قلعه صلصال تالش

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از ییلاقات مشهور و خوش آب و هوای اطراف استان گیلان، شهر تالش می باشد. این شهر به گونه ای است که بسیاری از اهالی تهران و دیگر استان های کشور عزیزمان ایران، برای گذراندن اوقات فراغت خود این شهر ییلاقی را انتخاب می کنند. تالش علاوه بر داشتن طبیعت زیبا و خوش آب و هوا، آثار باستانی و بناهای تاریخی و فرهنگی گوناگونی را در خود جای داده است.

یکی از جاذبه های گردشگری کشوری با قدمت تاریخی ایران، بی تردید بناهای تاریخی به جا مانده از هزاران سال پیش است. از سازه های کهن که در نقاط مختلف کشور ما از دوران قدیم به یادگار به جای مانده، قلعه هایی همچون قلعه صلصال تالش هستند. قلعه های باستانی، در همه دوران های تاریخی و پیشا تاریخی، جایگاه بسیار مهمی در استراتژی های محافظتی شهرها داشته اند.

آنها کارکردی دفاعی در برابر دشمنان داشته و دورنمایی از همه تحرکات اطراف شهرها، به نگهبانان و دیده بانان خود می دادند. از این جهت این قلعه ها را در بلندی های صخره ای، شیبدار و دور از دسترس، بنا می کردند. اگر قصد دارید اطلاعات کامل و جامع درباره ی قلعه صلصال تالش داشته باشید با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید.

معرفی قلعه صلصال

در بیشتر ساختار قلعه هایی که قدمت دیرینه دارند و باستانی هستند، چاه ها و یا چشمه هایی پیش بینی می شده تا ساکنان آن از منظر آب در مضیقه نباشند. این قلعه ها به غیر از کاربرد نظامی، گاهی برای اسکان حکام و فرماندهان شهرها نیز مورد استفاده قرار می گرفته اند. قلعه سلسال تالش دو منظر گردشگران را به خود می خواند، ابتدا از جهت ارزش تاریخی بالایی که دارد و دیگری نیز از آن رو که قلعه صلصال در تالش واقع شده و بسیاری از علاقمندان طبیعت نیز به این آن جذب می شوند.

این قلعه دارای قدمت بسیار دیرینه می باشد که به بیش از 1000 سال می رسد و به دوره ی سلجوقیان بر میگردد و همانطور که گفته شد از قلعه های باستانی و ارزشمند استان گیلان است. موقعیت مکانی قلعه صلصال در روستای قلعه دوش لیسار، که از روستا های اطراف تالش به شمار می رود، می باشد. ارتفاع این قلعه از سطح زمین 100 متر می باشد که 500 متر مربع از مساحت روستای لیسار را به خود اختصاص داده است.

در اطراف قلعه صلصال آب های روانی از جمله هره و چشمه  حاج آقا بلاغی و چشمه آقا دابلاغی که چشمه هایی بسیار پر آب و مشهور در تالش هستند، واقع شده اند. شما در این قلعه می توانید علاوه برلذت بردن از آب و هوا و بازدید ساختار باستانی، منظره ی دشت های سر سبز و دریای خزر را نیز مشاهده کنید. این قلعه ی زیبا دربعد از بازدید سید محمد بهشتی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کمیته ثبت نفایس ملی معرفی و در دهم خرداد ماه سال 1382 با شماره 8780 در فهرست میراث فرهنگی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

معرفی قلعه صلصال

علت نامگذاری قلعه صلصال

بعضی از باستان شناسان معتقد هستند که علت نامگذاری روستای قلعه دوش لیسار، موقعیتی است که این روستا نسبت به قلعه صلصال دارد که به صورتی می باشد که انگار از نمای دور قلعه را به دوش می کشد. علت نامگذاری خود این قلعه هم به سازنده ی آن بر می گردد که نامش سلسال بوده و برای مدتی در این منطقه حکمرانی کرده است.

سلسال یا صلصال؟

کلمه ی صلصال با حرف «ص» واژه ای عربی که در لغت به معنای گل خشکیده ورز داده شده جهت کوزه گری و درست کردن سفال، است و با حرف «س» به معنای آب خنک، شیرین، روشن و خوشگوار است، بسیار معتقد هستند که نام اصلی این قلعه با املای سلسال با املای «سین» صحیح می باشد زیرا آب های خنک و خوشگوار اطراف این قلعه از ویژگی های بارز و جزو یکی از بزرگترین حسن های این قلعه صلصال است.

و علاوه بر این موضوع مهم تر اینکه قلعه یک آب انبار ساخته شده از آجر خشتی دارد که آب گوارایی در آن موجود بوده و مردم محلی آن منطقه در زمان های گذشته و ساعت هایی که هوا تاریک بوده از آب موجود در آب انبار قلعه استخراج می کردنند و این آب شیرین و گوارا برای درمان بیماری هایی مثل گلودود استفاده می شد. در زمان های گذشته، این قلعه دارای یک پسوند بوده که به آن سلسال نومندان می گفتند زیرا زمینی که این قلعه در آن ساخته شده است متعلق به ساکنان روستای نومندان بوده است.

تاریخچه قلعه صلصال

محمد علی گیلک در کتاب شیخ زاهد گیلانی ذیل کرگانرود بدون هیچ سند و مدرکی قلعه ی صلصال را قلعه ی متعلق به یعقوب لیث صفاری دانسته در صورتی که نام صلصال یا سلسال برای این قلعه در هیچ کتاب تاریخی نیامده است. رابینو کنسول انگلیسی که در سال ۱۳۳۱هجری قمری برابر با ۱۲۹۲ هجری خورشیدی از رشت بازدید کرده به نقل از مونتث در کتاب گیلان خود با اشاره به پرآبی آب انبار قلعه دژ سلسال بیان کرده است که با اینکه بنای این قلعه به بهترین وضعی بر جای مانده است، ولی تاسف بار است که چیز قابل توجهی در این قلعه نیست و کتیبه و نوشته ‌ای ندارد.

بنابر گفته عبدالکریم آقاجانی در کتاب تاریخ تالش، بنای قلعه یک بار در دوره صفویه، به وسیله عموزادگان صفویه که در آنجا زندگی می کردنند و شخصی به نام میر حمداله موسوی حاکم کرگانرود، بازسازی و به عنوان شاه نشین برای حاکمان زمان مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخ ساخت قلعه صلصال به طور دقیق در هیچ منبع معتبری نیامده ولی بر اساس شیوه ساخت قلعه های سنگی، باستان شناسان احتمال می دهند که ساخت این قلعه به اواخر حکومت ساسانی و پیش از اسلام بر می گردد و از قدمتی یک هزار و ۵۰۰ ساله برخوردار می باشد و در دوره های بعدی به صورت پی در پی مورد استفاده قرار گرفته است.

معماری قلعه صلصال

رفتن به روستای قلعه دوش لیسار و صعود بر فراز تپه سرسبز برای دیدن قلعه مسیر متفاوت و پر هیجانی دارد. معماری فوق العاده و باستانی قلعه صلصال هر ساله باعث جذب تعداد انبوهی گردشگر و مسافر به این منطقه می شود. برای رسیدن به قلعه بعد از طی کردن مسیر آسفالت باید حدود 1000 متر خاکی را طی کنید. قلعه  دژ سلسال بر روی صخره ای در ابعاد ۴۰ در ۵۰ متر مربع ساخته شده که دارای مانند بسیاری از قلعه ها دارای دو قسمت ورودی و خروجی می باشد.

قسمت خارجی قلعه صلصال با سنگ های رودخانه ای قرمز رنگ ساخته شده که دیوار های قلعه را از محوطه ی اطراف جدا کرده، و فضای بیرونی تقریبا بزرگی دارد. متاسفانه بخش های زیادی از دیواره های این قلعه به مرور زمین از بین رفته و فقط مقدار کمی از آن در گوشه و کنار محوطه قلعه صلصال مشاهده می شود. قسمت داخلی قلعه شامل ارگ قلعه ، اقامتگاه فرمانروای وقت ، آب انبار ، جایگاه نگهبانی ، سرویسهای بهداشتی ، شبکه آب رسانی و درگاه اصلی آن می باشد که اکنون فقط مقداری از بقایای آن باقی مانده است.

ساختمان اصلی قلعه به صورتی ساخته شده که ساکنان آن می توانستند از همه ی جهات فرعی و اصلی قلعه را و تمامی اتفاقات خارج قلعه را مشاهده کنند. دیواره های قلعه از با سنگ هایی که از رود خانه استخراج شده و مخلوط هک، ماسه بادی، خاک رس، خاکستر و آب ساخته شده و قلعه دارای دو درب ورودی پشت سر هم می باشد که در سمت شرقی قلعه قرار دارد.

سلسال

قسمت های مختلف قلعه صلصال

عرض قلعه صلصال ۱۸۵ تا ۲۱۵ سانتی متر و ارتفاع موجود آن ۵ تا ۶ متر است که در قسمت هایی حتی  به ۱۰ تا ۱۲ متر هم می رسد و قطر دیوارهای جنوب غربی ۱۹۰ سانتی متر است.  دو برج به ابعاد 215×185 سانتی‌ متر مربع در دو سوی قلعه قرار گرفته‌ که ارتفاع آن‌ها در برخی قسمت‌ها به 5 تا 6 متر و در بعضی بخش‌های دیگر به 10 تا 12 متر می‌رسد.

قلعه صلصال مانند همه ی قلعه های دیگر دارای بخش های مختلف زیادی بوده که به آنها اشاره کردیم ولی باید بدانید که در زمان حال بسیاری از آنها از بین رفتند. در ادامه برایتان چند قسمت از قلعه  صلصال را به همراه ویژگی هایش شرح دادیم.

ارگ یا شاه نشین قلعه

در بالا ترین قسمت تپه، ارگ قلعه قرار دارد که به صورت دو طبقه ساخته شده که طبقه همکف آن ۴ اتاق داشته ولی به علت تخریب شدن قلعه توسط گذر زمان و آتش سوزی طبقات پایینی قلعه به علت ریزش طبقات بالایی پر شده اند کنده کاری هایی که بر روی دیوار اتاق های ارگ دیده شده، قلعه را در دو وجه مختلف متمایز می کند.

اول دوره‌ای که قلعه کاربرد نظامی و حاکمیتی داشته و پس از آن بازه زمانی که کاربرد نظامی خود را از دست داده و گروهی در آن ساکن شده‌اند ولی متاسفانه هیچ یک از آنها دیگر قابل بازدید نیستند. مصالحی که برای بنای ارگ قلعه در زمان های گذشته به کار رفته آجر و ساروج بوده است. مدخل ارگ این قلعه طاقی با هلال شکسته داشته که امروز از بین رفته اند.

آب انبار قلعه صلصال لیسار

در ضلع شمال شرقی قلعه و خارج از قسمت ارگ، آب انبار به صورت مجزا ساخته شده است که طول آن به 5 متر و عرض آن به 3 متر می رسد. ارتفاع این آب انبار از زمین تقریبا 4 متر است. آجر های این آب انبار دارای ساختار متفاوتی هستند به این صورت که به رنگ قرمزو در ابعاد  22 در 22 در 4  سانتی متر از جنس ساروج و پوششی از گچ سفید کنار هم قرار گرفته اند.

آب انبار بخش بسیار مهمی از قلعه به شمار می رفته که آب آن از طریق سوله‌ های سفالین از ییلاق سوباتان تامین می ‌شده و یا آب باران را از سقف از طریق تنبوشه‌ ها به داخل آب انبار انتقال می ‌دادند.

تخریب های متعدد قلعه لیسار

متاسفانه تخریب و کنده ‌کاریه های زیادی در طی سال های متمادی توسط افراد مختلف روی این قلعه انجام شده که دلایل متعددی داشتند. عده ای از اهالی اطراف روستا با باور غلط بر اینکه در این قلعه صلصال گنچ وجود دارد بارها و بارها بیل و کلنگ به دست چاله هایی در کف محوطه آن برای دستیابی به گنج ایجاد می‌ کردنند که باعث آسیب زیاد به قلعه می شد.

و یا بی فکر بودن محمد قنبری نومندانی یکی از معلمین سپاه دانش که در دهه ۴۰ خورشیدی قسمتی از دیوار غربی را تخریب کرده و مصالح آن را برای سنگ فرش راه پر از گل و لای دسترسی به روستاهای قلعه دوش و نومندان بکار برد، همچنین گروهی که از طرف شبکه ی جام جم در اواسط دهه ۸۰ شمسی برای ساختن فیلم به نزدیکی از قلعه صلصال رفته بودنند، برای نصب لوله توپ قسمتی از دیوار جنوب غربی را تخریب کرده و انفجاری صوتی را پای دیوار انجام داده اند.

عتیقه های قلعه ی صلصال

پیش از اینکه قسمت های زیادی از قلعه صلصال از بین برود و به دست نابودی سپرده شود، تعدادی اشیاع ارزشمند با قدمت زیاد در آن پیدا شده مانند سکه‌های اتابکان آذربایجان متعلق به دوره سلجوقیان، ۲ قطعه بشقاب سفالی لعاب ‌دار معروف به سفال قلم سیاه، با نقش‌های گیاهی کنده شده زیر لعاب و رنگ ‌های تیره و روشن، ظروف سفالی ساده همچون کوزه و کاسه، شاخ حیوانات همچون گوزن و گاو در کنار اشیای آهنی از جمله نعل و تبرکه پیشینه استفاده از آنها به 700 سال پیش بر میگردد.

از عتیقه هایی که پس از یافت شدن در این قلعه به موزه رشت انتقال داده شده می توان به ۲ بشقاب طرحدار و دیگر سفال های دهانه تنگ و دهانه گشاد و پیه سوز اشاره کرد.

مرمت قلعه سلسال

با توجه به موقعیت مکانی قلعه صلصال و زیر ساخت های اطراف آن معاون میراث فرهنگی گیلان در تلاش برای بازسازس قلعه می باشد و آن را به عنوان یک اثر شاخص می داند و بازسازی و برپایی اکوموزه صلصال همانند قلعه رودخان می باشد که به بودجه ای 120 ملیونی احتیاج دارد تا قسمت‌های تخریبی درب ورودی، پله، ارگ و دیوارهای خارجی، آب انبار و ساختمان اصلی قلعه را دوباره باز سازی کنند.

قلعه دژ سلسال

جاذبه های دیدنی اطراف قلعه صلصال تالش

شاید بخواهید بعد از دیدن قلعه صلصال برای بازدید از جاهای دیدنی تالش یا دیگر دیدنی های اطراف شهر رشت بروید، بدین منظور داشتن اطلاعات لازم درباره اطراف این جاذبه ی گردشگری نیز سبب می شود تا از سفر خود نهایت استفاده را ببرید. اطراف شهرستان تالش را روستاهای زیادی در بر گرفته و جنگل، شالیزار و آبشار های موجود در اطراف آن نیز به زیبایی تالش افزوده اند. بعضی از جاذبه های دیدنی اطراف قلعه سلسال را برای شما آورده ایم تا بعد از بازدید از  قلعه صلصال سری به آنها بزنید و لذت سفر خود را دو چندان کنید.

آبشار نیل رود

آبشار نیل رود جوکندان با ارتفاع تقریبی ۴۰ متر، ۹۵۰ متر بالاتر از سطح آب های آزاد جهان قرار دارد. این آبشار در دامنه ی کوه های جنگلی رشکه جی که از رشته کوه های تالش است واقع شده و در جنگل های جو کندان شهرستان تالش قرار دارد. جو کندان با 24 روستا بزرگترین دهستان شهرستان تالش به شمار می رود که از سمت شمال در 5 کیلومتری قلعه دژ سلسال و از جنوب در 5 کیلومتری شهرستان تالش قرار دارد.

در مسیر رسیدن به آبشار نیل رود نه خبری ازروستایی است و نه خبری از مردمان محلی، شما در مسیر یک جنگل بکر و حیرت انگیز با درختان سر سبز و بلند قرار می گیرید که با گذشتن از چندین آبشار کوچک و بزرگ نهایتا به آبشار نیل رود می رسید. فاصله ی آبشار نیل رود با قلعه  صلصال 10 کیلومتر با خودرو می باشد که حدودا 20 دقیقه تخمین زده شده است.

آدرس آبشار نیل رود: استان گیلان، شهرستان تالش، روستای جو کندان

آبشار نیل رود

دریاچه سراگاه

این دریاچه یکی از زیبا ترین دریاچه های خطه شمال کشور به شمار می رود که در 10 کیلومتری بخش مرکزی شهر تالش واقع شده است. دور تا رور دریاچه سراگاه را کوه های بلند و جنگل های سر سبز محاصره کرده اند که تاثیر زیادی در زیبایی آن گذاشته است.

با اینکه آب این دریاچه از چشمه های آب طبیعی اطراف آن تامین می شود ولی دریاچه سراگاه یک ملک خصوصی می باشد و برای بازدید از آن باید مالک آن اجازه دهد همچنین در این دریاچه انواع ماهی هم پرورش داده می شود که راهی برای کسب درامد برای روستاییان است.

در اطراف دریاچه شالیزارهای برنج و درختان کیوی دیده می شوند که باعث زیباتر شدن منطقه اطراف شده اند و یکی از بهترین زمان هایی که می توانید به بازدید و گردش در این منطقه بروید، نیمه اول سال، یعنی از اوایل فروردین ماه تا اواخرشهریور ماه می باشد چون هوای منطقه دریاچه سرگاه  بسیار معتدل و دلنشین است. همچنین اگر قصد اقامت در این امکان را دارید، در اطراف دریاچه سراگاه چادر برپا کنید و به صورت کمپینگ سفرتان را پر هیجان کنید و یا در یکی از کلبه های چوبی روستا های اطراف دریاچه اقامت کنید.

فاصله ی قلعه صلصال تا دریاچه سراگاه با خودرو و بدون ترافیک 30 دقیقه است که شما آنقدر بحر زیبایی های جاده ی آن می شوید که اصلا متوجه گذر زمان نیستید.

آدرس دریاچه سراگاه: استان گیلان، 10 کیلومتری بخش مرکزی تالش، روستای سراگاه

تالاب جوکندان

تالاب جو کندان  از پیشروی آب دریای خزر در دهه 70 شکل گرفته و آن را به عنوان منطقه ی حفاطت شده ی روستای لیسار و روستای جو کندان به حساب می آورند که بخش هایی از روستای قنبرمحله ، دیراکری ، شاندرمن محله، بیسیم و پشته را نیز در بر می گیرد. این تالاب دارای 6 کیلومتر طول و 200 متر عرض می باشد و عمیق ترین قسمت های آن به 4 متر و کم عمق ترین بخش ها به 3 متر می رسد.

جالب است بدانید که آب این تالاب بزرگ از سه رودخانه کوچک محلی به نام های جوکندان، سیدلرمحله، قلعه بین تامین می شود. هنگام بازدید از این تالاب شما علاوه بر مشاهده نیلوفر های آبی که زیبایی تالاب را دو چندان کرده اند، تعداد زیادی از ماهی های کپور و قورباغه ها هم ببینید. توجه کنید اگر فصل مناسبی را برای بازدید از تالاب انتخاب کرده باشید از دیدن انواع پرندگان مهاجر هم بی بحره نمی مانید.

فاصله ی تالاب جو کندان تا قلعه صلصال 16 دقیقه می باشد که به شما پیشنهاد می کنیم حتما این مسیر کوتاه را برای دیدن این تالاب طی کنید و ان را از دست ندهید.

آدرس تالاب جوکندان: استان گیلان، تالش، منطقه‌ی حفاظت‌ شده‌ی لیسار و جوکندان

تالاب جوکندان

آبشار ریوو

این آبشار زیبا با ارتفاع حدود ۳۰ الی 40 متر از بالای یک دیواره سنگی به صورت عمود سرازیر شده و منظره ای جالب و روح نواز در کنار درختان سر به فلک کشیده و سر سبز، ایجاد نموده است که روح و جان بینندگان را می نوازد و با توجه به ناشناخته بودن این آبشار و بازدیدگنندگان کم آن ، منطقه بکر و دست نخورده و سالم و تمیز بوده و از طراوت  و سکوت و آرامش عجیبی بر خوردار است.

منشا این آبشار یک چشمه ی طبیعی می باشد که در تمامی فصول سال داری آب است و مخصوصا در فصل پاییز و بهار پر آب تر نیز می شود. آبی که از این آبشار سرازیر می شود پس از طی کردن مسیری طولانی و نا مشخص، به رودخانه خطبه سرا که به لی سرا نیز معروف است، متصل می‌ شود و از آنجا نیز به دریای خزر سرازیر می ‌شود.

این آبشار در روستای بنون که از روستا های دهستان خطبه سرا می باشد قرار دارد که در دل جنگل های سر سبز شهرستان تالش است. برای رسیدن به این آبشار شما 20 دقیقه پیاده روی در جنگل و طبیعت را تجربه می کنید که به شما توصیه می شود حتما با یک راهنما همراه باشید. فاصله ی این آبشار پر آب و زیبا تا قلعه ی دژ سلسال 50 دقیقه می باشد.

آدرس آبشار ریوو: گیلان، تالش، خطبه سرا، روستای بنون

آبشار زمرد حویق

حویق روستایی تازه تاسیس، که با روستای چوبر تلفیق شده است و در چهل کیلومتر شمال شهر تالش قرار دارد. ییلاقات خوش آب و هوای روستای حویق ، دره ها ، چمنزارها ، دره ها ، مراتع و دشت های زیبا در فصل بهار و تابستان برای تفریح و گردش و استفاده از آب و هوای مناسب یکی از ظرفیت های جذب گردشگری منطقه تالش محسوب می شود سالانه مسافران زیادی را به این روستا می کشاند.

در دل جنگل ها و مراتع این روستا آبشار زمرد حویق قرار دارد که  برای رسیدن به این آبشار باید از مسیری که قسمتی از آن آسفالت و قسمتی خاکی و کوهستانی است عبور کنیم فاصله قلعه صلصال لیسار تا این آبشار 39 کیلومتر می باشد.

آدرس آبشار زمرد حویق: استان گیلان، 45 کیلومتری تالش، شهرستان حویق

پناهگاه حیات وحش لوندویل

این پناهگاه در شهرستان آستارا و در فاصله ی 60 دقیقه ای از قلعه صلصال قرار دارد. این پناهگاه با مساحت ۱۰۷۴ هکتار، از جنوب به شهر لوندویل و از شمال به شهر آستارا و از شرق به دریای خزر و از غرب به جاده آستارا به لوندویل متصل شده است. گونه های مهم گیاهی پناهگاه لوندویل نی، لویی، انار وحشی، توسکای قشلاقی، ازگیل، لرگ، لیلکی، تمشک هستند.

انواع پرنده، خزنده، پستاندار و گونه های مختلف جانوری در این حیات وحش وجود دارند که مهمترین آنها روباه معمولی، گراز، سمور آبی، سیاه کاکل، پری شاه رخ، درن فک، قوی فریاد کش، انواع اردک، حواصیل، گیلانشاه خالدار و درنا و گوزن زرد هستند.

متاسفانه یک سری عوامل از جمله غییر کاربری اراضی، تعارضات به اراضی حاشیهٔ تالاب، چرای دام، شکار و صید غیرمجاز، تأسیسات جهانگردی و برداشت صدف برای این پناهگاه تهدید بزرگی به حساب می آیند. شما با صرف کردن 2 الی 3  سعت از وقت خود می توانید از تمامی قسمت های این پناهگاه دیدن کنید و شایان ذکر است که بازدید از این جاذبه گردشگری به صورت کاملا رایگان است و شما مبلغی را برای آن هزینه نمی کنید.

آدرس پناهگاه حیات وحش لوندویل: ایران، استان گیلان، آستارا

پناهگاه حیات وحش لوندویل

هتل ها و اقامتگاه های اطراف قلعه سلسال

سفر به تالش همواره یکی از مقاصد برتر گردشگری برای بیشتر مردم بوده است چرا که وجود جاذبه های دیدنی در این شهر توانسته باعث تجربه ای بی نظیر از این مکان شود. شما می توانید برای بازدید از تمامی جاذبه های این شهر چند روزی را در یک اقامتگاه مناسب مهمان مردم تالش باشید تا یک سفر بی نظیر برایتان رقم بخوردو همچنین از آب و هوای دلپذیر این شهر نیز نهایت اسفاده را ببرید.

در اطراف این شهر انواع هتل ها و ویلا ها را می توانید برای خود برگزینید و یا در اقامتگاه های بوم گردی دیگر بمانید. در این جا چند نمونه از اقامتگاه های موجود را که می توانید آن ها را در لیست رزرو خود قرار دهید برایتان آورده ایم.

اقامتگاه خانه سبز تالش

اقامتگاه بوم گردی خانه سبز در شهر لیسارو شهرستان تالش استان گیلان قرار دارد و در نزدیکی جنگل و قلعه صلصال واقع شده که فاصله ی آنها 5 دقیقه با خودرو می باشد. این اقامتگاه بومگردی از دو سوئییت سنتی و مدرن در مجاور هم قرارگرفته است، تشکیل شده که به همین سبب دارای یک حیاط و فضایی با امکانات و تجهیزات رفاهی کامل است.

اقامتگاه بوم گردی خانه سبز ظرفیت و پذیرش و اسکان 25 نفر را دارد و مانند اقامتگاه های دیگر گیلان از ایوان زیبا دلنشین و دنج برخوردار است و مهمانان عزیز میتوانند در ایوان از زیبایی و جنگل های اطراف اقامتگاه ب تماشا و لذت ببرند. از امکانات این اقامتگاه بومگردی سنتی می توان به فرش، سیستم سرمایشی کولر گازی، سیستم گرمایشی بخاری گازی، پارکینگ، آشپزخانه عمومی برای پخت غذا، سرویس بهداشتی سنتی، حمام دوش اختصاصی، ارائه قایق بادی برای قایق سواری در برکه و دریا، اسب سواری در جنگل و ارائه انواع غذاهای ارگانیک با قیمت های اقتصادی میتوان اشاره کرد.

اقامتگاه بومگردی تختعلی تالش

اقامتگاه بوم گردی تختعلی تالش در سال 1395 ساخته شده است. این اقامتگاه بومگردی دارای دو خانه سنتی و چوبی می باشد که هر خانه تنها در اختیار یک خانواده یا یک گروه قرار می گیرد. اقامتگاه تختعلی در روستای توریستی و خوش آب و هوای داوان واقع شده است. فاصله اقامتگاه بوم گردی تختعلی تا شهر تالش 18 کیلومتر و تا شهر لیسار 3 کیلومتر می باشد. از ویژگی های موقعیت مکانی اقامتگاه تختعلی تالش می توان به دسترسی به ساحل دریا و قلعه صلصال با حداکثر فاصله 4 کیلومتری یا همان 13 دقیقه ای اشاره کرد.

همچنین با اقامت در خانه مسافر تختعلی  می توان از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه نظیر آبشار زمرد، جنگل گیسوم و برکه سرآگاه با پیمودن حداکثر پیمودن مسافت 58 کیلومتر بازدید کرد. به دلیل حفظ معماری سنتی و حسی نوستالژیک، واحد های اقامتگاه تختعلی فاقد تخت هستند. اگر به دنبال یک اقامتگاه مناسب و تمیز و اقتصادی می باشید اقامتگاه بومگردی تختعلی پیشنهاد مناسبی برای شما است.

هتل لیوادر

هتل لیوادر یک هتل سه ستاره در بلوار امام رضا درشهر تالش، واقع در استان گیلان است. این هتل در سال 1388 تاسیس شده و ۲۷ اتاق دارد و از جمله مهم ‌ترین امکانات آن می‌توان به سرویس اتاق، رستوران، خدمات خانه ‌داری، پذیرش ۲۴ ساعته و پارکینگ رایگان اشاره کرد. واحدهای هتل مجهز به تهویه مطبوع، تلویزیون، یخچال، سرویس بهداشتی و حمام هستند.

هتل تا سورتمه تالش ۱۲ دقیقه با ماشین، تا جاده اسالم به خلخال ۲۴ دقیقه با ماشین و تا پارک جنگلی گیسوم ۲۵ دقیقه با ماشین فاصله دارد. فاصله ی این هتل مجهز تا قلعه صلصال 18 دقیقه با خودرو که تقریبا 16 کیلومتر می شود.

اقامتگاه بومگردی باغ بهشت خوشقدم

اقامتگاه بوم گردی باغ بهشت خوشقدم در روستای لیسار شهر تالش قرار دارد و از دو خانۀ زیبا بنا شده است که این خانه ها بوم گردی دارای یک در پذیرایی و یک اتاق خواب دارد که این اقامتگاه کف خواب می باشد و برای راحتی مسافران سرویس خواب قرارداده است. مزیت های این اقامتگاه آفرود، قایق سواری و تور ویژه دریا برای گردشگران می باشد.

امکان سفارش و سرو غذاهای محلی مانند قورتماج، سیرجینه، کته نون، سوجا دیله، قورما و سوجا نون وجود دارد. یکی از بزرگترین مزیت های این اقامتگاه بومگردی فاصله ی 10 دقیقه ی آن با قلعه صلصال و فاصله ی بسیار کم مثل پارک جنگلی سیاه داران در 20 کیلومتری، منطقه گردشگری سوباتان در 21 کیلومتری، دریاچه سراگاه در 22 کیلومتری، منطقه گردشگری سوباتان در 55 کیلومتری، پارک جنگلی گیسوم در 58 کیلومتری، آبشار لاتون در 64 کیلومتری و شهر آستارا در 69 کیلومتری آن است.

اقامتگاه خوشقدم

رستوران های اطراف قلعه صلصال لیسار

از آن جایی که این بنا در روستای لیسار ساخته شده و نزدیک به تالش می باشد، شما می توانید برای خوردن غذا به رستوران های اطراف این منطقه بروید. برای این منظور می توانید یکی از این رستوران ها را برای صرف وعده ی غذایی مورد نظرتان انتخاب نمایید.

  • رستوران خوشپزان که دارای منوی ایرانی و سنتی می باشد ودر 18 کیلومتری قلعه صلصال قرار دارد.
  • رستوران جهانگردی که دارای غذا هایی فوق العاده خوش مزه و کارکنانی مجرب است و فاصله ی آن با قلعه  صلصال 15 دقیقه می باشد.
  • رستوران محسن نزدیک ترین رستوران به قلعه دژ سلسال است که با خودرو یک دقیقه و به صورت پیاده 2 دقیقه فاصله دارد.
  • فست فود بوف لیسار هم در فاصله ی 15 دقیقه ای از قلعه صلصال می باشد و برای کسانی که به ساندویچ و پیتزا علاقه دارند گذینه ی مناسبی می باشد.

بهترین زمان بازدید از قلعه صلصال

قلعه ی صلصال یکی از جاهای دیدنی تالش است که شما برای بازدید از آن هیچ محدودیتی ندارید و در تمامی ایام سال می توانید این مکان برای سفر انتخاب کنید ولی از اوایل بهار تا اوایل پاییز به این منطقه بروید تا بتوانید در آب و هوایی معتدل و دل ‌انگیز از قلعه صلصال و سایر جاذبه‌های گردشگری این روستای زیبا و همچنین شهر تالش بازدید کنید. از شروع فروردین ماه تا اوایل مهر ماه در اطراف قلعه صلصال با رویش گل‌ های رنگارنگ و دشت‌های سرسبز رنگ و بوی طراوت به خود می گیرید.

البته اگر از آب و هوای بارانی و مه ‌آلود لذت می‌ برید، مهر ماه نیز می‌ تواند زمان مناسبی برای سفر به استان گیلان و شهرستان تالش ‌باشد. شما می توانید بعد از بازدید از این قلعه ی باستانی از صنایع دستی و محصولات کشاورزی روستاییان که  شال بافتنی و جوراب بافتنی و برنج مرغوب است هم خریداری کنید.

قلعه صلصال کجاست و مسیر دسترسی به آن

پس از رسیدن به استان گیلان ار طریق جاده آستارا به تالش به 15 کیلومتری شهرستان تالش بروید، پس از اینکه یک کیلومتر از مسیر را طی کردید به روستای لیسار می رسید و با رفتن به محله قلعه دوش ، می توانید به صورت کامل قلعه صلصال را مشاهد کنید.

آدرس قلعه صلصال: استان گیلان، 15 کیلومتری شهرستان تالش، روستای لیسار، قلعه صلصال

اجاره روزانه آپارتمان در تالش

روستای لیسار به دلیل آب و هوا و قرار گیری در نقطه ای زیبا از کشور، باعث شده تا گردشگرانی که به گیلان سفر می کنند و شهرستان تالش را مقصد خود قرار می دهند، به این ناحیه نیز سفر کرده و از نزدیک با روستا و مردم آن جا ملاقات کنند.

شما نیز اگر قصد دارید برای دیدن جاذبه های شهر تالش چند روزی در این منطقه اقامت داشته باشید می توانید برای این منظور سعی کنید قبل از حرکت پیگیر اجاره سوئیت، اقامتگاه بومگردی، ویلا باشید و یا نحوه اجاره روزانه آپارتمان در تالش را در سایت لوکس ویلا بررسی کنید تا برای اقامت مشکلی نداشته باشید و با خیال راحت سفر کنید.

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، 15 کیلومتری شهرستان تالش، روستای لیسار، قلعه صلصال

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه