همه چیز درباره شهر زیرزمینی کاریز کیش

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اگر به جزیره کیش سفر کنید و به جای جای این جزیره شگفت انگیز قدم بگذارید، جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی را مشاهده خواهید کرد. جاذبه های دیدنی و گردشگری در این جزیره از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و جاذبه های تاریخی متعددی وجود دارند که بسیاری از گردشگران، مشتاق به بازدید از آن ها هستند. شهر زیرزمینی کاریز کیش یکی از آن جاذبه های تاریخی کیش است که گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از آن راهی جزیره زیبای کیش می شوند. شاید برخی از افراد باشند که با این شهر زیرزمینی آشنایی نداشته باشند، پس با ما همراه باشید تا با این جاذبه دیدنی و تاریخی بیشتر آشنا شوید.

معرفی شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز که در جزیره کیش واقع شده است دارای قدمت بسیار طولانی بوده، بدین صورت که به حدود 2500 سال پیش بازمی گردد. آب شیرین و آشامیدنی جزیره در این کاریز تامین می شود. جالب است بدانید کلمه کاریز به معنای قنات می باشد. این قنات دارای طول و عمق بسیار بیشتری نسبت به دیگر قنات هاست. به گونه ای که اصلا قابل مقایسه با دیگر قنات ها نیست. این شهر زیرزمینی در عمق 16 متری زمین قرار گرفته است. از آنجایی که جزیره کیش شیب بسیار کمی دارد و اینگونه به نظر می رسد که برای هدایت و رساندن آب های زیرزمینی به روی سطح زمین از روش های بسیار پیشرفته ای بهره می برده است.

با گذر زمان و در حال حاضر این منطقه که در گذشته از آن به عنوان قنات استفاده می شد، کاربری قنات خود را از دست داده و به شهری شگفت انگیز و زیرزمینی تبدیل شده است. شهر زیرزمینی کاریز کیش بالغ بر 10 هزار متر مربع وسعت دارد. جالب است بدانید که کاریز تنها یک شهر زیرزمینی و تاریخی نیست و از آن به عنوان شبکه آب های زیرزمینی یاد می شود. شخصی به نام منصور حاجی حسینی مجموعه ی شهر زیرزمینی کاریز را تاسیس نمود.

اگر به بازدید از این مجموعه که از جاذبه های دیدنی و تاریخی جزیره کیش به شمار می رود بروید، غرفه هایی از رستوران سنتی، رستوران مدرن، صنایع دستی و موزه را مشاهده خوهید کرد. اگر به هر نقطه از این شهر زیرزمینی نگاه کنید، هنر و مهارت معماران خوش ذوق و ماهر ایرانی را خواهید دید. از جمله ویژگی های بسیار جالب این مجموعه می توان به جریان آب شیرین، مرجانی بودن، گردش هوای خنک در زیرزمین، سقف مرجانی سرشار از فسیل هایی که قدمت بسیار طولانی دارند و… می باشند. همین ویژگی های باعث شده تا شهری زیرزمینی و منحصر به فرد در ایران و حتی کل جهان باشد.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

ساختار شهر زیرزمینی کاریز کیش

قنات کیش دارای ارتفاع 45 متری بوده و باعث شده در این جزیره بنایی منحصر به فرد به شمار رود. در این شهر زیرزمینی اتاقک ها و دالان هایی جهت اسکان وجود دارند. اما از این کانال ها برای قنات یا کاریز استفاده می شود. در حدود 2500 سال پیش که کیش جزیره مهمی به عنوان مرکز تجارت خلیج فارس به حساب می آمد، دو باریکه از دو طرف جزیره یعنی منطقه صفین و باغو ایجاد شد و این دو باریکه به سمت محل کنونی شهر زیرزمینی کاریز کیش می رسیدند.

در این دو باریکه آب جاری بود که در شهر کنونی جمع شده و توسط سه باریکه دیگر به شهر حریره می رسد. محققان که  در حال بررسی شهر زیرزمینی کاریز بودند متوجه شدند که 274 چاه در طول مسیر وجود داشته و مردم از این چاه ها آب برداشت می کردند و جالب است که 74 حلقه از این میان در شهر کاریز قرار دارد. اگر به داخل شهر زیر زمینی کاریز بروید متوجه سقف جالبش می شوید. سقف شهر کاریز مرجانی است و گفته می شود در گذشته های بسیار دور، این منطقه در زیر آب قرار داشته است. محققان که درحال بررسی قدمت این سقف مرجانی بودند تخمین زدند که قدمتشان به بیش از 300 میلیون سال پیش برمیگردد و همچنین برخی از چاه های شهر زیر زمینی کاریز که نزدیک به 7 متر عمق دارند، توسط مرجان ها پر شده اند.

در طول مسیری که ین قنات ها در جریان هستند، چندین چاه برای برداشت آب وجود دارند و این ها نشان دهنده آن است که قنات، به شکل ساکن و به سمت مظهر قنات جاری است. آب این قنات را جهت آبیاری فضاهای سرسبز و آب آشامیدنی جزیره استفاده می کردند. همچنین کشتی های آب جزیره را به فروش می رساندند و یا با کالاهای دیگر معاوضه می کردند. آب آشامیدنی و شیرینی که در کاریز جریان دارد، حاصل بارندگی های فصلی است که در جزیره اتفاق می افتد.

مرجان ها نیز به عنوان فیلتر عمل کرده و در لایه گل مارن که نوعی گل رس می باشد و به صورت طبیعی نرم و منعطف بوده اما به محض این که در جریان هوا قرار بگیرد خشک و مقاوم می شود جریان پیدا می کنند. گل مارن در شهر زیرزمینی کاریز وجود دارند که برای محافظت از آن دیوارهایی را مقابل آن کشیده اند تا آسیبی به آن ها نرسد. گل مارن بسیار ارزشمند بوده و از آن جهت تسکین دردهای مفصلی نیز استفاده می شود. همینطور نیز اگر با ترکیباتی اضافی مخلوط شود از آن می توان آجر، سیمان و کوزه تولید کرد.

کاریزهایی که امروزه وجود دارند، در زمان های گذشته به دست هنرمندان خوش ذوق و ماهر ایرانی طراحی و حفاری شده بودند که در طول 15 کیلومتر به همراه شیبی ملایم آب آن را برای آبیاری استفاده می کردند. برداشتن آب از آن با دلو امکان پذیر بود. مکان هایی برای برداشتن آب از کاریزها وجود داشت که به آن ها پایاب می گفتند. در طول مسیر کاریز کیش، 6 پایاب وجود دارند و یکی از آن ها در مجموعه گردشگری شهر زیرزمینی کاریز کیش وجود دارد.

قدمت پایاب های کاریز کیش بالغ بر 800 سال می باشد. در زمان های گذشته نیز بومی نشینان جزیره کیش، کوزه هایی را برروی دوش می گذاشتند و به این محل مراجعه می کردند تا آب مصرفی آشامیدنی و شرب خود را از این محل تامین کنند. به همین دلیل در زمان های گذشته و دور آب آشامیدنی این منطقه در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس ارزش بالایی داشته است.

شهر زیرزمینی کاریز کیشسقف شهر زیرزمینی کاریز کیش

سقف این شهر زیرزمینی در زمان های گذشته بستر دریا بوده و قطری به اندازه 7 متر دارد. اگر به سقف شهر زیرزمینی کاریز نگاهی کنید، آبزیان و صدف هایی را خواهید دید که به صورت فسیل روی سقف قرار گرفته اند. در دانشگاه مونیخ آلمان آزایش هایی روی این فسیل ها انجام گرفته و نتیجه بدین صورت دریافت شده که سقف این مکان میان 53 تا 570 میلیون سال قدمت دارد. همچنین شناسنامه های آنان در موزه این شهر زیرزمینی قابل مشاهده است.

علت خنک بودن شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش منبعی برای ذخیره آب بوده و آب ها در میان گل های مارن ذخیره می شدند و همچنین در دورانی که کیش منطقه بزرگ تجاری در منطقه خلیج فارس به حساب می آمد، آب از ارزش بالایی برخوردار بود لذا هم آب در میان گل های مارن تصفیه شده و قابل شرب بود و هم بخاطر این که آب بخار نشود، همواره هوای خنکی در شهر حاکم بود.

شهر زیرزمینی کاریز کیش از چه لحاظ اهمیت دارد؟

کسانی که کارگزار این شهر زیرزمینی هستند، معتقدند که دو ویژگی باعث می شود کاریز در لیست بناهای جهانی ثبت می شود که در اینجا با این دو ویژگی آشنا می شویم. اولین دلیل این است که شهر کاریز در میان تنها جزیره ی مرجانی که در دنیا وجود دارد قرار گرفته است. دومین دلیل نیز این است که تنها بنایی که در دنیا سقف آن پوشیده از مرجان، صدف و دیگر آبزیان است که اکنون به شکل فسیل درآمده اند.

در زمان های دور، تنها راه بازدید از مرجان ها و صدف ها، بازدید از موزه های طبیعی و یا غواصی در آب های آزاد بود. اما در حال حاضر کاریز این امکان را فراهم آورده که گردشگران و دوستداران طبیعت می توانند به راحتی و بدون واسطه از نزدیک این مرجان ها و صدف ها را مشاهده کنند.

با توجه به این که جزیره زیبای کیش دیدنی های متعددی را در خود جای داده است می توانید در یک روز علاوه بر بازدید از این مجموعه دیدنی از جاذبه های دیگری نظیر کشتی یونانی نیز دیدن کنید.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

احیای مجدد شهر زیر زمینی کاریز در کیش

این قنات تا چندی پیش هیچ جاذبه دیدنی و گرشگری برای مردم نداشت و هیچ یک از گردشگران و مسافران به فکر بازدید از آن نبودند. اما مدتی که گذشت، مردم متوجه آب شیرین، هوای خنک و بافت سقف فسیلی این منطقه شدند. پس از آن تعداد زیادی از سرمایه گذاران، آماده سرمایه گذاری برروی این بنای تاریخی و قدیمی شدند. سرانجام در سال 1378، سرمایه گذاران باعث احیای این مجموعه تاریخی و دیدنی شدند و اکنون آماده میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

شخصی به نام مهندس حاجی حسینی از ایرانیان مقیم آلمان، بعد از 32 سال به ایران آمد و از قنات بازدید کرد. وی موفق شد با بودجه سرمایه گذاری خصوصی به احیای این بنای تاریخی بپرداز و آن را به شهر زیرزمینی کاریز کیش کنونی تبدیل کند. در تمام مدت بازسازی شهر زیر زمینی کاریز، محافظ هایی با نام کول که نوعی استوانه سیمانی بودند بر روی مسیرهای آب قرار داده شد تا از کیفیت آب شرب شهر کاریز کاسته نشود.

شهر زیرزمینی کاریز کیش کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر قصد بازدید از این شهر زیرزمینی را دارید می بایست خود را ابتدا به بلوار میرمهنا در جزیره کیش برسانید و پس از آن به سمت میدان المپیک مسیر را ادامه دهید. مجموعه دیدنی شهر زیرزمینی کاریز این شهر زیرزمینی بعد از میدان المپیک و پیش از میدان فارور قرار گرفته است. برای دسترسی به این منطقه باید از تاکسی و یا خودروی شخصی استفاده کنید.

آدرس شهر زیرزمینی کاریز کیش: جزیره کیش، میدان المپیک، مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش

زمان بازدید و قیمت بلیط شهر زیرزمینی کاریز کیش

بازدیدکنندگان همه روزه از ساعت 9 صبح الی 22 شب می توانند برای بازدید از شهر زیرزمینی کاریز کیش اقدام نمایند. همچنین بلیطی با بهای 80 هزار تومان در سال 1399 به عنوان ورودی تهیه کنند. مدت زمان بازدید از تمام بخش های این مجموعه حداکثر 2 ساعت زمان می برد.

اقامت در کیش

جزیره کیش از مناطق توریستی کشور محسوب می شود که در تمام طول سال گردشگران و مسافران زیادی از داخل و خارج کشور برای بازدید از جاذبه های دیدنی کیش، راهی این جزیره می شود. همچنین جزیره کیش یکی از مناطق گران قیمت و لاکچری در ایران محسوب می شود. اگر جزو گردشگران و مسافرانی هستید که بدون تور به این جزیره سفر می کنید بهتر است برای اقامت در کیش به جای رفتن به سراغ هتل، برای اقامتگاه خود به رزرو ویلا در کیش بپردازید. ویلاهای موجود در جزیره کیش هیچکدام از قوانین سخت هتل ها را شامل نمی شوند و همچنین از قیمت های پایین تا قیمت های گران در این ویلاها پیدا می شود.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

راهنما سایت

آدرس

جزیره کیش، میدان المپیک، مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کاریز کیش

شماره تماس

هزینه بازدید

۸۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 22

یک‌شنبه

9 الی 22

دو‌شنبه

9 الی 22

سه‌شنبه

9 الی 22

چهار‌شنبه

9 الی 22

پنج‌شنبه

9 الی 22

جمعه

9 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه