تالاب بین المللی امیر کلایه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تالاب بین المللی امیر کلایه از زیباترین تالاب های شمال ایران است که در بخش شمالی شهر لاهیجان واقع شده و طبیعتی زیبا را از آن خود کرده است. این تالاب از مساحتی حدود 1.230 هکتار برخوردار بوده و عمق آن نیز به حدود 1.85 متر می رسد و دارای شهرت جهانی می باشد. تالاب های زیادی در شهرهای شمالی ایران وجود دارند که هر کدام از آن ها از طبیعتی زیبا و تماشایی برخوردار بوده، اما تالاب امیر کلایه نسبت به دیگر تالاب ها، دارای طبیعتی منحصر به فرد بوده و بازدید از آن برای هر گردشگری خالی از لطف نیست. این تالاب در میان شهر لاهیجان قرار داشته، شهری پر از جاذبه های دیدنی و گردشگری که هر یک از آن ها دارای طرفداران خود بوده می باشند. این تالاب نیز در میان جاذبه های دیدنی و گردشگری لاهیجان شناخته شده که پیشنهاد می شود در ادامه با لوکس ویلاهمراه باشید تا با این جاذبه دیدنی بیشتر آشنا شویم و اگر به بازدید از جاذبه های طبیعی علاقه مند هستید، از تالاب بین المللی امیر کلایه هم دیدن کنید.

تالاب بین المللی امیر کلایه کجاست و مسیر دسترسی

جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی در میان شهر لاهیجان وجود دارند که تالاب بین المللی امیر کلایه یکی از آن ها محسوب شده و امروزه به دلیل بهره مندی از طبیعتی زیبا، طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر شما هم می خواهید از میان دیدنی های لاهیجان به سراغ این تالاب زیبا و تماشایی بروید، بهترین روش استفاده از خودروی شخصی می باشد. اما امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی نظیر برای رسیدن به این جاذبه وجود دارد.

مسیر دسترسی به تالاب امیر کلایه با خودروی شخصی

در صورتی که قصد داشته باشید با استفاده از خودروی شخصی خود به این تالاب سر بزنید، خوب است بدانید اگر از تهران بخواهید به سمت گیلان حرک کنید، حدود 330 کیلومتر مسافت پیش روی شما وجود دارد که باید آن را طی کرده و سپس از طریق جاده کنار گذر چمخاله – کیانشهر بروید. این تالاب در فاصله 42 کیلومتری از شرق لاهیجان قرار دارد.

مسیر دسترسی به تالاب امیر کلایه با وسایل نقلیه عمومی

اگر بخواهید برای دسترسی به تالاب بین المللی امیرکلایه از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید، به راحتی می توانید یک تاکسی کرایه کرده تا شما را به این تالاب زیبا و تماشایی برساند.

آدرس تالاب بین المللی امیر کلایه: استان گیلان، لاهیجان، ناحیه شمالی لاهیجان، دهستان شیر جوپشت، بخش رودبنه

تالاب بین المللی امیر کلایه

آشنایی با تالاب بین المللی امیر کلایه

تالاب بین المللی امیر کلایه از دیدنی های لاهیجان است که در ناحیه شمالی این شهر واقع شده و وسعتی حدود 1.230 هکتار داشته و عمق آن نیز به حدود 1.85 متر می رسد و از معدود تالاب هایی است که از آب شیرین برخوردار است. در واقع در بسیاری از شهرهای شمالی ایران تالاب های مختلفی وجود دارند که هر یک از آن ها به دلایل مختلفی به شهرت رسیده اند. شهر لاهیجان که از زیباترین شهرهای شمالی در استان گیلان محسوب می شود و انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری در طبیعت آن وجود دارند، همیشه یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال ایران به حساب می آید و سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می کنند تا گردشی در جاذبه های دیدنی لاهیجان را تجربه کنند.

به جرأت می توان گفت که سفر به لاهیجان می تواند یکی از بهترین سفرها به شمار بیاید؛ چرا که انواع دیدنی ها و جاذبه های طبیعی در این شهر وجود دارند و هر کدام از آن ها دارای جاذبه خاص خود می باشند. شاید برای برخی از افراد سوال پیش بیاید که تالاب به چگونه جایی گفته می شود و چرا تالاب بین المللی امیرکلایه از دیدنی ترین و زیباترین تالاب های شمال ایران محسوب می شود ابتدا خوب است بدانیم که تالاب محلی است که با مرداب، باتلاق، لجن زار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی پوشانده شده اند که برخی از آن ها به صورت دائمی بوده و برخی دیگر از آن ها موقت می باشند و آب های شیرین یا شور در آن ها وجود دارند.

تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان نیز از آب شیرین برخوردار بوده که همین موضوع از ویژگی های منحصر به فرد این تالاب محسوب می شود. جالب است بدانید تالاب امیر کلایه در فاصله حدود 1 کیلومتری از دریای خزر قرار داشته و از مهمترین زیستگاه های طبیعی برای گونه های مختلفی از جانوران و گیاهان به شمار می رود که این محل را به عنوان محیط زندگی خود انتخاب می کنند.

این تالاب که در ناحیه شمال لاهیجان و در روستای امیر کلایه و در بخش شیر جوپشت واقع شده و در میان 19 تالاب بین المللی ایران جای گرفته است. پسته دریایی یا به زبان محلی ثعله به اقلی یکی از زیباترین گیاهانی است که در تالاب بین المللی امیرکلایه می روید و محصول آن گیاه لاله تالابی می باشد. همچنین نیلوفرهای آبی سفید در میان این تالاب وجود دارند که زیبایی چشمنوازی را برای این طبیعت پدید آورده اند.

تالاب بین المللی امیر کلایه

تاریخچه تالاب بین المللی امیرکلایه

تالاب بین المللی امیر کلایه از معروف ترین و زیباترین تالاب های شمال ایران است که در ناحیه شمالی لاهیجان و در روستای امیر کلایه واقع شده که به همین جهت نام امیر کلایه را برای آن انتخاب کرده و تا امروز به همین نام شناخته می شود. اما در زمان های گذشته این تالاب با نام شاله کل شناخته می شد و به مرور زمان به دلیل قرار گیری در روستای امیر کلایه، نام امیر کلایه را برای آن انتخاب کردند.

در سال 1354 در کنوانسیون رامسر با نام تالاب امیرکلایه در میان فهرست تالاب های بین المللی ایران قرار گرفت که از ویژگی های مهم و منحصر به فردی برخوردار می باشد. این تالاب به دلیل بهره مندی از ویژگی های مختلفی توانسته به محیط زیستی عالی و مناسب برای جانوران و گیاهان مختلفی تبدیل گردد که حتی به همین جهت نیز تحت نظارت سازمان محیط زیست ایران نیز قرار گرفته است.

جاذبه های تفریحی تالاب امیر کلایه

تالاب بین المللی امیر کلایه در میان جاذبه های دیدنی لاهیجان شناخته شده و به دلیل بهره مندی از طبیعتی زیبا و تماشایی و جاذبه های تفریحی، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. این تالاب که به عنوان یک اکوسیستم آبی در این شهر شناخته می شود، انواع امکانات و جاذبه های تفریحی می باشد که توانسته هر سن و سلیقه ای را شامل شود و گردشگران لحظات شاد و به یاد ماندنی را در این جاذبه سپری کنند.

از انواع امکانات تفریحی که در این تالاب برای گردشگران امکان پذیر می باشد، می توان به ماهیگیری، قایق سواری، پیک نیک و عکاسی اشاره نمود که هر یک از این تفریحات، طرفداران خود را داشته که می توانند ساعات لذت بخش و خاطره انگیزی را در این طبیعت سپری کنند. همچنین تماشای پرندگان مهاجر، جانوران و گیاهان بومی این منطقه نیز لذت خاص خود را دارند. طبیعت اطراف این تالاب بسیار زیبا و تماشایی بوده که بهترین فرصت را برای طبیعت گردی و پیک نیک در طبیعت فراهم آورده است.

پل چوبی تالاب

یک پل چوبی زیبا بر روی این تالاب ساخته شده که بهترین فرصت را برای قدم زدن و تماشای منظره زیبای اطراف و پرنده نگری پدید آورده و همچنین دو کلبه چوبی بسیار زیبا در بخش انتهایی این پل وجود دارد که از بهترین لوکیشن ها برای عکس برداری به شمار می رود. این پل که بستری چوبی داشته و نرده های اطراف آن نیز چوبی می باشند و حتی از دور هم می توانید دو کلبه چوبی زیبایی که در منتهی الیه پل قرار دارند را مشاهده کنید. در صورتی که به تفریحات هیجان انگیز علاقه مند هستید و دوست دارید پرواز بر فراز ارتفاعات لاهیجان را تجربه کنید، می توانید به سراغ تله کابین احرار لاهیجان که در مجموعه تفریحی بام سبز قرار گرفته است بروید و از هیجانی بی حد و حصر لذت ببرید.

تالاب بین المللی امیر کلایه

پوشش جانوری تالاب بین المللی امیر کلایه

همانطور که پیش تر اشاره شد، تالاب بین المللی امیرکلایه بهترین زیستگاه برای بسیاری از جانوران به حساب می آید که این محدوده را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند. جانوران متعدد و متنوعی در این منطقه وجود دارند که در واقع پوشش جانوری این تالاب را تشکیل داده اند که در این بخش به معرفی آن ها می پردازیم:

خزندگان

انواع مختلفی از جانوران و پرندگان در تالاب بین المللی امیر کلایه زندگی می کنند که یکی از آن نوع جانوران، خزندگان می باشند که می توان به مارهای آبی، لوس مار و سوسمار اشاره نمود که سوسمارها را می توان در اطراف تالاب مشاهده نمود.

پرندگان

بر اساس تحقیقاتی که در این محدوده صورت پذیرفته اند، حدود 133 گونه پرنده در محدوده تالاب امیرکلایه وجود دارند که برخی از آن ها پرندگان بومی و برخی دیگر پرندگان مهاجر می باشند. در این میان می توان به پرندگانی نظیر حواصیل خاکستری، کشیم کوچک، کشیم گردن سیاه، اگرت بزرگ، اردک سر سبز، باکلان کوچک، باکلان بزرگ، غاز خاکستری، اردک ارده ای، اردک خوتکا، اردکی گیلار و غیره اشاره کرد که دسته ای گونه های جانوری تالاب امیر کلایه را تشکیل داده اند. اگر به پرندگان علاقه مند هستید، در صورت سفر به این منطقه حتما دوربین خود را در دست داشته باشید تا بتوانید لحظات نابی را از پرندگان شکار کنید و تصاویر زیبایی را خلق کنید.

آبزیان

آبزیان از دیگر انواع گونه های جانوری تالاب بین المللی امیر کلایه به حساب می آیند که بر اساس تحقیقات، 11 گونه آبزی در این تالاب گزارش شده اند که می توان به ماهی سیم پرک، ماهی حوض وحشی، اردک ماهی، کپور، ماهی مرمری، سوف حاجی، ابله، لای ماهی، ماهی ریز نقره ای، کلمه انول، اسبله، نه خاره، سرخ باله، گامبوزیا، سوزن ماهی و غیره اشاره نمود.

تالاب بین المللی امیر کلایه

پستانداران

پوشش جانوری وسیع و متنوعی در منطقه تالاب بین المللی امیر کلایه وجود دارد که پستانداران نیز از دیگر دسته های جانوران این منطقه محسوب می شوند و شامل گربه جنگلی، شغال، تشی و سمور آبی می باشند. تالاب های متعددی در شهرهای شمالی ایران وجود دارند که هر یک از آن ها از جذابیت های خاصی برخوردار بوده، تالاب استیل یکی دیگر از تالاب های شمال کشور است که در شهر آستارا قرار داشته و از منظره ای بسیار زیبا و تماشایی بهره می برد.

دوزیستان

از دوزیستانی که در تالاب بین المللی امیرکلایه زندگی می کنند می توان به قورباغه درختی و قورباغه سبز اشاره نمود و علاوه بر این موارد نیز لاک پشت ها هم جزء دوزیستانی هستند که تالاب امیرکلایه را به عنوان محیط زیست خود انتخاب کرده اند.

پوشش گیاهی تالاب بین المللی امیر کلایه

امیر کلایه به لحاظ پوشش گیاهی نیز دارای اهمیت بوده و از تنوع بالایی برخوردار می باشد. از مهمترین و معروف ترین گیاهان این تالاب پسته دریایی است که در زبان محلی به نام ثعله به اقلی نامیده می شود. این گیاه علاوه بر زیبایی، از ارزش بالایی برخوردار بوده و دارای خاصیت دارویی و درمانی نیز بوده و تشکیل دهنده لاله تالابی می باشد. تالاب امیر کلایه از تالاب های طبیعی ایران در لاهیجان به شمار می رود و دارای ارزش و اهمیت بالایی می باشد و به همین جهت بایداز هر گونه خطر و گزند و آسیبی در امان بماند. نیلوفرهای آبی سفیدی که سطح این تالاب را پوشانده اند، زیبایی چشمنوازی را برای تالاب پدید آورده اند.

تالاب بین المللی امیر کلایه

بهترین زمان بازدید از تالاب بین المللی امیر کلایه

اگر قصد دارید از میان جاذبه های دیدنی لاهیجان به بازدید از تالاب بین المللی امیر کلایه اقدام نمایید، بهتر است پیش از هر چیزی بهترین زمان بازدید از آن را در نظر بگیرید تا بتوانید بیشترین لذت را تجربه کنید و این تالاب را در بهترین حالت ممکن خود مشاهده نمایید. از بهترین زمان هایی که می توانید برای بازدید از تالاب زیبای امیر کلایه انتخاب کنید، اوایل اردیبهشت ماه تا اواسط مرداد ماه می باشد که علاوه بر آب و هوای دلنشین، طبیعت این منطقه نیز در زیباترین حالت خود بوده که می توانید گردشی دلچسب و به یاد ماندنی را در آن تجربه کنید.

اما اگر به پرندگان علاقه دارید و می خواهید پرندگان مهاجری که به تالاب امیر کلایه مهاجرت می کنند را از نزدیک مشاهده کنید، بهتر است فصل زمستان را برای سفر خود به این منطقه انتخاب نمایید. یکی دیگر از تالاب های لاهیجان که می توانید در همین بازه زمانی از آن دیدن کنید، تالاب سوستان می باشد.

شرایط بازدید از تالاب امیر کلایه

بازدید از تالاب زیبای امیر کلایه شرایط خاصی نداشته و گردشگران می توانند به راحتی از آن دیدن کنند. همچنین بازدید از این جاذبه در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر بوده و هر ساعتی را که بخواهید می توانید برای گردش خود انتخاب نمایید. اما بهتر است ساعات روز را برای گردش خود انتخاب کنید، چرا که همانطور دانستیم این منطقه زیستگاه جانوران زیادی بوده که شب ها امکان خطر وجود دارد. همچنین برای بازدید از این تالاب نیازی به پرداخت هزینه نبوده و کاملا رایگان می باشد و تنها برای ورود به پارکینگ مجموعه بایستی هزینه ورودی پرداخت نمایید.

تالاب بین المللی امیر کلایه

[html_block id=”74341″]

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، لاهیجان، ناحیه شمالی لاهیجان، دهستان شیر جوپشت، بخش رودبنه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه