دروازه ارگ سمنان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین شهر هایی که در ایران می توانید برای تماشای نقاط تاریخی آن اقدام نمایید، سمنان می باشد. البته در شهر های این استان جاذبه های طبیعی و زیبایی وجود دارد ولی در شهر سمنان بیشتر جاذبه ها تاریخی بوده و قدمت بالایی دارند. یکی از این جاذبه ها دروازه ارگ سمنان می باشد که در گذشته به عنوان یک دروازه مهم در ورودی شهر محسوب می شد. در این مقاله به سراغ معرفی این جاذبه تاریخی رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دروازه ارگ سمنان کجاست و مسیر دسترسی

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد حضور دروازه در میدان ارگ می باشد که شما کافیست بر روی لوکیشن زیر کلیک کنید تا در هر جایی بودید به آسانی و با نقشه به مقصد برسید. هم چنین می توانید ابتدا خود را میدان مشاهیر برسانید و با طی کردن مسیری 550 متری به مقصدتان وارد شوید. بعد از میدان وارد خیابان قدس نهم شده و تا رسیدن به خیابان شیخ فضل الله نوری ادامه دهید. به طرف راست رفته و تا دروازه ارگ ادامه دهید. مسیر گفته شده را می توانید در حدود 2 دقیقه بدون ترافیک طی کنید.

آدرس دروازه ارگ: سمنان، میدان دروازه ارگ، نزدیک به خیابان شیخ فضل الله

دروازه ارگ سمنان

معرفی دروازه ارگ سمنان

یکی از مهم ترین مقاصد برای سفر شهر هایی هستند که در زمره مناطق کویری در ایران شناخته می شوند. سمنان از آن دسته از شهر های کویری بوده که شما می توانید برای مراجعه به آن اقدام کرده و از جاذبه های تاریخی موجود در آن لذت ببرید. یکی از این جاذبه ها که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید دروازه ارگ سمنان می باشد. این دروازه به دلیل قدمت خود که به دوره قاجاریه بر می گردد توانسته توجه عده زیادی را به خود معطوف سازد.

این دروازه درست زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار در سال 1302 قمری و حکمرانی انوشیروان میرزا که بر مناطق سمنان، شاهرود، دامغان و بسطام تسلط داشت احداث گشت. این دروازه شاید امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری شهرت یافته اما در زمان خود نقش مهمی را ایفا می کرد. این دروازه نقش محافظتی و امنیتی برای شهر ایفا می کرد و به همین دلیل به عنوان ورودی مرکز حکومتی به شمار می رفت.

در مرکز حکومتی سازه های مهمی قرار داشتند که از بین آن ها می توان به حمام ها، آب انبار ها در کنار تلگرافخانه و… قرار داشتند. چندی بعد حاکم دستور تخریب موارد گفته شده را داد و تنها دروازه باقی ماند. بعد از سفر ناصرالدین شاه به سمنان برای تردد به سمت مشهد، به علت ناقص بودن سازه ارگ و اقامت چند روزه ی وی در این ناحیه، چندی بعد با نامه ای کتبی دستور ساخت نسخه کامل دروازه را صادر کرد. دروازه ارگ سمنان در آن زمان ساختمان های مختلفی را شامل می شد ولی چندی بعد همگی آن ها را خراب کردند.

علت نامگذاری ارگ

از آن جا دروازه محلی برای تردد و رسیدن به ارگ پادشاهی بود، نام آن را از روی همین مورد برداشتند. درون دروازه ارگ سمنان ساختمان هایی هم چون برج نگهبانی، قراولخانه، تلگرافخانه، آب انبار، حسینیه، حمام و… وجود داشت و به عنوان مرکز حکومت شهر شناخته می شد. همان طور که به آن اشاره کردید به دلیل تخریب ساختمان های مختلف درون ارگ کاربری مرکز حکومت شهر نیز از بین رفت.

دروازه ارگ سمنان

جاذبه های اطراف ارگ سمنان

اگر به این جذبه مراجعه کردید بهتر است به جاذبه های اطراف و نزدیک به ارگ هم سری بزنید تا تجربه بهتری از سفر خود داشته باشید. از جمله این جاذبه های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عمارت و باغ امیر (فاصله تا ارگ 4 دقیقه)
  2. قلعه پاچنار (فاصله تا ارگ 3 دقیقه)
  3. گرمابه پهنه (فاصله تا ارگ 5 دقیقه)
  4. موزه تاریخ طبیعی (فاصله تا ارگ 7 دقیقه)

معماری دروازه ارگ

اگر بخواهیم درباره معماری این بنا سخن بگوییم باید به این نکته اشاره کرد که این سازه در زمان قاجاریه ساخته شده و به همین دلیل معماری به کار رفته در آن مربوط به همین دوران می شود. ساختمان اصلی دروازه ارتفاعی بالغ بر هفت متر داشته و از آجر برای ساخت آن استفاده شده است. سردر قرار گرفته برای آن نیز نقاشی مربوط به نبرد رستم و دیو سپید می بشد که با رنگ هایی خیره کننده نمایش داده می شود.

در گذشته این دروازه برج های زیادی را شامل می شد و ساختمان های مختلفی با کاربری های متعدد فعالیت داشتند. درب هایی که برای این دروازه در نظر گرفته شدند جنسی از چوب مستحکم هستند و در آن زمان در شب بسته می شدند. دروازه ارگ سمنان دارای دو نمای شمالی و جنوبی بوده که این دو مورد به صورت قرینه از هم قرار گرفته اند. اگر تمایل داشتید برای تماشای این دروازه راهی شوید بهتر است ابتدا نمای شمالی آن را که جذاب تر می بشد تماشا نمایید.

نمای شمالی

در این بخش از دروازه ارگ می توانید تزییناتی از کاشی کاری را تماشا کنید که همین مورد سبب تمایز آن از نمای جنوبی می باشد. استفاده از رنگ های مختلف در کاشی ها نیز جلوه ای ویژه به این قسمت بخشیده است. سردر این بخش نیز طرحی نیم دایره ای دارد که به صورت قرینه خودنمایی می کند و بر روی آن از خط نستعلیق استفاده شده است. اگر برای مراجعه به ارگ اقدام کردید بهتر است جزییت گفته شده را با دقت تماشا کنید تا تجربه بهتری داشته باشید.

نمای جنوبی

در این قسمت می توانید دو اتاق را ببینید که در دو سمت به شکل قرینه قرار گرفته و جلوی آن ها یک سری ایوان وجود دارد. در ادامه راهرو هایی را می بینید که مسیر های ورود و خروج به ارگ هستند و در کنار ورودی اصلی واقع شده اند. نمای این بخش از ارگ سمنان نیز آجری بوده و راهرو های گفته شده به شکل مربعی دیده می شوند. سردر نیم دایره نمای جنوبی ارگ به عنوان یکی از زیبا رتین بخش های این جاذبه شناخته می شود و به شکل نیم دایره می باشد. بر روی این سردر می توانید خط نستعلیقی را ببینید که با رنگ زرد بوده و به روی کاشی هایی با رنگ آبی نوشته شده: “سلطان ابن السلطان، سلطان صاحب قران، ناصرالدین شاه قاجار 1302.” 

دروازه ارگ سمنان

بهترین زمان بازدید از ارگ سمنان

اگر تمایل دارید از اینجا که یکی از جاذبه های گردشگری سمنان می باشد دیدن نمایید، بهتر است زمانی را برای این منظور در نظر بگیرید که دمای هوا شما را آزار ندهد. از آن جا سمنان یک شهر کویری می باشد دمای هوا به خصوص در ماه های گرم سال آزار دهنده است. به همین دلیل بهتر است ماه هایی هم چون اردیبهشت، اوایل خرداد، مهر، آبان و اوایل آذر مناسب می باشد.

بهتر است برای تماشای جاذبه های تاریخی این شهر در تابستان اقدام نکنید چرا که گرمای هوا ممکن است برایتان آزار دهنده باشد. از دیگر مزایای اوقات گفته شده بهتر بودن قیمت هتل ها می باشد چرا که جمعیت کمتری در ماه ها برای گردشگری به این شهر وارد می شود. اگر تمایل دارید از شهر های دیگر استان نیز دیدن کنید اردیبهشت بهترین زمان برای شماست.

نکته های بازدید از دروازه ارگ

اگر در نهایت تصمیم گرفتید برای مراجعه به این جاذبه اقدام نمایید بهتر است ابتدا یک سری اطلاعات درباره آن به دست اورید و هم چنین نکته هایی را بدانید تا دچار سرگردانی نشوید. در ادامه می توانید برخی از این نکته ها ار بدانید:

بازدید از این جاذبه تاریخی رایگان می باشد.

تایم بازدید از آن محدودیت نداشته و در هر زمان که بخواهید می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید.

برای تماشای جزئیات و تزئینات به کار رفته در این بنا بهتر است روز را برای بازدید انتخاب کنید.

در شب می توانید عکس هایی هنری از این سازه ثبت نمایید.

در مراجعه به این جاذبه آسیبی به بنا وارد نکنید تا این اثر تاریخی برای آیندگان نیز باقی بماند.

راهنما سایت

آدرس

سمنان، میدان دروازه ارگ، نزدیک به خیابان شیخ فضل الله

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه