دریاچه گهر لرستان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دریاچه گهر لرستان دریاچه ای زیبا و گردشگری در میان جاذبه های دیدنی لرستان است که جزء یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران شناخته می شود. هر گوشه ای از ایران دارای شرایط آب و هوایی متنوع و دلپذیری بوده که همین موضوع سبب به وجود آمدن جاذبه های دیدنی متفاوت در تمام بخش های کشور شده اند. لرستان که از زیباترین استان های غربی ایران به شمار می رود، از شرایط آب و هوایی دلپذیری برخوردار بوده و شهرهای مختلفی در آن وجود دارند که هر یک از این شهرها دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی می باشند که به صورت سالانه، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند. لرستان را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری برای عاشقان طبیعت می شناسیم که در زمینه گردشگری و تنوع جاذبه های دیدنی، از دیگر شهرها چیزی کم نداشته و تنوع جاذبه های گردشگری آن بع قدری زیاد و متفاوت بوده که به هر گوشه ای از آن بروید، جاذبه های متنوعی پیش روی شما قرار دارند که بتوانید از آن ها دیدن کنید. از همین رو، لرستان از شگفت انگیزترین استان های ایران محسوب شده و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید، تا با دریاچه گهر لرستان که همچون نگینی در میان این رشته کوه های اشترانکوه می درخشد، بیشتر آشنا شویم.

دریاچه گهر کجاست و مسیر دسترسی

دریاچه گهر از زیباترین جاذبه های طبیعی در لرستان است که جزء منطقه حفاظت شده اشترانکوه می باشد که در جنوب شرقی دورود واقع شده است. جاذبه های دیدنی و گردشگری لرستان اغلب جزء جاذبه های طبیعی همچون دریاچه ها، آبشارها، دشت ها و غیره می شوند که بازدید از هر کدام از آن ها لذت خاص خود را داشته و اگر دریاچه گهر را برای گردش و بازدید خود انتخاب کردید، بایستی به سراغ منطقه حفاظت شده اشترانکوه در مرز الیگودرز بروید.

این دریاچه از سمت شمال شرق خود به کوه، از غرب به اشترانکوه و از جنوب به گردنه پنبه کال و تنگه تاپاله محدوده می گردد. این دریاچه از دریاچه های دائمی لرستان بوده که هیچگاه خشک و یا کم آب نمی شود و در فاصله 120 کیلومتری از خرم آباد و 35 کیلومتری از دورود قرار گرفته است.

این دریاچه که به دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک تبدیل شده است، دارای فاصله 2 کیلومتری از یکدیگر می باشند. این دریاچه دارای مسیرهای دسترسی مختلفی می باشد که در این بخش می خواهیم به آشنایی با آن ها بپردازیم تا هر مسیری که برای شما آسان تر بود را برای رسیدن به دریاچه انتخاب نمایید.

دریاچه گهر لرستان

مسیر دسترسی به دریاچه گهر

در صورتی که بخواهید از سمت دورود به سراغ این جاذبه بروید، ابتدا به گهر بزرگ خواهید رسید و سپس با حدود 40 دقیقه پیاده روی مسافت 2 کیلومتری بین دو دریاچه را طی می کنید تا به گهر کوچک برسید. اما اگر از سمت الیگودرز بخواهید به سمت این جاذبه حرکت نمایید، ابتدا به گهر کوچک خواهید رسید.

از آنجایی که این جاذبه در غرب اشترانکوه جای گرفته، می توانید از طریق مسیرهای الیگودرز یا دورود خود را به آن برسانید. از بهترین راه هایی که می توانید برای رسیدن به این دریاچه استفاده کنید، خودروی شخصی می باشد و متأسفانه وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به این جاذبه در نظر گرفته نشده اند.

مسیر دورود به دریاچه گهر

مسیر دورود به سمت گهر به عنوان مسیر اصلی برای رسیدن به این جاذبه تلقی می گردد که این مسیر جاده آسفالته به مسافت 20 کیلومتر بوده که از دورود آغاز می شود و تا پارکینگ چشمه خیه ادامه دارد. اگر این مسیر را برای دسترسی به دریاچه گهر انتخاب کردید، پس از طی کردن این جاده و رسیدن به پارکینگ، بایستی خودروی خود را در محل مناسبی پارک نمایید و مابقی مسیر که حدود 12.5 کیلومتر است را به صورت پیاده طی نمایید. همین ابتدا کار بهتر است بدانید که مسیر دسترسی به گهر دشوار بوده و مسافت زیادی را که به صورت سربالایی می باشد، طی نمایید.

این مسیر به صورت مسیر خاکی بوده و یک مسیر سربالایی که مسافت آن به حدود 4.5 کیلومتر می رسد تا گردنه پنبه کار ادامه داشته و بعد از آن که این مسیر را طی کردید، مسیر دیگری با شیبی تندتر در مسیرتان قرار دارد که مسافتی حدود 2.5 کیلومتر داشته و باز هم حدود 5.5 کیلومتر مسیر پیش رو خواهید داشت. مابقی مسیر دارای شیب ملایم تری بوده و تا دریاچه ادامه دارد و زمانی که در حال طی کردن این مسیر هستید، به گردنه خدا قوت خواهید رسید که به عنوان آخرین سربالایی در این مسیر محسوب می شود.

اگر طی کردن این مسافت به صورت پیاده برایتان دشوار است، می توانید چهارپایانی همانند الاغ و یا قاطر را کرایه کنید و مسیر رسیدن به دریاچه را با استفاده از آن ها طی کنید. اما نکته ای که در این باره وجود دارد این است که مسیر دسترسی به دریاچه دشوار بوده و حدود 5 ساعت پیاده روی نیاز دارد. لذا این مسیر برای افراد سالمند و کودکان دشوار می باشد.

دریاچه گهر لرستان

مسیر الیگودرز به گهر

اگر به دنبال مسیری کوتاه تر هستید، مسیر الیگودرز به گهر را برای رسیدن به دریاچه انتخاب نمایید. این مسیر با توجه به آن که کوتاه تر بوده و پیاده روی کمتری دارد، اما صعب العبور تر از مسیر قبلی می باشد. همین ابتدا خوب است بدانید که مسیر الیگودرز به گهر چندان مناسب نبوده و هیچ گونه امکانات رفاهی و خدماتی همچون نیروی انتظامی و محیط بانی در این مسیر وجود ندارد.

این مسیر تنها برای گردشگرانی مناسب است که می خواهند در مدت زمان کمتری به دریاچه برسند. مسیر الیگودرز به گهر کوهستانی تر است و برای طی کردن آن نیاز به قدرت بدنی مناسب و بالایی می باشد. در صورتی که تصمیم دارید برای رسیدن به دریاچه از مسیر الیگودرز استفاده نمایید، این مسیر کوهستانی بوده و برای طی کردن آن بایستی از ماشین های شاسی بلند و ماشین های آفرود استفاده کنید.

این مسیر حدود 65 کیلومتر مسافت داشته و ماشین های معمولی ممکن است در طول مسیر با مشکل مواجه شوند. در طول این مسیر که در حال پیش رفتن به سمت دریاچه هستید، از روستاهای مختلفی همچون روستای جوشان، روستای ززم، روستای خان آباد و غیره عبور خواهید کرد که حتی می توانید توقف های کوتاهی هم در آن ها داشته باشید و از طول مسیر خود نیز لذت ببرید.

انتهای مسیر ماشین رو از این بخش، تپه تاپله می باشد که بعد از آن مسیر باقی مانده را به صورت پیاده طی نمایید. در طول این مسیر از روستای تیان عبور خواهید کرد و سپس رودخانه ای را خواهید دید که منبع سرچشمه گهر می باشد. این مسیر را که حدود 5 کیلومتر است را طی کرده تا به گهر کوچک برسید.

مسیر ازنا به گهر

اگر جزء گردشگرانی هستید که علاوه بر گردش در طبیعت اطراف دریاچه، قصد کوهنوردی در این منطقه را دارید و می خواهید قله های اشترانکوه را فتح کنید، می توانید از مسیر ازنا به دریاچه گهر استفاده کنید. برای استفاده از این مسیر می توانید از طریق مسیر راه آهن تهران – خرمشهر اقدام نموده و در ایستگاه دربند پیاده شوید. بعد از رسیدن به روستای دربند راهی روستای تیان شوید و سپس مسیر گهر را پیش بگیرید.

آدرس دریاچه گهر: استان لرستان، منطقه حفاظت شده اشترانکوه، مرز الیگودرز، دورود و ازنا

دریاچه گهر لرستان

آشنایی با دریاچه گهر لرستان

لرستان از مشهورترین و اعجاب انگیزترین مناطق ایران به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری است که در میان طبیعت خود جای داده و سرزمینی شگفت آور و بسیار زیبا را پدید آورده است. لرستان منطقه ای از ایران است که مملو از پستی و بلندی های زیادی بوده و انواع کوهستان های مرتفع و زیبا در میان طبیعت این استان قرار گرفته اند و آبشارها، دریاچه ها و رودخانه های متعددی در میان این پستی و بلندی ها وجود دارند که بر زیبایی شهرهای لرستان افزوده اند و لرستان را به یک مقصد گردشگری رویایی تبدیل کرده است. آبشارهای زیاد و متنوعی در میان طبیعت لرستان قرار دارند که یکی از زیباترین و مشهورترین آن ها، آبشار نوژیان در روستای نوژیان می باشد که منظره ای بسیار زیبا و بی بدیل را در میان این طبیعت پدید آورده است.

لرستان شهرهای مختلفی را در میان جای خود جای داده که هر کدام از این شهرها نیز انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری در دل طبیعت آن ها جای گرفته اند که از بهترین جاذبه های گردشگری شناخته می شوند و با رفتن به سراغ هر یک از آن ها، می توانیم یک روز گردشگری دلچسب و لذت بخش را تجربه کنیم. یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان که توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان را به خود جلب نموده، گهر می باشد که همچون نگینی درخشان در میان کوه های اشترانکوه قرار گرفته است. در واقع دریاچه گهر لرستان به عنوان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران شناخته می شود و از طبیعتی بکر و بسیار زیبا برخوردار می باشد.

این دریاچه زیبا علاوه بر آن که تنها مقصدی برای گردشگری باشد، همچنین مقصدی ایده آل برای عاشقان کوهنوردی محسوب می شود. چرا که این دریاچه توسط قله های اشترانکوه احاطه گردیده و گردشگران می توانند با رفتن به سراغ این منطقه، از چندین تفریح در این منطقه گردشگری لذت ببرند. دریاچه زیبای گهر لرستان را به دلیل داشتن مسیری نسبتا دشوار می توان از جاذبه های بکر لرستان تلقی نمود.

پس اگر جزء طبیعت گردانی هستید که در میان جاذبه های گردشگری لرستان به دنبال جاذبه های کمتر شناخته شده، بکر و دست نخورده هستید، بهترین گزینه انتخابی برای شما می تواند دریاچه گهر باشد. دریاچه زیبای گهر از آن دسته دریاچه های زیبایی بوده که با دیدن وسعت زیاد آن، هر کسی هوس یک آب تنی و شنای حسابی در دریاچه به سرش می زند؛ اما به دلیل خطرناک بودن شرایط، از طرف مدیریت مجموعه و اداره محیط زیست استان لرستان شنا در دریاچه گهر ممنوع اعلام شده است و هیچ گردشگری اجازه شنا و آب تنی در این دریاچه را ندارد.

دریاچه گهر لرستان

ویژگی های دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر از بزرگترین دریاچه های زیبای لرستان بوده که در میان کوه های اشترانکوه قرار داشته و از دو بخش گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) تشکیل شده است. این دریاچه وسیع و زیبا دارای عرض بین 400 تا 800 متر بوده و طول آن نیز به 1.800 متر می رسد و همچون نگینی درخشان در میان این منطقه از لرستان می درخشد و توجه بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کرده است. منطقه ای که دریاچه گهر را در میان خود جای داده، میزان بارش آن به صورت سالانه حدود 500 تا 900 میلی متر بوده که اغلب به صورت برف می بارد و از سردترین نقاط لرستان محسوب می شود.

سطح این دریاچه در فصل های سرد سال و به ویژه زمستان ها که برف می بارد، دچار یخ زدگی می شود و منظره ای خارق العاده را در میان جاهای دیدنی لرستان پدید می آورد. دو بخش کوچک و بزرگ این دریاچه در فاصله 2 کیلومتری با یکدیگر فاصله دارند و وسعت گهر کوچک به حدود 5 هکتار می رسد و گهر بزرگ نیز به مراتب از گهر کوچک، وسیع تر می باشد. دریاچه زیبای گهر لرستان عمق نسبتا کمی داشته و بستر دریاچه را که ماهی های قزل آلا در حال شنا کردن در آن می باشند را مشاهده کرد. همانطور که پیش تر اشاره شد، دریاچه گهر لرستان دارای شرایط خطرناکی بوده که به همین علت شنا در آن ممنوع می باشد.

منبع تأمین آب این دریاچه از رودخانه تاپله بوده که اول به داخل گهر کوچک و سپس به داخل گهر بزرگ تخلیه می شود. این آب بسیار زیبا، شفاف، زلال و خنک بوده که حتی می توان با تماشای سطح دریاچه، کف آن را مشاهده نمود. زمانی که نور آفتاب به زیبایی به سطح این دریاچه می تابد، دریاچه ای فیروزه ای رنگ و بسیار زیبا مقابل چشمان ما قرار می گیرد که حتی تماشای آن به تنهایی هم می تواند لذت بخش باشد. ساحل ماسه ای در ضلع های شرقی و غربی این دریاچه قرار دارند و گردشگران می توانند از قدم زدن در این سواحل لذت ببرند و حتی به تماشای غروب و یا طلوع آفتاب در این منطقه بنشنند و از منظره زیبای مقابل خود لذت ببرند.

مابقی اضلاع دریاچه دارای ساحل صخره بوده که آن ها هم دارای طرفداران خاص خود بوده و توجه بسیاری از صخره نوردان را به خود جلب نموده اند. عمق این دریاچه به 4 متر می رسد و از آنجایی که آب این دریاچه شفاف و زلال است و بستر آن دیده می شود، ماهی های قزل آلای زیادی که در دریاچه زندگی می کنند نیز قابل مشاهده هستند. بخشی از این دریاچه زیبا دارای چشم اندازی فوق العاده به سمت جنگلی سرسبز و انبوه است که مملو از درختان سرسبز و تنومند بوده و از تماشای آن لذت خواهید برد.

اطراف دریاچه بهترین موقعیت را برای برپایی بساط پیک نیک فراهم آورده اند. اگر به لرستان سفر کرده اید یا از اهالی شهرهای لرستان هستید و برای یک روز گردشگری به دنبال جاذبه ای زیبا، آرامش بخش با طبیعتی خارق العاده هستید، گهر لرستان که در میان قله های اشترانکوه واقع شده است، می تواند انتخاب بی نظیری برای شما باشد تا یک روز گردشگری جذاب و دلچسب را در کنار دوستان و خانواده خود تجربه کنید.

دریاچه گهر لرستان

تاریخچه پیدایش دریاچه گهر

جاذبه های طبیعی و گمنام زیادی در مناطق مختلفی از ایران وجود دارند که علاوه بر گردشگران ایرانی، توجه بسیاری از توریست ها و طبیعت گردان خارجی را به خود جلب نموده اند. دریاچه گهر دورود نیز از آن دسته جاذبه های طبیعی است که در لرستان قرار داشته و گردشگران خارجی زیادی به بازدید از آن اقدام کرده اند. در سال 1890 میلادی، یک زن گردشگر انگلیسی که “ایزابلا لوسی بیشاپ” نام داشت، به ایران آمد و به مدت 3 ماه در این جاذبه به تحقیق و پژوهش پرداخت. بعد از آن که این بانوی انگلیسی تحقیقات و پژوهش های خود را در این منطقه از لرستان انجام دادند و به پایان رسید، این دریاچه را با نام دریاچه ایران به همه معرفی کردند.

در پی همین موضوع بود که اروپایی که این دریاچه زیبا را با نام دریاچه ایران می شناسند. اما پیش تر هم یک محقق که از زمین شناسان اتریشی بود و “آ رودلر” نام داشت، در سال 1888 این دریاچه را در میان اشترانکوه کشف کرده بود. آقای آ رودلر ابتدا توانست با موفقیت ارتفاعات زاگرس را فتح نماید و در ادامه آن نیز این دریاچه زیبا را که همانند گوهری درخشان است، کشف کند.

بر اساس تحقیق و پژوهش های متعددی که توسط محققان مختلف در این منطقه انجام پذیرفتند، احتمال می رود که این دریاچه بر اثر زمین لرزه ای بزرگ پدید آمده باشد. این دریاچه بر روی گسل اصلی زاگرس قرار داشته و احتمال می رود که جنبش گسل و بسته شدن دره به وسیله سنگی ریزش بزرگ، پدید آمده است. قدیمی و کهنه ترین عکسی که از دریاچه گهر وجود دارد، مربوط به سال 1891 میلادی است که توسط ژان ژاک دومرگان، محقق فرانسوی، ثبت شده است. از همان زمان بود که این دریاچه لقب نگین اشترانکوه یا نگین زاگرس را به خود اختصاص داد.

وسعت دریاچه گهر

دریاچه گهر لرستان از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران شناخته می شود که به دو بخش گهر کوچک و گهر بزرگ تقسیم شده است. دریاچه گهر بزرگ دارای طول 1.800 متر، عرض بین 400 تا 800 متر و عمق بین 4 تا 28 متر می باشد. دریاچه گهر کوچک نیز دارای طول 500 متر، عرض 150 متر و عمق بین 1 تا 3 متر بوده که حدود 2 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و طبیعتی تماشایی و خارق العاده را پدید آورده اند. نکته حائز اهمیت در این بخش این است که شنا و آب تنی در هر دو بخش این دریاچه به دلیل وجود خطرهای احتمالی ممنوع می باشد.

دریاچه گهر لرستان

موقعیت جغرافیایی دریاچه گهر

دریاچه گهر را به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان به حساب می آوریم. اما موقعیت جغرافیایی این دریاچه به گونه ای است که در مرز الیگودرز، دورود و ازنا قرار گرفته و در سال های اخیر، کشمکش هایی بر سر مالکیت این دریاچه در میان این مناطق به وجود آمد. فرمانداری شهر دورود و شهرداری دورود نامه ای را به عنوان طرح دعوی برای وزارت کشور ارسال نمودند و پاسخ این نامه بدین صورت بود که نامه به همراه نقشه و موقعیت جغرافیایی این دریاچه که جزء شهرستان دورود می شود، ارسال نمود. خرم آباد هم که از شهرهای پر جاذبه استان لرستان به شمار می رود، انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری در آن وجود دارند که اگر به استان لرستان سفر کردید، حتما از جاهای دیدنی خرم آباد نیز دیدن کنید.

پوشش گیاهی دریاچه گهر دورود

وجود پوشش گیاهی متنوع و زیبا توانسته بر زیبایی طبیعت اطراف این دریاچه تأثیر به سزایی داشته باشد. طبیعت اطراف گهر پوشیده از گیاهان و درختان سرسبز و انبوه بوده که بسیاری از آن ها جزء گیاهان با خواص دارویی و طبی محسوب می شوند. پوشش گیاهی دریاچه گهر لرستان به حدود 600 گونه گیاهی می رسد که شامل درختان گردو، زرشک، سیب وحشی، بلوط، انار، پسته وحشی، زبان گنجشک، زالزالک، انجیر، بادام وحشی، بید، گون، دافته، ارژن و غیره می شوند. در قسمت بالادست هر دو دریاچه های گهر بزرگ و گهر کوچک درختانی همچون ارجن، بید و اورس به شکل پراکنده وجود دارند که بر زیبایی و سرسبزی اطراف دریاچه تأثیرگذار می باشند.

گل های زیبا و متنوعی نظیر لاله وحشی، لاله واژگون، تاج خروسی، زنبق و شقایق در اطراف دریاچه دیده می شوند که طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی را برای این منطقه پدید آورده که لذت طبیعت گردی را دو چندان کرده است. وجود این درختان و گیاهان در کنار یکدیگر، طبیعتی مطبوع با رایحه تازه و سرشار از آرامش را پدید آورده اند و هنگامی که به قدم زدن در این محدوده مشغول می شوید، رایحه خوش درختان و میوه های تازه در این طبیعت پراکنده هستند و شما را سرمست خواهند کرد.

اگر فصل های بهار و تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید، کوه ها و صخره های اطراف دریاچه را پوشیده از گیاهان و خزه های سبز خواهید دید که گویا مخملی سبز به تن کرده اند و چهره ای بی نظیر را برای این منطقه پدید آورده اند. علاوه بر گردش و طبیعت گردی، می توانید تصاویر کارت پستالی زیبایی را در این منطقه تهیه کنید.

دریاچه گهر لرستان

پوشش جانوری دریاچه گهر

هر طبیعتی که در هر نقطه ای از ایران وجود دارد، علاوه بر پوشش گیاهی متنوع که سبب زیبایی و طراوت آن محدوده گردیده اند، پوشش جانوری نیز بر زیبایی و شهرت آن ها می افزایند. این دریاچه محل زندگی آبزیانی همچون ماهی قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین کمان و زردپر، لاک پشت، مارماهی و قورباغه می باشد. اما بیشترین جانوری که در دریاچه گهر یافت می شود، انواع ماهی های قزل آلا بوده که حتی گردشگران علاقه مند به ماهیگیری می توانند از آن ها صید کنند و با درست کردن ماهی کبابی تازه، یک وعده غذایی دلچسب و لذیذ را در میان طبیعتی بکر و زیبا میل کنند.

علاوه بر آبزیان، جانوران دیگری در این منطقه وجود دارند که پوشش جانوری دریاچه گهر را تشکیل داده اند و می توان به آهو، خرگوش، قوچ و پرندگانی وحشی همچون عقاب، تیهو، شاهین و کبک اشاره نمود که در اطراف دریاچه زندگی می کنند. همچنین جانوران وحشی و درنده ای نظیر خرس قهوه ای، پلنگ، کفتار، گرگ، شغال، گراز و روباه در اطراف دریاچه وجود دارند که حضور آن ها خطرناک بوده و به همین خاطر بهتر است پیش از تاریکی هوا، این منطقه را ترک نمایید تا با این جانوران وحشی و درنده مواجه نشوید.

در میان طبیعت سرسبز اطراف دریاچه، جانوران خطرناک دیگری همچون افعی و گرزه مار نیز وجود دارند. طبیعتی که این دریاچه در میان آن قرار گرفته است، جزء مناطق حفاظت شده محسوب می گردد، اما برای آن که خیالتان راحت باشد و خاطرات تلخی از گردش و تفریح برایتان به جا نماند، بهتر است از رفتن به مناطق دور افتاده و خلوت نروید پرهیز کنید و اگر قصد کمپینگ در این منطقه را دارید، بهترین منطقه برای شما اطراف دریاچه و سمت غرب آن می باشد. سمت غرب دریاچه دارای امکاناتی همچون سکوی چادر، برق و نگهبان می باشد که امنیت بهتری را به وجود آورده اند و می توانید این منطقه را برای چادر زدن و کمپینگ انتخاب کنید.

منطقه حفاظت شده دریاچه گهر

دریاچه گهر لرستان از مناطق حفاظت شده استان لرستان محسوب می شود و وجود کوهستان، دریاچه و دشت های وسیع در این منطقه سبب حضور جانورانی وحشی شده است. از آنجایی که این دریاچه، منطقه حفاظت شده به حساب می آید، علاوه بر آن که امنیت را برای گردشگران فراهم نموده، همچنین امنیت را برای حفظ جان و بقای جانوران نیز فراهم آورده است و هیچ گردشگری اجازه شکار و حمل سلاح در این منطقه را ندارد.

اما در برخی از ایام سال، امکان ماهیگیری در این دریاچه وجود داشته و برای این کار بایستی مجوز لازم را دریافت نمایید و از این تفریح در دریاچه لذت ببرید و ماهی های تازه ای را صید کرده و خود را به یک وعده غذای تازه و دلچسب نظیر ماهی کبابی دعوت کنید.

دریاچه گهر لرستان

امکانات دریاچه گهر دورود لرستان

دریاچه گهر در منطقه ای نسبتا بکر و دست نخورده قرار گرفته که به دلیل داشتن مسیری تقریبا دشوار، گردشگران محدودی به سراغ آن می روند. اما امکانات و خدمات محدودی در این منطقه برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده که می توان به سیستم روشنایی، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، کمپ اداره محیط زیست و پاسگاه نیروی انتظامی اشاره نمود.

وجود پاسگاه نیروی انتظامی توانسته امنیت مناسبی را در منطقه ایجاد نماید و همچنین پاسگاه محیط زیست هم با پیمان کارانی جهت پاک سازی محوطه اطراف دریاچه قرار داد بسته و وجود امکانات و خدمات نام برده شده سبب گردیده اند، گردشگران مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت نمایند. همچنین یک پارکینگ روباز برای این مجموعه در نظر گرفته شده که در مسیر رسیدن به دریاچه قرار داشته و یک سرویس بهداشتی در پارکینگ وجود دارد.

تفریحات دریاچه گهر

دریاچه زیبای گهر لرستان که خود از هیجان انگیزترین و بهترین جاذبه های گردشگری لرستان به حساب می آید و گردشگران زیادی به صورت سالانه به این منطقه سفر می کنند، تفریحاتی در این منطقه وجود دارند که می توانند گردش را برای آن ها لذت بخش تر نموده و خاطراتی به یاد ماندنی از این منطقه را برای خود رقم بزنند. در ادامه این مطلب به آشنایی با تفریحات این دریاچه می پردازیم.

قایق سواری

قایق سواری یکی از لذت بخش تفریحاتی است که گویا در دریاچه زیبای گهر امکان پذیر بوده و طرفداران زیادی دارد. جاذبه هایی همانند دریاچه گهر که در میان کوه و صخره ها قرار گرفته اند که نمونه دیگری از آن هم در ایلام به نام تنگه کافرین وجود دارد که لذت قایق سواری را می توان در آن تجربه کرد.

قایق های بادی در این دریاچه وجود دارند که می توانید با سوار شدن بر روی آن ها، لذت گردش در میان آب زلال دریاچه را تجربه کنید و در حین قایق سواری نیز عکس های بسیار زیبا و خاطره انگیزی را ثبت نمایید. هنگامی که بر روی سطح آب زلال و شفاف دریاچه گهر در حال قایق سواری هستید و نسیم های خنک به صورت ملایم و یا با سرعت به شما می وزد و می توانید از گردش در چنین جاذبه ای نهایت لذت را ببرید و برای ساعاتی هم که شده از دغدغه ها دور بمانید.

دریاچه گهر لرستان

طبیعت گردی

معمولا به قصد طبیعت گردی به لرستان سفر می کنیم تا بتوانیم جاذبه های متنوع و زیبایی را برای گردش و لذت بردن از طبیعت برای خود پیدا کنیم. جاذبه هایی که کمتر شناخته شده اند و کمتر کسی به سراغ آن ها می رود! با توجه به آن که دریاچه گهر از جذاب ترین و شگفت انگیزترین جاهای دیدنی لرستان به شمار می رود، اما به دلیل داشتن مسیری نسبتا دشوار، گردشگران محدودی که از عاشقان طبیعت هستید به سراغ آن می روند.

این دریاچه در میان طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی جای گرفته که لذت گردش و استراحت را برای شما فراهم آورده است. از زمانی که قدم در این طبیعت می گذارید، طبیعت گردی را می توانید آغاز نمایید و از لا به لای درختان و گیاهان سرسبز که موجب طراوت و تازگی هر چه بیشتر این محدوده شده اند گذر کنید تا از گردش و تفریح سر حال بیایید. اطراف دریاچه سواحل ماسه ای و صخره ای وجود داشته که می توانید با قدم زدن در ساحل ماسه ای این دریاچه، سرشار از ذوق شوید. وجود دشت هایی مملو از گل های لاله واژگون، لاله وحشی و تاج خروسی در نزدیکی این جاذبه، بهترین فرصت را برای گردش و لذت بردن از طبیعت فراهم کرده اند.

ماهیگیری در گهر

دریاچه زیبای گهر را به عنوان یکی از اصلی ترین و مهمترین زیستگاه های ماهی قزل آلای خال قرمز و قزل آلای رنگین کمانی می شناسیم. از همین رو، این امکان برای گردشگران وجود دارد تا با رعایت نکات ایمنی و دریافت مجوز از سوی واحد محیط زیست این منطقه که در بخش غربی دریاچه واقع شده، به سراغ ماهیگیری در دریاچه گهر بروند.

ماهی های قزل آلای زیادی در این دریاچه وجود دارند که می توانید با استفاده از تک قلاب ماهی های تازه ای را صید کنید و در کنار این طبیعت زیبا و دنج، یک ماهی کبابی دلچسب و خوش طعم را درست کرده و میل کنید. نکته ای که درباره ماهیگیری در دریاچه گهر حائز اهمیت بوده، این است که در اواسط خرداد ماه ماهیگیری در این دریاچه ممنوع می باشد.

دریاچه گهر لرستان

کوهنوردی

همانطور که می دانیم، دریاچه گهر در میان کوه های اشترانکوه قرار داشته و همچون نگینی فیروزه ای رنگ به زیبایی می درخشد. اطراف این دریاچه توسط کوه های بلند قامت و مستحکمی محاصره گردیده که بهترین طبیعت را برای کوهنوردان به وجود آورده و می توانند با همراه داشتن امکانات و تجهیزات لازم به کوهنوردی در این طبیعت بپردازند و با صعود به قله کوه، چشم انداز زیبایی از طبیعت اطراف خود را در مقابل خود مشاهده کنند و از اکسیژن تازه، هوای آزاد و پاک لذت ببرند.

تماشای ستاره ها در شب های گهر

آسمان شب های گهر از زیباترین تصاویری است که می توانید در این طبیعت مقابل خود تماشا کنید. اگر تصمیم گرفید یک شب را در طبیعت این منطقه به صبح برسانید، بهتر است محدوده نزدیک دریاچه را برای کمپینگ خود انتخاب نمایید تا دچار مشکلی نشوید. همچنین شب هنگام، زمانی که تمام کارهای خود را انجام دادید و از فرط خستگی گردش و تفریح خود در این طبیعت به سراغ رخت خواب خود زیر آسمان رفتید، تنها کافی است چند دقیقه ای قبل از خواب با آرامش و در سکوت به تماشای آسمان سیاه و ستاره های درخشان آن بپردازید و آرامش را با تمام وجودتان قبل از خوابی راحت، احساس نمایید.

عکاسی

طبیعتی که دریاچه گهر را در دل خود جای داده، از جمله زیباترین جاذبه های طبیعی استان لرستان بوده که منظره ای بسیار زیبا را پدید آورده است. با تماشای این همه زیبایی در کنار یکدیگر، ناخودآگاه دستتان به سمت دوربین رفته تا بتوانید صحنه زیبایی که در مقابل دیدگان خود مشاهده می کنید را ثبت نمایید. وجود دریاچه ای با آب زلال و فیروزه ای رنگ، کوه های با صلابتی که این دریاچه را محاصره کرده اند و آسمان آبی رنگی که در بالای سر این طبیعت جای خوش کرده، در کنار یکدیگر بهترین لوکیشن را برای عکاسی به وجود آورده اند. علاوه بر آن که هر یک از این جاذبه ها به تنهایی می توانند سوژه ای زیبا برای عکاسی باشند، حتی خودتان هم می توانید با ایستادن در نقاط مختلفی از این طبیعت، عکس هایی بسیار زیبا در این لوکیشن تهیه کنید.

دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر، شنا ممنوع!

دریاچه گهر لرستان از آن دسته دریاچه هایی است که با دیدن وسعت زیاد و آب زلال و شفاف آن، دوست داریم برای یک شنا و آب تنی حسابی به داخل آب شیرجه بزنیم. اما صبر کنید! شنا در دریاچه گهر ممنوع می باشد؛ چرا که در سال 1386 یک گردشگر در حین شنا در این دریاچه غرق شد و جان خود را از دست داد. پس از غرق شدن این هموطن، تلاش های زیادی برای پیدا کردن جسد بی جان وی صورت پذیرفت، اما نهایتا در سال 1395 جسد او پیدا شد.

اقامت در گهر

طبیعت اطراف دریاچه گهر از آن دسته طبیعت هایی است که جان می دهد یک شب را با آرامش در آن به صبح رساند. همانطور که می دانیم، مسیر دسترسی گهر نسبتا دشوار و طولانی بوده و برای رسیدن به آن علاوه بر مسیر طولانی رانندگی، مسیری طولانی را هم بایستی پیاده روی کرد که به صورت سربالایی و شیب های تند می باشد و سبب خستگی گردشگران می شود. از همین رو بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند در آرامش این منطقه به استراحت بپردازند و حتی یک شب را هم در محدوده اطراف دریاچه اقامت کنند.

در صورتی که شما هم قصد کمپینگ و شب مانی در این منطقه دارید، بهتر است تمام لوازم ضروری و مورد نیاز خود را همراه داشته باشید. از آنجایی که منطقه گهر منطقه دنج و بکر می باشد، امکانات و خدمات بسیار محدودی در آن وجود دارند. محل های مشخصی در این منطقه وجود دارند که برای چادر زدن و کمپینگ در نظر گرفته شده اند که شما نیز می توانید برای اقامت خود به سراغ آن ها بروید. این محل در محدوده غربی دریاچه بوده که امکانات محدودی نظیر سکوی چادر زدن، سیستم روشنایی و برق و نگهبانی در آن وجود دارد و می توانید اقامتی مناسب را در دل طبیعتی بکر و زیبا تجربه کنید.

در نظر داشته باشید که اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، بایستی مدیریت منطقه حفاظت شده را در جریان قرار دهید. در قسمت پایین دست دریاچه محلی به عنوان محل شستشوی ظروف و لباس در نظر گرفته شده که می توانید از آن استفاده کنید. همچنین شب ها ممکن است حیواناتی وحشی که در این منطقه زندگی می کنند، به شما نزدیک شوند که به همین خاطر است باید در محل های تعیین شده چادر خود را بر پا کنید تا در طول اقامت خود با مشکلی مواجه نشوید.

دریاچه گهر لرستان

تجهیزات لازم برای سفر به دریاچه گهر

کمی پیش تر با مسیرهای دسترسی به این منطقه آشنا شدیم و دانستیم که مسیر دسترسی به این منطقه نسبتا دشوار بوده و ممکن است برای طی کردن این مسیر خسته شوید و پس از رسیدن به دریاچه نیاز به استراحت داشته باشید. اولین نکته ای که بایستی به آن توجه داشته باشید، پوشیدن کفش مناسب برای پیاده روی و کوهنوردی و لباس راحت و مناسب فصل است.

در صورتی هم که قصد داشته باشید شب را به اقامت در این منطقه بپردازید، همراه داشتن لوازم ضروری نظیر چادر، کیسه خواب، لباس اضافی، مواد خوراکی و آب آشامیدنی به مقدار کافی، جعبه کمک های اولیه، داروی های عمومی و تخصصی، عینک و کلاه آفتابی، فندک یا کبریت، چراغ قوه و بسیاری دیگر از وسایلی که احساس می کنید برای اقامت در طبیعتی بکر که هیچ نوع امکاناتی در آن وجود ندارد لازم دارید، همراه خود ببرید.

نکات لازم برای رفتن به دریاچه گهر

طبیعتی که دریاچه گهر در آن قرار گرفته، از زیباترین جاذبه های طبیعی در میان دیدنی های لرستان است که طبیعتی بکر و دست نخورده محسوب می شود و به علت دشوار بودن مسیر دسترسی به آن، کمتر گردشگری می تواند به سراغ آن برود. اما زیبایی این طبیعت به قدری زیاد و متنوع است که گردشگران و طبیعت گردان زیادی، تمام دشواری های طول مسیر را به جان می خرند تا بتوانند به طبیعتی زیبا، بکر و سرسبز دست یابند و از گردش و استراحت در آن لذت ببرند. از آنجایی که طبیعت این منطقه طبیعتی بکر و دست نخورده محسوب می شود و آن را جزء سرمایه های طبیعی برای آیندگان تلقی می کنیم، رعایت کردن یک سری نکات برای سفر به این منطقه لازم است که در این بخش به آن ها خواهیم پرداخت:

  • از رها کردن زباله های خود در طبیعت این منطقه خودداری کنید و پلاستیک زباله همراه خود داشته باشید تا تمام زباله های خود را داخل آن جمع آوری کنید.
  • از پرت کردن و انداختن زباله در دریاچه زیبای گهر خودداری کنید؛ چرا که این دریاچه علاوه بر آن که سرمایه ملی در ایران به حساب می آید، زیستگاهی برای آبزیان زیادی محسوب می گردد که با رها کردن زباله در دریاچه ممکن است آسیب به آن ها وارد کنیم.
  • اگر قصد ماهیگیری در دریاچه گهر را دارید، باید مجوز لازم را از مدیریت این منطقه دریافت نمایید و از تک قلاب استفاده نمایید. توجه داشته باشید ماهیگیری در برخی از ایام سال امکان پذیر می باشد.
  • از شکستن و آسیب رساندن به شاخ و برگ درختان خودداری کنید.
  • شنا در دریاچه گهر ممنوع است و از شنا و آب تنی در این دریاچه پرهیز کنید.

دریاچه گهر لرستان

بهترین زمان سفر به دریاچه گهر

زمانی که قصد داریم به سراغ جاذبه ای طبیعی در میان طبیعت برویم، ابتدا بهترین زمان سفر به آن را در نظر می گیریم تا بتوانیم نهایت لذت را از گردش و استراحت خود در آن جاذبه تجربه کنیم. دریاچه گهر لرستان نیز همانند بسیاری دیگر از جاذبه های طبیعی بوده که اگر بهترین زمان سفر به آن را در نظر بگیریم، می توانیم نهایت لذت را از طبیعت زیبای آن ببریم.

دریاچه گهر که در میان منطقه ای کوهستانی قرار گرفته، در اغلب مواقع سال از آب و هوایی کوهستانی و سرد برخوردار است و فصل های بهار و تابستان را به عنوان بهترین زمان های سفر به آن می شناسیم. چرا که در فصل های بهار و تابستان، طبیعت اطراف گهر در بهترین حالت ممکن خود بوده و سرسبزی و زیبایی ها به اوج خود می رسند و آب و هوای آن نیز معتدل و بسیار دلپذیر است و خبری از گرمای طاقت فرسای تابستان در آن نیست.

اردیبهشت ماه از بهترین زمان هایی است که می توانید به سراغ این طبیعت بروید و همچنین دشت لاله های واژگون که در نزدیکی این دریاچه قرار دارد، زیبایی بی نظیری را برای این محدوده به وجود می آورد که لذت گردش و عکاسی را برای شما دو چندان خواهد نمود. تابستان های گهر نیز به دلیل بهره مندی از آب و هوای معتدل بسیار پرطرفدار بوده و گردشگران زیادی، تابستان های گهر را برای سفر خود به این منطقه انتخاب می کنند.

در فصل های بهار و تابستان می توانید عکس های بسیار زیبا و تماشایی را در این طبیعت ثبت کنید. فصل های پاییز و زمستان گهر نیز بسیار سرد بوده و کمتر گردشگری برای سفر خود به این منطقه، این فصل ها را انتخاب می کنند؛ چرا که دریاچه گهر در میان منطقه ای کوهستانی قرار داشته و سرمای شدیدی در منطقه جریان دارد و در اغلب روزهای زمستان، کوه های اطراف دریاچه پوشیده از برف هستند و همچنین در برخی از روزهای سرد سال، سطح دریاچه دچار یخ زدگی می شود.

دریاچه گهر لرستان

 

راهنما سایت

آدرس

استان لرستان، منطقه حفاظت شده اشترانکوه، مرز الیگودرز، دورود و ازنا

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه