جاهای دیدنی سمنان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

18 تیر

مسجد امام سمنان

یکی از بهترین شهر هایی که در ایران می توانید برای سفر به آن اقدام کنید، شهر سمنان می باشد. این منطقه از کشور شامل جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوعی است که شما با دیدن آن ها […]

7 تیر

کویر رضا آباد

یکی از بهترین شهر های ایران که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید و از آب و هوای چهار فصل آن لذت ببرید شاهرود می باشد. این منطقه با دارا بودن جاذبه های مختلف درون خود […]

25 خرداد

خانه طاهری سمنان

یکی از مهم ترین مناطقی که در کشور می توانید به آن مراجعه کنید و از جاذبه های تاریخی موجود در شهر دیدن نمایید، سمنان می باشد. این شهر یکی از نقاط گرمسیر و کویری با قدمت بالا […]

18 خرداد

پارک جنگلی سوکان سمنان

پارک جنگلی سوکان سمنان به عنوان بزرگترین پارک جنگلی سمنان شناخته شده که در جاده سمنان – دامغان قرار داشته و گردشگران زیادی برای گردش و طبیعت گردی به سراغ آن می روند. سمنان شهری زیبا و قدیمی […]

17 خرداد

عمارت و باغ امیر سمنان

عمارت و باغ امیر سمنان از قدیمی ترین بناهایی است که در شهر سمنان جای گرفته و قدمت آن به دوران قاجار می رسد. سمنان شهری کویری در نزدیک تهران است که به دلیل قدمت زیادی که دارد، […]

9 خرداد

دروازه ارگ سمنان

یکی از بهترین شهر هایی که در ایران می توانید برای تماشای نقاط تاریخی آن اقدام نمایید، سمنان می باشد. البته در شهر های این استان جاذبه های طبیعی و زیبایی وجود دارد ولی در شهر سمنان بیشتر […]

8 خرداد

کاروانسرای لاسجرد

یکی از تاریخی ترین استان های کشور که در آن می توانید جاذبه های زیادی را تماشا کنید، سمنان می باشد. یکی از بهترین و زیبا ترین دیدنی های تاریخی سمنان که قدمت بالایی دارد و کاربری های […]

21 اردیبهشت

بازار سمنان

سمنان به عنوان یکی از مناطق کویری ایران دارای جاذبه های تاریخی مخلفی در خود می باشد که قدمت آنها بالا بوده و به همین دلیل مورد توجه عده زیادی قرار می گیرد. در این مقاله به سراغ […]

27 آذر

بهترین رستوران های سمنان

یکی از استان هایکویری ایران که در شمال دشت کویر واقع شده، سمنان می باشد. در این شهر نیز همانند دیگر مناطق ایران رستوران های مختلفی وجود دارد که شما می توانید در سفرتان به این منطقه برای […]

17 اردیبهشت

تپه های مریخی و روستای پاده

[vc_row][vc_column][vc_column_text] تپه های مریخی و روستای پاده تپه های مریخی در حدفاصل ایوانکی و گرمسار قرار دارند. طبیعت این منطقه، آرام و بکر و با شکوه است و خیلی راحت می توانید خودتان را در زیبایی ساده اش  گم […]

یکی از بهترین شهر های ایران که می توانید برای مراجعه به آن اقدام نمایید، سمنان می باشد. ای نشهر به دلیل دارا بودن نقاط دیدنی خود توانسته در بین افراد زیادی به شهرت برسد. در این مقاله به سراغ معرفی جاهای دیدنی سمنان رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن ها به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

عمارت و باغ امیر

یکی از جاذبه های گردشگری سمنان که می توانید برای استفاده از ان اقدام نماییدف عمارت و باغ امیر می باشد. این عمارت توانسته عده زیادی را به خود جذب نماید و تاریخ ساخت آن به سال های 1275 تا 1285 و دوران قاجار می باشد. از آن جا که این عمارت در نزدیکی باغ بزرگ امیر اعظم واقع شده این نام را بر روی آن گذاشتند. معماری به کار رفته در آن از معماری دوران صفویه الهام گرفته و وسعت بنا به 3000 متر مربع می رسد.

در این مجموعه می توانید دو باغ را در کنار یک منزل مسکونی تماشا کنید که فضا هایی عمومی و خصوصی دارد. این سازه تاریخی سرانجام در سال 1377 با شماره 2143 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. کمی بعد در سال 1394 با انجام برخی از بازسازی ها بر روی آن، عمارت و باغ امیر سمنان تبدیل به موزه مردم شناسی شد. بهتر است در صورت تمایل برای سفر به سمنان از این بنای تاریخی دیدن نمایید.

مسیر دسترسی باغ و عمارت امیر

برای رسیدن به باغ و عمارت امیر می توانید ابتدا خود را به میدان مشاهیر برسانید و به سمت غرب بروید تا وارد بلوار میرزای شیرازی شوید. کمی بعد با رسیدن به فروشگاه محصولات ارگانیک به سمت راست بپیچید و تا رسیدن به مقصدتان ادامه دهید. این مسیر مسافتی 280 متری از میدان داشته و تقریبا 1 دقیقه بدون ترافیک در راه خواهید بود. هم چنین می توانید از گوگل مپ نیز برای رسیدن به این موزه کمک بگیرید.

عمارت و باغ امیر

پارک جنگلی سوکان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری سمنان که می توانید برای مراجعه به آن اقدام نمایید، پارک جنگلی سوکان سمنان می باشد. این پارک برای کسانی که می خواهند مدتی را در مسیر سفر خود استراحت کنند و سپس به راه خود ادامه دهند مناسب می باشد. سوکان دارای امکانات مختلفی هم چون باغ وحش، باغ پرندگان، نمازخانه، محل های مختلف کمپ، آلاچیق، پارکینگ، سفره خانه و… می باشد.

برخی از افراد ساکن در این شهر برای پیک نیک به این پرک مراجعه می کنند تا هم فرزندشان بتواند تفریح کند و هم خودشان به تفریح بپردازند. بهتر است در سفر به این شهر از این پارک جنگلی نیز استفاده کنید تا بتوانید لحظاتی را استراحت کنید و با انرژی بیشتر به کارتان ادامه دهید.

آدرس پارک جنگلی سوکان: سمنان، بلوار امام رضا

بازار سمنان

از تاریخی ترین بخش های سمنان که می توانید برای خرید یا تماشای آن اقدام نمایید، بازار سمنان می باشد. این بازار یکی از بهترین مکان هایی است که افراد در طول ساخت آن در تاریخ برای تهیه آن چه نیاز داشته اند به آن مراجعه کرده اند. معماری به کار رفته در ساخت بازار سمنان برگرفته از معماری مناطق کویری می باشد و از خشت و آجر استفاده شده است.

شما می توانید با مراجعه به این بازار در بخش شمالی سه حمام را در کنار پنج مسجد و چهار کاروانسرا مشاهده کنید. هم چنین در این قسمت از بازار تعداد 254 باب مغازه مشغول فعالیت هستند. بسیاری از مسافران در سفر به این شهر معمولا به بازار سمنان مراجعه می کنند تا آن چه می خواهند را تهیه کرده و بتوانند برای خرید سوغات با قیمت مناسب نیز افدام نمایند. این بازار در سال 1375 با شماره 1740 در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسید.

آدرس بازار سمنان: سمنان، خیابان امام، خیابان شهدا

بازار سمنان

کاروانسرای لاسجرد

یکی دیگر از دیدنی های تاریخی سمنان که در 13 کیلومتری سرخه واقع شده، کاروانسرای لاسجرد می باشد. این کاروانسرا به دلیل کاربرد ویژه ای که در زمان های قدیم داشته مورد توجه افراد زیادی در طول تاریخ بوده است. این سازه تاریخی در زمان شاه عباس اول در دوران صفویه ساخته شد که در همان زمان ساخت تبدیل به یکی از بهترین اماکن این منطقه شناخته شد. در سال 1377 کاروانسرای لاسجرد با شماره 1995 به ثبت ملی رسید.

معماری به کار رفته در ساخت این بنا متعلق به دوران صفویه بوده و به شکل مستظیل احداث شده است. در ساخت این بنا از مصالحی هم چون سنگ، گچ، ملات، ساروج و… استفاده شده و دور تا دور حیاط تعداد 24 حجره وجود دارد. در طی زمان بر روی ایوان شرقی بازسازی هایی انجام شده ولی روی ایوان غربی هیچ مرمتی صورت نگرفته است. این بنا به دلیل موقعیت جغرافیایی خود توانسته عده زیادی از گردشگران را به خود جذب نماید چرا که هم در مسیر زیارتی به سمت مشهد بوده و هم در جهت کریدور شرق به غرب می باشد.

لازم به ذکر است علاوه بر گردشگران معمولا افراد زیادی به واسطه تور های رصد ستاره ها که توسط سازمان میراث فرهنگی شکل می گیرند به این کاروانسرا آورده شده اند. افراد علاقه مند به نجوم می توانند با پیوستن به این تور ها از کاروانسرای لاسجرد نیز دیدن نمایند. اگر تمایل داشتید از این بنای زیبا دیدن نمایید بهتر است خود را به سیزده کیلومتری سرخه برسانید.

آدرس کاروانسرای لاسجرد: سمنان، 13 کیلومتری شمال غربی سرخه، جنب زائر سرای جوادالائمه

مسجد امام

از دیگر بنا های تاریخی سمنان که می توانید برای تماشای آن اقدام کنیدف مسجد امام می باشد. این مسجد به دلیل قدمت بالای خود مورد توجه عده زیادی قرار می گیرد و به همین دلیل گردشگران زیادی ردر سفر به این شهر معمولا تمایل به بازدید از آن را دارند. مسجد امام سمنان به دستور فتحعلی شاه ساخه شد و رونمایی از آن به زمان ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد. از آن جا که این مسجد معمولا حوزه ای برای طلبه های به شمار می رفته هیچ وقت در امر نمازگزاری از آن استفاده نشده است.

البته باید متذکر شد که در حال حاضر بدون رعایت این مورد در این مسجد نماز برگزار می شود. در حال حاضر بر خلاف کاربری مسجد در طول تاریخ این محل تبدیل به یک مسجد شده و دیگر یک حوزه نمی اشد. این مساله احتمالا در صورت عدم رسیدگی ضربه هایی به این بنای تاریخی وارد خواهد کرد. یکی از مواردی که سبب شده تا گردشگران به تماشای این بنا بروند، قرار گیری مسجد در مرکز شهر می باشد.

این مسجد معماری مساجد چهار ایوانه را دارد و سبک آن به معماری قاجاریه شباهت دارد. شما می توانید شکوه معماری اسلامی را در این مسجد ببینید چرا که بسیار درست و زیبا از معماری دوران قاجار بهره گرفته است. لازم به ذکر است این مسجد در سال 1358 به ثبت ملی رسید. بهتر است در صورت سفر به این شهر این مسجد تاریخی را از دست ندهید و حتما آن را تماشا نمایید.

آدرس مسجد امام: سمنان، خیابان امام

مسجد امام

خانه تاریخی کلانتر

از دیگر جاذبه های تاریخی سمنان که برای مراجعه به آن می توانید اقدام نمایید، خانه تاریخی کلانتر می باشد که با نام عمارت بادگیر نیز معروف است. این خانه تاریخی که در دوران قاجار ساخته شده به عنوان دارالحکومه شهر بوده است. کمی بعد خاوناده رجبی در آن ساکن شدند و بعد از آن به خانه رجبی نیز معروف شد. این خانه تاریخی در سال 1375 توسط میراث فرهنگی خریداری شد و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسید. این خانه در سال 1396 توسط بخش خصوصی مورد بازسازی قرار گرفت و هم اکون یکی از معروف ترین رستوران های سمنان را در خود دارد.

شما می توانید در سفر به این شهر هم برای بازدید از بخش های مختلف عمرات بادگیر و هم برای صرف غذای مورد علاقه خود به آن مراجعه نمایید. معماری این بنا بسیار زیبا و چشم گیر بوده و به همین دلیل معمولا افراد زیادی به آن جذب می شوند. مساحت خانه تاریخی کلانتر به 2400 متر مربع می رسد و دارای بخش های مختلفی می باشد که از بین آن ها می توان به اتاق های مهمان، دو حیاط، اتاق های خانوادگی، حمام، آب انبار، اصطبل، اتاق خدمه و… اشاره نمود. این عمارت مورد توجه عده زیادی از افراد قرار می گیرد و به همین دلیل باید گفت یکی از بهترین ها می باشد.

مسیر دسترسی خانه تاریخی کلانتر

برای رسیدن به عمارت بادگیر باید ابتدا خود را به میدان ابوذر برسانید و سپس در جهت غرب و خیابان حافظ حرکت نمایید. کمی بعد از ورود به خیابان حافظ می توانید این خانه تاریخی را که در سمت چپ شما قرار دارد تماشا نمایید. مسافت مسیر گفته شده از میدان تا مقصد در حدود 60 متر بوده و کمتر از یک دقیقه  نیز در راه هستید تا وارد مقصد شوید. اگر تمایل داشتید می توانید از گوگل مپ برای یافتن بهترین مسیر از مبداء تا این رستوران سنتی سمنان استفاده نمایید.

خانه تاریخی کلانتر

شهربازی سیمرغ

از دیگر محل هایی که به عنوان جاذبه یا تفریح می توانید از آن استفاده نمایید، شهربازی سیمرغ می باشد. این شهربازی همانند پارک های شهر می تواند جایی مناسب برای کمپ کردن و استراحت برای شما باشد. به همین دلیل می توانید لحظات خوبی را در کنار خانواده خود سپری کنید. مساحت این پارک به 80 هکتار می رسد و شامل بخش های مختلفی هم چون سفره خانه، پیست کارتینگ، بخش وسایل بازی، فست فود، استخر، آلاچیق هایی برای اقامت، سوئیت های اقامتی، محل هایی برای کمپ و… می باشد.

به دلیل وجود آلاچیق های مسقف شما می توانید حتی در صورت نداشتن چادر مسافرتی در زیر آن ها بنشینید و از لحظات خود در آرامش لذت ببرید. لاز به ذکر است این شهربازی در تایم های به خصوصی در شبانه روز باز می باشد و به همین دلیل بهتر است این مورد را در نظر داشته باشید. از آن جا که این شهر کویری و بسیار گرم می باشد، در روز های تابستان نمی توانید از وسایل بازی آن استفاده کنید چرا که آفتاب سوزان شما را اذیت خواهد کرد بنابراین بهتر است در این فصل زمانی را انتخاب کنید که بتوانید تجربه بهتری داشته باشید.

آدرس شهربازی سیمرغ: سمنان، شهرک خدماتی غرب، میدان کشاورز، بلوار علویان

دروازه ارگ سمنان

از دیگر جاذبه های این شهر که می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، دروازه ارگ سمنان می باشد. دروازه ارگ به دلیل قدمت بالای خود مورد توجه عده زیادی قرار دارد و به همین دلیل می توان گفت از مهم ترین بنا های شهر به حساب می آید. در ابتدای تاسیس آن در زمان قاجاریه با هدف محافظت از شهر احداث شد تا به عنوان یکی از دروازه ها در بخش شمالی منطقه بتواند داخل را از خطرات احتمالی محیط بیرون حفظ نماید. بر طبق گفته ها یک راه مخفی از این دروازه تا عمرات بادگیر وجود داشته تا سربازان و هم چنین مهمات آسان تر و بدون دید تردد داشته باشند.

این دروازه در زمان بهمن میرزا بهاءالدوله ساخته شده و یک کتیبه بر روی ارگ قرار گرفته که با توجه به آن سال دقیق ساخت این سازه مربوط به سال 1302 می شود. ارتفاع ارگ سمنان به هفت متر می رسد و این ارتفاع سبب شد تا در زمان خود به عنوان یکی از بلند ترین دروازه ها از آن یاد شود. معمولا دروازه ها مهم ترین بخش های یک ممکلت را در تاریخ داشته اند و به همین دلیل این ارگ نیز در زمان خود به عنوان یکی از مهم ترین ها به شمار می رفت. اگر به سمنان رفتید می توانید برای بازدید از این ارگ زیبا اقدام کنید تا بتوانید تجربه بهتری را برای خود رقم بزنید.

آدرس دروازه ارگ سمنان: سمنان، خیابان طالقانی، میدان دروازه ارگ

دروازه ارگ سمنان

خانه طاهری

این خانه تاریخی که یکی از سازه های قرار گرفته در جنوب غربی شهر می باشد، خانه طاهری است. این خانه یکی از مهم ترین خانه های تاریخی سمنان بوده چرا که مربوط به اعیان نشین ها می باشد و در ساخت و تزیین آن دقت زیادی به خرج داده اند. این خانه در بین یک باغ بزرگ قرار گرفته و در سال 1346 احداث شده است. به دلیل ارزش این سازه سرانجام در سال 1379 در لیست آثار ملی وارد شد و به ثبت رسید. چند سال بعد در سال 1395 خانه های تاریخی سمنان به بخش خصوصی واگذار شد تا بر روی آن ها یک سری مرمت و بازسازی انجام شود و این آثار با ارزش برای آیندگان نیز باقی بماند.

سبک به کار رفته در ساخت این خانه تاریخی مربوط به دوران قاجاریه می شود که دوران پهلوی را نیز شامل می شود. مساحت خانه طاهری تقریبا 1630 متر مربع بوده و 1240 متر مربع زیربنا دارد. در احداث این خانه تاریخی از مصالحی هم چون خشت، چوب و ساروج استفاده شده و همان طور که مشخص است بعد از گذشت سال ها هنوز هم پابرجاست. اگر برای بازدید از خانه طاهری رفتید بهتر است به گچ بری های سر ستون ها و هم چنین پایه ستون ها در ایوان های خانه بنگرید که چه هنرمندانه معماری بر روی آن ها انجام شده است.

از بخش های مختلف این خانه تاریخی سمنان نیز می توان به هشتی، آب انبار، اندرونی، آشپزخانه، ایوان، اتاق خادم و… اشاره نمود. بسیاری از افرادی ه علاقه مند به به تماشای سازه های تاریخی هستند معمولا به سمنان و شهر های تاریخی ایران سفر می کنند چرا که در این گونه شهر ها معمولا بیشتر از جاذبه های طبیعی جاذبه های تاریخی وجود دارد. شما نیز اگر به این دسته از جاذبه های علاقه مند هستید بهتر است مراجعه به خانه طاهری را نیز از دست ندهید.

مسیر دسترسی خانه طاهری

برای رسیدن به خانه ظاهری بهتر است ابتدا خود را به میدان ابوذر برسانید و سپس در جهت جنوب و به طرف خیابان ابوذر ادامه دهید. بعد از ورود به خیابان ابوذر این خیابان را ادامه دهید و بعد از رسیدن به سیسمونی رویای کودکی به سمت راست بپیچید. از تکیه همت آباد به طرف چپ بروید تا در نهایت به مقصدتان که در سمت چپ شما قرار گرفته وارد شوید. مسافت مسیر گفته شده تقریبا 450 متر می باشد و در حدود 1 دقیقه بدون ترافیک در راه هستید.

خانه طاهری