی حواستان به ماشین های دیگر در جاده باشد و از مسیر هایی که در طبیعت مناسب عبور و مرور نیست با ماشین از وسط آن گذر نکنید تا به طبیعت آسیبی وارد نشود.

ممنوعات دریاچه سراگاه

دریاچه با همان آبگیر سراگاه یک ملک خصوصی است و همانطور که گفته شد برای پرورش ماهی های مختلف از آن استفاده می شود پس هنگامی که به بازدید آنجا می روید توجه داشته باشید که به هیچ وجه نمی توانید در این مکان ماهی گیری کنید زیرا ماهی ها پرورشی هستند و از منابع کسب درآمد روستاییان به حساب می آیند همچنین به علت وجود ماهی ها و خطرات دیگر شنا و آبتنی کردن در اب این دریاچه ممنوع می باشد و به هیچ عنوان امکان قایق سواری در سد سراگاه وجود ندارد.

هتل ها و اقامتگاه های اطراف دریاچه سراگاه

  • همچنین جالب است بدانید که برای اقامت در نزدیکی دریاچه سراگاه و جاذبه های نزدیک و اطراف آن، می توانید اقامتگاه ها و هتل های متنوعی را برای اقامت خود برگزینید و آنجا را برای استراحت در نظر بگیرید که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.
  • کلبه سرای آقای تالشی این کلبه ها که برای اجاره روزانه در روستایی دنج و پر از آرامش در دل طبیعت با میزبانی بسیار عالی و نظافت خوب در نظر گرفته شده اند که  نزدیک ترین مکان برای اقامت به دریاچه سراگاه قرار دارند که فاصله ی آنها 5 دقیقه با خودرو و به صورت پیاده 11 دقیقه است.
  • هتل لیوادر تالش در فاصله ی 9 کیلومتری از دریاچه سراگاه قرار دارد و دارای دسترسی آسان به مراکز تفریحی و گردشگری از جمله سورتمه تالش، پارک جنگلی گیسوم و جاده اسالم به خلخال است و در 5 طبقه و 27 سوئیت ساخته شده است.
  • سوئیت کسمه جان دارای یک طبقه با ظرفیت 5 نفر می باشد که در فاصله ی 50 دقیقه ای از دریاچه سراگاه قرار دارد.

وسایل مورد نیاز برای کمپینگ در دریاچه سراگاه

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در سفر به کمپ زدن و شب‌ ماندن در چادر علاقه دارید، بردن یک سری از وسایل قطعا به کارتان خواهد آمد و برای دسترسی به آنها در سفر اذیت نخواهید شد. چند نمونه وسایلی که در بازدید و سفر به دریاچه سراگاه قطعا مورد نیازتان خواهد بود را در ادامه برایتان آورده ایم.

وجه نقد، کفش کوهنوردی، زیر انداز، عینک و کلاه آفتابی، کوله پشتی، آب آشامیدنی، هیزم، آتش افروز، پاور بانک، وعده های غذایی، سوخت خودرو از جمله وسابل مورد نیاز در سفر به دریاه سراگاه هستند.

رستوران های دریاچه سراگاه

 

رستوران ها و غذا خوری های اطراف دریاچه سراگاه

اگر قصد دارید سفری چند روزه به دریاچه سراگاه داشته باشید، می توانید از رستوران های تالش که بعضی از آنها در نزدیکی دریاچه سراگاه هستند، استفاده کنید. لازم به ذکر است که علاوه بر این موارد می توانید خودتان نیز در محل کمپینگ غذای مورد نظرتان را که از قبل مواد اولیه ی آن را تهیه کرده اید، طبخ کنید. ما برای شما به چند نمونه از رستوران های اطراف دریاچه سراگاه اشاره کردیم.

  • رستوران اکبر جوجه تالش که خوشمزگی غذا های این رستوران بین همه شناس است در فاصله ی 30 دقیقه ای از دریاچه می باشد.
  • رستوران اسپینا تالش که در 10 کیلومتری دریاچه سراگاه قرار گرفته است.
  • رستوران اق اولر تالش که دارای منویی ایرانی با فاصله ی 35 دقیقه ای از آبگیر سراگاه است.
  • رستوران شاطر عباس در نزدیکی سورتمه تالش قرار دارد و فاصله  ان با دریاچه سراگاه با خودرو و بدون ترافیک 38 دقیقه است.

بهترین زمان بازدید از دریاچه سراگاه

این دریاچه به دلیل آب و هوای مناسب خود نسبت به نواحی دیگر شمال، توانسته حتی در تابستان عده ی زیادی از مردم را به خود جذب نماید. شما می توانید از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور برای سفر به دریاچه سراگاه اقدام نمایید. باید گفت که آب دریاچه در بهار و تابستان از فصول دیگر بیشتر است و همین امر برای گردشگران زیادی اولویت می باشد و باعث روانه شدن، سیل زیادی از گردشگران به این دریاچه در این فصول می شود. ولی اگر می خواهید رنگ های مختلف و دیدنی دریاچه را ببینید، سعی کنید پاییز را از دست ندهید.

بازدید از دریاچه در این فصل بسیار جذاب تر از سایر فصول خواهد بود و تجربه ای بی نظیر برایتان رقم خواهد خورد. زمستان تنها برای کسانی مناسب است که تجهیزات کامل برای بازدید از دریاچه را داشته باشند چرا که در این فصل با وجود یکدست سپید بودن این مناطق و زیبایی های خیره کننده نیاز به امکاناتی دارد که در اطراف این دریاچه مهیا نیست و مسیر دسترسی به آن هم مناسب نبوده، لذا فقط در صورتی در زمستان به این آبگیر بروید که می دانید با مشکل مواجه نخواهید شد.

دریاچه سراگاه کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای رفتن به دریاچه سراگاه باید به میدان هشتپر تالش که در وسط آن یک مجسمه کوهنورد نصب شده، بروید سپس مسیر را به سمت روستای نعلبد ادامه دهید. هنگامی که به نزدیکی این روستا می رسید به یک دو راهی بر می خورید که یکی به سمت ییلاقات مریان و دیگری به سمت روستای سراگاه می رود پس از طی کردن سه کیلومتر به دریاچه ی سراگاه می رسید.

آدرس دریاچه سراگاه: استان گیلان، ۱۰ کیلومتری تالش، روستای سراگاه

اجاره ویلا استخردار در تالش

اگر شهر تالش را برای سفر انتخاب کرده اید باید به این موضوع توجه داشته باشید که به علت جاذبه های دیدنی فراوانی که در گوشه و کنار خود جای داده، نمی توان تنها یک روز به آن سفر کرد. شما می توانید برای اقامت و انتخاب سوئیت، اقامتگاه و یا اجاره ویلا استخردار در تالش به سایت لوکس ویلا مراجعه کنید.

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، ۱۰ کیلومتری تالش، روستای سراگاه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه