پل خشتی لاهیجان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

استان گیلان با داشتن جاذبه های مختلف توانسته همه ساله عده ی زیادی از گردشگران را به خود جذب کند. مناطق مختلف و جاذبه های برتر گردشگری این استان بسیار زیاد و البته تماشایی بوده که برای بازدید از هر کدام باید وقت زیادی بگذارید. یکی از جاذبه های گیلان که موضوع مقاله ما می باشد، پل خشتی لاهیجان است که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل که به خشت پورد نیز معروف است بر روی رودخانه سیم رود قرار گرفته است.

تاریخچه پل خشتی لاهیجان

پل پردسر مربوط به سده نهم هجری قمری است و در سال 1355 به ثبت ملی رسید. این پل که در شمال غربی لاهیجان واقع شده از دوره کیانیان به جا مانده و از آهک، ساروج و آجر قرمز رنگ در ساخت آن استفاده شده است. طول و عرض پل به ترتیب 50 و 4/5 متر بوده و ارتفاعی معادل 11 متر دارد. پل خشتی لاهیجان در زمان های قدیم بخشی از جاده ابریشم بود که به همین دلیل نیز تجارت ابریشم در آن زمان رونق زیادی داشته است. در میان اهالی، این پل به خشت پورد شهرت داشت که پورد به معنای پل می باشد. تاکنون این پل دو بار مرمت شده که یکی در زمان قاجار به وسیله حاجی جعفر بنا بازسازی گردید و دیگری چند سال پیش مورد مرمت قرار گرفت.

معماری پل خشتی لاهیجان

مصالح خشتی که برای ساخت این پل به کار برده شده شامل خشت، ساروج و آهک می باشد. پل خشتی پردسر دارای پنج دهانه است که از این دهانه ها در گذشته برای مقاومت در برابر آب های خروشان رودخانه ی در جریان زیر پل استفاده می شد. دو عدد از دهانه ها نسبت به باقی دهانه ها بزرگ تر بود و پایه های پل نیز با سنگ روی کف رودخانه محکم گشته اند. مسیر ساخته شده روی پل، سنگ فرش است که همین امر سبب زیبایی بیشتر پل شده است. همان طور که گفته شد پل دارای پنجاه متر طول و در حدود چهار متر عرض دارد. معماری پل حتی با وجود گذشت سالیان دراز و مرمت های مختلف باز هم برای همه دوست داشتنی بوده و بسیار قوی است.

پل خشتی لاهیجان

بهترین زمان بازدید از پل خشتی لاهیجان

اگر قصد دارید برای دیدن پل خشتی پردسر به لاهیجان سفر کنید سعی کنید با توجه به اولویتتان در انتخاب هوای گرم یا سرد برای این منظور اقدام نمایید. از آن جایی که این پل جزو جاهای دیدنی لاهیجان به حساب می آید، باید با توجه به آب و هوای این شهرستان برای زمان مناسب سفر خود برنامه ریزی کنید. در تابستان آب و هوای لاهیجان گرم و شرجی بوده که با توجه به رطوبت بالایی که در این فصل در هوا وجود دارد، این فصل مناسب افرادی که هوای خنک تر را ترجیح می دهند نمی باشد. در زمستان نیز باد هایی شدید می وزد و حتی به بارش برف هم ختم می شود. مناظر پوشیده از برف برای مسافرانی که از طبیعت سپید اطراف لذت می برند مناسب است. در حالت کلی بهترین زمان برای سفر به لاهیجان ماه های اردیبهشت و آبان است که هم جمعیت کمتری به این منطقه سرازیر شده و هم شرایط آب و هوایی متعادل تر است.

موقعیت جغرافیایی پل خشتی پردسر

یکی از محله های مشهور در استان گیلان که در لاهیجان قرار گرفته، پردسر می باشد و پل خشتی پردسر نیز یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان بوده که در خیابان مطهری قرار گرفته است. از آن جا که این پل بر روی رودخانه سیم رود یا سیم جو واقع شده، منظره ای زیبا از طبیعت اطراف را نشان می دهد. شایان ذکر است که در حال حاضر اگر به دیدن این پل بروید، ردی کم رنگ از رودخانه را خواهید دید. ولی هم چنان می توانید پل را تماشا کرده و از این جاذبه تاریخی لذت ببرید.

پل خشتی لاهیجان

پل خشتی لاهیجان کجاست و مسیر دسترسی

اگر قصد سفر به لاهیجان و بازدید از پل خشتی را دارید، می توانید بعد از دیدن جاذبه های این شهرستان همانند بام سبز لاهیجان برای دیدن آن اقدام نمایید. شما از تهران تا این پل 333 کیلومتر در حدود 3 ساعت و نیم فاصله دارید. می توانید برای تماشای پل ابتدا خود را به لاهیجان برسانید سپس مسیر موچه هوشمند را دنبال کنید، از کنار ساختمان تندیس به سمت میدان شهدا ادامه دهید و سپس به سمت خیابان امام خمینی بروید. در اولین خروجی بپیچید و بعد از آن به طرف آیت الله کاشانی رفته و بعد از عبور از پخش مصالح ساختمانی علی شمس در قسمت چپ به طرف مقصد خود در همان سمت برانید.

آدرس پل خشتی لاهیجان: استان گیلان، شهرستان لاهیجان، خیابان مطهری

اجاره ویلا جنگلی در لاهیجان

لازمه یک سفر خوب با تجربه ای بی نظیر از مقصد، داشتن یک اقامتگاه مناسب است. لاهیجان به عنوان یک شهرستان دیدنی در گیلان باعث شده تا اکثر مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند چند روزی را میهمان مردم این ناحیه باشند و با یک اقامتگاه خوب به تماشای جاذبه های موجود در آن بپردازند. شما نیز اگر قصد سفر به لاهیجان را دارید، بهتر است قبل از ورود به مقصد به دنبال یک مکان مناسب برای اقامت خود باشید. برای این منظور می توانید با رزرو اقامتگاه در لاهیجان از سایت لوکس ویلا ترجبه یک سفر خوب را پیش رو داشته باشید.

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، شهرستان لاهیجان، خیابان مطهری

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه