تونل برفی ازنا

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تونل برفی ازنا یکی از  اعجاز آورترین و در عین حال بهترین مکان های گردشگری در استان لرستان است که در شهرستان آزنا واقع شده. این تونل برفی به نوبه خود یکی از عجایب دوست داشتنی و جالب توجه می باشد که بازدید از آن علاوه بر جنبه سرگرمی، برای علاقه مندان به طبیعت گردی  و همچنین بازدید از عجایب و شگفتی های طبیعی ایران زمین بسیار مورد توجه بوده و برای عزیزانی که قصد سفرو اقامتی چند روزه در استان لرستان را دارند، بازدید از این تونل برفی خالی از لطف نیست. برای اینکه با این جاذبه فوق العاده گردشگری استان لرستان بیشتر آشنا شویم، در ادامه این مطلب به طور کامل نگاهی به این اعجاز طبیعی می اندازیم. با ما همراه باشید.

تونل برفی کمندان

تونل برفی ازنا کجاست؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم تونل برفی ازنا یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی استان لرستان است که در بخش جنوبی شهرستان ازنا، در دل رشته کوه های اشترانکوه واقع شده است. این تونل برفی به طور کاملا طبیعی در دل کوه و به صورت خودجوش به وجود آمده که خود این موضوع تعجب عده کثیری از طبیعت گردان، توریست ها و حتی گردشگران را برانگیخته و از همین رو نام این تونل برفی همواره بر سر زبان افراد علاقه مند به عجایب طبیعی می باشد.

شهرستان آزنا که با فاصله ای تقریبا ۸۰ کیلومتری از شهر خرم آباد قرار دارد. این شهرستان با جمعیتی بیش از ۸۰ هزار نفر در دامنه ها و کوه پایه های بخشی از رشته کوه سر افراز اشترانکوه که با ارتفاعی قریب به ۴۲۵۰ متر و ۱۳ قله در فاصله پنج کیلومتری ازنا قرار دارد، واقع شده است. این منطقه به دلیل داشتن زمین های حاصلخیز و حتی طبیعتی سرسبز و بکر، بطور متداول مقصد بیشتر گردشگرانی که به استان لرستان سفر می کنند بوده و به همین دلیل از امکانت مناسبی برای استقبال از توریست های مختلف برخوردار است. جدا از تمام اینها، تونل برفی ازنا نیز به نوبه خود باعث رونق بسیار گردشگری در این منطقه شده است و به همین دلیل مردم ساکن در این شهرستان علاقه خاصی به این پدیده شگفت انگیز طبیعی شهرستان خود دارند.

تونل برفی ازنا

راه های رسیدن به تونل برفی ازنا

برای دسترسی و رسیدن به تونل برفی ازنا و بازدید از این جاذبه طبیعی، از هرجای ایران که باشید باید خود را به شهرستان ازنا برسانید تا بتوانید به این جاذبه دوست داشتنی و اعجاز آور دسترسی داشته باشید. فاصله تونل برفی با مرکز شهرستان ازنا  یک ساعت و نیم است که مسافتی غریب به ۷۰ کیلومتر را باید طی کنید تا به نزدیکی روستای کمندان برسید. اما پیمودن این مسیر برای بازدید از این پدیده طبیعی ارزنده خالی از لطف نیست. جدا از اینکه مسیر رسیدن به رشته کوه های اشترانکوه بسیار دلنشین و دوست داشتنی است، این مسیر مملو از جاذبه های دیدنی و طبیعی همچون پوشش گیاهی و مناظر فوق العاده می باشد که در بخشی جداگانه به طور کامل به آنها می پردازیم.

بی شک اگر به این نوع طبیعت گردی علاقه دارید یا حتی برای اولین بار قصد تجربه این طرز گردشگری را دارید، بازدید از تونل برفی ازنا انتخابی جاه طلبانه، شگفت انگیز،‌ سرگرم کننده، به همراه کمی چاشنی دلهره و در عین حال لذت بردن از طبیعت بکر این منطقه است.

بهترین مسیر دسترسی به تونل برفی ازنا

بعد از رسیدن به شهرستان ازنا‌، از میدان مادر باید به سمت بلوار ولی عصر حرکت کنید و با توجه به تابلو های راهنما به این بلوار برسید. در ادامه به مسیر خود در بلوار ولیعصر ادامه داده تا به اتوبان درود – ازنا رسیده و به طرف شمال این اتوبان حرکت کنید. مسافتی تقریبا ۴۰ دقیقه ای در این راه پیش روی شماست که با گذست از شهرستان هایی همچون محمود آباد، پازردآلو، ترشاب، حشمت آباد و بلک آباد همراه است که قبل از رسیدن به شهرستان محمود آباد، از کنار بیدستان دربند که یکی از معادن درخت بید به شمار می رود عبور میکنید و از تماشای این بیدستان میتوانید به لذت مسیر خود بیفزایید. بعد از رسیدن به ورودی شهرستان ناصرالدین، باید در اولین دور برگردان دور زده و با توجه به تابلو های راهنما وارد جاده بنی هاشم بشوید. در این جاده تا رسیدن به میدان توپخانه به مسیر  خود ادامه دهید. با گذر از این میدان به سمت جایگاه اختصاصی سوخت گیری پاسارگاد درود بروید که کمی قبل از خیابان ارشد است. وارد خیابان ارشد شده و به مسیر خود ادامه دهید تا به سمت پارک جنگلی هدایت شوید. در ادامه مسیر شما با پوشش گیاهی و پارک جنگلی بی نظیری روبرو خواید شد که جذابیت این مسیر را برای شما و عزیزانتان دو چندان میکند. پارک جنگلی که مملو از منظره های دلنشین،‌ طبیعت بکر و پوشش گیاهی بی نظیر است که اگر شما خسته راه نیز باشید می توانید در این پارک جنگلی استراحتی کوتاه کرده و سپس به مسیر خود ادامه دهید.

پس از  پشت سر گذاشتن پارک جنگلی مسیری حدودا ۳۰ دقیقه ای را پیش روی دارید که جاذبه های این مسیر نیز خالی از لطف نیست. به ارامی ارتفاع شما از سطح دریا بیشتر شده که همین موضوع سبب می شود مناظر دلنشین تر و حیرت آور تری در مقابل شما قرار گیرد و از دیدن آنها لذت ببرید. با گذر از مناطقی همچون دهستان درب آستانه و سراوند شما به مرور به مقصد نهایی خود نزیدک می شوید. همینطور ادامه دهید تا نهایتا به ورودی دریاچه گهر دردود برسید که همراه با رسیدن به این منطقه، کار شما با وسیله نقلیه خود به پایان می رسد.

نکته مهم و لازم به ذکر اینجاست که برای دسترسی به تونل برفی ازنا باید مسیری را به صورت پیاده و همچنین با وسایل مورد نیاز کوه نوردی بپیمایید که خود این موضوع چالشی جالب برای گردشگران و همچنین نکته ای مثبت برای دوست داران کوهنوردی و پیاده روی است. اما وسایل مورد نیاز کوهنوردی را حتما به همراه داشته باشید. پس از پیمودن راهی دل انگیز و بهره بری از مناظر و لحظات جذاب راه رسیدن به تونل برفی ازنا، در نهایت شما به این پدیده طبیعی می رسید.

اما اگر توان پیاده روی را ندارید بهتر است از این کار صرفه نظر کنید.

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا چگونه شکل گرفته است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که این تونل برفی اعجاز آور و بی نظیر چگونه در دل کوه شکل گرفته و به چه شکل به وجود آمده است؟ اما پاسخ این سوال به نوبه خود دلیل این همه معروفیت و بی نظیر بودن تونل برفی ازنا را برای شما مشخص می کند تا با جنبه های مختلف این پدیده شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

تونل برفی ازنا بی شک یکی از شگفتی های نه تنها استان لرستان بلکه کشور ایران است که با انباشته شدن هزاران تن برف در دره های رشته کوه اشترانکوه به وجود آمده. بطور مشخص در فصل سرما و با توجه به بارش چشم گیر برف در این منطقه، در طی مدت زمان طولانی هزاران تن برف در دره ها و شکاف های شگرف این رشته کوه انباشته شده و با گرم شدن هوا تبدیل به آبی جاری و رودخانه هایی در صخره های این کوهستان می شوند. با انباشته شدن آب در یکی از شکاف های عمیق این رشته کوه و همچنین برودت و سردی دوباره هوا، این آب ها به یخ و برف های سفت و به هم چسبیده در طی زمان تبدیل شدند که باعث به وجود آمدن تونل برفی ازنا در این رشته کوه شده است. این تونل برفی با توجه به خطر ریزش در فصول گرم، در فصول سرد مثل زمستان و حتی اوایل بهار بازدید بسیاری دارد که علاقه مندان به تجربه ی احساسی فوق العاده و هیجانی وصف نشدنی در باب این اعجاز و پدیده طبیعی بتوانند از این تونل دیدن کنند.

در کنار این تونل برفی جاذبه های دیگر مثل رودخانه، پوشش گیاهی و همچنین پوشش جانوری و از همه مهمتر وجود صخره ها، دره ها و شکاف ها رعب آور و شگفت انگیز رشته کوه اشترانکوه باعث شده تا این منطقه به جاذبه ای بی نقص برای گردشگری تبدیل شود. صخره ها و کوه های اطراف این تونل به قدری بلند است که تا نزدیکی ظهر تابش آفتاب به صورت مستقیم قابل مشاهده نیست.

تونل برفی اشترانکوه

معرفی تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا همانطور که تا الان گفته شد یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیر و بکر استان لرستان است. نه تنها خود این جاذبه بلکه مسیر و حتی مکان قرار گیری و پوشش های مختلف گیاهی و جانوری و به خصوص نمای بی نظیری که صخره ها، دره ها و شکاف های رشته کوه اشترانکوه باعث شده تا مجموعه ای کامل از اعجاز و آرامش طبیعت در سفر به این منطقه برای شما عزیزان گرد هم آورده شود. سفر به این منطقه علاوه بر تجربه های مختلف مثل کوهنوردی،‌ استفاده از مسیر دل انگیز و همچنین بهره بری از آب و هوا و طبیعت بکر منطقه درود و روستای کمندان باعث می شود شما با یک سفر، چندین لذت مختلف را یکجا تجربه کنید که برای گذران آخر هفته یا تعطیلاتی مفرح، گزینه بسیار مناسبی است. البته اگر شما از شهر یا حتی کشور دیگری به این منطقه سفر میکنید یا حتی قصد ایران گردی را دارید،‌ سفر به این منطقه گزینه بسیار مناسبی برای شماست تا بتوانید برای خود و همراهان یا حتی خانواده خود، لذتی بسیار دلنشین همراه با تجربه جنبه های مختلف احساسی را به همراه بیاورید.

پوشش جانوری منطقه کمندان

منطقه کمندان که تونل برفی ازنا در آن منطقه قرار گرفته و از توابع گهر به حساب می آید علاوه بر پوشش گیاهی و طبیعت بی نظیر و بکری که راجب آن صحبت شد‌، دارای حیات وحش و پوشش جانوری جالب و مورد توجهی است که به همین دلیل بیشتر بخش های این منطقه به طور حفاظت شده تحت کنترل سازمان جنگل بانی قرار بگیرد و به عنوان منطقه حفاظت شده اشترانکوه نامگذاری شود. به دلیل وجود دریاچه گهر درود و همچنین جنگل بالا که پیوسته به آن است، گونه های جانوری مختلفی در آن منطقه زندگی میکنند که پستانداران،‌ پرندگان‌، خزندگان و دوزیستان را شامل میشود.

پستانداران:‌ در این منطقه پستاندارانی همچون کل و بز، قوچ و میش، گربه وحشی،‌ روباه،‌ خرگوش و حیواناتی از این قبیل زندگی میکنند که با شرایط زیستی و آب هوای این منطقه به خوبی سازگار شدند. البته این منطقه حفاظت شده فقط به دریاچه گهر درود منتهی نمی شود بلکه وسعتی ۹۸۴۰۷ هکتاری دارد که سفید کوه بزرگ و کوچک‌، ‌تخت کالا، اسینه و حتی گچه و گولک را شامل می شود که حیواناتی مانند خرس قهوه ای،‌ گرگ و کفتار را در محیط خود جای داده است که با توجه آب و هوای منطقه کمندان این حیوانات در آنجا به ندرت دیده می شوند و حتی میتوان گفت وجود ندارند.

پرندگان: پرندگانی همچون عقاب طلایی،‌ شاهین،‌ بالابان،‌ سار صورتی، جی چاق و پرندگان دیگر در این محیط زندگی خود را سپری می کنند.

خزندگان و دوزیستان: لاک پشت مهمیزدار، آگامای صخره ای،‌ گرزمار،‌ افعی شاخدار‌ و سوسمار مار چشم نیز جزو دیگری از این اکوسیستم طبیعی هستند که برای ادامه زندگی خود این محیط را برگزیدند و در آنجا زندگی می کنند.

کوه اشترانکوه

جاهای دیدنی اطراف تونل برفی ازنا

علاوه بر اینکه تونل برفی ازنا به خودی خود یک جاذبه تفریحی، گردشگری و سلامت محور بی نظیر است اما بد نیست راجع به برخی دیگر از مکان های توریستی و گردشگری و همچنین جاهای دیدنی لرستان که نزدیک این تونل وجود دارد نیز با خبر باشید تا در صورت علاقه خود از این مکان ها نیز بازدید کنید. از آنجا که تونل برفی ازنا به نوعی جزء توابع شهرستان گهر به حساب می‌ اید برخی جاذبه های گردشگری دیگر مثل دریاچه گهر درود،‌ جنگل بالا و قله اشترانکو نیز در نزدیکی این تونل برفی وجود دارند که به طور کامل تر در ادامه به آنان می پردازیم.

دریاچه گهر درود: در میان کوه ها،‌ صخره ها و قله های سر به فلک کشیده اشترانکوه‌، جایی که چشمان شما از دیدن طبیعت بی نظیر،‌ بکر و دوست داشتنی این منطقه خسته نمی شود. یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران به نام دریاچه گهر دردود وجود دارد. این دریاچه به دلیل قرار گیری در میان قله های مختلف رشته کوه اشترانکو از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است که برای استراحتی دلنشین و بهره بری از پوشش گیاهی فوق العاده و بی بدیل این منطقه بسیار مناسب می باشد. دریاچه گهر درود برای شنا کردن زیاد مناسب نیست چون دمای حدودا پایین و سردی با توجه به محل قرار گیری خود دارد اما از این رو که در این دریاچه ماهی قزل آلا زیست میکند، مکان خوبی برای صید تفریحی این ماهی است. به لطف وجود درختان تنومند بید،‌بوته های گیاهان مختلف، و همچنین گل های زیبایی که رنگ زندگی را به محیط این دریاچه بخشیدند، می توان از آ‌ن به عنوان پارکی طبیعی و بی نظیر یاد کرد که برای دسترسی به آن باید با رسیدن به پایین منطقه ی تونل برفی ازنا،‌ جایی که از وسیله نقلیه خود جدا شدید میتوانید با کمی پیاده روی به این طبیعت بکر دسترسی پیدا کنید.

دریاچه گهر درود

جنگل بالا: جنگل بالا درست چسبیده به دریاچه گهر دردود است که این منطقه را بسیار خوش آب و هوا تر و سرسبز تر کرده. مهم ترین گیاهانی که پوشش سرسبز این منطقه را تأمین می کند درخت بید است. بید یکی از درختان تنومند و بسیار زیبا است که وجود این نوع درخت باعث ایجاد فضایی دلنشین در هر مکانی می شود. حال شما تصور کنید درخت بید به همراه بسیاری از انواع بوته ها، گل ها و گیاهان دیگر در کنار دریاچه ای زیبا و چشم نواز که در میان دره های شگفت انگیز قرار دارد چه طبیعت بکر و صحنه ی خارق العاده ای را به وجود میاورد. بی شک برای کسانی که به دنبال طبیعتی زیبا و مکانی برای استراحت، تفریح و بهره بری از آب و هوای بی نظیر و آرامش طبیعت هستند، بازدید از دریاچه گهر دردود و جنگل بالا که پیوسته به آن می باشد و به آلپ ایران معروف است بهترین گزینه به شمار می رود.

جنگل بالا

قله گل گل: رشته کوه اشترانکوه از قله ها و کوه های سر به فلک کشده بسیاری تشکیل شده است. اما بی شک مهم ترین این قله ها، قله گل گل بوده که به عنوان اصلی ترین قله این رشته کوه از آن یاد می شود. در نزدیکی تونل برفی ازنا،‌ این جاذبه گردشگری نیز قابل دسترس است که به یکی از تفریحات سالم و حتی ورزش حرفه ای بدل شده. زیرا که ارتفاع این قله ۴۰۵۰ متر می باشد و برای علاقه مندان به کوهنوردی حرفه ای و افرادی که این ورزش را به طور جدی انجام می دهند نیز گزینه بسیار مناسبی است تا تجربه قدم گذاری بر فراز آلپ ایران را داشته باشند و از این تجربه خاص لذت ببرند.

قله گل گل

بهترین زمان بازدید از تونل برفی ازنا

برای بازدید و بهره مند شدن از زیبایی های تمام نشدنی منطقه زیبای کمندان و به خصوص دیدن کردن از تونل برفی ازنا فصل بهار و یا اوایل تا اواسط پاییز را به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم. فصول دیگر نیز این تونل قابل مشاهده می باشد اما به دلیل اینکه در فصل تابستان گرمای هوا بیشتر شده احتمال ریزش جزئی در برخی قسمت های این تونل به وجود می ‌آید که بازهم احتمالی کوچک است اما بهتر است در این فصل از آن دیدن نکنید تا بهترین بازدید از تونل را داشته باشد. همچنین در فصل زمستان نیز به دلیل شرایط آب هوایی حاکم بر این منطقه کوهستانی و بارش بی امان برف و باران بازدید از این جاذبه گردشگری برای شما عزیزان دشوار و حتی غیر ممکن خواهد بود. لذا از همین رو بهترین زمان برای بازدید از تونل برفی ازنا فصل بهار و بعد از پایان بارش ها است که هم بتوانید از طبیعت بی نقص این منطقه در فصلی که زیبایی گیاهان و پوشش گیاهی آنجا دو چندان می شود استفاده کنید و هم در بهترین حالت از تونل برفی حیرت انگیز ازنا بهره برده و به خوبی از آن بازدید کرده ولذت ببرید. لازم به ذکر است که فصل پاییز نیز برای این بازدید مناسب می باشد. اما امکان برودت یک باره هوا و برخی مشکلات کوچک نیز وجود دارد،‌ پس همان فصل بهار بهترین انتخاب برای شماست.

نکات مهم پیش از بازدید تونل برفی ازنا

برای اینکه شما عزیزان بتوانید در طی این سفر و بازدید خود از تونل برفی ازنا، لذت کافی را برده و از تمام جنبه های شگفت انگیز این جاذبه استفاده کنید و همچنین با مشکل خاصی در طی بازدید رو برو نشوید باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. برای این کار باید حتما وسایل مورد نیاز پیاده روی اصولی مانند کفش مناسب، کوله، لوازم ضروری، آب آشامیدنی،‌ خوراکی و همچنین لباس مناسب و راحت محیا کنید. در قدم بعدی می بایست لباس گرم را حتما در وسایل و چمدان خود قرار دهید چون دمای تونل برفی ازنا به خودی خود پایین بوده و با توجه به مکان قرار گیری، بی شک هوای سرد تری نسبت به باقی مناطق انتظار شما را می کشد. و در آخر هم لازم به ذکر است که اگر شما قصد بازدید از این منطقه را دارید بهتر است با آداب و رسوم و همچنین شرایط این منطقه حفاظت شده، حداقل آشنایی را داشته باشید تا بتوانید با آرامش خاطر و بدون مشکل خاصی این سفر هیجان انگیز  و بی نظیر را انجام دهید.

نکته: برای دسترسی بهتر به تونل برفی ازنا بهتر است در صورت توانایی نقشه منطقه را تهیه کنید و یا با فردی آشنا به این منطقه به این تونل بروید. البته تابلو های راهنمای کافی برای رساندن شما به این تونل در مسیر وجود دارد اما همراه داشتن نقشه یا فردی آشنا با مسیر نیز میتواند کمک کننده باشد.

بهای بلیط و زمان بازدید از تونل برفی

تونل برفی ازنا بهای بلیطی ندارد و بازدید از این پدیده طبیعی و حیرت انگیز برای عموم آزاد و رایگان است که همین موضوع باعث شده توجه بسیاری از کاوشگران،‌ توریست ها و گردشگران و علاقه مندان به این نوع پدیده ها، به این تونل برفی بیشتر شود. این تونل در تمامی ساعات روز و همچنین تمام روز های هفته آماده بازدید شما عزیزان می باشد تا بتوانید به راحتی از این تونل برفی هیجان انگیز،‌ بی نظیر و اعجاب آور دیدن کنید و از این طبیعت بکر و بی مانند منطقه گهر استان لرستان با خیالی آسوده استفاده کنید. اما بهتر است بدانید بهترین زمان از روز برای بازدید از این منطقه صبح تا بعد از ظهر است که شما بتوانید جلوه های مختلف این پدیده طبیعی را به خوبی مشاهده کرده و مورد بررسی قرار بدید.

راهنما سایت

آدرس

لرستان، شهرستان ازنا،جاده دوبلوکان،جاده قاضی آباد، روستای ازنا

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه