شهر حریره کیش

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

هنگامی که هوا رو به سرما می رود، یکی از گزینه های سفر که پیش رویمان قرار دارد، جزیره کیش و جاذبه های دیدنی آن می باشد. با آمدن نام کیش، یاد مراکز خرید بی نظیر، تفریحات آبی مانند غواصی، پاراگلایدینگ، خودروهای لوکس و اسپرت و از همه مهم تر، کشتی یونانی می‌ افتیم. کیش شهری مدرن در ایران شناخته می شود اما در یکی از نقاط کیش، منطقه ای قدیمی با نام شهر حریره وجود دارد که با بافت سایر نقاط جزیره متفاوت است. شهر حریره یکی از جاذبه های تاریخی در شمال جزیره کیش قرار دارد که در این مقاله قصد داریم با این شهر تاریخی بیشتر آشنا شویم، با لوکس ویلا همراه باشید.

تاریخچه شهر حریره کیش

شهر حریره کیش یکی از شهرهای تاریخی در شمال جزیره کیش است که قدمت آن بالغ بر 800 سال می باشد. شکل گیری این شهر در قرن چهارم هجری بوده و در سال های 367 تا 912 هجری به عنوان دوران طلایی شهر حریره کیش شناخته می شود چراکه در این دوران، بناها با معماری های بی نظیری در شهر ساخته شد و همچنین علاوه بر سرسبز بودن منطقه، اکثر مناطق مسکونی و تجاری در اطراف شهر حریره بنا شده اند. باستان شناسان در تمام مدتی که مشغول به بررسی شهر حریره کیش بودند.

علاوه بر سکه های عتیقه، ظروف سفالی، سنگ های آهکی و مرجانی و غیره، بناهای مختلفی را کشف کردند که شامل کارگاه ها، حمام های عمومی، کانال های آب و دیوارهای دفاعی هستند و همچنین به لطف کشف خانه های اعیونی نشین، پیش بینی شده در گذشته، ثروتمندان در شهر حریره زندگی می کردند و شهر یکی از مناطق امن ایران به حساب می آمده است هرچند مهم ترین دلیل احداث شهر حریره، دریانوردان و تاجران بودند چراکه به علت اتفاق های مختلف، به دنبال بندرگاهی دیگر بوده و جزیره قیس را به لطف منابع آب شیرین و موقعیت امنش انتخاب کردند. اما با اینکه خانه های اعیونی نشین شهر حریره خرابه ای بیش نیستند.

باستان شناسان در برخی خانه های شهر حریره کاشی های ستاره فام را پیدا کردند که ارزش بسیار بالایی داشتند اما به دلیل اینکه در هیچ جای دیگر از شهر، از کاشی های ستاره فام استفاده نشده لذا پیش بینی کرده اند که تاجران و ثروتمندان در خانه های شهر حریره زندگی می کردند. کیش در گذشته های دور، قیس نام داشت چراکه در دوران ساسانیان، حکومت قیسی ها در این منطقه فرمانروایی می کردند.

سال های 367 تا 912 هجری به عنوان دوران طلایی شهر حریره کیش شناخته می شود چرا که در این دوران، بناها با معماری های بی نظیری در شهر ساخته شد و همچنین علاوه بر سرسبز بودن منطقه، اکثر مناطق مسکونی و تجاری در اطراف شهر حریره بنا شده اند. باستان شناسان در تمام مدتی که مشغول به بررسی شهر حریره کیش بودند، علاوه بر سکه های عتیقه، ظروف سفالی، سنگ های آهکی و مرجانی و غیره، بناهای مختلفی را کشف کردند که شامل کارگاه ها، حمام های عمومی، کانال های آب و دیوارهای دفاعی هستند و همچنین به لطف کشف خانه های اعیونی نشین، پیش بینی شده در گذشته، ثروتمندان در شهر حریره زندگی می کردند و شهر یکی از مناطق امن ایران به حساب می آمده است.

هرچند مهم ترین دلیل احداث شهر حریره، دریانوردان و تاجران بودند چراکه به علت اتفاق های مختلف، به دنبال بندرگاهی دیگر بوده و جزیره قیس را به لطف منابع آب شیرین و موقعیت امنش انتخاب کردند. اما با اینکه خانه های اعیونی نشین شهر حریره خرابه ای بیش نیستند، باستان شناسان در برخی خانه های شهر حریره کاشی های ستاره فام را پیدا کردند که ارزش بسیار بالایی داشتند اما به دلیل اینکه در هیچ جای دیگر از شهر، از کاشی های ستاره فام استفاده نشده لذا پیش بینی کرده اند که تاجران و ثروتمندان در خانه های شهر حریره زندگی می کردند. شهر باستانی حریره کیش با شماره 1886 و در تاریخ شهریور سال 1376 در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید.

شهر حریره کیش

بخش های مختلف شهر حریره جزیره کیش

شهر تاریخی حریره کیش از بخش های مختفی تشکشل شده و طبق مدارک و شواهدی که باستان شناسان از این شهر تاریخی به دست آورده اند نشان می دهند که مسجد، قنات های قدیمی، بخش های صنعتی و کارگاهی، بندرگاه، خانه اعیانی و حمام می باشند.

در ادامه می خواهیم با بخش های مختلف این شهر تاریخی بیشتر آشنا شویم. یکی دیگر از جاهای تاریخی و مهم کیش که در نزدیکی شهر حریره قرار دارد، شهر زیر زمینی کاریز است. شهر زیرزمینی کاریز کیش امروزه به یکی از جاهای تاریخی پرطرفدار در کیش تبدیل شده و علاوه بر آشنایی با سیستم آبرسانی کیش در گذشته، می توانید نگاهی هم به رستوران ها و بازارهای سنتی شهر نیز بیاندازید.

بندرگاه حریره

در نزدیکی های ساحل و در کنار شهر تاریخی حریره، یک بخش باستانی دیگری جای گرفته که چندین رهرو، پلکان و دهانه سنگی دارد و به دریا می رسد. در زمان های گذشته، این بنای تاریخی به عنوان اسکله شهر حریره بوده و به علت به کار بردن مصالحی همچون سنگ های آهکی و مرجانی تا به امروز در جای خود باقی مانده است. همچنان راهروهای ورودی و خروجی این بنا پابرجا مانده اند.

حمام حریره

اگر به دنبال یکی از قدیمی ترین حمام های ایرانی هستید، نگاهی به حمام قدیمی شهر حریره بیاندازید. حمام ایرانی دارای مساحتی به وسعت 500 متر ساخته شده و در طول عمر خود سه دوره ساخت، گسترش و بازسازی را دیده است. زمان ساخت این حمام به دوره ایلخانی و تیموری بازمی گردد. وجود حمام در هر نقطه نشان دهنده اهمیت دادن آن ها به پاکیزگی و نظافت می باشد. حمام حریره از بخش هایی مانند حصار، بخش خدمات، صحن های متعدد، سربینه، انبار، اتاق کارگر، گرمخانه، تون و دو خزینه می باشند.

شهرک صنعتی حریره

در گذشت های دور، تجارت شیشه بازاری پررونق داشت لذا در کارگاه های شهر حریره، کوره های شیشه گری مختلفی مشاهده می شود. اما عده زیادی معتقد بودند به دلیل راهروهای شیب دار کارگاه ها، در گذشته از این بناها برای استصحال مروارید استفاده می شده اما به لطف کشفیات مشخص شد مردم برای استحصال شیره خرما به کارگاه ها مراجعه می کردند.

مسجد جامع شهر حریره

در میان بناها و سازه های شهر حریره کیش، کاشفان توانستند مسجدی را پیدا کنند که گفته می شود قدمتش به دوران سلجوقیان بازمی گردد. براساس یک سری مدارکی که باستان شناسان از این شهر به دست آورده اند، می توان اینگونه دریافت که دوران طلایی جزیره کیش با حضور مسلمانان در جزیره همزمان گردید.

مسلمانان در شهر حریره مسجدی کوچک ساختند که چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و گسترش یافت اما امروزه تنها 4 ستون محراب های مسجد به چشم می خورد که گفته می شود در گذشته، مسجد علاوه بر اینکه سقف نداشت، تاجران برای استراحت به سراغ محراب های مسجد می رفتند.

آب انبارهای شهر حریره

قطعاً برایتان سوال است چگونه با بارش اندک باران های فصلی و همچنین آب شود خلیج فارس، جزیره کیش آب شیرین داشته؟ احتمالاً با شهر زیرزمینی کاریز کیش آشنا هستید. شهری که آب انبارهای بزرگی داشت تا آب شیرین را به دو نقطه جزیره کیش که یکی از آن ها شهر حریره است منتقل کند. ایرانیان در 6هزار سال پیش، هوشمندترین سیستم آبرسانی را ساخته بودند که 2500 سال پیش، این سامانه به جزیره قیس راه یافت.

ایرانیان از مرجان ها برای تصفیه آب استفاده می کردند و همین موضوع باعث شد تا آب شیرین جزیره قیس، با ارزش ترین در خلیج فارس باشد. وجود آب شیرین در جزیره بسیار با ارزش می باشد. آب شیرین باعث رونق یافتن جزیره شده است. در شرق شهر حریره کیش آب انبار بسیار عظیمی قابل مشاهده می باشد. مجموعه آب انبارهای جزیره به قدری بزرگ است که چندین نفر همزمان می توانند در آن راه بروند.

ساعت بازدید از شهر تاریخی حریره کیش

برای بازدید از این شهر باستانی که یکی از جاذبه های گردشگری جزیره کیش محسوب می شود، می بایست از ساعت 10 صبح الی 10 شب اقدام نمایید. همچنین برای وارد شدن به این شهر تاریخی و بازدید از بخش های مختلف آن نیازی به تهیه بلیط نبوده و کاملا رایگان می باشد.

شهر حریره کیششهر حریره کیش کجاست و مسیر دسترسی به آن

شهر تاریخی حریره کیش در استان هرمزگان و در شمال جزیره کیش قرار گرفته است. هنگامی که قصد دارید از مرکز خرید دامون بازدید کرده و خرید کنید، در طی مسیر از مجموعه ورزشی المپیک عبور خواهید کرد که متوجه خواهید شد ساختمان ها و بناهای اطراف خیابان بسیار قدیمی بوده و متروکه ای بیش نیستند. اینجا شهر حریره کیش است. شاید برایتان سوال پیش آید چرا در 90 کیلومتر مربع مساحت کیش، این منطقه برای ساخت شهر حریره انتخاب شده است؟ نقطه ای که شهر حریره در آنجا ساخته شده، یکی از نقاط مرتفع کیش است و به لطف صخره ها، بیش از 10 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و همچنین سه خلیج در قسمت شمالی شهر حریره واقع شده که بندرگاه طبیعی را به وجود آورده است.

آدرس شهر حریره کیش: استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره خیابان کرانه

رزرو اقامتگاه در جزیره کیش

نزدیک ترین بنا به شهر حریره، مرکز خرید دامون است. مرکز خرید دامون در مجموعه مسکونی دامون قرار دارد و افرادی که به دنبال اجاره ویلا در کیش هستند، خانه های دامون همواره یکی از انتخاب هایشان است لذا اگر شما هم قصد دارید در مجموعه ساحلی دامون اقامت داشته باشید، با چند دقیقه پیاده روی به مرکز خرید دسترسی خواهید داشت. مرکز خرید دامون با 100 غرفه تجاری در دو طبقه، بهترین کالاها و سوغاتی های معروف کیش را برای مشتریانش عرضه می کند.

بسیاری از گردشگران که در تعطیلات به جزیره کیش سفر می کنند برای اقامت خود به سراغ هتل ها می روند ودر این صورت هزینه های گزاف تری را متحمل می شوند. اما در مقابل نیز گردشگرانی هستند که برای اقامت خود در کیش به دنبال اقامتگاهی آرام و به دور از شلوغی هستند که در این صورت می توانند به سراغ اجاره روزانه ویلا در دامون ساحلی کیش هستند.

شهر حریره کیش[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره خیابان کرانه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 22

یک‌شنبه

10 الی 22

دو‌شنبه

10 الی 22

سه‌شنبه

10 الی 22

چهار‌شنبه

10 الی 22

پنج‌شنبه

10 الی 22

جمعه

10 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه