شهر زیر زمینی نوش آباد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا پنهان
استان اصفهان با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان خود توانسته هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب نماید. یکی از شهرهای توریست پذیر این استان، کاشان بوده که دارای دیدنی های زیادی است و مقصد گردشگری بسیاری از مسافران می باشد.

در این مقاله به سراغ یکی از حیرت انگیز ترین شهر های جهان، شهر زیر زمینی نوش آباد، رفتیم تا درباره این مکان باستانی که سابقه آن به حدود هزاروپانصد سال پیش و دوره ساسانی بازمی‌گردد، اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذاریم و به داستان پیدا شدن آن بپردازیم.

درباره شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیر زمینی نوش آباد، یکی ازمناطق بسیار قدیمی و دیرینه در شمال شهر تاریخی اصفهان قرار دارد که نمونه ای تحسین شده از ساختاری دفاعی و نظامی است و به عنوان بزرگترین شهر زیر زمینی در جهان شناخته می شود، وسعت شهر زیر زمینی نوش آباد که بنایی تاریخی به شمار می رود به 15000 مترمربع می‌رسد که دارای اتاق‌ها، راهروها، چاه‌ها و کانال‌های متعدد هایی است که سازنده های ماهر آن دوران آن را در دل زمین های شهر کاشان، بنا کرده اند.

شهر دوازده هزار نفری نوش آباد، به علت حفظ جان و مال مردم در شرایط نا امن و سخت مانند حمله ی مغول ها در آن زمان، ساخته شده و جنبه ی زندگی کرده برای مدت طولانی را ندارد. شهر زیر زمینی نوش آباد در دوره های مختلف جان بسیاری از قشرهای مختلف را نجات داده و باعث ایجاد آرامش در بین آنها و یک سرپناه امن بوده است.

به گونه ای که قشرهای مختلفی از مردم، به شهر زیر زمینی نوش آباد پناه می آوردند و در آن سکونت داشتند و برای مدتی روند روزانه زندگی خود را دنبال می کردند ولی هیچ صدایی از حضورحتی یک نفر در شهر نیز حس نمی شد، از این رو مهاجمان بسیار تعجب کرده بودنند و این مکان به سکونتگاهی مرموز برای آنها تبدیل شده بود شهراویی بعد در طول 500 سال تکامل یافته و در زمان سلجوقیان، صفویان و حتی قاجار نیز مردم همچنان از آن استفاده می‌کردند.

 شهر زیر زمینی نوش آباد

تاریخچه شهر زیر زمینی نوش آباد

نوش آباده کاشان، که آن را به شهر اویی هم می شناسند یکی از پایتخت های ساسانیان در دوره شاه ساسانی خسرو یکم معروف به خسرو انوشیروان بوده است که در غرب شهر آران و بیگدل قرار دارد. دهخدا شهر، نام این مکان را براساس کلمه ی اونوشه که به معنای جاودانی می باشد انتخاب کرده است.

شهرزیر زمینی نوش آباد چگونه پیدا شد؟

تصور اینکه یکی از پایتخت های دوره ساسانی به صورت دست نخورده باقی بماند در فکر مردم هم نمی گنجید و تا سال 1385 هیچ کس از وجود همچین شهر خبر نداشت تا اینکه در سال 1383 یکی از اهالی کاشان در حالی که مشغول کندن چاه در حیاط خانه اش برای رسیدن به آب بوده، متوجه این شهرزیرزمینی شد.

از همان موقع بود که این شهر باستانی سر زبان ها افتاد و افسانه‌های تاریخی خبر از وجود شهری زیرزمینی در نوش آباد در شهر پیچید. شهر اویی پس از دو سال، در 8 مرداد ماه 1385 با شماره ثبت، ۱۵۸۱۶ به‌ عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده و مورد توجه بسیاری از توریست ها و باستان شناسان قرار گرفت.

چرا شهر زیر زمینی نوش آباد به اویی معروف شد؟

همانطور که گفته شد به شهر زیر زمینی نوش آباد اویی هم گفته می شود.  در لغت‌نامه دهخدا «اویی» کلمه ای می باشد که در گویش کاشانی معادل «آهای» در فارسی قرار می‌گیرد. علت های مشهور شدن آن به این اسم این است که در ابتدا سازنده های این بنای تاریخی هنگام ساختن آن و حفر کردن زمین، برای این که بتوانند خاک ها را جا به جا و حفاری کنند از ظرف هایی به اسم دِلو استفاده می کردنند.

هنگامی که  این ظرف ها پر از خاک می شد، بنا ها داد می زدنند «اویی»، و فردی که مسئول بالا کشید ظرف های پر از خاک بود با شنیدن آن می فهمید باید طناب را بالا بکشد و دومین علت آن این است که چون ساختار شهر زیر زمینی نوش آباد بسیار تو در تو و تاریک می باشد، هنگامی که جمعیت در آنجا زیاد می شد و مردم همدیگر را گم می کردنند، برای پیدا کردن یکدیگر با صدای بلند با کلمه «اوی» همدیگر را صدا می‌کردند.

شهر زیر زمینی اویی

معماری شهر زیر زمینی اویی

شهر زیر زمینی نوش آباد در یک دید کلی، حدود چهار کیلومتر می باشد که شما تنها از 400 متر آن می توانید دیدن کنید. در واقع شهراویی زیرزمینی با ساختارهایی بسیارمتراکم و پیچیده می باشد که دارای دالان هایی باریک، تودرتو و اتاقهایی با ابعاد نسبتا کوچک، چاه ها و کانال های متعدد است. به غیر از ورودی اصلی، ارتفاع تمام قسمت های شهر زیر زمینی نوش آباد به  قد طبیعی انسان بین صد و هفتاد تا صد و هشتاد سانتی متر می رسد ولی هنگام گذر از دالان های باریک باید دولا شوید تا به قسمت های اصلی شهر برسید.

عمق طبقه های شهر زیر زمینی نوش آباد حدودا چهار تا 16 متر در نظر گرفته شده و در سه طبقه ساخته شده که بررسی و دریافت اطلاعات از فضا های بیشتر نیاز به زمان، امکانات و تجهیزات دارد. شایان ذکر است که شهر زیر زمینی نوش آباد به صورت حیرت آور در دوره ساسانی بدون امکانات وبا دست کندند که همین موضوع باعث شده به عنوان بزرگترین نمونه معماری دستکند در جهان شناخته شود.

طبقه اول شهر زیر زمینی نوش آباد، از دالان هایی ساخته شده است که برای گمراه کردن تعقیب کننده ها و دشمنان می باشد و طبقات دوم و سوم هم محل زندگی، انبارآذوقه و پناه گرفتن مردم بوده اند.

طبقه اول شهرزیر زمینی نوش آباد

ورودی طبقه ی اول کوتاه و باریک بنا شده که تشخیص آن برای همه راحت نباشد. پس از ورود، دالان ها و کوره های زیادی را مشاهده می کنید که برای گمراه کردن تعقیب کنندگان و مهاجمان تعبیه شده است که به راحتی می توانستند از آن ها برای پنهان شدن و فرار کردن استفاده کنند که مزیت سوراخ های ایجاد شده روی دیوارهای این طبقه، انجام این کارها را راحتر و سریع تر می کند.

طبقه دوم و سوم شهر اویی

در طبقه های دوم و سوم شهر زیر زمینی نوش آباد، اتاقک ها و سالن ها بزرگ تر می شوند و امکان زندگی کردن و اقامت برای مدتی در این طبقات وجود دارد همچنین آذوغه ها و مایحتاج اولیه هم در این طبقات نگهداری می شوند. نور پردازی این طبقات بسیار جالب می باشد، به این صورت انجام می شود که،  تاقچه هایی در درون دیوار های این دو طبقه ساختند که بعضی از آنها ازسقف حدود 20 سانتی متر فاصله دارد.

این تاقچه هم برای نشستن و هم گذاشتن پیه سوز که برای ایجاد روشنایی به روغن پیه یا روغن زیتون احتیاج دارد، می توان استفاده کرد. احتمالا روغن پیه ها را از  دو عصارخانه تاریخی موجود در نوش‌ آباد تهیه می‌ کردند. خوب  است بدانید یکی از چراغ‎‌ های پیه‌ سوز کشف شده در این شهر، قدمتی 700 ساله دارد.

معماری شهر زیر زمینی نوش آباد

ساختار درونی شهر زیر زمینی نوش آباد

هنگامی که شما به شهر زیر زمینی نوش آباد وارد می شوید بوی خوب خاک نمدار به شمام می رسد. با عبور از دالان های تنگ که برای عبور افراد بیش از یک نفر اصلا مناسب نیست، به بخش های داخلی شهر می رسید. در قسمت های مختلف از شهر فضا هایی را می بیند که کوچک تر از بقیه قسمت ها هستند که در گذشته به عنوان سرویس بهداشتی از آنها استفاده می کردنند، اگر کسی داخل آنها بوده سنگی را جلوی در می گذاشتند تا بقیه با خبر باشند.

محل هایی که برای سکونت خانواده ها تراشیده شده به صورت  اتاق اتاق در دل دیوار و روبه ‌روی هم هستند وجالب است بدانید که هیچ یک از فضاهای این شهر در ندارد و برای ایجاد حریم با دیوار از هم جدا شده اند. روی دیوار های شهر رد پایی از سیل ویران گری را می بینید که بخش های زیادی از شهر زیر زمینی نوش آباد را با خود برد. مکانی به صورت اتاقک وجود دارد که محل ذخیره آذوغه ها و خوراکی ها بوده که در سال 1383 در اثر سقوط یکی از بنا ها در آن کشف شده است.

تهویه هوا شهر زیر زمینی اویی

هنگام ساخت این بنا توجه ی ویژه ای به مسئله ی تهویه هوا شده است به گونه ای که برای تنفس راحت  در اعماق زمین از کانال هایی استفاده کردند که علاوه بر عبور و مرور باعث جریان پیدا کردن هوا در طبقات پایین و اکسیژن رسانی هم می شدند، همچنین این عملکرد در مورد چاه های قنات نیز صدق می کند.

به این صورت که طول این چاه ها از سطح زمین شروع می شود و به صورت عمودی تا عمیق ترین نقطه شهر ادامه دارد سپس چند متر به صورت افقی حفر شدند تا قنات های کنده شده را به هم متصل کنند و شکل آنها شبیه به حرف لام فارسی (ل) است که اختلاف ایجاد شده باعث رسیدن و گردش هوا از سطح زمین به شهر زیر زمینی نوش آباد می شود.

در ساخت این شهر همه چیز از قبل برنامه ریزی و پیش بینی شده بوده برای مثال برای خنک ماندن فضا ی شهر دیوار های آن را در کنار قنات هایی که آب در آن ها جریان دارد ساخته اند.

تهویه هوا در شهر اویی

راه های ورودی به بزرگترین شهر دستکند جهان

دو راه ورودی به بزرگترین مجموعه زیر زمینی دستکند جهان وجود دارد که طوری تعبیه شدند که هر کس که مایل به رفتن است ناگزیر می باشد از مسیر هایی تنگ با ارتفاع کم عبور کند.

ورودی های دیگر بر اثر سیلاب ویران شدنند و امکان استفاده از آنها برای رسیدن به قسمت های داخلی شهر وجود ندارد.

ورودی شماره یک

در اوایل دهه ۸۰ ،در سال 1381 با کندن چاه به صورت افقی بخش اول شهر زیرزمینی اویی کشف شد که دارای فضایی کوچکی می باشد و کارشناسان احتمال می دهند در زمین گذشته برای ورود و خروج حاکمان بوده و به علت داشتن وضعیت خاص مثل فضای محدود، رطوبت بالا و ظرافت بیشتر مواقع سال بسته می باشد و فقط هنگام تعطیلات نوروز، ایام خاص و گلابگیری برای بازدید باز می شود.

فضای ورودی شماره یک بیشتر به یک سوئیت شبیه است که یک اتاق خواب و پذیرایی و سرویس بهداشتی دارد و بر اساس نظر باستان شناسان از این مکان یک شخصیت مهم مانند دهخدا و یا حاکم استفاده کرده است.

ورودی شماره دو

ورودی دوم ۲ سال بعد از ورودی شماره ۱ و در عمق ۱۲ متری کشف شد هر زمان از سال که برای بازدید از این شهر زیر زمینی بروید می توانید از این ورودی استفاده کنید، در ابتدای ورودی دوم آب انبار وجود دارد که پس از مشاهده ی آن از ورودی کوچکی که در دیوار است پس از گذر از 50 پله وارد قسمت های اصلی شهر شوید. گفته شده که ورودی دو برای عبور مردم عادی ساخته شده است.

راه های ورودی نوش آباد

آب انبار چاله سی نوش آباد

آب انبار چاله سی را در بازدید از هر دو ورودی اویی می بینید. پس از ورود به کوچه اصلی شهر زیرزمینی نوش آباد، اگر راه مستقیم را پیش بگیرید این آب انبار با صد ها پله ی خود نقطه انتهایی مسیر این کوچه است، تا یک دهه پیش آب‌انبار چاله سی و شهر زیرزمینی نوش آباد ارتباطی با هم نداشتند ولی برای رسیدن به شهر زیر زمینی نوش آباد از طریق پله های آب انبار بازسازیی های لازم انجام شد.

سقف باعظمت و زیبای این آب انبارها شما را تحت تاثیر معماری پیشینیان قرار می دهد. در زمان های قدیم فقط با یک شیر آب می توانستند در قسمتی که به اسم پا شیر معروف است از آب انبار، آب استخراج کنند ولی امروزه برای ورود به فضای آب انبار ورودی کوچکی در نظر گرفته شده است.

طراحی آب انبار

برای ساختن آب انبار ها از یکی از ابتکارات معماری بسیار قدیمی که برای ساخت بنا های مستحکم به کار می رفت استفاده می شد. مصالح این ابتکار ساروج نام دارد که از سیمان مستحکم تر است و ملات آن از سفیده تخم‌مرغ، آهک، خاکستر، خاک رس، ماسه و الیافی به نام لویی یا پشم شتر، موی بز یا موی انسان تشکیل شدند که این ملات جایگزینی برای بتن و سیمان در گذشته بوده و با رطوبت محکم‌تر می‌ شدند.

آب مورد نیاز آب انبار ها از قنات تامین می شد و برای تصفیه و گند زدایی آنها از موادی مثل نمک و آهک استفتده می کردنند. برای اینکه آب داخل آب انبار ها راکت نماند از بادگیر ها در دو طرف مخزن های آن استفاده می کرددن که این کار علاوه بر ایجاد حرکت، باعث خنک کردن آب هم می شد، برای از بین بردن بوی بد آب کیسه های پراز زغال را از بالای آب انبار ها آویزان می کردنند.

ضخامت دیواره آب انبار چاله سی

ضخامت دیوارهای آب‌ انبار با توجه به شکل هندسی آن ها متفاوت هستند، آب انباری که در ورودی شماره یک شهر زیر زمینی نوش آباد قرار دارد به شکل گرد کنده شده و فشار آب به دیواره های آن بیشتر می باشد پس ضخامت دیواره های آن بیشتر ازآب انبار ورودی دوم است. آب انبار ورودی دو به شکل چند ضلعی می باشد که باعث شکسته شدن فشار آب می شود، پایین مخزن آب انبار ها لوله ای وجود دارد که برای نظافت از آن استفاده می کردند.

آب انبار چاله سی نوش آباد

رسم های زیبایی قدیمی در شهر زیر زمینی اویی

هنگامی که از پله های اصلی ورودی شهر زیر زمینی نوش آباد بالا می آیید به کافه ای به نام انوشه می رسید که بر گرفته از همان کلمه ای است که نام شهراز آن ریشه گرفته است. در گذشته قهوه هایی برای پذیرایی از میهمان های شادی و عزا در این مکان سرو می شد که برای درست کردن آن ادویه شرقی را با شکر مخلوط می کردنند و حدود 5 ساعت آماده شدن آن زمان می برد.

به همین دلیل مردم شهر به مرور زمان این رسم را به فراموشی سپرده اند. ولی اکنون در کافه انوشه،  فرهنگ سنتی شهر احیا شده و بازتابی از هویت آن به گردشگران نشان داده می شود.

امکانات شهر دستکند نوش آباد

  • فضای باستانی شهر اویی که از ساروج و خشت ساخته شده است اجازه ایجاد امکاناتی مثل سرویس بهداشتی را در قسمت های مختلف شهر به میراث فرهنگی نمی دهد.
  • راهنما هایی در شهرنوش آباد وجود دارند که تمام داستان ها و اتفاقات این مکان را برای شما توضیح می دهند و لذت بازدید از آن را برای شما دو چندان می کنند.
  • شما می توانید پس از بازدید سری به کافه انوشه بزنید و از قهوه های آن میل کنید.

جاذبه های دیدنی اطراف شهر زیر زمینی نوش آباد

از آنجا که کاشان یک شهر تاریخی با جاذبه های دیدنی بسیاری می باشد، نام بردن فقط چند مورد از آنها کار بسیار سختی است چرا که در اطراف شهر زیر زمینی نوش آباد، جاذبه های دیدنی فراوانی یافت می شود که شما می توانید ضمن بازدید از شهر زیر زمینی نوش آباد از جاذبه های دیگر در نزدیکی آن نیز دیدن کنید، در ادامه چند مورد از دیدنی های اطراف این شهر باستانی را برایتان آورده ایم.

قلعه نوش آباد

قلعه ی نوش آباد یکی از جاهای دیدنی کاشان می باشد که فاصله این جاذبه دیدنی تا شهر زیر زمینی نوش آباد 500 متر می باشد و پیاده هم می توانید بروید، ولی اگر خواستید این مسیر را با ماشین طی کنید، 3 دقیقه زمان می برد. قلعه خشتی نوش آباد مربوط به دوره سلجوقیان، دوره تیموریان و دوره صفوی است که یک جاذبه پر بازدید به شمار می رود و قدمتی دیرینه دارد.

بنای قتعه نوش آباد دارای دو ورودی یکی در شمال شرقی و دیگری در شمال غربی است و علت ساخت آن حفاطت از مال و ناموس اهالی به هنگام هجوم یاغیان در هنگام هجوم دشمن می باشد.

قلعه خشتی نوش آباد

خانه تاریخی عباسیان نوش آباد

فاصله خانه تاریخی عباسیان نوش آباد تا شهر  زیر زمینی نوش آباد 800 متر می باشد و فاصله ی بسیار کمی باهم دارند به طوری که قدم زنان 6 دقیقه تا آنجا فاصله دارید.

این خانه شبیه به هیچکدام از خانه هایی که تا به حال از آنها بازدید کرده اید نمی باشد، این خانه تاریخی در محله سلطان آباد شهر کاشان قرار گرفته و تاکنون فیلم ها و سریال های بسیاری در آن ساخته شده، همچون سریال مسافر ری و ملاصدرا که در این خانه تاریخی ساخته و پخش شده اند.

این مکان تاریخی از جمله برجسته ‌ترین آثار معماری و یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بناهای مسکونی ایران است. این خانه اولین بنای پنج طبقه ایران به شمار می رود که شامل پس سرداب ، سرداب ، همکف ، بالا و بهارخواب است. وسعت زمین این خانه حدود 5 هزار متر مربع است، به دلیل تعدد طبقات ، زیربنای آن بیش از 7 هزار مترمربع می باشد.

قیمت بلیط و ساعت بازدید از خانه تاریخی عباسیان

قیمت بلیط خانه تاریخی عباسیان 4000 تومان می باشد که شما با خرید بلیط و صرف 2 تا 4 ساعت از زمان خود می توانید به طور کامل از این خانه تاریخی بازدید نماید.

آدرس خانه تاریخی عباسیان نوش آباد: اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

ساعت بازدید از خانه عباسیان نوش آباد: شما می توانید از تاریخ 07:30 صبح تا 18:30 عصر از این خانه ی باستانی دیدن کنید.

شماره تماس خانه عباسیان کاشان: 552400902_031

خانه تاریخی عباسیان

قلعه باستانی سی زان

قلعه باستانی سی زان نیز در نزدیکی شهر زیر زمینی نوش آباد واقع شده است و فاصله ی آن با این شهر بسیار اندک است و حدود 450 متر می باشد که طی کردن این مسیر با ماشین حدود 3 دقیقه زمان می برد.

قلعه سی زان در شرق نوش آباد واقع شده که  دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد و در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و ارزش ویژه ای دارد.

بازدید از این قلعه ی خشتی به صورت شبانه روزس امکان پذیر است و ساعت خاصی ندارد و تماشای این بنا به صورت کامل 2 ساعت طول می کشد.

خانه تاریخی بنی طباء

خانه ی تاریخی حاج شهاب بنی طباء مربوط به دوره ی قاجار تا دوره ی پهلوی است که با شهر دستکند اویی 12 دقیقه بدون ترافیک فاصله دارد.

این اثرطی دوره‌های صفوی تا اواخر قاجاریه به شیوه معماری درون گرا و به سبک گودال باغچه ساخته شده‌ است که محوطه بیرونی آن و باغچه‌های چهارگانه‌ای که در طرفین حیاط وجود دارد پر از درختان انار و انجیر و عنّاب و گل سرخ  می باشد.

آب انبار میرزا معصوم که به حاج آقا شهاب نیز معروف است، دارای قدمت صفوی تا قاجاری بوده و چسبیده به خانه بنی طبا در جهت شرقی آن قرار دارد که اکنون این آب انبار توسط اهالی محل آب‌گیری شده و قابل استفاده است.

هتل های نزدیک به شهر زیر زمینی نوش آباد کاشان

از آن جا که این شهر زیر زمینی نوش آباد که یک قطب مهم گردشگری کاشان به شمار می رود، واقع شده است، بنابراین وجود هتل ها و اقامتگاه های متعدد و مختلف الزامی است تا مسافران و گردشگران بتوانند در نزدیک ترین مکان به جاذبه های دیدنی اقامت گزینند.

مجتمع اقامتی و پذیرایی اویی

مجتمع اقامتی اویی تا شهر زیر زمینی نوش آباد یک دقیقه فاصله دارد و نزدیک ترین استراحتگاه به این جاذبه ی گردشگری می باشد.

این اقامتگاه دارای معماری قدیمی و باستانی می باشد، این اقامتگاه دارای مکانی بسیار دنج و آرام است و برخورد پرسنل این مجتمع بسیار محترمانه و مودبانه می باشد و می توانید برای اقامت این مکان را به راحتی برگزینید.

آدرس مجتمع اقامتی و پذیرایی اویی: استان اصفهان، نوش آباد، شهدا، امام خمینی، کوچه شهید جعفری

تلفن تماس مجتمع اقامتی و پذیرایی اویی: 54825850_031

مجتمع اقامتی اویی

هتل سنتی طاق چشمه

هتل سنتی طاق چشمه  نوش آباد که واقع در خیابان امام خمینی می باشد یک هتل و اقامتگاه زیبا و سنتی دیگر در نزدیکی شهر زیر زمینی نوش آباد است که فاصله آن با شهراویی 600 متر یعنی 5 دقیقه پیاده روی است.

این اقامتگاه بومگردی در دو طبقه ساخته شده که طبقه اول دارای سه اتاق به صورت، دو اتاق 3 تخته و یک اتاق 4 تخته است و طبقه بالا شامل یک اتاق سه تخته و دو اتاق 4 تخته می باشد.

آدرس هتل سنتی طاق چشمه: استان اصفهان، آران و بیدگل ، نوش آباد ، نوش آباد، خیابان امام خمینی

اقامتگاه بومگردی خانم تاج

اقامتگاه بومگردی خانم تاج دارای امکانات رفاهی کامل و برخی از اتاق‌ها مناسب سالمندان و معلولین است و در شهر زیر زمینی نوش آباد 7 کیلومتری کاشان واقع است. فاصله اقامتگاه تا شهر زیرزمینی نوش آباد بزرگترین شهر زیرزمینی دست کند جهان 500 متر وتا قلعه خشتی 200 متراست و عرقیات وگلاب سنتی اصل وبا کیفیت در اقامتگاه قابل عرضه می باشد.

آدرس اقامتگاه بومگردی خانم تاج: استان اصفهان، آران و بیدگل ، نوش آباد ، نوش آباد، جنب ورودی 2 شهر زیرزمینی، روبروی بوستان نیایش

هتل سیاح کاشان

در فاصله 12 کیلومتری از شهر نوش آباد قرار دارد که در مرکز شهر واقع شده و از مزایای آن می توان به دسترسی آسان به مراکز تفریحی و تاریخی از جمله شهر زیر زمینی نوش آباد و آرامگاه شاه عباس صفوی اشاره نمود. این هتل با پرسنلی مجرب و آموزش دیده اوقات خوبی را برای شما فراهم می سازد

آدرس هتل سیاح کاشان: کاشان، دروازه دولت، خیابان اباذر، جنب بازار تاریخی کاشان

رستوران ها و غذا خوری های نزدیک به شهر نوش آباد

اگر بخواهید از جاذبه ی زیبای بزرگترین شهر زیر زمینی نوش آباد دیدن کنید و سفر خود را با اصفهان گردی ادامه دهید، به یک رستوران خوب بعد ازبازدید مناطق دیدنی نیاز دارید. برای این منظور می توانید از رستوران های اطراف شهر زیر زمینی نوش آباد استفاده کنید. از آن جا که این مکان جذاب در نوش آباد قرار گرفته، می توانید از بهترین رستوران های این منطقه استفاده نمایید. ما در این جا چند نمونه از بهترین رستوران های این ناحیه را به شما معرفی می کنیم.

رستوران خاتون کاشان

این مورد برای کسانی مناسب است که غذاهای برنجی و کباب را می پسندند. رستوران خاتون کاشان که یکی از بزرگترین و معتبرترین و البته با کیفیت ترین رستوران های شهر کاشان محسوب می شود و انواع غذاهای ایرانی را سرو می کند. فاصله ی آن تا شهر زیر زمینی نوش آباد 18 دقیقه است.

از غذا های محبوب این مجموعه می توان به کباب، جوجه و سلطانی مخصوص اشاره کرد.

آدرس رستوران خاتون کاشان: اصفهان، کاشان، میدان 15 خر داد، خیابان 22 بهمن

شماره تماس رستوران خاتون کاشان: 55456299_031 و 55459004_031 و 09133613238

هتل خاتون کاشان

فست فود هزار و یک شب

نزدیک ترین فست فود به شهر زیر زمینی نوش آباد با فاصله ی 2 دقیقه ای، فست فود هزار یک شب است که مناسب برای افرادی است که غذاهای برنجی و کباب را نمی پسندند و به دنبال فست فود می باشند. فست فود دانانو به دلیل موقعیت مخاطب پسند خود توانسته عده زیادی از گردشگران را به خود جذب نماید.

آدرس فست فود هزار و یک شب: اصفهان، خیابان زینبیه شمالی، نرسیده به چهارراه عاشق اصفهانی، روبرو بانک صادرات، فست فود هزار و یک شب

شماره تماس فست فود هزار و یک شب: 09360624800

رستوران غزال

این رستوران که در خیابان دانشجو شهر آران و بیدگل قرار دارد دارای ساعت کاری از 12 ظهر تا 10 شب می باشد. که یک رستوران با غذا های ایرانی با فاصله ی 800 متری از شهر زیر زمینی نوش آباد می باشد که با 6 دقیقه پیاده روی هم می توان به آنجا رسید.

آدرس رستوران غزال: استان اصفهان، نوش آباد، بلوار شهدا، خیابان دانشجو

شماره تماس رستوران غزال: 09133644780

سفره خانه مادر بزرگ کاشان

این اثر تاریخی از جمله خانه‌‌‌های منحصربه فرد کاشان است که در دوره قاجار در سه طبقه فوقانی، همکف و زیرزمین بنا شده و مطابق معمول همه خانه‌‌‌های تاریخی کاشان نام این بنا نیز برگرفته از نام مالک آن است.

اکنون این خانه رویایی به عنوان رستوران سنتی، از صبح تا شب به صرف صبحانه، ناهار و شام پذیرای میهمانان خود می باشد. همچنین جهت برگزاری مراسم و جشن های میهمانی و تولد، آماده پذیرایی ازگردشگران و توریست های کاشان می باشد.

سفره خانه مادربزرگ کاشان

بهترین زمان بازدید از شهر زیر زمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد چندان هوای خنکی ندارد ولی فارغ از شرایط آب و هوایی مساعد، می توان هر فصلی به دل زمین و به دیدن شهر زیر زمینی نوش آباد رفت ولی بهترین زمان بازدید و سفر به شهر کاشان فصل بهار می باشد که بتوانید در مراسم مشهور گلاب گیری کاشان نیز شرکت کنید و از آب و هوای بی نظیر و معتدل کاشان در بهار مخصوصا اوایل اردیبهشت ماه استفاده کنید.

البته سفر به کاشان در مهرماه هم بسیار خوب است چرا که در آن ماه نیز آب و هوای کاشان معتدل است و همچنین در این وقت از سال مراسم قالی شویی در کاشان برگزار می شود.

چرا بازدید از شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان پیشنهاد می شود؟

  • یک نمونه بارز و منحصر به فرد از معماری دستکند جهان است.
  • قدمت شهر زیر زمینی نوش آباد به 1500 سال پیش برمی گردد.
  • عنوان بزرگ ترین شهر زیر زمینی دنیا را به خود اختصاص داده است.
  • وسعت این مکان به بیشتر از 15 هزار متر مربع می رسد.
  • آثار باستانی بسیار مناسبی برای علاقه مندان به تاریخ و هنر می باشد.

قیمت بلیط و ساعت بازدید از شهر زیر زمینی نوش آباد

زمان بازدید از شهر زیر زمینی نوش آباد، همه روزهای هفته به جز تعطیلات سوگواری و تعطیلات خاص، از ساعت تا 8:30 صبح تا اذان مغرب می باشد که ساعت اذان مغرب در نیمه ی اول سال فروردین تا شهریور ساعت 20:00 می باشد و در نیمه ی دوم سال از مهر تا اسفند ساعت 17:30 است.

قیمت بلیط شهر زیر زمینی نوش آباد: قیمت بلیط شهر اویی برای هر نفر، برای اتباع ایرانی 10000 تومان و برای اتباع خارجی 50000 تومان است.

ساعت بازدید از شهر زیر زمینی نوش آباد

شهر زیر زمینی نوش آباد کاشان کجاست و مسیر دسترسی به آن

شهر کاشان با جاذبه های فراوان خود توانسته عده ی زیادی از مسافران را به خود جذب نماید، اگر قصد سفر به شهر زیر زمینی نوش آباد را دارید باید به سمت شمال کاشان حرکت کنید و مسیر را به صورت مستقیم طی کرده تا به 5 کیلومتری شهر نوش آباد برسید.

مسیر دسترسی به ورودی یک شهر زیر زمینی نوش آباد به این شکل است که باید پس از رسیدن به شهر نوش آباد از میدان شهدا عبور کنید و وارد بلوار جلال زارگان شوید تا به کوچه شهید میرزا جانی برسید و در اواسط کوچه ورودی یک را مشاهده می کنید.

مسیر دسترسی به ورودی دوم هم باید پس از رد کردن میدان شهدا وارد خیابان امام خمینی شوید و مسیر را ادامه دهید تا به کوچه شهید مائلیان، برسید و پس ازوارد شدن به کوچه ورودی دوم را داخل کوچه می بینید.

آدرس ورودی شماره یک شهر زیرزمینی نوش آباد: شهر نوش آباد، میدان شهدا، بلوار جلال زادگان، کوچه شهید میرزاجانی، ورودی شماره 1

آدرس ورودی شماره دو شهر زیرزمینی نوش آباد: شهر نوش آباد، میدان شهدا، خیابان امام خمینی، کوچه شهید مائلیان، ورودی شماره 2

همانطور که بالا گفته شد به علت اینکه ورودی شماره دو در تمامی ایام سال باز است، بازدید کنندگان و گردشگران معمولا به سراغ ورودی دوم می روند.

در نوش آباد کجا اقامت کنیم؟

پس از گذراندن یک روز طولانی و پر از گشت و گذار و بازدید از جاذبه های زیبای کاشان، نوبت به یک استراحت راحت است، به همین منظور لوکس ویلا در کنار شماست تا با اجاره روزانه ویلا در کاشان بتوانید اوقات خوش و راحتی را در این شهر سپری کنید و اقامتی راحت و به دور از استرس را تجربه کنید.

کاشان، شهر تاریخی و پر ماجرا با معماری اصیل ایرانی است، در سفر به کاشان حتما بازدید از شهر زیر زمینی نوش آباد را در لیست جاهای بازدیدی تان قرار دهید و از آن غافل نشوید.

راهنما سایت

آدرس

شهر نوش آباد، میدان شهدا، خیابان امام خمینی، کوچه شهید مائلیان، ورودی شماره 2

شماره تماس

هزینه بازدید

۱۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8:30 الی 20

یک‌شنبه

8:30 الی 20

دو‌شنبه

8:30 الی 20

سه‌شنبه

8:30 الی 20

چهار‌شنبه

8:30 الی 20

پنج‌شنبه

8:30 الی 20

جمعه

8:30 الی 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه