عمارت و باغ امیر سمنان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

عمارت و باغ امیر سمنان از قدیمی ترین بناهایی است که در شهر سمنان جای گرفته و قدمت آن به دوران قاجار می رسد. سمنان شهری کویری در نزدیک تهران است که به دلیل قدمت زیادی که دارد، انواع جاذبه ها و بناهای تاریخی مختلف در گوشه و کنار آن جای گرفته اند و هر یک از این بناهای تاریخی به عنوان جاذبه ای دیدنی و تماشایی شناخته شده و علاقه مندان بسیاری به سراغ بازدید از آن ها می روند. خانه ها و عمارت های قدیمی متنوعی در طول تاریخ در شهرهای ایران ساخته شده اند که بسیاری از آن ها تا به امروز باقی مانده اند و جزء مهمترین جاذبه های دیدنی هر شهری شناخته می شوند. جاذبه ای که قصد داریم در این مطلب با آن آشنا شویم، باغی بزرگ است که عمارتی تاریخی و زیبا را در خود قرار داده که از زیباترین آثار تاریخی سمنان به حساب می آیند. اگر به بازدید از بناهای تاریخی و آثار باستانی علاقه مند هستید، پیشنهاد می شود تا انتهای این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با عمارت و باغ امیر سمنان بیشتر آشنا شویم.

عمارت و باغ امیر سمنان کجاست و مسیر دسترسی

عمارت و باغ تاریخی امیر سمنان که از معروف ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری سمنان به شمار می رود، در خیابان باغ فردوس این شهر واقع شده که برای دسترسی به آن، بایستی ابتدا خود را به شهر سمنان برسانید و برای این منظور می توانید از طریق میدان مشاهیر اقدام نمایید. سپس وارد بلوار میرزای شیرازی شده و به راحتی خود را به این عمارت زیبا و تاریخی برسانید و از آن دیدن کنید.

آدرس عمارت و باغ امیر سمنان: استان سمنان، شهر سمنان، خیابان باغ فردوس

شماره تماس عمارت و باغ امیر سمنان: 09121318087

ساعت بازدید از عمارت و باغ امیر سمنان: نیمه اول سال از ساعت 17:30 تا 21:30، نیمه دوم سال از ساعت 16:30 تا 20:30

عمارت و باغ امیر سمنان

آشنایی با عمارت و باغ امیر سمنان

شهرهای مختلفی از ایران، خانه ها و عمارت های تاریخی متعددی را در خود جای داده اند که قدمت هر یک از آن ها به دوره های مختلفی از تاریخ ایران می رسند و وقایع مهمی را پشت سر گذاشته اند. خانه های تاریخی که امروزه به موزه و جاذبه های دیدنی تبدیل شده اند، می توانند گوشه ای از تاریخ و تمدن ایران را در طول سال های گذشته که با خوشی ها و ناخوشی ها سپری شده، به ما نشان دهند. ایران عزیز ما در طول تاریخ در بخش های مختلفی از خود، مهربانی ها و نامهربانی هایی را تجربه کرده که ما می توانیم آن ها را با توجه به آثاری که از هر دوره ای به جا مانده اند، به آن ها پی ببریم. اغلب این خانه ها و عمارت ها متعلق به افراد ثروتمند و بزرگان بوده که امروزه به یادگار مانده اند. عمارت و باغ امیر سمنان یکی از این خانه های تاریخی ایران به شمار می آید که قدمت آن به دوران قاجار می رسد.

عمارت و باغ امیر به دستور حاج میرزا آقا فامیلی در میان سال های 1275 تا 1285 ساخته شده است. معماری این خانه تاریخی به عهده استاد معمار باشی بوده که به بهترین شکل ساخته شده و تا به امروز شکوه و جلال خود را حفظ کرده است. حاج میرزا آقا فامیلی از بزرگان و تجار سمنان بوده که این عمارت با شکوه را به عنوان محل سکونت خود ساخته بود. این عمارت تاریخی در خیابان باغ فردوس سمنان قرار داشته و با توجه به آن که در زمان قاجار ساخته شده، برای ساخت آن از سبک معماری دوران صفویه الهام گرفته شده است. در سال 1295 حاج میرزا آقا فامیلی مورد هدف گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد و سپس مالکیت این خانه تاریخی به فرهاد خان قاجار رسید.

پس از آن نیز حاکم خور و سمنان که امیر خان سردار نام داشت نیز مالکیت آن را به عهده گرفت. مالکیت این خانه به هیچکس وفا نکرد و در حال حاضر بخشی از این خانه متعلق به آقای هرمز فامیلی و بخش دیگری هم به عهده شهرداری می باشد. جالب است بدانید بخش باغ این عمارت تاریخی و زیبا در مالکیت خصوصی قرار داشته و به همین جهت از این خانه جدا می باشد. این خانه تاریخی که از روزگار قاجاریان به یادگار مانده و امروزه ما می توانیم به عنوان جاذبه ای گردشگری از آن یاد کنیم و به بازدید از آن اقدام نماییم، حدود 3 هزار متر مساحت داشته و از بزرگترین خانه های قدیمی این شهر به حساب می آید. این عمارت و باغ تاریخی در سال 1394 هجری شمسی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و آسیب ها و خسارت هایی که در طول زمان به بنای این جاذبه وارد آمده بودند، مرمت گردیدند.

هر بنای تاریخی و آثار باستانی که از دوران و سالیان گذشته به جا مانده اند، در طول عمر خود بر اثر عوامل طبیعی و آسیب های انسانی مورد تخریب قرار گرفته اند و نیاز به بازسازی در آن احساس شده است. در حال حاضر این عمارت و باغ تاریخی، به عنوان موزه مردم شناسی به فعالیت خود ادامه می دهد و سرمایه گذاری آن به عهده شخصی به نام آقای محمد عزیزالدین می باشد و با نام مجتمع فرهنگی، تاریخی و گردشگری باغ امیر شناخته می شود که به دو فاز تقسیم شده که فاز اول آن به بخش های چاپ، تلفن، رادیو، اسناد، عکس، موسیقی و سینما و فاز دوم آن به بخش سفره خانه سنتی اختصاص یافته است که فاز دوم مجموعه در حال بهره برداری می باشد. عمارت و باغ امیر سمنان که یکی از دیدنی های سمنان می باشد، در تاریخ 9 آبان ماه سال 1377 هجری شمسی با شماره 2143 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

عمارت و باغ امیر سمنان

معماری عمارت و باغ امیر سمنان

قدمت عمارت و باغ امیر به دوران قاجار می رسد و در زمان قاجار ساخته شده است. اما برای ساخت و طراحی این عمارت تاریخی از سبک معماری صفوی الهام گرفته شده است. نمای بیرونی این عمارت زیبا به زمین های کشاورزی و کارخانه ریسمان بافی شباهت داشته و بیشترین موردی که توجه همگان را به خود جلب نموده، سبک طراحی و معماری آن می باشد که شکوه و عظمت خاصی را برای آن پدید آورده است. زمانی که این بنا ساخته شده به دوران خیلی دور می رسد و در آن زمان شهر سمنان به شکل کنونی خود نبوده و تقریبا هیچ ساختمان و بنای دیگری اطراف آن وجود نداشته و خارج از شهر سمنان محسوب می شده است. محلی که عمارت و باغ امیر سمنان در آن بنا گردیده بود، به مانند تپه ای بود که اطراف آن را درختانی تنومند و انبوه نظیر چنارهای بلند، توتستان، انجیرستان و زمین های زراعی فرا گرفته بود و همین باعث شده بود چشم انداز و منظره زیبایی در اطراف این عمارت وجود داشته باشد.

آب مورد نیاز این عمارت تاریخی از طریق محل قنات ضیاییه که به داخل استخر امیریه تخلیه می شد، تأمین می گردید. فضای داخلی عمارت امیر به لحاظ فرهنگی از سه بخش فضای عمومی، فضای نیمه خصوصی و فضای خصوصی تشکیل شده است. هنگامی که سر در ورودی باغ را نگاه می کنید، کاشی هفت رنگی بر روی آن قرار دارد که توجه شما را به خود جلب می کند. عمارت امیر دارای دو نمای بیرونی بوده که یکی از آن ها به سمت یک باغ زیبا و سرسبز و دیگری نیز به سمت ورودی باغ می باشد. بعد از آن که سردر باشکوه را پشت سر گذاشتید و وارد باغ امیر شدید، عمارتی با شکوه و عظمت زیبایی را مقابل خود خواهید دید که نمای سفید رنگ آن، شما را به خود خیره می کند. ستون های زیبایی که مزین به گچ بری های چشمنواز شده اند، در مقابل نمای بیرونی این عمارت قرار داشته و بر زیبایی و عظمت عمارت امیر افزوده اند.

جالب است بدانید این ستون ها از جنس چوب ساخته شده اند و لایه ای گچ بر روی آن ها کشیده شده و گچ بری های زیبایی برای تزئین آن ها به کار رفته اند. در مقابل عمارت امیر و درست میان باغ امیر، یک حوض آبی رنگ و چند ضلعی قرار گرفته که یک فواره آب داخل آن قرار داشته و همچنین دو جوی آب در کنار آن جریان دارند که تازگی و طراوت را برای این عمارت پدید آورده است. هنگامی که در باغ این عمارت در حال قدم زدن باشید، از تماشای جوی آب و درختان و سرسبزی ها لذت خواهید برد. باغچه های نسبتا کوچکی در میان باغ وجود دارند که درختان تنومند و سرسبزی در میان آن ها قرار داشته و تأثیر به سزایی در زیبایی و طراوت باغ دارند. یک خانه زیبا و اعیان نشین در کنار عمارت امیر قرار دارد که توجه شما را به خود جلب می کند. این باغ به صورت سنگ فرش بوده که این موضوع بر زیبایی و نظافت آن افزوده است. باغ خانه عمارت و باغ امیر در زمان های قدیم، توسط آب قنات آبیاری می شد.

بنای سر در این عمارت از دو اشکوب همکف و اول و بنای خانه نیز از دو اشکوب زیرزمین و همکف تشکیل شده که هر یک از آن ها از تزئینات خاص و زیبایی برخوردارند که می توان به هره چینی بالای طاق نماها، هورنوهای داخل اتاق ها، سرستون های کرنتی، گره چینی های چوبی سقف عمارت، آرایه های گچی بالای دیوار اتاق ها و غیره اشاره کرد. از جمله مصالحی که برای ساخت این عمارت استفاده شده، آجر، گچ، خشت و چوب می باشند. در واقع عمارت و باغ امیر سمنان از دو باغ و دو منزل مسکونی تشکیل شده و خانه اصلی آن امروزه به موزه ای تبدیل شده که بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می کند و حرف های زیادی برای گفتن دارد. این موزه دارای 10 بخش مختلف بوده که می توان به بخش های رادیو، مخابرات، چاپ، سینما، عکس، موسیقی، آب، اسناد، اتاق نشیمن، مطبخ، تلفن و غیره اشاره نمود.

یکی از جالب ترین بخش های این موزه بخشی است که انواع دستگاه های قدیمی همچون تلفن های قدیمی، مورس، تلفن های هندلی و غیره وجود دارند. حتی می توان تلفن هایی را که در زمان جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفتند را در این موزه مشاهده کنید. از دیگر موارد ارزشمندی که می توانید در این موزه از آن ها دیدن کنید می توان به سند و وقفنامه آب سمنان می باشد که در 6 متر نوشته شده و همچنین اسناد متعدد دیگری نیز در موزه عمارت امیر وجود دارند که شامل کوپن آذوقه دوران جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم بوده که قدمت آن ها متعلق به دوران قاجار می باشند. در کنار این اسناد و مدارک، قرارداد تجاری سمنان با دولت روسیه، برگه تعرفه انتخابات مجلس سنا و شورای ملی متعلق به 1331 نیز وجود دارند.

علاوه بر اسناد و مدارک مهمی که در این موزه وچود دارند، اشیاء و لوازم قدیمی و نوستالژیکی در موزه عمارت و باغ امیر سمنان نگهداری می شوند که دستگاه بستنی سازی و دستگاه خطاطی از مهمترین آن ها می باشند که از 1 قرن گذشته به یادگار مانده است. با توجه به آن که قدمت زیادی از زمان ساخت این عمارت و باغ امیر می گذرد، اما به دلیل مرمت هایی که بر روی بخش های مختلف آن صورت پذیرفته اند، همچنان شکوه و جلال خود را حفظ نموده است. جاذبه ای دیدنی و گردشگری به نام پارک جنگلی سوکان سمنان در کیلومتر 3 جاده سمنان – دامغان وجود دارد که می توانید از آن هم دیدن کنید.

شرایط بازدید از عمارت و باغ امیر

عمارت و باغ امیر سمنان جزء جاهای دیدنی سمنان می باشد که هر گردشگری را به سمت بازدید از خود جذب می کند. اگر قصد دارید از این جاذبه دیدن کنید، بهتر است ساعت بازدید از عمارت و باغ امیر را در نظر بگیرید که در فصل های نیمه اول سال از ساعت 17:30 عصر تا 21:30 شب و نیمه دوم سال از ساعت 16:30 بعد از ظهر تا 20:30 شب می باشد.

عمارت و باغ امیر سمنان

راهنما سایت

آدرس

ستان سمنان، شهر سمنان، خیابان باغ فردوس

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

17:30 الی 21:30

یک‌شنبه

17:30 الی 21:30

دو‌شنبه

17:30 الی 21:30

سه‌شنبه

17:30 الی 21:30

چهار‌شنبه

17:30 الی 21:30

پنج‌شنبه

17:30 الی 21:30

جمعه

17:30 الی 21:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه