قلعه جلالی و حصار سلجوقی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

قلعه جلالی و حصار سلجوقی در دوران سلجوقیه به منظور حفاظت از شهر کاشان که در آن زمان، اهمیت و جایگاه بسیار ویژه ای داشته، ساخته شده است. حصار سلجوقی در بردارنده دژهای بزرگی است که برای نگهداری از شهر و قلعه جلالی احداث گردیده اند. از آن جایی که رسیدگی چندانی به این محوطه تاریخی نمی شود بهتر است که با بازدید و استقبال از آن، مسئولان را وادار به اهمیت دادن به این بناهای تاریخی ارزشمند کرد.

قلعه جلالی و حصار سلجوقی

معرفی قلعه جلالی و حصار سلجوقی

قلعه جلالی و حصار سلجوقی در تاریخ سوم اسفند ماه سال 1355 خورشیدی به ثبت ملی رسید. در انتهای خیابان علوی شهر زیبای کاشان، دو دیوار بلند کاهگلی وجود دارد که توجه هر رهگذری را به خود جلب میکند.  در کنار این دژها چند بنای تاریخی دیگر نیز وجود دارد. این بناهای تاریخی را با نام قلعه جلالی و حصار سلجوقی می شناسند. هدف از ساخت این دیوارها یا به عبارت بهتر دژها حفاظت از شهر بوده است. در سده های گذشته برای حفظ جان مردم شهر و قوای نظامی دژهایی مشابه چیزی که در حصار سلجوقی کاشان می بینیم، ساخته می شده است.

در کاشان نیز که شهری بسیار مهم در دوران گذشته بوده، چنین دژی توسط فردی سخاوتمند و خیر به نام خواجه مجدالدین ابوالقاسم کاشانی ساخته شده بود. وجود چنین دژی نشان از مقاومت مردم کاشان در مقابل هجوم اقوام مهاجم و متجاوز بوده است. سلطان ملک شاه جلال الدین سلجوقی دستور داد تا در کنار این دژها (حصار سلجوقی)، قلعه بزرگ و مستحکمی ساخته شود که با نام قلعه جلالی شناخته می شود. این قلعه تبدیل به ارگ حکومتی کاشان شد. از بالای دیوار قلعه جلالی و حصار سلجوقی می توان نگاهی به بافت تاریخی و هویت شهر زیبای کاشان انداخت. در این محوطه تاریخی چند یخچال قدیمی مربوط به سده های گذشته را می توان دید.

تاریخچه قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان

در اواسط سده پنجم هجری قمری همزمان با دوران سلجوقیان یکی از اشخاص مهم و برجسته آن دوران به نام مجدالدین ابوالقاسم کاشانی دستور داد تا این محوطه حصار سلجوقی ساخته شود. این محوطه به خاطر اعتقاد ایرانیان به تقدس درخت سرو، از بالا به شکل درخت سرو، دیده می شود. سلطان جلال الدین ملک شاه سلجوقی نیز دستور ساخت قلعه جلالی را به عنوان جایی برای مرکز حکومت داد. البته حصار سلجوقی پس از دوران سلجوقیان و در دوره صفویه هم به عنوان دژ محافظ شهر، کاربرد داشته است. اما این محوطه کاربری اش را در دوران قاجار با تغییر حکومت و برخی از رسوم از دست می دهد.

قلعه جلالی و حصار سلجوقی

معماری قلعه جلالی و حصار  سلجوقی

خشت و گل اساس ساخت و معماری قلعه جلالی و حصار سلجوقی می باشد. قلعه جلالی بر طبق آنچه در کتب تاریخی نوشته شده است متصل به باروی شهر می باشد. دیوار جنوبی حصار سلجوقی باروی شهر کاشان بوده و دور تا دور آن خندق و چاهی ا=عمیق به منظور تامین امنیت مردم، حفر شده است. در طول این مجموعه چهار برج و در عرض آن 4 برج دیگر بنا شده است. مردم در پشت این قلعه و حصارها به زراعت و کشاورزی مشغول بوده اند و در پشت دژها خبری از بناهای حکومتی دیگر نبوده است. دو بنای گنبدی شکل در قسمت بیرونی و درونی قلعه جلالی قرار دارند که در واقع یخچال های مردم آن زمان بوده اند. آب این یخچال ها را از طریق چشمه های کوه کرکس تامین می نمودند. در این دو یخچال، یخ، لبنیات؛ مواد خوراکی مورد نیاز در زمستان و نیز گوشت نگهداری می شده است. مردم عادی نیز مواد غذایی شان را در آنجا انبار و نگهداری می کردند.

قلعه جلالی و حصار سلجوقی

مکان های دیدنی اطراف قلعه جلالی و حصار سلجوقی

شهر کاشان، مملو از جاذبه های دیدنی است و گردش در آن می تواند روزها و ماه ها به طول بیانجامد. زمانی به کاشان بروید که فرصت کافی برای گردش داشته باشید و بتوانید بخش زیادی از جاذبه های این شهر را با خود به یادگار ببرید. قدم زدن در این شهر یک گردشگر را می تواند به سده های گذشته ببرد. اینجا همه چیز اصالت خود را حفظ کرده و زیبایی تمام عیارش را به رخ می کشد. نمی توان تمامی جاهای تاریخی کاشان را در اینجا معرفی کرد. به همین خاطر تنها به معرفی چند نمونه از آن ها می پردازیم که می توانید پس از دیدن قلعه جلالی و حصار سلجوقی به بازدید از آن ها بپردازید.

تپه های سیلک کاشان: یکی از منحصر به فردترین محوطه های باستانی ایران که شهرت جهانی دارد و شش هزار سال تمدن کمتر شناخته شده باستانی را در خود جای داده و سند افتخار ایرانیان است تپه های سیلک می باشد که در فاصله نزدیکی از شهر کاشان قرار دارد.

تیمچه امین الدوله: این بنای تاریخی متعلق به دوران قاجار است و در بازار سنتی این شهر واقع شده است. این بنا در حال حاضر علاوه بر دارا بودن قدمت تاریخی، کاربرد تجاری خود را حفظ کرده است. زمانی که به کاشان رفتید بازدید از تیمچه امین الدوله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

خانه طباطبایی ها: این خانه تاریخی بسیار زیبا و شگفت انگیز در فاصله 700 متری قلعه جلالی و حصار سلجوقی واقع شده است. این بنای تاریخی معماری خیلی خاص و پیچیده ای دارد. مردم بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان برای بازدید از خانه طباطبایی ها به کاشان می آیند.

خانه بروجردی ها: این خانه تاریخی با فاصله زمانی و مکانی کمی از خانه طباطبایی ها و به خاطر ماجرایی عاشقانه ساخته شده است. این خانه نیز بسیار زیبا است و کمتر کسی در بازدید از کاشان دیدن خانه بروجردی ها را از دست می دهد.

ساعات بازدید و هزینه بلیط ورودی به قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان

متاسفانه به این محوطه تاریخی رسیدگی چندانی نمی شود و محافظتی از آن به عمل نمی آید که ساعت بازدید خاصی داشته باشد. بهتر است در دور فصل بهار و پاییز که هوای کاشان معتدل است به دیدن این بناهای تاریخی بروید. بازدید از قلعه جلالی و حصار سلجوقی رایگان است و ساعت به خصوصی ندارد.

قلعه جلالی و حصار سلجوقی

آدرس قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان و مسیر دسترسی به آن

قلعه جلالی و حصار سلجوقی در غرب شهر کاشان و در خیابان علوی واقع شده اند. در انتهای خیابان علوی با دیوارهای کاهگلی رو به رو می شوید که به این محوطه تاریخی تعلق دارند. این حصار در نزدیکی خانه موزه عروسک و اسباب بازی های سنتی و نیز پارک ملت قرار دارد. برای رفتن به آنجا باید از میدان قاضی اسدالله کاشان به سمت خیابان فاضل نراقی و از آن جا به سوی خیابان علوی بروید. اگر می خواهید با تاکسی و یا اتوبوس به سمت این محوطه تاریخی عزیمت کنید باید بدانید که تاکسی هایی در نزدیکی میدان کمال الملک و در خیابان فاضل نراقی وجود دارند که شما را می رسانند. البته پس از پیاده شدن از تاکسی باید مقداری از مسیر را هم پیاده بروید.

آدرس قلعه جلالی و حصار سلجوقی: استان اصفهان، کاشان، انتهای خیابان علوی

رزرو سوئیت در کاشان

شهر کاشان مملو از جاذبه های دیدنی است و گشت و گذار در آن می تواند چندین روز به طول بیانجامد. مطمئنا افرادی که قصد بازدید از کاشان را دارند برای بیش از چند ساعت اقامت در این شهر برنامه ریزی می کنند و به همین خاطر ممکن است به دنبال رزرو سوئیت در کاشان به منظور اقامتی راحت تر باشند. اقامت امن و راحت برای هر مسافری از جمله ضروریات است. اگر شما هم به دنبال اقامتی امن و راحت در کاشان با شرایطی معتبر و قانونی هستید کافی است گشتی در سایت لوکس ویلا بزنید و سوئیت مورد نظر خود را تنها با چند کلیک رزرو نمایید.

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان، کاشان، انتهای خیابان علوی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه