خانه طاهری سمنان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از مهم ترین مناطقی که در کشور می توانید به آن مراجعه کنید و از جاذبه های تاریخی موجود در شهر دیدن نمایید، سمنان می باشد. این شهر یکی از نقاط گرمسیر و کویری با قدمت بالا بوده که در آن جاذبه های گردشگری مختلفی وجود دارد. در شهر سمنان اکثر این جاذبه ها تاریخی هستند ولی در شهر های دیگر استان می توانید از تماشای جاذبه های طبیعی و آب و هوایی متفاوت لذت ببرید. یکی از جاهای تاریخی در سمنان که قادر به تماشای آن خواهید بود، خانه طاهری سمنان می باشد. در این قماله به سراغ معرفی این جاذبه رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

خانه طاهری کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای رسیدن به خانه طاهری می توانید ابتدا خود را به میدان امام خمینی برسانید و سپس در جهت جنوب شرقی و به سوی خیابان آستانه برانید. وارد خیابان آستان در سمت چپ خود شوید و کمی بعد با رسیدن به حسینیه سمنان به طرف راست بپیچید. مقصد شما درست در کنار پارکینگ عمومی قرار دارد. مسافت مسیر گفته شده از میدان امام تا مقصدتان تقریبا 500 متر بوده و در حدود 2 دقیقه نیز در راه خواهید بود. شما هم چنین می توانید با استفاده از لوکیشن زیر خود را به آسانی و با نقشه به خانه طاهری سمنان برسانید. کافیست ابتدا لوکیشن و اینترنت همراه خود را روشن نمایید و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید.

آدرس خانه طاهری: سمنان، شهر سمنان، مابین خیابان آستانه و ابوذر غفاری، رو به روی تکیه همت آباد

خانه طاهری سمنان

درباره خانه طاهری

یکی از بهترین جاذبه هایی که می توانید برای تماشای آن در سمنان اقدام کنید خانه طاهری می باشد که قدمت بالایی داشته و در دوران قاجار بعد از بهره برداری به یکی از بهترین و زیبا ترین سازه های آن دوران مبدل گشت. این خانه شامل بخش های مختلفی می شود که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هشتی
  • اطاق خادمین
  • آب انبار
  • بخش اندرونی
  • بخش بیرونی
  • زیرزمین
  • حیاط

این خانه در ابتدا یعنی در سال 1346 در میان یک باغ احداث گردید و نزدیکی به خانه رجبی بود و متعلق به خانه محله اسفنجان می شد. رفته رفته با گذشت زمان اطراف خانه طاهری از باغ تبدیل به سازه های دیگر شد به گونه ای که اگر هم اکنون برای بازدید از آن اقدام کنید شاهد این خانه وسط مجموعه از ساختمان های دیگر خواهید بود. محله اسفنجان که به آن اشاره شد، یکی از مهم ترین  محله ها در زمان گذشته بوده که قدمت آن به 3000 سال پیش بر می گردد.

در این محله سازه های تاریخی مهمی مثل مسجد جامع، حمام پهنه، بازار و… قرار دارند. این خانه در طول تاریخ احداث خود بار ها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته تا این میراث با ارزش برای آیندگان نیز باقی بماند. خانه طاهری سرانجام در سال 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این خانه که یکی از جاذبه های گردشگری سمنان به شمار می رود می تواند به عنوان مقصدی برای مسافران در نظر گرفته شود که برایشان تجربه ای خوب خواهد داشت.

معماری خانه طاهری سمنان

یکی از مهم ترین مواردی که در معماری برای سازه های مختلف در نظر گرفته می شد، محل جغرافیایی بنا بود. به طور مثال نوع معماری خانه های مناطق کویری با خانه های مناطق معتدل و بارانی متفاوت بود. سمنان به دلیل کویری بودن و آب و هوای گرم خود می بایست خانه هایی را طراحی می کرد که افراد بتوانند گرمای هوا را تاب آورده و زندگی راحت تری داشته باشند. خانه طاهری کی از نمونه های خانه ای سنتی درونگرا می باشد که معماری به کار رفته در آن مربوط به دوران قاجاریه بوده و حتی معماری دوران پهلوی را نیز شامل می شود.

این خانه یک حیاط مرکزی در قلب ساختمان دارد و بخش های ذکر شده در بالا در اطراف این حیاط قرار گرفته اند. مساحت زیر بنای این سازه به 1240 متر مربع می رسد و مصالحی که در ساخت آن استفاده شده از خشت، چوب، ساروج و… می باشد. اگر برای تماشای این خانه تاریخی سمنان اقدام کردید بهتر است با دقت به تزیینات به کار رفته در ساخت آن همانند آجرکاری سردر ورودی و گچ کاری های دیوار ها نگاه کنید.

این تزیینات در کنار گچ بری ستون ها و پایه ستون ها در ایوان های خانه بسیار دیدنی می باشند. لازم به ذکر است این خانه یکی از سازههای مربوط به اعیان نشین هاست که معماری آن دوران را می توانید در بخش هایی از خانه تماشا کنید. این خانه های تاریخی معمولا مورد بازدید افراد زیادی قرار می گیرند چرا که می تواند جاذبه هایی جذاب در نظر گرفته شوند.

خانه طاهری سمنان

بهترین زمان مراجعه به خانه طاهری

اگر تمایل دارید به این خانه تاریخی سمنان مراجعه کنید بهتر است زمانی را انتخاب کنید که شرایط آب و هوایی مانع از تجربه بهتر شما از این بازدید نشود. سمنان یک شهر کویری بوده و آب و هوای آن نیز گرم می باشد و بهتر است ابتدا یک وقت مناسب برای سفر انتخاب کنید و بعد برای بازدید از خانه های تاریخی سمنان اقدام نمایید. بهترین زمان سفر به شهر سمنان اوایل بهار و اوایل پاییز می باشد. شما حتی می توانید در اوایل زمستان نیز برای سفر به این منطقه اقدام نمایید. برای مراجعه به خانه طاهری نیز می توانید در یک تایم مناسب مثل صبح اقدام کنید که هوا هنوز زیاد گرم نشده است.

اقامتگاه بومگردی طاهری

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد، تبدیل خانه طاهری به اقامتگاه بومگردی بوده که بعد از سال 1395 و بعد از تصویب طرح واگذاری این خانه ها به بخش خصوصی اتفاق افتاد. اگر به دنبال جایی هستید که توانید اقامت چند روزه خود را در این منطقه داشته باشید می توانید خانه طاهری را برای این منظور انتخاب نمایید. متاسفانه باید اعلام کرد که تبدیل یک بنای تاریخی به یک جای عمومی می تواند لطمه های جبران ناپذیری را به سازه ها وارد کند که حتی با مرمت نیز دیگر آن بنای ابتدایی نشود.

سازه های تاریخی می بایست به همان شکل و با نظارت میراث فرهنگی باقی بمانند تا این میراث گرانبها برای آیندگان به خوبی حفظ گردد چرا که این گونه جاذبه های تاریخی نیازمند مرمت هستند و نه بازسازی برای اجرای طرح های سودآور.

مدت زمان بازدید از خانه طاهری

اگر تمایل دارید به این خانه مراجعه کنید باید بدانید که ورود به آن مستلزم پرداخت هزینه کمی بوده و تماشای بخش های مختلف آن نیز کمتر از یک ساعت زمان می خواهد. اگر تصمیم دارید برای تماشای این خانه تاریخی اقدام کنید بهتر است قبل از ورود ابتدا با تماس قبلی اطلاعاتی را که نیاز دارید دریافت نمایید تا دچار مشکل نشوید.

راهنما سایت

آدرس

سمنان، شهر سمنان، مابین خیابان آستانه و ابوذر غفاری، رو به روی تکیه همت آباد

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه