مسجد امام سمنان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین شهر هایی که در ایران می توانید برای سفر به آن اقدام کنید، شهر سمنان می باشد. این منطقه از کشور شامل جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوعی است که شما با دیدن آن ها قادر به تجربه ای متفاوت خواهید بود. یکی از تاریخی ترین جاذبه های این شهر مسجد امام سمنان می باشد که قدمت بالایی داشه و اهمیت زیادی از این نظر دارد. در این مقاله به سراغ معرفی این مسجد رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مسجد امام سمنان کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به این جاذبه تاریخی که در خیابان امام قرار گرفته باید ابتدا خود را به این خیابان رسانده و سپس در جهت شمال شرقی آن ادامه دهید. بعد از رسیدن به خیابان کهنه دژ به خیابان رو به روی آن رفته و راهتان را ادامه دهید. کمی بعد به خیابان آستان خواهید رسید که مسجد امام در انتهای آن قرار گرفته ولی شما می بایست به سمت خیابان ابوذر غفاری رفته و به راست بپیچید. کمی بعد با رسیدن به فروشگاه فرش رحیمیان به سمت چپ پیچیده و راهتان را تا مسجد امام پیش گیرید.

مسیر گفته شده مسافتی در حدود 850 متر داشته و تقریبا 4 دقیقه نیز در راه خواهید بود. بهتر است در رسیدن به این جاذبه تاریخی از مسیر دسترسی زیر استفاده کنید تا بهترین راه را برای شما نشان دهد. بدین منظور کافیست ابتدا لوکیشن و اینترنت هماره دستگاهتان را روشن کرده و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید.

آدرس مسجد امام سمنان: سمنان، بین خیابان امام و خیابان آستانه

مسجد امام سمناندرباره مسجد امام

یکی از تاریخی ترین مناطق ایران که می توانید برای مراجعه به آن اقدام نمایید، سمنان می باشد. این استان با دارا بودن آثار تاریخی متعدد در کنار جاذبه های گردشگری سمنان می تواند برای شما مفید واقع شود تا سفری خوب داشته باشید. اگر به تاریخ علاقه مند هستید و تمایل دارید تا از سازه های تاریخی با قدمت های مختلف دیدن کنید بهتر است به شهر سمنان سفر نمایید. این شهر می تواند با بناهای مختلف و ماندگار خود شما را به وجد آورد. یکی از زیبا ترین و تاریخی ترین آثار در سمنان مسجد امام می باشد که به مسجد سلطانی مشهور است.

اگر بخواهید به این مسجد بروید و از بخش های مختلف آن دیدن نمایید باید خود را به خیابان امام خمینی برسانید. باید عنوان کرد که این مسجد از یکی از باشکوه ترین و بهترین مساجد در کشور بوده چرا که در زمان ساخت آن که به دوران قاجاریه بر می گردد یکی از بهترین آثار و سازه ها شناخته می شد. طراحی این مسجد توسط فردی به نام سید حسن حسنی انجام گرفت و معمار آن شخصی به نام صفرعلی بود. ساخت این مسجد سرانجام در سال 1243 هجری قمری به پایان رسید و در این سال از این سازه مهم و ارزشمند بهره برداری شد.

در آن زمان حاکم سمنان فردی به نام ذوالفقار خان بود که به دلیل گرفتن مالیان زیاد از مردم از سمت پادشاه زمان یعنی فتحعلی شاه برکنار گشت. بعد از برکناری وی و مصادره کردن اموال او با آن پول ها این مسجد احداث گشت و این مسجد به عنوان یک شاهکار به دستور شاه با پول های مصادره شده از حاکم این منطقه تاسیس شد. نوع معماری به کار رفته در ساخت این مسجد به شکل چهار ایوانی می باشد و به همین دلیل بهتر است در سفر به سمنان حتما سری به آن زده و از نزدیک فضای حیاط و بخش های مختلف مسجد را تماشا نمایید.

معماری مسجد امام

یکی از مهم ترین گزینه ها در ساخت یک اثر تاریخی مربوط به معماری به کار رفته در آن می باشد. معماری زمان قاجاریه یکی از زبانزد ترین نوع معماری در تاریخ ایران می باشد. مسجد امام سمنان نیز یکی از آثار به جای مانده از دوران قاجار بوده و به همین دلیل معماری آن نیز دیدنی است. همان طور که به آن اشاره کردیم این مجسد به شکل چهار ایوانه ساخته شده و به همین دلیل شما با ورود به محوطه این بنا می توانید چهار ایوان را در چهار گوشه حیاط ببینید. مسجد امام دارای 4 درب ورودی بوده که این درب ها نیز در چهار سمت شمال، جنوب، شرق و غرب قرار دارند.

سردر تمامی درب های گفته شده تزییناتی از مقرنس های جذاب دارد که در بدو ورودتان می توانید آن ها را ببینید. شما در بالای درب های شمالی و شرقی می توانید کاشی کاری های زیبایی را در بغل ها ببینید و هم چنین تزییناتی مقرنس کاری گچی نیز با دو گوشواره دو طبقه در اطراف آن ها قرار دارند. درب های شمالی، جنوبی و شرقی دالان و دهلیز می باشند. شما می توانید در هشتی های شمالی، جنوبی و شرقی طاق های آجری را ببینید که طاق نما های مخختلفی داشته و کاشی کاری های جذابی دارند.

ارتفاع ایوان غربی نزدیک به 20 متر بوده و بیشتر از سایر ایوان ها بر روی آن کار شده است. شما در این ایوان می توانید کاشی کاری ها و کتیبه های زیبایی را ببینید. هم چنین در بخش پشت این ایوان نیز می توانید مقصروه ای 21 متری را ببینید که در بالای آن یک گلدسته خودنمایی می کند. این گلدسته شامل یک گنبد در اندازه ای کوچک و یک ساقه هشت ضلعی می باشد. در دو سمت همین ایوان می توانید مناره هایی را ببینید که ارتفاع آن ها به نزدیکی ایوان می رسد. در قسمت شرقی نیز ایوانی با ارتفاع نزدیک به 19 متر قرار دارد که در بالایی آن گلدسته ای را خواهید دید که به شکل 6 ضلعی نمایان است.

شما در وسط این مجموعه نیز شاهد یک صحن بزرگ خواهید بود که طول و عرض آن نزدیک به 63 متر می باشد و به شکل مربعی دیده می شود. علاوه بر ایوان ها و درب های گفته شده در چهار طرف صحن، می توانید تعدادی حجره در کنار شبستان ها و اتاق ها را ببینید که تزییناتی را نیز شامل می شوند. همان طور که به آن اشاره کردیم ایوان غربی شامل کتیبه هایی می شود که کتیبه دور این ایوان شامل سوره لااقسم می شود.

گلدسته مسجد را می توانید در بالای ایوان شرقی ببینید که رو به روی مقصوره ایوان غربی قرار گرفته است. کتیبه هایی که در قسمت های داخلی ایوان ها قرار دارند شامل آیات قرآن با خط ثلث هستند و بهتر است تماشای آن ها را از دست ندهید. این مسجد از نظر معماری کمورد توجه افراد زیادی می باشد و به دلیل قدمت بالای آن و هم چنین اهمیتی که دارد توانست در سال 1315 با شماره 257 در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردد.

معماری مسجد امام سمنانکاربری مسجد سلطانی سمنان

این مسجد در موقعیت جغرافیایی خوبی احداث شد به طوری که در زمان بهره برداری به محل های مهمی از شهر دسترسی خوب داشت. هم اکنون نیز به تمامی نواحی عمومی سمنان متصل بوده و از این بابت تقریبا یکی از بهترین موقعیت های جغرافیایی را شامل می شود. معمولا کاربری این مسجد در طول زمان های مختلف به عنوان محلی بوده که برای تجمع فعالیت های اجتماعی کاربرد داشته و به همین دلیل در بین مردم بومی این شهر اهمیت بالایی داشته است.

هم چنین معماری این سازه به گونه ای است که در حوادث مختلف توانسته پار بر جا بماند و به همین دلیل نوعی مامن برای افراد نیز بوده است. برای مثال می توان به این نکته اشاره کرد که طاق های به کار رفته در مسجد سلطانی سمنان به عنوان یکی از مستحکم ترین پوشش ها در جهان معرفی شده است. همین عوامل سبب شده تا کاربری این مسجد در اعصار مختلف متفاوت باشد ولی بیش ترین کابرد آن همان جنبه عمومی یعنی عبادت و برپایی نماز بوده است.

وقف نامه مسجد امام سمنان

این مسجد به عنوان یکی از پنج مسجد سلطانی کشور بوده و در آن یک وقف نامه وجود دارد که ادبیات زمان قاجار را نشان می دهد. یکی دیگر از مواردی که در وقف نامه عنوان شده این است که تمامی اموال و املاک در تصرف دیوانیان است و کسی برای مالکیت مدعی آن نبوده اما احتمال غصب آن نیز وجود داشت. یکی از مواردی که در این زمینه گفته می شد این است که می گفتند این مسجد با اموال فردی به نام شیخ علاء الدوله ساخته شده و او این سازه و متعلقات آن را وقف کرده است.

در این باره اما گفته نشده که وقف عام شده یا وقف خاص و همین مورد نیز با سند نبوده و هم چنین هیچ وارثی از شیخ نیز معلوم نبوده است. به همین دلیل به صورت کامل در تصرف دیوانیان بوده چرا که حتی مالک دیگری نیز مدعی تصرف نشده است. همین اوامر باعث شد تا متولی از پادشاه درخواست گرفتن اراضی را داشته باشد و بعد از در نظر گرفتن شرایط چند مجتهد دیگر در آن زمان این مسجد را به نام خود ثبت کرده است.

البته باید عنوان کرد که بخشی از پول مسجد را نیز پیشکش نمود تا در حلال و حرام بودن این داستان شبعه ای نماند. در بخشی دیگر از وقف نامه نیز آمده که باید برای تعزیه سید الشهدا بخشی از اموال مسجد در نظر گرفته شود و به همین دلیل 10 درصد از عواید این بنا برای متولی خواهد بود و 10 درصد نیز برای تعزیه سیدالشهدا و مابقی را برای موارد مربوطبه خود مسجد در نظر گرفتند. هم چنین در قسمت دیگری از وقف نامه به این گزینه نیز اشاره که متولی می تواند خدام را عزل یا نصب کند و در این باره مختار است.

مسجد سلطانی سمنانبهترین زمان مراجعه به مسجد امام

اگر تمایل داشتید برای مراجعه به این مسجد یا جاذبه های دیگری در این شهر همانند خانه طاهری یا دیگر دیدنی های تاریخی اقدام کنید ابتدا بهتر است زمان مناسبی برای سفرتان در نظر بگیرید. این نکته را در نظر داشته باشید که سمنان یک شهر گرمسیر و با آب و هوای خشک در استان بوده که اگر تابستان و به طور کلی روز های گرم سال را برای سفر انتخاب کنید اذیت خواهید شد و تجربه خوبی از سفرتان نخواهید داشت.

بنابراین بهتر است ابتدا بهار یا ابتدای پاییز را برای سفرتان برگزینید تا دچار مشکل آب و هوایی نشوید. در اوقات گفته شده می توانید سفر بهتری داشته و از جاذبه های متعدد این شهر بازدید داشته باشید. شما هم چنین بهتر است برای بازدید از جاذبه های تاریخی و به منظور تماشای تزیینات به کار رفته در طراحی سازه روز را برای این منظور انتخاب کنید تا بتوانید تجربه بهتری داشته باشید. در غیر این صورت شب را نیز می توانید برای مراجعه به جاذبه های شهر انتخاب کنید.

ساعت کاری مسجد سلطانی سمنان

یکی از مهم ترین مواردی که باید قبل از مراجعه به یک اثر تاریخی در نظر بگیرید، بازه زمانی فعالیت آن مجموعه می باشد. مسجد سلطانی نیز شاید یک مسجد همانند دیگر مساجد باشد اما برای بازدید از آن بهتر است زمانی را انتخاب کنید که جمعیت کمتری به این مجموعه مراجعه می کنند و هم چنین قبل از بازدید با متولی آن هماهنگ کنید. در ادامه می توانید برخی از اطلاعات راجع به این مورد را داشته باشید.

ساعت کاری مسجد سلطانی سمنان: همه روزه از ساعت 5 تا 7، 11 تا 14 و 17 تا 20

مدت زمان بازدید از مسجد سلطانی سمنان: بین یک الی دو ساعت

هزینه ورودی مسجد سلطانی سمنان: رایگان

مسجد امام سمناناطلاعات کلی درباره مسجد امام

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم این مسجد در اصل محلی برای طلبه ها بوده و هیچ گاه همانند مساجد دیگر در آن نماز گزاری انجام نشد. اما هم اکنون بدون در نظر گرفتن این مورد، در حیاط مسجد امام نماز برگزار می شود و به طور کلی کاربری مسجد از حالت حوزوی به یک مسجد تغییر کرده است. باید بدانید که ورود کردن به حجره های مربوط به طلبه ها ممنوع می باشد.

راهنما سایت

آدرس

سمنان، بین خیابان امام و خیابان آستانه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

5 تا 7 ، 11 تا 14 ، 17 تا 20

یک‌شنبه

5 تا 7 ، 11 تا 14 ، 17 تا 20

دو‌شنبه

5 تا 7 ، 11 تا 14 ، 17 تا 20

سه‌شنبه

5 تا 7 ، 11 تا 14 ، 17 تا 20

چهار‌شنبه

5 تا 7 ، 11 تا 14 ، 17 تا 20

پنج‌شنبه

5 تا 7 ، 11 تا 14 ، 17 تا 20

جمعه

5 تا 7 ، 11 تا 14 ، 17 تا 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه