حمام گلشن لاهیجان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

از جمله مکان های دیدنی استان گیلان حمام گلشن لاهیجان است که در میدان لاهیجان واقع شده و موضوع این بار مقاله ما نیز می باشد. این حمام به عنوان یکی از بنا های تاریخی و گردشگری شناخته می شود که در زمان قاجار و به دستور فتحعلی شاه تاسیس شده است. اگر قصد دارید به لاهیجان سفر کنید، دیدن حمام گلشن را از دست ندهید و این مقاله را تا انتها دنبال نمایید.

تاریخچه حمام گلشن لاهیجان

حمام گلشن یکی از ساختمان های تاریخی لاهیجان است که در سال 1239 و به دستور حاکم وقت آن زمان ساخته شد. این حمام در میدان لاهیجان و در مقابل مسجد جامع واقع شده است. حمام گلشن در زمان های گذشته شامل چندین خزینه و حوضچه بود که با گذشت زمان و امتداد یافتن خیابان در حال حاضر تنها بخشی از آن پا بر جا مانده است. این حمام در سال 1334 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده. گلشن در گذشته شامل دو رخت کن میشد که به بخش اول ورودی های حمام متصل بود و مورد استفاده عوام قرار می گرفت و بخش دوم متعلق به خواص بود بو با هوای آزاد ارتباط کمتری داشت. لازم به ذکر است که این حمام در سال 1369 به خاطر زلزله قسمت زیادی از آن تخریب شد و بعد ها بازسازی بنا آغاز گردید ولی در سال 1370 این پروژه متوقف گشت.

معماری حمام گلشن لاهیجان

حمام ها معمولا نوع خاصی در معماری داشتند و اکثر آن ها شامل دو بخش می شدند. یک بخش کوچک و اندرونی که مختص افراد ثروتمند بود و بخش کوچک تر که برای مردم معمولی و عموم به کار می رفت. حمام گلشن لاهیجان نیز توسط همین معماری بنا شد ولی با گذشت زمان دارای تغییراتی گشت که سبب تبدیل نظافت خانه به رخت کن شد. همین تغییر سبب گردید تا حمام از سه رختکن، میاندر و گرم خانه تشکیل شود و از همین نظر با حمام های دیگر فرق داشته باشد. مساحت حمام قبل از زلزله و خراب شدن بالغ بر 800 متر بود در حالی که بعد از آن تاکنون تنها 645 متر مساحت دارد و اثری از مابقی این بنا نیست.

معماری حمام گلشن

بهترین زمان بازدید از حمام گلشن لاهیجان

 اگر قصد دارید به لاهیجان سفر کنید بهتر است سلیقه خود را از نظر آب و هوایی بدانید تا مقصد برایتان آزاردهنده نباشد. شمال به دلیل داشتن آب و هوای شرجی در ماه های گرم برای بسیاری از افراد غیر قابل تحمل می باشد. پس اگر می خواهید هوای شرجی شما را اذیت نکند بهتر است در ماه هایی از سال که هوا خنک تر بوده برای بازدید از حمام گلشن و تماشای جاذبه های گردشگری لاهیجان که بسیاری از آن ها در نزدیکی این بنا قرار گرفته اند اقدام نمایید. برای این منظور اوایل بهار و ابتدای پاییز بسیار مناسب است چرا که در این ماه ها هم جمعیت مسافران کمتر می باشد و هم هوا خنک تر بوده و از میزان شرجی بودن هوا نیز کم می شود. در ماه های گفته شده هنوز خبری از بارندگی های زیاد نیست و به همین دلیل می توانید با خیال راحت تری از جاذبه های گردشگری دیدن نمایید.

بخش های مختلف حمام گلشن

عده ای از مسافران با دیدن بخش های بیرونی حمام دل سرد شده و برای دیدن داخل حمام اقدام نمی کنند. ولی بهتر است شما از دیدن این حمام منصرف نشوید چرا که این بنا در طول زمان دارای تحولاتی شده و شما نتیجه مرمت و بازسازی را مشاهده می کنید. از بخش های داخلی و مهم گلشن می توان به رخت کن و گرم خانه اشاره نمود. پس از وارد شدن به حمام می توانید گرم خانه که در ابتدای ورودی است را تماشا کنید. در واقع از قسمت راست رختکن به اتاقکی در پایین می رسید که این اتاق همان گرم خانه حمام می باشد، البته از سمت دیگر رختکن نیز می تواند به صحن حمام برسید.

در صحن حمام گلشن می توانید بیشتر از هشت ستون سنگی را تماشا کنید که بزرگ ترین گنبد این حمام با هشت متر ارتفاع در میانه این ستون های سنگی می باشد. اطراف صحن حمام می توانید ایوان های جذابی را ببینید که تعدادی از آن ها با گذشت زمان و تخریب هایی که صورت گرفته دچار فرسایش شده اند. هم چنین نورهای داخل حمام در زمانی که هنوز برق اختراع نشده بود توسط حباب هایی کوچک که در نقاط مختلف حمام تعبیه شده بودند تامین می گشت. گنبد های دیگر موجود در صحن حمام ارتفاع کمتر از سه و نیم متر داشته و در زمان مراجعه می توانید تمامی آن ها را تماشا نمایید.

حمام گلشن لاهیجان

بخش آخر حمام شامل دو عدد هشتی بزرگ می شود که یکی از این هشتی ها به مخزن مربوط به آب گرم متصل میشد. تمامی صحن توسط کف پوش های موزاییکی تزیین شده اند که در حال حاضر نیز بعد از چندین بار بازسازی و مرمت نیز قابل مشاهده می باشند.

جاذبه های نزدیک به حمام گلشن

لاهیجان به عنوان یکی از شهر های توریستی استان گیلان، دارای مناطق توریستی فراوانی است که همین جاذبه های گردشگری سبب شده تا عده ی زیادی از مردم در طول سال به این شهر سفر کنند و خواستار دیدار تمامی این نواحی توریستی باشند. یکی از این مناطق توریستی و تاریخی ، حمام گلشن لاهیجان می باشد و نزدیک به مراکز مهمی در شهر بوده که بعضی از این مراکز جاذبه های مهم گردشگری می باشند. شما می توانید با سفر به این شهر در چند روز اقامت به تماشای نقاط مختلف موجود در این ناحیه که در قلب شهر قرار گرفته اند بروید و سفر خود را پر بارتر نمایید.

پل خشتی لاهیجان

این پل یکی از بناهای تاریخی دیگر در لاهیجان می باشد و برای افرادی که به قصد تماشای مکان های تاریخی به این شهر می روند بسیار مناسب است. فاصله پل خشتی لاهیجان تا حمام گلشن تنها دو دقیقه بوده که به دلیل نزدیکی بسیار به آن باعث شده گردشگران بعد از تماشای حمام گلشن برای دیدن این بنای تاریخی نیز اقدام نمایند. قدمت پل خشتی لاهیجان به دوره کیاییان برمی گردد و بر روی رودخانه سیم رود واقع شده است. این پل در گذشته به عنوان بخشی از مسیر جاده ابریشم بوده و همین مورد سبب شده تا تجارت ابریشم در این شهر رونق زیادی داشته باشد. این اثر تاریخی در سال 1355 در فهرست میراث ملی ثبت گردید.

استخر لاهیجان

لاهیجان به عنوان یک شهر توریستی توانسته در بین مردم به شهرت زیادی برسد. جاذبه های این شهر در بین مردم بسیار معروف می باشد و در استان گیلان شناخته شده اند. یکی از مناطقی که بین مردم دوستدار زیادی دارد، استخر لاهیجان است. این استخر با وسعت 17 هکتاری و عمق 4 متری خود در گذشته به عنوان یک منبع برای آبیاری مزارع مورد استفاده قرار می گرفت و این مخزن توسط آب های جاری پر میشده. در وسط استخر شاهد یک جزیره زیبا خواهید بود که با یک پل سیمانی به قسمت جنوبی استخر متصل شده است. این استخر در شرق لاهیجان قرار گرفته و به دلیل زیبایی که به این منطقه بخشیده توانسته عده زیادی از مردم را به خود جذب نماید. فاصله استخر لاهیجان تا حمام گلشن تنها پنج دقیقه می باشد.

استخر لاهیجان

شیطان کوه

این کوه نیز در لاهیجان واقع شده و دارای بخش های متعددی در اطراف خود می باشد که می توان به تفریحات مختلف موجود در آن اشاره نمود. از جمله این تفریحات می توان به تله کابین لاهیجان، شهربازی و زیپ لاین نزدیک به آن اشاره نمود. این کوه در گذشته توسط مردم بومی این منطقه شاه نشین نامیده میشد و بعد ها به شیطان کوه تغییر کرد که درباره انتخاب این نام نیز داستان های مختلفی عنوان شده است. از روی کوه آبشار زیبایی جاری است که سوژه بسیاری از تصویر برداران برای ثبت تصاویر مورد نظرشان می باشد. ارتفاع شیطان کوه به 60 متر می رسد و تمامی قسمت های آن پوشیده شده با درختان و پوشش گیاهی انبوه است که همین موضوع باعث جذابیت بسیار زیاد شیطان کوه شده.

در اطراف کوه علاوه بر آبشار جذابیت های دیگری نیز قرار گرفته که می توان به بام سبز و استخر لاهیجان اشاره کرد. فاصله شیطان کوه تا حمام گلشن با خودرو تنها 8 دقیقه است که بعد از تماشای حمام می توانید برای دیدن این منطقه توریستی و تجربه استفاده از تفریحات موجود در این ناحیه اقدام نمایید.

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از حمام گلشن

بهتر است قبل از رفتن به یک مکان توریستی اطلاعات مربوط به آن منطقه را بدانید. از جمله این اطلاعات می توان به هزینه ورودی و زمان مناسب برای بازدید اشاره کرد. برای بازدید از حمام گلشن توصیه شده فقط آقایان برای تماشای آن بروند چرا که مکان مناسبی برای بانوان نمی باشد. از آن جا که این بنا در طول تاریخ دچار فرسایش شده و زلزله و تخریب های پی در پی قسمتی از آن را از بین برده، زمان زیادی برای دیدن آن نیاز نیست. بازدید از این بنا رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه ورودی نمی باشد.

حمام گلشن لاهیجان

حمام گلشن کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به حمام گلشن می توانید از خیابان امام خمینی و شهید کرمی استفاده کنید. بعد از رسیدن به خیابان استقلال در میدان بصیرت از اولین خروجی به سمت خیابان امام خمینی بروید. کمی بعد از رسیدن به میدان شهدا از اولین خروجی به شهید کرمی رفته و از شیرینی سرای شکوه عبور کنید. بعد از 300 متر به سمت خیابان کاشف غربی رفته و می توانید به مقصد خود که در سمت چپتان قرار گرفته برسید. تمامی این مسیر تنها 10 دقیقه طول خواهد کشید.

از تهران تا حمام گلشن در حدود 3 ساعت و نیم فاصله دارید که کوتاه ترین راه برای رسیدن به لاهیجان مسیر آزادراه قزوین-رشت می باشد. بعد از طی کردن آزادراه وارد جاده قزوین-رشت شده و با ادامه دادن همین مسیر به جاده سیاهکل بروید. بعد از آن مسیر خیابان کاشف غربی در لاهیجان را پیدا کرده و تا رسیدن به مقصد در همین مسیر بمانید.

آدرس حمام گلشن لاهیجان: گیلان، لاهییجان، حمام گلشن

اجاره روزانه آپارتمان در لاهیجان

لاهیجان به عنوان یکی از مکان های دیدنی استان گیلان توانسته عده زیادی را به خود جذب نماید. این شهر با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی خود تبدیل به یکی از شهر های پر بازدید شمالی شده است. اگر قصد دارید برای تماشای جاذبه های لاهیجان و هم چنین حمام گلشن اقدام نمایید بهتر است چند روزی را در این شهر بمانید تا با دل فرصت همه جا را ببینید. شما می توانید برای انتخاب محل اقامت خود به سایت لوکس ویلا رفته و با اجاره روزانه آپارتمان در لاهیجان مکان اقامتی خود را انتخاب نمایید. بهتر است قبل از ورود به لاهیجان اقامتگاه خود را رزرو نمایید تا بعد از رسیدن به مقصد دچار مشکل نسوید چرا که در زمان هایی از سال که تعداد مسافران در این شهر بیشتر است ممکن است در پیدا کردن اقامتگاه موفق نباشید.

راهنما سایت

آدرس

گیلان، لاهییجان، حمام گلشن

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه