منطقه باستانی تول

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر تالش، یکی از شهرهای زیبا و پر از تفریحات متعدد در استان بکر گیلان می باشد که بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران است و مقصدی پر طرفدار و محبوب در بین گردشگران می باشد. این شهر لقب یکی از خوش آب و هوا ترین شهرهای شمالی را به خود اختصاص داده است و آب و هوای آن فوق العاده دلپذیر است.

منطقه باستانی تول یکی از جاهای دیدنی تالش است که در روستای سرسبزر و خوش آب و هوایی با همین نام واقع شده است و این منطقه دیدنی، بسیار پربازدید بوده و هرساله میزبان تعداد زیادی مسافر و گردشگر می باشد. با رسیدن فصل تابستان و گرمای تهران، بسیاری از افراد تصمیم به سفر و گردشگری می گیرند، در چنین فصل هایی معمولا به دنبال مناطقی از ایران می گردیم که آب و هوایی معتدل تر از شهر تهران داشته باشند.

چه خوب است با مناطقی نظیر منطقه باستانی تول که در همین نزدیکی های تهران و در فاصله کمی از آن فرار دارد، و حتی در گرمای طاقت فرسای تابستان، دارای آب و هوایی خنک و زمستانی می باشد آشنا شویم. اکنون می خواهیم یکی از مناطق گردشگری به نام منطقه باستانی تول تالش را به شما معرفی کنیم. پس در ادامه همراه لوکس ویلا باشید تا اطلاعاتی جامع و کامل و هر آنچه که درباره این منطقه باید بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

تول تالش

آشنایی با منطقه باستانی تول

محوطه‌ ی بکر و ییلاقی و منطقه باستانی تول تالش در روستایی ییلاقی به نام تول در استان گیلان واقع شده است. این روستا برخلاف دیگر شهرها و روستا های سرسبز تالش، سرسبزی آن فقط در چمنزار خلاصه شده است. بافت سنتی این روستا تا حدودی حفظ شده است و مردم آن به کشت حبوبات و دامداری مشغول هستند.

گاهی وقت ها در فصل زمستان مردمان ساکن روستای تول به دلیل شرایط اقتصادی به مناطق مختلف جنگلی و کوهپایه‌ ای کوچ می ‌کنند و فقط در تابستان‌ ها تعداد کمی از مردم و خانوارها در این روستا ساکن هستند. محوطه‌ ی باستانی و ییلاقی تول تالش یکی از دلایل مهمی است که روستای تول را در میان مردم متفاوت کرده و جذابیت فوق العاده‌ای به آن بخشیده است و یکی از دلایل گردشگری شدن روستا می باشد.

این سرزمین سرشار از ناگفته‌ هایی است که دانستن آنها برای اذهان گاه شادی‌ آور و در مواقعی اندوهناک می‌ شود. شاد کننده و لذت ‌بخش به این دلیل که اشیای یافت شده، ابزارآلات و… خبر از تمدنی کهن در پیش از اسلام و دوران اسلامی می ‌دهد در منطقه باستانی تول می دهند و غم انگیز و ناراحت کننده به این دلیل که برخی سود جویان و فرصت طلبان به خاطر پول و ثروت پایشان را بر فرهنگ گذاشته و با سرقت این اشیای باستانی راه را برای برخی کاوش‌ های تأثیرگذار بسته‌ اند و مانع تحقیقات گسترده در این منطقه شدند.

منطق باستانی تول دارای دو تپه می باشد که تپه تول اول مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران ‌های تاریخی پس از اسلام است و از جاهای دیدنی تالش در روستای تول محسوب می ‌شود. این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ماه، سال ۱۳۸۲ هجری شمسی به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران د ر فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، و تپه تول دوم نیزمانند تول اول مربوط به دوران‌ های تاریخی پس از اسلام می باشد و در تاریخ ۱۶ شهریور ماه، سال ۱۳۸۳ هجری شمسی به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

درباره منطقه باستانی تول

پس از منطقه آق اولر و در امتداد جاده خاکی به چادرهای عشایر کوچ نشین می رسیم که در زبان ترکی به آن پری می گویند. از قسمت های بالایی کوه که به سمت پایین می آییم ، دره ای پهن و پر سنگلاخ پیش رو داریم که از منطقه آق اولر تا این محل ، خانه های نوساز و زمین های کشاورزی به خصوص زمین های  لوبیا کاری دیده می شود.

بعد از چادر عشایر ییلاقات تول شروع می شود که راهی طولانی با جاه ای خاکی دارد. توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و باستان شناسان کاوش های باستان شناسی بسیار مهم در منطقه باستانی تول انجام گرفته که نتایج آن درگزارش های استاد محمد رضا خلعتبری در چند جلد منتشر شده است. ییلاقات تول نسبت به سایر روستاهای اطراف خود از امکانات کمتری برخوردارمی باشد.

محوطه‌ ی ییلاقی و باستانی تول تالش گورستان عریض و وسیعی است که به علت رشد مساحت و گسترش روستای تول برخی قسمت ‌های آن در زیر ساختمان ‌و فضای روستا قرارگرفته است. در این گورستان چند نوع قبر یافت شده که از میان آنها می ‌توان به قبرهای کلان سنگی، چهارچینه سنگی و حفره ‌ای اشاره کرد. تحقیقات و کاوش‌ های باستان‌ شناسی و زمین شناسی این قبرستان در سال ۱۳۸۱ هجری شمسی با هدف شناخت تاریخ گذشته در این منطقه شروع شده و این محوطه ‌ی باستانی و ییلاقی به‌ عنوان یکی از گنجینه‌ های تاریخی و ارزشمند در فهرست آثار ملی با شماره 11121 ثبت شده است.

در بررسی ‌های باستانی‌ شناسی انجام شده بیش از ۶۰ قبر پیدا و مورد بررسی قرار گرفته اند که از آن‌ ها اطلاعات جالبی به دست آمده است.  برخی قبرهای کشف شده در محوطه‌ ی ییلاقی و باستانی تول از بقیه جدا و در ابعاد بزرگتری هستند که باستان شناسان حدس می زنند این موضوع بیانگر موقعیت خانوادگی خاص آن افراد است. در محوطه‌ ی زیبا و باستانی تول تالش کتیبه ‌ی میخی اورارتوئی، ابزارآلات، ظرف‌ های سفالی، جام طلا و بسیاری از اشیایی که راوی گذشته ‌های این مرز و بوم هستند نیز کشف و پیدا شده است.

منطقه ییلاقی تول

طبیعت و آب و هوای منطقه تول

بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی طبیعت منطقه تول تالش را درختان آلو، انجیر، گیلاس، گلابی، فندق، سیب، ازگیل و انار تشکیل می دهند. همچنین در برخی از مناطق جنگلی و باستانی تول هم حیواناتی نظیر آهو، روباه، خرس، ببر، پلنگ و راسو زندگی می کنند که خوب است هم برای حفاظت از جان خود و هم برای آسیب نزدن به محل سکونتشان، به سمت جنگل ها نرفت.

به علت وجود دلایلی مانند وزش باد های محلی، ارتفاع و امتداد کوه ‌های البرز غربی و تالش، جابجایی توده‌ های هوایی شمالی و غربی و پوشش متراکم جنگلی باعث شده تا آب و هوای منطقه باستانی تالش  آب و هوای مرطوب کوهستانی که این نوع آب و هوا در ارتفاعات منطقه بیش از 1500 متر را در برمی ‌گیرد و ویژگی آن داشتن زمستان‌ های سرد و پر برف و تابستان‌ های معتدل و آب و هوای نیمه‌ خشک که این آب و هوا مهم‌ ترین ویژگی آن بارش کم و خشکی هوا بوده و میانگین ریزش جوی سالانه کمی بیش از 36 میلی‌ متر است، باشد.

بیشترین میزان بارش در این منطقه به ترتیب در فصل پاییز، زمستان، تابستان و بهار رخ می ‌دهد. کم ‌باران‌ ترین ماه در منطقه باستانی تول تالش  تیرماه است، اما بارندگی زیاد در شهریور ماه سبب شده که میانگین بارش فصل تابستان نسبت به بهار بیشتر شده و در نتیجه بهار کم‌ باران ‌ترین فصل منطقه شناخته شود.

سفری کوتاه به منطقه باستانی تول

علاوه بر آب و هوای خنک و مناسب منطقه باستانی تول در تابستان ها، آبشار و رودخانه هایی در آنجا وجود دارند که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده اند و با شنیدن وجود چنین مناطقی در فاصله کمی از تهران، می خواهیم هرچه سریع تر کوله بار سفرمان را ببندیم و به گردش یک روزه برای بازدید منزقه باستانی تول تالش راهی شویم. همانطور که گفته شد آبشاری در منطقه باستانی تول وجود دارد و در مسیری برفی قرار گرفته که بالای بستر رودخانه بوده و می بایست از آن مسیر گذر کرد.

علاوه بر زیبایی آبشار می توانید از زیبایی ها و برف هایی که در مسیرتان قرار دارد لذت ببرید تا به آبشار برسید. هنگامی که به آبشار رسیدید و حسابی از وجود زیبایی ها و خنکی آب لذت بردید و قصد برگشت کردید، در مسیر برگشت از تونلی برفی که در کنار بستر رودخانه در فصل سرما و هنگام بارش برف قرار گرفته است بیایید تا به جاده اصلی برسید.

ویژگی های منطقه گردشگری تول

از ویژگی های بارز و قابل مشاهده این منطقه که آن را به یکی از دیدنی های تالش و جاذبه های آن تبدیل کرده است، طبیعت بکر و بسیار تمیز آن است. همچنین شما در منطقه باستانی تول می توانید تلفیقی زیبا از جنگل و دریا مشاهده کنید، چرا که جنگل سرسبز و زیبایی در فاصله کمی از دریا واقع شده است و باعث شده است تا این بخش، دارای آب و هوا بسیار مطبوع و معتدلی باشد و مورد توجه مردم قرار گیرد.

همچنین این ویژگی باعث شده است که این منطقه دارای چشم انداز فوق العاده  زیبایی باشد. شما در منطقه باستانی تول می توانید علاوه بر بازدید از این مکان ارزشمند و زیبا از آب و هوای منزقه هم نهایت لذت را ببرید.

ابزار موزه رشت

مکان های دیدنی و گردشگری اطراف منطقه تول

جالب است بدانید، در اطراف منطقه ای که منطقه باستانی تول واقع شده است و اطراف آن، تعداد زیادی از جاذبه های دیدنی و گردشگری واقع شده اند که بازدید از آنها نیز می تواند برایتان بسیار هیجان انگیز باشد. در ادامه برایتان چند مورد از دیدنی های اطراف منطقه باستانی تول را آورده ایم.

ییلاقات سوباتان

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع (1900 تا 2500 از سطح دریا) دارای زمستان هایی سرد و تابستان هایی خنک می باشد که حتی در تابستان ها نیز در بعضی از نقاط هنوز برف دیده می شود. این منطقه برق و گاز ندارد و عشایر و مردم محلی در خانه های چوبی و چادر ها زندگی می کنند که همین موضوع به بکر تر کردن و طبیعی تر بودن فضا اضافه کرده است.

در واقع یکی از جذابیت های موجود در ییلاق سوباتان خانه های چوبی موجود در آن است که در کنار دشت های شقایق، زیبایی این فضا را بسیار بیشتر کرده اند. هم چنین می توان از دیگر جذابیت های سوباتان به ابرها اشاره کرد که همانند جنگل ابر شاهرود در روزهای مختلف به زیر پاهای شما می آیند و اگر اهل عکاسی باشید می توانید تصاویر خوبی را با دوربین خود از این روز ها ثبت نمایید. این منطقه یک مکان تاریخی است که از زمان های بسیار تا زمان حال حفظ شده و سند آن قبرستان هایی است که از هزاران سال پیش به جا مانده اند.

قلعه صلصال

این قلعه دارای قدمت بسیار دیرینه می باشد که به بیش از 1000 سال می رسد و به دوره ی سلجوقیان بر میگردد و همانطور که گفته شد از قلعه های باستانی و ارزشمند استان گیلان است. موقعیت مکانی قلعه صلصال در روستای قلعه دوش لیسار، که از روستا های اطراف تالش به شمار می رود، می باشد. ارتفاع این قلعه از سطح زمین 100 متر می باشد که 500 متر مربع از مساحت روستای لیسار را به خود اختصاص داده است.

قسمت خارجی قلعه صلصال با سنگ های رودخانه ای قرمز رنگ ساخته شده که دیوار های قلعه را از محوطه ی اطراف جدا کرده، و فضای بیرونی تقریبا بزرگی دارد. متاسفانه بخش های زیادی از دیواره های این قلعه به مرور زمین از بین رفته و فقط مقدار کمی از آن در گوشه و کنار محوطه قلعه صلصال مشاهده می شود. قسمت داخلی قلعه شامل ارگ قلعه ، اقامتگاه فرمانروای وقت ، آب انبار ، جایگاه نگهبانی ، سرویسهای بهداشتی ، شبکه آب رسانی و درگاه اصلی آن می باشد که اکنون فقط مقداری از بقایای آن باقی مانده است.

ساختمان اصلی قلعه به صورتی ساخته شده که ساکنان آن می توانستند از همه ی جهات فرعی و اصلی قلعه را و تمامی اتفاقات خارج قلعه را مشاهده کنند. دیواره های قلعه از با سنگ هایی که از رود خانه استخراج شده و مخلوط هک، ماسه بادی، خاک رس، خاکستر و آب ساخته شده و قلعه دارای دو درب ورودی پشت سر هم می باشد که در سمت شرقی قلعه قرار دارد. از عتیقه هایی که پس از یافت شدن در این قلعه به موزه رشت انتقال داده شده می توان به ۲ بشقاب طرحدار و دیگر سفال های دهانه تنگ و دهانه گشاد و پیه سوز اشاره کرد.

قلعه صلصال

پارک جنگلی سیاه داران

در پارک جنگلی سیاه داران درختان سرسبز و بلند قامتی همچون درخت بلوط وجود دارند که بر زیبایی های طبیعت آن افزوده اند. همچنین امکانات تفریحی و رفاهی متعددی در پارک جنگلی سیاه داران قرار داده شده و به یکی از مکان های گردشگری پرطرفدار تبدیل شده است. در ایام قدیم به دلیل وجود تعداد زیادی از درختان بلوط در کنار یکدیگر باعث شده بود که ورودی این پارک بسته شود.

همچنین این درختان در کنار یکدیگر نمایی سیاه رنگ را پدید می آورند که همین امر باعث شد این پارک جنگلی با نام سیاه داران مشهور شود. پارک سیاه داران چشم انداز بسیار زیبا و دلنشینی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. از امکانات رفاهی متعددی که در پارک وجود دارد می توان به آلاچیق، رستوران و سرویس بهداشتی اشاره کرد. همچنین سورتمه جنگلی ریلی در میان درختان سرسبز و انبوه پارک جزء امکانات تفریحی محسوب می شود که می توانید با سوار شدن به آن از میان سرسبزی های طبیعت جنگل عبور کنید و از منظره اطراف و هیجان آن لذت ببرید.

سورتمه سواری در این پارک هم به صورت تک نفره و هم به صورت دو نفره امکان پذیر می باشد. پارک جنگلی سیاه داران در فاصله نزدیکی از دریاچه سراگاه قرار داشته و می توان بعد از گشت و گذار در این پارک جنگلی به بازدید از دریاچه سراگاه بروید. پوشش جانوری این پارک جنگلی شامل حیواناتی نظیر آهو و غزال وحشی می باشد که می توانید تماشای آن ها را از نزدیک تجربه نمایید.

بهترین زمان بازدید از منطقه باستانی تول

شهر تالش یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین شهرهای شمالی در استان گیلان است که جاذبه های دیدنی، گردشگری و تفریحی متعدد و زیادی را در خود جای داده است. از همین رو در تمام طول سال میزبان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

منطقه باستانی تول در تمام فصول سال زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد. اما اگر بخواهیم بهترین زمان را برای سفر به تالش و این منطقه و  تماشا و گشت و گذار در میان دیدنی های تالش را داشته باشیم، نیمه اول سال می باشد که از اواسط اردیبهشت شروع می شود و تا اواسط تابستان ادامه خواهد داشت.

منطقه باستانی تول کجاست و مسیر دسترسی به آن

شما برای رسیدن به منطقه باستانی تول تالش باید خود را به شهر تالش برسانید. برای آن که از تهران خود را به تالش برسانید و به گردش در میان مناطق دیدنی تالش بپردازید ابتدا باید خود را به آزاد راه کرج – قزوین برسانید. این مسیر را ادامه دهید تا به آزاد راه رشت – قزوین برسید. در آزاد راه رشت – قزوین تا رسیدن به سراوان – شهر فومن مسیر را ادامه دهید.

این مسیر را که ادامه دادید به جاده فومن – آستارا خواهید رسید. در ادامه با پشت سر گذاشتن جاده فومن – آستارا وارد جاده رشت – آستارا می شوید که شما را تا رسیدن به شهر تالش هدایت می کند. سپس از شهر تالش به سمت دهستان کوهستانی تالش، حرکت کرده و بعد از وارد شدن به دامنه و ارتفاعات غربی روستای تول به این منطقه باستانی می رسید.

منطقه باستانی تول: استان گیلان، شهرستان تالش، بخش مرکزی، دهستان کوهستانی تالش، دامنه ارتفاعات غربی روستای تول

جام عتیقه تول

رزرو اقامتگاه در تالش

همیشه یکی از مهمترین کار هایی که باید پیش از سفر به هر شهری انجام دهید، رزرو و اجاره اقامتگاه می باشد. اقامت و رزرو ویلا و با آپارتمان  در تالش یکی از پر طرفدار ترین اقامتگاه ها در این شهر زیبا می باشد. انواع ویلا های زیبا و با امکانات و تجهیزات متنوع وجود دارند که می توانید با توجه به تعداد نفرات، سلیقه و بودجه خود یکی از آن ها را برای اقامت خود اجاره کنید.

گردشگرانی که قصد سفر و اقامت در تالش را دارند همواره با هر بودجه و سلیقه ای می توانند در میان تنوعی از ویلا های عادی، استخردار و آپارتمان های تمیز با قیمت اقتصادی در منطقه ساحلی و جنگلی شهر و مرکز و اقامتگاه های بومگردی سنتی شهر تالش، بهترین را انتخاب کنند. برای اجاره اقامتگاه در تالش همواره می توانید با کارشناسان لوکس ویلا تماس حاصل فرمائید. شما می توانید برای این کار وارد سایت لوکس ویلا شوید، ویلای مورد نظر خود را انتخاب نمایید، سپس با شماره مربوطه تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، شهرستان تالش، بخش مرکزی، دهستان کوهستانی تالش، دامنه ارتفاعات غربی روستای تول

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه