روستا کمال الملک

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کاشان یکی از شهر های استان اصفهان که با جاذبه های دیدنی و باستانی بسیاری که دارد توانسته گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب کند و با قدمتی زیاد چون نگینی در دلِ کویر خود نمایی می‌کند. هر چند که تمام نقاط این منطقه از کشور دیدنی است ولی در این مقاله به سراغ روستای کمال الملک رفتیم تا با این جاذبه بیشتر آشنا شویم. این روستا در فاصله ی 40 کیلومتری غرب کاشان قرار گرفته و در ۱۵ کیلومتری مشهد اردهال کاشان قرار دارد و در دهکده ای سرد سیر و ییلاقی می باشد.

که  جوارحرم مطهر حضرت سلطان علی ابن محمد باقر (ع) است.  روستا کمال الملک در دهستان کوه دشت قرار گرفته و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۰ نفر یعنی 97 خانواده بوده‌ است. در این مقاله جاذبه های گردشگری روستای کمال الملک با عکس و آدرس و هر آنچه را که باید از این مکان دیدنی بدانید را برای شما عنوان کرده ایم پس برای آشنایی بیشتر با این روستای خوش آب و هوا، ادامه این مقاله را از دست ندهید و با لوکس ویلا همراه باشید تا تمامی اطلاعات درباره این روستا را بدانید.

معرفی روستا کمال الملک

روستا کمال الملک و دهکده ی تاریخی کوچک در گذشته و در طول قرن ها جایگاه و مکان زندگی شخصیت های علمی و قضات باسوادی بوده که در این منطقه می زیستیدند که شایسته ترین آنها زندگی کردن خاندان غفاری و آخرین بازماندگان آنها از کمال الملک تا سرهنگ علی اکبر غفاری یا همان وکیل آیت الله طالقانی در این دیارمی باشد.

شجره نامه ای که خاندان غفاری را بعد از چهل نسل به اباذز غفاری می رساند روی لوحی ه رنگ های برنزیی و طلایی در مقبره خاندان غفاری حکاکی شده است. این روستای زیبا و خوش آب و هوا از گذشته تا کنون به علت وجود هنرمندان و عالمان و کاتبان برجسته به مهد علم و فرهنگ در بین روستاها و حتی شهر های اطراف معروف بوده است.

علت نامگذاری روستا کمال الملک

روستای کمال الملک نام دیگری دارد که بیشتر محلی ها و اهالی آن منطقه این روستا را به نام کله می شناسند. نام این روستا بر اساس سه فرضیه به این اسم نام‌ گذاری شده است. اولین علت نامگذاری آن این است که بر اثر سیل شدید در این روستا جُمجمه های فراوانی که مربوط به انسان بودند در مسیر سیل باقی مانده اند و از آن پس نام این دهکده را کلّه گذاشتند.

دومین نظریه آن است که اگر از بالای کوه های اطراف این روستا به آن نگاه کنیم شبیه سر انسان به نظر می رسد ولی اکنون به دلیل تغییراتی که در سازه های روستا ایجاد شده این فرضیه قابل آزمایش نیست و سومین دلیل این است که روستای کله کاشان محل انسان‌های باسواد، پر مغز و به اصطلاح باهوش بوده و شخصیت‌ها و بزرگان متعددی در این دهکده زندگی کرده اند که برخی از آنان همچون محمد غفاری ملقب به کمال الملک و خاندان شیبانی نه ‌تنها مایه فخر و مباهات کاشان بلکه کشور هستند.

اما متأسفانه با وجود امکانات خوب گردشگری در این روستا به آن به ‌طور شایسته و قابل تحسین توجهی نشده است.

کمال الملک کیست؟

محمد غفاری ملقب به کمال الملک از خاندانی بسیار هنرمند می باشد و او مشهورترین و پرنفوذ ترین شخصیت در تاریخ هنر معاصر ایران به شمار می‌رود. محمد غفتری چهل و یکمین اولاد ابوذر غفاری می باشد و در سال  1275 چشم به جهان گشوده است. کمال الملک تحولی در طول تاریخ ایجاد کرده بود که جریان 200 ساله تلفیق سنت‌های ایرانی و اروپایی به پایان رسیدند و سنت طبیعت ‌گرایی اروپایی در قالب نوعی هنر آکادمیک روز به روز تثبیت شد.

محمد غفاری در مدرسه دالفنون که در زمان ناصرالدین‌ شاه قاجار به پیشنهاد میرزا تقی خان امیرکبیر ساخته شده بود، هشت سال تحصیل کرد و به آموزش نقاشی پرداخت. در آن زمان ناصر الدین شاه قاجار کارهای کمال الملک را پسندید و در همین جهت در دربار خود به او جایگاهی داد و از هنر او لذت می برد. در سال هایی که محمد غفاری در دربار ناصر الدین شاه قاجار مشغول به فعالیت بود القابی مثل خان، نقاش‌ باشی و کمال‌الملک را به او نسبت می دادند.

کمال الملک

زندگینامه کمال الملک

محمد غفاری برای آشنایی با نقاشان مطرح و هنرمندان اروپایی در سال 1315 هجری قمری به اروپا رفت و پس از ارتباط بر قرار کردن با آنها و کسب تجربه در شهر های فلورانس، رم و پاریس به درخواست مظفر الدین شاه به ایران بازگشت ولی دیگر تمایلی برای ماندن در دربار را نداشت.

محمد غفاری در طول زندگی خود سفر های زیادی داشت و مدتی را نیز در کربلا ی معلی گذراند و پس از آن به حسین ‌آباد نیشابور هجرت کرد و متاسفانه دیگر به زادگاه خود یعنی روستای کله باز نگشت. او در نهایت در 27 مرداد ماه سال 1319 هجری قمری در همان شهر حسین آباد نیشابور درگذشت و در جوار آرامگاه عطار نیشابوری به خاک سپرده شد.

سرهنگ علی اکبر غفاری

یکی دیگر از افراد سرشناسی که در روستای کمال الملک می زیست سرهنگ علی اکبر غفاری بود. او در سال 1281 هجری شمسی از پدری به ‌نام مرتضی قلی‌ خانی و مادری به‌ نام خرم غفاری در روستای کله کاشان که زادگاه اصلی غفاری‌ ها بوده متولد شد. علی اکبر غفاری به روستا کله علاقه بسیار زیادی داشت و امور خیرخواهانه او در جای جای روستای کمال الملک کاشان به چشم می‌ خورد.

روند زنگی علی اکبر غفاری به این صورت بود که در دی ماه 1296 هجری شمسی به یکی از مدرسه های روستا کله به نام صاحب ‌منصبی ژاندارمری رفت و تا دوران سرهنگی ادامه تحصیل داد و پس از آن دوران، از زمستان 1296 هجری شمسی تا 1328 هجری شمسی به سپاهی ‌گری مشغول شد و در سال 1328 هجری شمسی نیز بازنشسته شد. علی اکبر علاوه بر فعالیت سپاهی گری به روزنامه ‌نویسی نیز مشغول بود، به صورتی که امتیاز روزنامه بسیج کاشان را گرفت و از سال 1333 هجری شمسی تا 1339 هجری شمسی فعالیت اجتماعی خود را در کاشان ادامه داده و جزء مدافعان جمعیت آزادی ‌خواه در ایران بود.

افتخارآفرینان روستا کمال الملک کاشان

روستای کله کاشان مفاخر دیگری همچون قاضی احمد غفاری، معزالدین محمد غفاری، میرزا بزرگ غفاری پدربزرگ استاد کمال ‌الملک، میرزا ابوتراب غفاری برادر کمال ‌الملک، ابونصر فتح ‌الله ‌خان شیبانی، جلال ‌الدین خطاط، ملا لطف ‌الله تاج ‌الواعظین ملقب به حاجی تاج، علی پاشا صالح، عباسعلی واثقی، جهان‌ شاه صالح، ابراهیم برادران و حسین صانعی را در خود دارد که هر یک برای این روستا و کشور ما حماسه ای آفریده اند که در ادامه توضیحی کوتاه راجب به هر کدام برایتان اورده ایم.

  • میرزا بزرگ غفاری که پدر استاد کمال الملک می باشد، تبهر خاصی در نقاشی و دورنما سازی داشته و تصویرگران کتابهای چاپ سنگی بوده است.
  • ابونصرفتح الله خان شیبانی کلّه که ایشان متولد سال 1200 هجری شمسی و 187 سال قبل در روستای کله به دنیا آمده و  شاعر حماسه سرا و چیره دست دوره قاجاریه می باشد.
  • محمدجلال الدین ابن عبدالغفار که در سال  1220 در کله متولد شد و در سال 1276 در گذشت و خطاط و کاتب معروف در آن دوران بود.
  • ملا لطف الله تاج که به حاجی تاج کله ای شهرت داشته، در سال 1275 شمسی به دنیا آمده و در سال 1340 از دنیا رفته است. این شخصیت بزرگ واعظ بزرگ دوره قاجاریه بوده و خانه او اکنون به خانه هنرمندان و موزه مردم شناسی کاشان تبدیل شده است.
  • معزالدین خان غفاری کله، به دستور کریم خان زند، حاکم شهر کاشان، قم و نطنز در سال 1120 شمسی بوده که در زمان خود در اداره حکومت کاشان زبانزد بسیاری از مردم بوده است.
  • فرخ خان امین الدوله غفاری، از مردان نامدار و کار آمد دربار ناصرالدین شاه که مزرعه فرح آباد کله تیول فرخ خان برای ایشان بود که اکنون از اماکن دیدنی روستا کمال الملک عمارت بسیارزیبا، حوض خانه و حمام تاریخی امین الدوله فرح آباد کله می باشد که در گذشته به فردوس مشرقی مشهور بوده است .
  • نظام الدین غفاری پیشینه بسیار خوبی مثل مهندس الممالک، وزیرعدلیه ناصرالدین شاه، وزیر معادن مظفرالدین شاه، سرهنگ اریا، وزیر راه رضا خان، و مولف کتب های مختلف ریاضیات دارد. همچنین او در تاریخ ضرابی کاشان وجود معادن سنگ مرمر در روستا کله در کو های تجرکوه و کوه کره را پیش بینی کرده بود.
  • معاون الدوله غفاری از کارگذاران و شخصیت های بزرگ حکومت مظفرالدین شاه بوده که محمد جلال الدین خطاط کله کاتب و منشی ایشان بودند.
  • جهانشاه صالح که در سال 1275 در روستا کمال الملک کاشان متولد شد و وزیر بهداری ورئیس دانشکده پزشکی تهران بود او به روستا کله بسیار علاقه داشت و با همکاری ایشان در سال ۱۳۳۵ درمانگاه کمال الملک در روستا کله تاسیس شد.

هنرمندان روستا کله کاشان

جاذبه های گردشگری روستا کمال الملک

روستای سر سبز و تاریخی کمال الملک ، یا همان کلّه کاشان، در جوار کوهی به نام تجرکوه قرار داشته که در این کوه شش مکان معجزه‌ گون یعنی همان چشمه ‌های زیرزمینی و روباز وجود دارد که سه مکان آن در تاریخ کاشان ذکر و از آن نقل‌ هایی شده است.

این روستا دارای ابنیه تاریخی بسیاری می باشد که درکنار اماکن بی نظیر طبیعی وگردشگری اش می تواند برای مخاطبین تازگی و جذابیت منحصر به فردی داشته باشد. این اماکن به قدری کم نظیر و ماندگار هستند که در کتاب مرجع و نفیس تاریخ کاشان به چهارمورد از این اماکن اشاره شده که در این بخش به این موارد اشاره ای کرده و برای آشنایی بیشتر توضیحاتی را برای شما ذکر می کنیم.

قدمتگاه علی

در ارتفاع حدود هزار و 500 متری از سطح زمین در سینه کوه تجره در روستا کمال الملک شکاف بزرگی به چشم می خورد که مساحتش 200 متر مربع بوده که طبق تاریخ کاشان این مکان از معجزات حضرت علی(ع) است و در آن تاریخ آمده که شخصی از فرط تشنگی به خواب رفته و در عالم رؤیای خود امیر المومنین (ع) را در خواب می‌بیند.

حضرت علی در عالم رؤیا برای رفع تشنگی به بالای کوه رفته و با عصای خود به سقف قدمگاه اشاره می کند که در همین حین از آن جا آب جاری می ‌شود. حضرت علی علیه السلام فرمودند هرکس از آن آب بنوشد تمام بیماری های جسمی و روحی او التیام پیدا کرده و شفا پیدا می کند، و شخص در خواب رفته پس از بیدار شدن هرآنچه را در خواب دیده در واقعیت برایش نمایان می شود و به چشم می‌ بیند.

بنا به اعتقاد مردم محلی آن منطقه و گفته‌ ی گذشتگان سید ضیاءالدین و قدمگاه علی سلام الله علیه، محل گذر یا قدمگاه مولای متقیان، حضرت علی علیه السلام است که پیشینه ‌ای تاریخی دارد و به 700 سال پیش بر می گردد. شما می توانید پس از نظاره‌ی آثار به جای مانده از روزگاران دور که با گذشت سال‌ها هنوز هم جان سالم به در برده‌اند، سری به بقعه‌ ی سید ضیاءالدین که در جوار آن هم قرار دارد، بزنید.

قدمتگاه علی

چشمه آبجه کَهره

در کنار قدمتگاه حضرت علی علیه السلام چشمه ای است که آن را هم جزو معجزات مولا می دانند که این چشمه‌ ای در بطن کوه بوده و آبی بسیار گوارا و سرد دارد که همیشه جاری می باشد. دهانه ی چشمه کوچک، و به اندازه دهانه گلاب دانی است که به همان مقدار از آن آب بیرون می آید و جلوی آن گودال آبی تشکیل شده، که یک درخت چوز و یک درخت بید پیر نیز در کنار آن قرار داشته که به آن سوراخ آبجه کهره گویند.

از عجایب این چشمه این است که در دوران قدیم رسم بوده در سرچشمه فردی سر خود را درون سوراخ چشمه می کرده و با صدای بلند و ۳مرتبه جمله ( آبجه کهره‌های سه مهمان عزیزت آمده آب سرد) تکرار می کرده که این کار باعث زیاد شدن جریان آب می شده است.

این زیاد شدن جریان آب برای مدت یک دقیقه ادامه داشته و سپس فروکش می‌کرده است و در تاریخ کاشان نیز ذکر شده که یک چشمه جنب قدمگاه علی وجود دارد و آب آن به همان مقدار قبلی بوده و درختان آن از همان ابتدا سبز و با طراوت هستند و سالیان سال است که مقدار آب این چشمه کم نشده است.

آبشار موسمی سه میله

این آبشار در ارتفاع 1500 متری از معجزات خداوند بوده و نشانه‌ ای از قدرت خدا در بطن کوه تجره در روستا کمال الملک بوده است که متأسفانه هنوز به معرفی در سطح ملی نرسیده است در حالی که اگر به آثار میراث فرهنگی معرفی شده بود تعجب همگان از این پدیده نادر و شاید بی‌ نظیر در طبعیت برانگیخته می‌شد و باعث جذب گردشگران و مسافران زیادی به این منطقه می شد.

این آبشار به فاصله 500 متری قدمگاه علی بوده و سوراخی در دل آن کوه وجود داشته که مانند دیواری که جنس آن سنگ خارا است، ظاهر شده و تقریبا از بالای کوه بسیار بلند شروع به ریزش آب می کند. بیشتر ایام و فصول سال آب این آبشار و گودال زیر آن پر از آب می باشد ولی در بیستمین روز عید نوروز ناگهان بدون مقدمه حجم آب خروجی از این آبشار، سه الی چهار برابر می‌ شود.

این آب با این حجم تا دو شبانه روز ادامه داشته و ناگهان به طور کلی و بی مقدمه قطع می‌شود و هر سال که این آب از این سوراخ بیرون بیاید کل قنوات این رودخانه‌ها از رود رحق تا روستای استرک ر اطراف آن محله،  پر از آب شده و کل محصولات باغی و دشتی خوب و سیر آب می شوند و لذا آن سوراخ را سوراخ سه میله می‌ گویند.

آبشار سه میله یکی از معجزات خداوند است زیرا به فاصله کمی از آن در قدمگاه علی آب قطره قطره خارج شده اما در این آبشار آب به قدر زیاد یک باره خارج می شود و یک باره و بدون هیچ علت مشخصی فروکش می‌ کند و این آبشار دو بار به علت آب زیاد سرازیر شد، بار اول در اول فروردین ماه، سال 1386 و بار دوم در 14 فروردین ماه همین سال جاری شد.

خانه کمال‌الملک

خانه کمال الملک مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان کاشان، روستای کله، محله مشهد اردهال واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ماه سال ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۹۷۳ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و این خانه در مرکز دهکده مدرسه صالح روستا کله قرار گرفته که در سال 1322 به بهره ‌برداری رسید و کشف شد.

بسیاری از مردم روستا کمال الملک در آن مشغول به تحصیل شدند و به ‌دستور میراث فرهنگی مشغول به تعمیر و مرمت آن هستند و اتاقی در این خانه معروف به اتاق پنج‌ دری بوده و حیاطی وسیع دارای سنگ ‌فرش‌های زیبا می باشد. اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در حال حاضر مشغول به ساخت دفتری برای انجمن میراث، مرکز نگارگری و موزه‌های مردم‌ شناسی، دیرینه ‌شناسی و مکتب ‌خانه سنتی در این مکان هستند که این پروژه هنوز پایان نیافته است.

خانه کمال الملک

باغ علی ‌آباد و خانه تاریخی علی پاشا صالح

علی پاشا صالح نویسنده و حقوقدان ایرانی بوده که خانه او بنای خاکی و گنبد داری در ابتدای روستا کله می باشد که خود نمایی می ‌کند و منزل شخصی علی پاشا صالح، که واقف و از مؤسسان مدرسه صالح روستای کله کاشان است و قدمتی 200 ساله داشته و در مزرعه چندین هکتاری علی ‌آباد واقع است اما متأسفانه تاکنون در فهرست آثار ملی کشور قرار نگرفته است.

سردر زیبا و سنتی آن ساخته استاد محمد نیکوکار از اهالی روستای کله کاشان بوده و در ابتدای این مزرعه چندین هکتاری واقع در علی‌آباد خود نمایی کرده و جلوه خاصی را به آن محل می ‌دهد. شما می توانید حین بازدید از این روستا سری هم به این آثا زیبای تاریخی بزنید.

شغل مردم روستای کله کاشان

از زمان های گذشته تاکنون چرخ اقتصاد مردمان این روستا بر روی صنایع مختلفی می چرخد. در کشاورزی و محصولات مرتبط به آن شاهد کشت گل محمدی، پنبه، پیاز، صیفی جات ها و انواع میوه‌ها، غلات و گیاهان دارویی و تولید گلاب و عرقیجات سنتی در روستا کله هستیم که که جز سوغات این روستا نیز به شمار می روند. صنایع دستی نیز سهم کوچکی در اقتصاد روستا کله دارند که این صنایع دستی عبارتند از مسگری، کاشی کاری، ابریشم بافی، مخمل بافی، شعربافی، گلیم بافی، زیلوبافی، زری بافی و قالی بافی.

جاذبه های دیدنی اطراف روستا کمال الملک کاشان

اطراف روستا کمال الملک مملو از جاذبه های دیدنی می باشد و شما می توانید ضمن بازدید از این روستا، به جاذبه های دیدنی اطراف آن هم سری بزنید و از زیبایی و قدمت آنها لذت ببرید. کاشان هر ساله توجه  تعداد زیادی از ایرانگردان را به خود جذب می کند. به دلیل سابقۀ تاریخی چند هزار ساله ای که این شهر دارد جاذبه های آن شامل آثار تاریخی و باستان شناسی هستند که نشانگر از لایه های مختلف تمدن در این منطقه در دوره های مختلف می باشند.

با این وجود برخی از جاذبه های گردشگری این شهر از شهرت بیشتری برخوردارند. شما می توانیر از آثار از جمله حمام فین کاشان یا قتلگاه امیر کبیر، برج و باروی جلالی، کویر مرنجابر، آبشار نیاسر، تیمچه امین الدوله، مسجد و میدان میر عماد، مجموعه خانه های عباسیان و شهر زیرزمینی نوش آباد که فاصله ی کمی با روستای کمال الملک دارند دیدن کنید.

سوغات روستای کله

یکی از گزینه هایی که قطعا برای بسیاری از مردم مهم است، خرید سوغات از مکانی است که به آن سفر می کنند. این امر به اشتغال زایی این منطقه نیز کمک شایانی کرده است.  روستا کمال الملک دارای سوغات جذابی است که از جمله معروف ترین های آن می توان به گلاب و گل محمدی، کلوچه و خشکبار هایی مثل انجیر، هلو و سیب که به دست روستاییان به صورت سنتی خشک می شود، اشاره کرد.

سوغات کاشان

امکانات رفاهی موجود در نزدیکی روستا کله

از جمله امکاناتی که به علت توریستی شدن روستا کمال الملک در این ناحیه به وجود آمده می توان به مواردی هم چون رستوران، کافی شاپ، سفره خانه، آنتن دهی خوب، موقعیت های مناسب تصویر برداری، استدیو فوتبال، شهر بازی، سوئیت، مسجد، سرویس بهداشتی و پمپ بنزین و گاز اشاره نمود. شاید وجود این امکانات باعث شده تا گردشگران نگاه ویژه ای به روستای کمال الملک داشته باشند و حتی اگر این منطقه مقصد آن ها نباشد برای دیدن آن اقدام کنند.

رستوران های روستا کمال الملک

قطعا یکی از مواردی که در سفر همه به آن احتیاج دارند، رفتن به رستوران و خوردن غذاست. در فاصله بسیار کمی از روستا کمال الملک نیز می توانید به رستوران هایی با غذا فوق العاده رفته و از اقامت خود در این روستا لذت ببرید. یکی از این رستوران ها، رستوران سادات نیاسر می باشد. این رستوران دارای غذا های با کیفیت فوق العاده و قیمت اقتصادی می باشد.

هم چنین یکی دیگر از رستوران های موجود که در کیلومتر 5 جاده کاشان و در فاصله 30 دقیقه ای از روستا کله قرار گرفته، رستوران روناک کاشان است که دارای ویو دلچسب و کارکنان مجرب می باشد و غذا های خانگی و هم چنین غذا های دیگر خود مثل کباب ترش، جوجه کباب زعفرانی، فیله کباب و…،  توانسته رضایت بسیاری از مشتریان را در این رستوران کسب کند و به عنوان یک گزینه ی مناسب برای صرف غذا تبدیل شود.

هم چنین شما می توانید در جاده قم به کاشان نیز برای میل کردن غذا به یکی از رستوران های موجود در آن بروید. رستوران کاظمیان در وعده صبحانه، ناهار، شام و میان وعده پذیرای گردشگران است و امکان رزرو نیز در آن وجود دارد.

آب و هوا روستا کمال الملک

کاشان یکی از شهرهای تاریخی کشورمان است که در مرکز ایران واقع شده است. آب و هوای کاشان دارای دو بخش کوهستانی و کویری می باشد. موقعیت جغرافیایی این شهر که تاثیر زیادی بر آب و هوای کاشان داشته، این شهر را از شمال و شمال غربی به استان قم، و از طرف شرق و شمال شرقی به آران و بیدگل و دشت کویر، از طرف جنوب به شهرستان نطنز و از طرف غرب به شهرستان دلیجان منتهی می کند. با توجه به سیستم های هواشناسی این شهرستان، دمای هوا در ارتفاعات مختلف متفاوت می باشد.

در بخش های مرتفع سردسیر بوده و در دامنه ها معتدل، جلگه و به خصوص حاشیه کویری گرمسیراست. آب و هوای کاشان از بخش های جنوب و غرب تحت تاثیر کوه های مرکزی ایران قرار گرفته است. روستا کمال الملک که یکی از مکان های گردشگری کاشان به شمار می رود در دامنه کوهستان می باشد که عموما از آب و هوای لطیف و معتدلی برخوردار است.

بهترین زمان بازدید از روستا کمال الملک

به علت قرار گیری شهر کاشان در کنار کویر و آب و هوای گرم آن در این خصوصو سفر به روستا ی کمال الملک و بازدید از آن در این فصل به شما پیشنهاد نمی شود. بهترین زمان برای باذدید از این مکان فصل بهار است زیرا آب و هوای روستای کله در این فصل بسیار مطبوع می شود و شما می توانید علاوه بر لذت بردناز روستا و آب و هوای آن در مراسم گلاب گیری روستاییان هم شرکت کنید. البته افراد که با سرمای هوا و کاهش بیش از حد آن در شب مشکلی ندارند پاییز هم می تواند فصل خوبی برای سفر به این منطقه زیبا باشد.

اقامت در روستا کمال الملک

برای دیدن تمامی نقاط این روستا شما به 24 ساعت زمان نیاز دارید تا بتوانید از تمامی نقاط این روستا بهره ی کافی ببرید. لذا می توانید برای اقامت در روستای کمال الملک از هتل یا اقامتگاه های موجود در نزدیک  روستا کمال الملک بهره ببرید. اقامتگاه های بوم گردی موجود در این منطقه به دلیل مناظر فوق العاده زیبا خود و ساختار سنتی و قدیمی اش، اشتیاق زیادی را برای مسافران و گردشگران به وجود می آورد.

کمپینگ در روستا کله کاشان

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که معمولا کمپ کردن را در سفر برمی گزینید و می خواهید در سفر به روستای کمال الملک نیز از کمپینگ برای اقامت خود بهره ببرید، باید با تجهیزات کامل و به همراه داشتن لوازم ضروری اقدام نمایید. از مهم ترین لوازمی که شما برای تفریح و اقامت به صورت کمپینگ نیاز دارید می توان به چادر مسافرتی، کیسه خواب، کارت بانکی یا وجه نقد، پاور بانک، کفش مناسب برای کوه نوردی، پلاستیک زباله، لباس گرم، جعبه کمک های اولیه، داروهای مسکن عمومی، لوازم آشپزی، چراغ قوه، هیزم و وسایل شخصی مثل کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی اشاره کرد.

روستا کمال الملک کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای رسیدن به روستا کمال الملک از مرکز شهر کاشان 38 دقیقه راه دارید. ابتدا وارد بلوار گلستان شوید و پس از طی کردن 3 کیلومتر وارد بلوار حضرت زینب شوید و بسوی بلوار شهیدان فرازنده مسیر خود را ادامه دهید. به سمت شمال شرقی حرکت کرده و به طرف بلوار اما رضا بپیچید و پس از طی کردن حدودا یک کیلومتر با گردش به چپ وارد بلوار نارنجستان شوید. پس از رسیدن به میدان بسیج از خروجی دوم به طرف بلوار حضرت زینب بروید و با گذر 15 دقیقه به ورودی روستا کله می رسید.

آدرس روستا کمال الملک: استان اصفهان، شهرستان کاشان، روستا کمال الملک ( کله )

اجاره ویلا و سوئیت در کاشان

اگر قصد دارید که به شهر کاشان سفر کنید و جاذبه های دیدنی این شهر زیبا چون روستا کمال الملک بازدید کنید، می توانید پیش از شروع سفرتان از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره ویلا و سوئیت در کاشان بپردازید و اقامتگاه مورد نظر خود را از این طریق انتخاب و رزرو نمایید تا در هنگام سفرتان به این شهر مشکلی برایتان پیش نیاید.

خوب است بدانید که پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند تا بتوانید بهترین گزینه را با توجه به علایقتان پیدا کنید همچنین شما ضمن گشت و گذار و بازدید از مناطق دیدنی این شهر زیبا، یک اقامت و استراحت خوش در این شهر گرم را تجربه می نمایید و لذت سفر را برای خود و خانواده یا دوستانتان چند برابر می کنید و کمی هیجان به این سفر به یاد ماندنی می بخشید. فراموش نکنید بهترین زمان بازدید از کاشان اردیبهشت ماه می باشد، چرا که از مراسم گلاب گیری عقب نمی مانید و در این مراسم هیجان انگیز نیز شرکت خواهید کرد.

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان، شهرستان کاشان، روستا کمال الملک ( کله )

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه