دشت لاله های واژگون الیگودرز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دشت لاله های الیگودرز یکی از بهترین و بی نظیر ترین جاذبه های توریستی شهرستان الیگودرز و حتی استان لرستان به حساب می آید. همانطور که از نامش پیداست این دشت پهناور مملو از گل های لاله واژگون است که جلوه ای بی نظیر و چشم نواز را به هر بیننده ای اهدا میکند. دشت لاله های واژگون بی شک یکی از جاهای دیدنی لرستان و شهرستان الیگودرز محسوب شده که توجه بسیاری از مورخان، دانشمندان و حتی علاقه مندان به گردشگری و گشت و گذار در دامان طبیعت بکر استان لرستان را دارند واقع شده که در صنعت گردشگری این استان نیز تأثیر بسیار مثبتی دارد.

خود گل لاله واژگون یکی از عجایب طبیعی در شهرستان الیگودرز می باشد که فقط در این محدوده این نوع گل یافت میشود که مختص کشور ماست و همین موضوع باعث شده تا گردشگران نه تنها از کشور خودمان، بلکه از سر تا سر جهان برای بازدید از این جاذبه گیاهی و بسیار دیدنی شهر الیگودرز و به طور مشخص بازدید از دشت لاله های واژگون الیگودرز، به استان لرستان سفر کنند.

از آنجا که گفتنی ها و دانستنی های بسیاری در رابطه با این دشت زیبا و چشم نواز وجود دارد، ما قصد داریم در ادامه این مطلب تمام نکات مهم در رابطه با این دشت لاله های واژگون را برای شما عزیزان به همراه عکس های این دشت و آدرس و محل دسترسی به این جاذبه توریستی و گردشگری بی نظیر استان لرستان و بطور مشخص شهرستان الیگودرز بازگو کنیم تا به راحتی هر چه تمام تر به آن دسترسی داشته و با اطلاعات کامل و آسودگی خیال از این جاذبه طبیعی دیدن کنید پس با ما همراه باشید.

دشت لاله های واژگون الیگودرز

دشت لاله های واژگون الیگودرز کجاست؟

دشت لاله های واژگون الیگودرز همانطور که از نامش پیداست و بالاتر نیز گفته شد در شهرستان الیگودرز، واقع در استان لرستان قرار دارد. این دشت بی نظیر و دلنشین که آرامش و زیبایی بی حد و وصف را دارا بوده بطور مشخص در جنوب غربی شهرستان درود که الیگودرز نیز از توابع آن به حساب می آید و در جوار رشته کوه اشترانکوه قرار دارد و همین محل قرار گیری دشت لاله های واژگون الیگودرز باعث شده تا مناظری بی نظیر و چشم نواز، و همچنین پوشش گیاهی بکر و دست نخورده ای در انتظار شما گردشگران گرامی باشد. وجود رشته کوه های اشترانکوه و همچنین طبیعت بکر این منطقه باعث میشود تا با بازدید از این منطقه لذتی دوچندان به شما هدیه داده شود.

نزدیک ترین شهر به دشت لاله های واژگون الیگودرز شهر خرم آباد و همچنین نزدیک ترین شهرستان به این پدیده طبیعی و بی نظیر لرستان شهرستان درود است و با توجه به همین نزدیکی دشت لاله های واژگون به شهر خرم آباد، بازدید از این منطقه بسیار زیاد شده بطوری که اگر شما حداقل یک بار به استان لرستان سفر کرده باشید بی شک نام دشت لاله های واژگون الیگودرز را شنیده اید و با این نوع گل خاص استان لرستان آشنایی دارید.

بطور کلی برای رسیدن به دشت لاله های واژگون الیگودرز از سمت شهر خرم آباد و یا شهرستان درود راه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه این مطلب، بهترین مسیر که از شهر خرم آباد شروع میشود و از شهرستان درود عبور میکند بطوری که شما بتوانید از هر دوی این مناطق به دشت لاله های واژگون دسترسی پیدا کنید. لازم به ذکر است که مسیری که از شهر خرم آباد طی میشود با توجه به گذر کردن از شهرستان درود باعث میشود تا مسیری یکسان برای افرادی که ازاین شهرستان نیز قصد دارند به دشت لاله های واژگون برسند پدید می آید که بهترین مسیر برای دسترسی به این جاذبه گردشگری به حساب می آید و از این رو در ادامه قصد داریم بطور کامل این مسیر را به همراه تمام جاذبه ها و مناطقی که شما در طی مسیر از آن ها عبور میکنید را با هم بررسی کنیم در نتیجه تا انتها همراه ما باشید.

مسیر دسترسی به دشت لاله های واژگون الیگودرز، از شهر خرم آباد: برای اینکه شما بتوانید از شهر خرم آباد به دشت لاله های واژگون الیگودرز برسید، ابتدا نیاز است تا خود را به جاده اندیمشک – خرم آباد برسانید. در این جاده به سمت شمال شهر خرم آباد به مسیر خود ادامه دهید تا به میدان دانشجو برسید. با رسیدن به این میدان باید مسیر خود را به سمت اتوبان درود – خرم آباد تغییر داده و وارد آن شوید.

با وارد شدن به این اتوبان مسیری حدودا ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه ای پیش روی شماست تا به دشت لاله های واژگون برسید. این اتوبان به نوعی راه اصلی شما محسوب می شود که باید مسیری حدودا ۸۰ کیلومتری را طی کنید و با گذر از مناطق و روستا هایی مانند زرد آباد، زاغه و رازان و بهره بری از مناظر و پوشش گیاهی مختلف این مناطق مثل باغات و آرامستان های متفاوتی که در مسیر خود وجود دارد به سمت شهرستان درود بروید. البته لازم به ذکر است که در طی این مسیر و با طی کردن مسافتی حدودا ۶۴ کیلومتری شما به دو راهی اتوبان بجنورد – درود و درود – خرم آباد میرسید. در این نقطه از مسیر شما باید با دور زدن در دور برگردان و با توجه به تابلو های راهنما مسیر خود را به سمت روستای درود ادامه دهید و مسیر اشتباهی را انتخاب نکنید.

در ادامه مسیر وقتی به سمت شهرستان درود تغییر مسیر دادید تنها ۳۳ کیلو متر دیگر از مسیر شما باقی میماند. با ادامه مسیر به شهرستان درود میرسید که میتوانید از جاده کمربندی این شهرستان استفاده کنید تا از کنار آن عبور کنید و ادامه مسیر خود بپردازید ولی اگر قصد امرار معاش و یا خرید دارید میتوانید از داخل این شهرستان نیز به مسیر خود، بعد از انجام دادن فعالیت های مورد نظر ادامه دهید. با گذر از شهرستان درود به مرور جلوه های زیبای قله های اشترانکوه برای شما نمایان میشود و نوید این را میدهد که به مقصد خود نزدیک میشود. در ادامه مسیر و با افزایش ارتفاع شما از سطح دریا مناظر بی نظیری به دیدگان شما هدیه داده میشود.

یکی از جاذبه های بی نظیری که شما در طی مسیر خود از آن عبور میکنید پارک جنگلی درود است که مملو از جاده های پر پیچ و خم بوده که شمارا به سمت پوشش گیاهی و طبیعت بکر اشترانکوه هدایت میکند. این پارک جنگلی به دلیل پوشش گیاهی چم نوازی که در خود جا داده باعث شده مسیری مفرح را از اینجا به بعد به همراه عزیزان و خانواده خود طی کنید که خستگی شما را بطور کامل میتواند در کند. در ادامه مسیر و با گذشت از پارک جنگلی ذکر شده شما به کوه پایه های اشترانکوه نزدیک میشوید که دشت لاله های واژگون الیگودرز نیز در این منطقه قرار دارد. با ادامه مسیر شما در سمت راست خود باغات و حتی جنگل بلوط درود را مشاهده میکنید که یکی از جاهای دیدنی لرستان به حساب می آید و برای استفاده بهتر از این جنگل های بلوط تفرجگاهی تحت همین عنوان برای آن مشخص شده. با گذر از این مناطق شما به مرور به پایان مسیر خود نزدیک میشوید که آخرین منطقه در راه شما روستای توریستی درب آستانه است که به دلیل داشتن مناظر بی نظیر و چشم نواز جزء روستای گردشگری استان لرستان به حساب می آید.

تا ۲ کیلومتر دیگر به مسیر خود ادامه دهید تا در نهایت با رد کردن چشمه هاینه و با قرار گیری در جاده گهر به مقصد خود برسید. در اینجا باید از وسیله نقلیه خود جدا شده و مسیری حدودا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ای را پیاده طی کنید تا در نهایت به دشت لاله های واژگون الیگودرز دسترسی پیدا کنید و از این جاذبه بی نظیر و خاص استان لرستان و حتی کشور عزیزمان به راحتی دیدن کنید و از مناظر و طبیعت بکر رشته کوه های اشترانکوه لذت ببرید.

دشت لاله های واژگون الیگودرز کجاست؟

معرفی دشت لاله های واژگون الیگودرز

همانطور که پیش تر گفته شد دشت لاله های واژگون الیگودرز در استان لرستان و منطقه الیگودرز از توابع شهرستان درود قرار دارد. این دشت بسیار زیبا به دلیل دارا بودن نوعی خاص از گل لاله یعنی لاله واژگون همواره مورد توجه گردشگران و توریستان از سرتاسر ایران و حتی جهان بوده است. به این دلیل که این گل کمیاب فقط در استان لرستان یافت می شود که به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود بزر مناسب در نواحی مختلف این استان رشد میکند. اما دشت لاله های واژگون الیگودرز یکی از معادن اصلی این نژاد از گل به حساب می آید. بطور کلی مساحت این دشت چیزی بالغ بر ۲۹۰۰ هکتار است که از شرق اشترانکوه تا شمال قالیکوه امتداد میابد که مملو از گل های لاله واژگون است.

البته لازم به ذکر است که پوشش گیاهی این دشت وسیع به همین جا ختم نمیشود بلکه گل های لاله با نژاد هایی دیگر نیز در این دشت پهناور به چشم میخورد که در کنار گیاهان و سبزه های مختلف و همچنین وجود درختان و بوته های متفاوت یک اکوسیستم طبیعی و بی نظیر را به تصویر میکشد که قرار گیری در میان این پوشش طبیعی میتواند برای هر بیننده ای چشم نواز و آرامش بخش باشد. قرار گیری رشته کوه های اشترانکوه و همچنین قله قالیکوه باعث شده تا جلوه ای بی نقص و تمام عیار از طبیعت استان لرستان در این منطقه به تصویر کشیده شود و آماده بازدید از علاقه مندان به طبیعت گردی و همچنین بازدید از مناطق آرامش بخش استان لرستان را داشته باشد.

دلیل نام گذاری این دشت پهناور به دشت لاله های واژگون بسیار ساده ایت و به دلیل وفور این نوع از گل لاله در این منطقه است که اهالی و مردمانی که در نزدیکی این دشت زندگی میکنند به مرور این نام را برای این محیط طبیعی بسیار بزرگ برگزیدند. گل لاله واژگون به این دلیل که از پایین رشد کرده و به اصطلاح برعکس تمام گل های لاله که تا به حال دیدید،‌گلبرگ های آن در قسمت پایینی مرکز گیاه قرار دارد به نام لاله واژگون معروف شده و همانطور که گفته شد بسیار کمیاب بوده و فقط در استان لرستان آن هم در مناطقی خاص که از آب و هوا و شرایط مناسب برای رویش این گل مناسب است دیده میشود و بهترین مثال برای آن نیز بی شک دشت لاله های واژگون الیگودرز به حساب می آید.

دشت لاله های واژگون الیگودرز لرستان

پوشش گیاهی دشت لاله های واژگون الیگودرز

همانطور که بالا تر نیز اشاره کردیم در دشت لاله های واژگون علاوه بر این گیاه کمیاب گونه های مختلف گیاهی دیگری نیز وجود دارند که برای تبدیل کردن این منطقه به یکی از زیباترین و در عین حال چشم نواز ترین مناطق گردشگری و طبیعی استان لرستان بسیار حائز اهمیت است. در کنار گل لاله واژگون، گونه های گیاهی دیگری همچون لاله ایرانی، پسته وحشی، زالزالک، ارس، گلابی وحشی، انجیر و نسترن وحشی و خیلی دیگر از گیاهان مختلف قرار دارند که باعث شده تا دشت لاله های واژگون الیگودرز به یکی از بهترین و بکر ترین مناطق طبیعی لرستان و حتی کشور ایران بدل شود که همین موضوع سبب شده تا اهمیت این منطقه گردشگری برای مسئولان لرستان و همچنین و گردشگران و طبیعت گردان و به خصوص اهالی الیگودرز بیشتر و بیشتر شود.

دشت لاله های واژگون لرستان

پوشش جانوری دشت لاله های واژگون الیگودرز و منطقه اشترانکوه

در منطقه اشترانکوه و بطور مشخص در حوالی دشت لاله های واژگون اشترانکوه، علاوه بر پوشش گیاهی بکر و بی نظیری که در این منطقه وجود دارد پوشش و گونه های مختلف جانوری نیز در این منطقه زندگی میکنند که این اکوسیستم طبیعی را به یک زیست بوم تمام عیار تبدیل کرده است.

در منطقه دشت لاله های واژگون گونه های مختلف حیوانات از جمله پستانداری همچون کل و بز، روباه، خرگوش، در ارتفاعات گربه وحشی و این قبیل حیوانات به علاوه پرندگانی مانند کلاغ نوک سرخ، کرکس، عقاب طلایی، کبوتر چاهی، شاه بوف، کبک و این چنین پرندگان وجود دارند. البته لازم به ذکر است که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بطور کلی حیوانات دیگری همچون پلنگ ایرانی و خرس قهوه ای نیز زندگی میکنند اما به دلیل تعداد کم و همچنین محل زندگی دور از انسان ها قابل مشاهده نیستند و همچنین در دشت لاله های واژگون الیگودرز این نوع حیوانات وحشی دیده نمیشوند.

دشت لاله های واژگون

جاهای دیدنی نزدیک دشت لاله های واژگون الیگودرز

این موضوع بر همه افراد واضح است که استان لرستان مکانی مملو از جاذبه های دیدنی و گردشگری بی نظیر از جمله آبشار ها و مناطق طبیعی بکر و دست نخورده است و همچنین دشت لاله های واژگون یکی از آنهاست. اما لازم به ذکر است که جاذبه ها و دیدنی های بسیاری در اطراف همین منطقه قرار دارد که به نوبه خود از جمله مکان های دیدنی استان لرستان محسوب میشوند که رونق گردشگری را در این منطقه به همراه دارند.

این اماکن که همانطور که گفته شد در نزدیکی دشت لاله های واژگون الیگودرز قرار دارد مانند تونل برفی ازنا، دریاچه گهر لرستان و قلعه لاسوره سفلی جزء جاذبه های توریستی، تاریخی و حتی طبیعی و اعجاز آور استان لرستان به حساب می آیند که قصد داریم در ادامه مطلب بطور خلاصه در مورد هر یک از این جاذبه ها توضیح دهیم.

تونل برفی آزنا: یک از جاذبه های بسیار دیدنی و حیرت آور و همچنین بی نظیر استان لرستان و بطور مشخص منطقه اشترانکوه، تونل برفی ازنا می باشد. این تونل برفی که فاصله ای نهایتا ۲۰ دقیقه ای با دشت لاله های واژگون الیگودرز را دارا بوده جزء یکی از دیدنی ترین و اعجاز آور ترین جاذبه های گردشگری منطقه اشترانکوه به حساب می آید. در ما بین صخره ها و دره های شگرف رشته کوه اشترانکوه، با انباشته شدن صد ها تن برف بر روی هم مسیری سرپوشیده با سقفی تمام برفی به وجود آمده که با توجه به محل قرار گیری آن، مردم این منطقه نام تونل برفی ازنا را برایش برگزیدند.این تونل برفی جزء دیدنی های بسیار تعجب آور و جالب توجه استان لرستان است که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست.

تونل برفی ازنا

دریاچه گهر لرستان: اگر بخواهیم برای شما یکی از جاذبه های بکر و دلنشین استان لرستان را نام ببریم بی شک دریاچه گهر لرستان جزء مکان هایی است که برای شما پیشنهاد می شود. دریاچه گهر که در فاصله ۳۰ دقیقه ای تا دشت لاله های واژگون قرار دارد با توجه به قرار گیری در میان رشته کوه اشترانکوه، یکی از برترین مناطق طبیعی استان لرستان به حساب می آید. این دریاچه با زیبایی بی نظیر و پوشش گیاهی بی بدیلی که دارد باعث شده تا جلوه ای چشم نواز و آرامش بخش را به دیدگان بازدید کنندگان از این منطقه هدیه بدهد. دریاچه گهر بی شک جزء زیباترین مناطق نه تنها لرستان بلکه کشور ایران به حساب می آید که برای بازدید از آن بعد از دشت لاله های واژگون الیگودرز تنها کافی است با توجه به تابلو های راهنما در جاده گهر به طرف آن حرکت کنید.

دریاچه گهر الیگودرز

قلعه لاسوره سفلی: در میان جاذبه های دیدنی و طبیعت بی نظیر استان لرستان، این استان حاوی بنا های تاریخی و دیدنی است که قلعه لاسوره سفلی یکی از این جاذبه های تاریخی محسوب می شود. قلعه لاسوره در زمان قاجار بنا شد و در طی سال ها حکومت قاجار این منطقه به عنوان مکانی برای نگهبانی مورد استفاده قرار میگرفت و بطور کلی مصارف نظامی داشت. این قلعه پس از دوره قاجار به یک قلعه خالی از سکنه و بدون استفاده قرار گرفته بود بطوری اهالی منطقه از وجود اجنه در آن هراس داشتند. اما با گذشت سال ها و رد شدن تمام این ادعا های پوچ، این قلعه در سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی درآمد و از تغییر کاربری و تخریب نجات داده شد.

اما لازم به ذکر است که بخش هایی از درون و حتی دیوار این قلعه در گذر زمان دچار فرسودگی و از بین رفتن شده که با توجه به تحقیق مورخان و دانشمندان این حوضه مرمت قسمت های از بین رفته غیرممکن است اما سازمان آثار ملی به همراه شهرداری لرستان دست به دست هم دادند تا قسمت های باقی مانده این بنای تاریخی را مرمت کنند و از نابودی آن جلو گیری کنند تا این بنای تاریخی و جاذبه دیدنی که از گذشته برای ما و حتی آیندگان به ارث گذاشته شده، پا بر جا باقی بماند. فاصله این قلعه تا دشت لاله های واژگون کمتر از ۴۵ دقیقه است که خالی از لطف نیست از این بنای به یادگار مانده از دوران کهن ایران زمین و لرستان بازدید کنید.

قلعه لاسوره سفلی

نکات مهم و بهترین زمان بازدید از دشت لاله های واژگون الیگودرز

دشت لاله های واژگون لرستان در تمامی اوقات شبانه روز و همچنین تمام ایام سال آماده پذیرایی از بازدید کنندگان و گردشگران مختلف است که لازم به ذکر است بازدید از این دشت کاملا رایگان و بدون بهای بلیط بوده است. اما برای اینکه شما عزیزان بتوانید در بهترین زمان ممکن از این منطقه طبیعی دیدن کنید فصل بهار و یا در کل نیمه اول سال، بسیار زمان مناسبی است تا از جلوه های دوست داشتنی و چشم نواز طبیعت دشت لاله ها و همچنین بهترین زمان شکوفایی لاله های واژگون دیدن کنید و از آن به بهترین نحو ممکن لذت ببرید.

در ادامه لازم به ذکر است برای اینکه در طول بازدید از دشت لاله های واژگون الیگودرز که بی شک جزء خاص ترین و چشم نواز ترین جاذبه های گردشگری استان لرستان به حساب می آید بهتر است به نکته مهمی که در ادامه به آن اشاره میکنیم توجه ویژه ای داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این منطقه بکر و بی بدیل استان لرستان بازدید کنید.

مهمترین نکته لازم به ذکر بی شک عدم آسیب زدن به باف بکر و بی نظیر این جاذبه گردشگری است. برخی از عزیزانی که به این منطقه سفر میکنند به دلیل عدم توجه به اهمیت و زیبایی بی نظیر دشت لاله های واژگون، دست به برخی اعمال اشتباه میزنند که بزرگترین آنها ریختن زباله در دامان طبیعی این منطقه است.بی شک علاوه بر جلوه ناخوشایندی که وجود زباله به یک منطقه طبیعی و زیبا میدهد، این موضوع باعث بروز برخی مشکلات زیست محیطی برای گیاهان و جانوارنی که در این منطقه زندگی میکنند به وجود می آورد و از این رو که زباله هایی مانند شیشه و پلاستیک در دامان طبیعت، به مدت زمان بسیار زیادی برای بازیافت نیاز دارند این مشکل برای بافت طبیعی مناطق مختلف از جمله دشت لاله های واژگون الیگودرز، به مراتب طولانی تر و دست و پا گیر تر میشود. پس بهتر است در حفظ زیبایی و نظافت این منطقه بکر و چشم نواز کوشا باشیم.

دشت لاله های واژگون الیگودرز

راهنما سایت

آدرس

لرستان، 37 کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز، جاده دریاچه گهر، د0شت دالانی (قُرق دالانی)

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه