جاهای دیدنی لرستان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

9 شهریور

دشت لاله های واژگون الیگودرز

دشت لاله های الیگودرز یکی از بهترین و بی نظیر ترین جاذبه های توریستی شهرستان الیگودرز و حتی استان لرستان به حساب می آید. همانطور که از نامش پیداست این دشت پهناور مملو از گل های لاله واژگون […]

2 شهریور

پارک جنگلی مخمل کوه

پارک جنگلی مخمل کوه طبیعتی سرشار از تازگی، زیبایی و طراوت است که در گوشه ای از طبیعت خرم آباد جای گیرد و توجه بسیاری از طبیعت دوستان را به خود جلب کند. این پارک جنگلی با طبیعت […]

1 شهریور

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا یکی از  اعجاز آورترین و در عین حال بهترین مکان های گردشگری در استان لرستان است که در شهرستان آزنا واقع شده. این تونل برفی به نوبه خود یکی از عجایب دوست داشتنی و جالب […]

29 مرداد

دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر لرستان دریاچه ای زیبا و گردشگری در میان جاذبه های دیدنی لرستان است که جزء یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران شناخته می شود. هر گوشه ای از ایران دارای شرایط آب و هوایی […]

جاهای دیدنی لرستان از پرطرفدارترین و بکرترین جاذبه های گردشگری و طبیعت گردش در غرب ایران است که توجه بسیاری از طبیعت گردان را به خود جلب کرده اند. در اغلب مواقعی که سخن از گردش و تفریح به میان می آید، ذهن ما به صورت ناخودآگاه به سمت طبیعت گردی می رود. در واقع برای گردشگری تنها کافی است سلیقه و فصل مورد علاقه خود را در نظر بگیریم و سپس به سراغ یکی از شهرهای گردشگری ایران برویم. لرستان از معروف ترین و سرسبزترین استان های غربی ایران است که انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری سرسبز و زیبا را در طبیعت خود جای داده و به یکی از قطب گردشگری غرب ایران تبدیل شده است. علاوه بر جاذبه های طبیعی، انواع جاذبه های تاریخی در میان شهرهای لرستان وجود دارند که بر ارزش تاریخی این منطقه افزوده اند و خوب است بدانید، لرستان از نخستین سکونتگاه های بشر در ایران به شمار می رود. بیشترین تعداد آبشارهای ایران در میان شهرهای استان لرستان جریان دارند و به همین دلیل لرستان را به عنوان استان آبشارها می شناسیم. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با انواع دیدنی های لرستان که جزء پرطرفدارترین ها هستند، بیشتر آشنا شویم.

دره خزینه

آشنایی با جاهای دیدنی لرستان را با دره خزینه آغاز می کنیم. دره خزینه به عنوان یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری لرستان بوده که یک نمونه دیگری از آن در جهان وجود دارد و می توان آن را در دره گرندکانیون آمریکا مشاهده کرد. دره خزینه از بهترین جاذبه های دیدنی لرستان برای عاشقان طبیعتی که به کوهنوردی و صخره نوردی علاقه مند هستند، محسوب می شود تا علاوه بر لذت بردن از ورزش و تفریح مورد علاقه خود، از هیجان آن نیز بهره مند شوند. مورد دیگری که در این دره وجود دارد و سبب زیباتر شدن طبیعت دره خزینه شده، رودخانه سیمره می باشد که از میان این دره عبور کرده و چهره ای بسیار زیبا و تماشایی را برای این جاذبه پدید آورده است.

این رودخانه به صورت دایره ای دور تا دور این دره را احاطه کرده و به واسطه وجود این رودخانه و فرسایش ها در سال های متمادی، پیچ نعل اسبی را تشکیل داده است. همچنین یک پل معلق نیز در قسمت بالای این دره وجود داشته که طول آن به 112 متر و ارتفاع آن به 85 متر می رسد و از چوب های روسی ساخته شده و دارای 4 طناب کابلی بوده و از بلندترین پل های معلق ایران و خاورمیانه شناخته می شود. اما متأسفانه این پل در سال 1397 تخریب گردید و در حاضر خبری از آن نیست.

اگر کوهنوردی و صخره نوردی را به صورت حرفه ای دنبال می کنید، به بالاترین نقطه دره بروید و از آن بالا به مناظر اطراف خود نگاه بیاندازید و از زیبایی های اطراف خود لذت ببرید. همچنین بهترین منطقه برای عاشقان عکس به شمار می رود. دره خزینه از بهترین جاهای دیدنی لرستان برای کوهنوردان و صخره نوردان محسوب می شود. اگر عاشق طبیعت و ارتفاع هستید، در میان گردش در مناطق دیدنی لرستان، بازدید از دره خزینه لرستان را فراموش نکنید. از بهترین زمان های بازدید از دره خزینه، فصل های بهار و تابستان می باشد که آب و هوای منطقه معتدل و دلچسب است.

آدرس دره خزینه: استان لرستان، شهرستان پل دختر، بزرگراه خرم آباد – اندیمشک، روستای دره خزینه

جاهای دیدنی لرستان

دریاچه کیو

یکی دیگر از زیباترین دیدنی های لرستان، دریاچه کیو در شمال غربی شهرستان خرم آباد بوده که وسعتی بیش از 7 هکتار را به خود اختصاص داده و عمق آن بین 3 تا 7 متر می باشد. دریاچه کیو جزء معدود دریاچه های طبیعی در میان شهر در ایران است که زیبایی بی نظیر و چشمنوازی را برای طبیعت لرستان پدید آورده است. در زبان لری واژه “کیو” به معنای کبود و تیره بوده و از آنجایی که انواع گونه های گیاهی خاصی، بستر دریاچه را پوشانده اند، آب دریاچه به رنگ کبود دیده می شود و به همین خاطر نام کیو را برای آن انتخاب کرده اند.

دریاچه کیو توانسته به خوبی طراوت و سرزندگی را برای خرم آباد به وجود آورد و این بخش از شهرستان به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی لرستان شناخته شود. این دریاچه که از پرطرفدارترین دیدنی های لرستان محسوب می شود و در میان شهرستان خرم آباد واقع شده، انواع تفریحاتی همچون قایق سواری در آن امکان پذیر بوده و در کنار آن نیز یک شهربازی کوچک قرار گرفته که امکاناتی نظیر ترامپولین، استخر توپ و یوروبانجی در آن وجود دارند که می توانید با مراجعه به این منطقه، لحظات هیجان انگیز و به یاد ماندنی را تجربه کنید.

اطراف دریاچه با نرده محاظت شده و گردشگران می توانند از پیاده روی و قدم زدن در اطراف دریاچه کیو و تماشای دریاچه لذت ببرند. از آنجایی که این دریاچه طبیعی بوده، در برخی از فصل های سال میزان حجم آب آن کاسته شده و در فصل هایی که بارندگی زیاد باشد، میزان حجم آب دریاچه افزایش میابد.

مسیر دسترسی به دریاچه کیو

دریاچه کیو از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان بوده که در میان شهرستان خرم آباد قرار داشته و به دلیل امکان دسترسی آسان، گردشگران زیادی به سراغ بازدید از آن می روند. یکی از روش های دسترسی به دریاچه کیو استفاده از خودروی شخصی بوده که می توانید مسیر خیابان نیلوفر را پیش گرفته و به سمت جام جم یا زیباکنار حرکت کنید. هردوی این خیابان ها در نهایت شما را به دریاچه زیبای کیو می رسانند.

آدرس دریاچه کیو: استان لرستان، شهرستان خرم آباد، بلوار جام جم

جاهای دیدنی لرستان

دشت لاله های واژگون الیگودرز

دشت لاله های واژگون الیگودرز به عنوان بزرگترین دشت لاله های واژگون دنیا شناخته می شود و با قرار گرفتن در طبیعت شهرستان الیگودرز لرستان، طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی را برای این منطقه پدید آورده است. دو گونه لاله کمیاب جهان که اشک مریم و سوسن چلچراغ نام دارد، در دشت لاله های واژگون الیگودرز جای گرفته اند و منظره ای خارق العاده را در دیدنی های لرستان به وجود آورده و عاشقان طبیعت را به سمت خود جذب می کند.

دشت لاله های واژگون الیگودرز مساحتی حدود 2.900 هکتار را در اختیار خود قرار داده و زیبایی این دشت در ماه های فروردین و اردیبهشت به اوج خود می رسد. هنگامی که از دور در حال نزدیک شدن به دشت لاله های واژگون الیگودرز هستید، دشتی مملو از گل های سرخ و زرد را خواهید دید که همانند یک مخمل تمام این دشت را در بر گرفته اند و منظره ای فوق العاده زیبا را به وجود آورده اند.

از بهترین زمان هایی که می توانید در میان این دشت زیبا حضور پیدا کنید، زمان غروب آفتاب است که خورشید در حال غروب و رفتن پشت کوه های اطراف دشت بوده و عکس های بسیار زیبا و کارت پستالی می توانید تهیه کنید. جالب است بدانید قدمت این جاذبه دیدنی به دوران چهارم زمین شناسی می رسد و با شماره 680 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

آدرس دشت لاله های واژگون الیگودرز: استان لرستان، 37 کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز، جاده دریاچه گهر، دشت دالانی

جاهای دیدنی لرستان

آبشارهای لرستان

آبشارها از معروف ترین و زیباترین جاهای دیدنی لرستان به حساب می آیند که در انواع متنوع در نقاط مختلفی از شهرهای لرستان جریان دارند و مناظر زیبا و بکری را پدید آورده اند. در واقع آبشارهای لرستان از مهمترین و اصلی ترین دیدنی های لرستان برای طبیعت گردان به شمار می رود و هر طبیعت گردی را به سمت خود جذب می کنند. همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، لرستان را با لقب استان آبشارها می شناسیم و بالغ بر 50 آبشار دائمی و فصلی در شهرهای مختلف لرستان وجود دارند که در این بخش می خواهیم به آشنایی با آن ها بپردازیم.

آبشار برنجه

آبشار برنجه با ارتفاعی حدود 800 متر که تشکیل شده از سه آبشار می باشد، به عنوان بلندترین آبشار ایران شناخته می شود و در نزدیکی روستای پیر امام در منطقه شول آباد لرستان جای گرفته است. آبشار برنجه شول آباد جزء آبشارهای فصلی لرستان بوده که از ارتفاعات کوه به بیشه تاف سرچشمه گرفته و زمانی که از ارتفاعات با ابهتی وصف نشدنی به سمت پاییم سر ریز می شود، منظره ای خارق العاده و تماشایی را پدید می آورد. این آبشار به دلیل فصلی بودن، در اوایل فصل بهار بیشترین حجم آب را به خود می بیند.

همچنین انواع درختان و گیاهان سرسبز در اطراف این آبشار وجود دارند که بر زیبایی این منظره تأثیر به سزایی داشته و شامل درختان گردو، زالزالک، گلابی کوهی، تمشک و انگور وحشی می شوند که بر زیبایی این جاذبه افزوده اند و گردشگران می توانند از گردش و تفریح خود در این منطقه نهایت لذت را ببرند. آبشار برنجه شول آباد در نزدیکی دشت لاله های واژگون الیگودرز قرار داشته که گردشگران می توانند با یک تیر دو نشان بزنند و علاوه بر بازدید از آبشار برنجه، از دشت زیبای لاله های واژگون لرستان نیز دیدن کنند.

آدرس آبشار برنجه: استان لرستان، شهرستان الیگودرز، منطقه شول آباد، 2 کیلومتری غرب روستای پیر امام، محدوده روستای سرتنگ برزه

جاهای دیدنی لرستان

آبشار شوی

آبشار شوی یا آبشار تله زنگ با ارتفاع 100 متر و عرض 40 متر که متشکل از 3 آبشار می باشد، در منطقه ای مرزی میان استان های لرستان و خوزستان در میان کوه های سر تنگ جای گرفته است. در زبان محلی این آبشار را آبشار طاف شوی می نامند و با توجه به عرض و ارتفاع آن، به عنوان بزرگترین آبشار خاورمیانه شناخته شده و به همین جهت لقب نیاگارای ایران را به آن داده اند.

آبشار شوی از داخل غار در دل کوه سرچشمه گرفته و حوضچه ای کوچک و زیبا در پایین دست آن تشکیل شده و منظره ای زیبا را پدید آورده است. بعد از این حوضچه در نهایت وارد دریاچه سد دز می شود. اطراف این آبشار علاوه بر گیاهان و درختان سرسبز، خزه های سبز رنگ نیز تمام منطقه اطراف آبشار را فرا گرفته و بر زیبایی منظره بسیار تأثیرگذار بوده و از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان به حساب می آید.

آدرس آبشار شوی: استان لرستان، جنوب شهرستان دورود، 10 کیلومتری ایستگاه راه آهن

جاهای دیدنی لرستان

آبشار نوژیان

منطقه ای جنگلی و بسیار زیبا در لرستان وجود دارد که یکی از زیباترین آبشارهای لرستان را در خود جای داده و با نام آبشار نوژیان شناخته می شود. آبشار نوژیان ارتفاعی حدود 95 متر داشته و جزء بلندرترین آبشارهای لرستان محسوب می شود و عرض تاج آن نیز به حدود 5 متر می رسد. این آبشار از چشمه های بالا دست خود سرچشمه گرفته و یک رودخانه کوچک در سمت راست آن جریان داشته که با قرار گیری در کنار این آبشار بر زیبایی این منطقه افزوده و از زیباترین جاذبه های دیدنی لرستان را تشکیل داده اند.

آبشار زیبای نوژیان در میان طبیعتی جای گرفته که پوشیده از گیاهان مختلفی بوده که جزء گیاهان دارویی به حساب می آیند و قابل چیدن می باشند. میزان آب این آبشار در فصل های بهار بیشتر از دیگر فصل های سال بوده و به همین جهت چهره ای زیبا و تماشایی را در این فصل به خود می گیرد و اغلب گردشگران برای گردش های بهاری خود در میان مکان های دیدنی لرستان، به سراغ این آبشار می روند. از آنجایی که آبشار نوژیان از ارزش زیبایی و زیست محیطی برخوردار بوده، در سال 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

آدرس آبشار نوژیان: استان لرستان، 38 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد

جاهای دیدنی لرستان

آبشار وارک

آبشارهای متعدد با چهره های متفاوت در میان استان لرستان وجود دارند که از معروف ترین جاهای دیدنی لرستان محسوب می شوند. آبشار وارک از آبشارهای دوقلو در لرستان بوده که در روستای دارخاتون و در نزدیکی آبشار نوژیان جریان دارد. آبشار دو قلوی وارک با جریان پیدا کردن از روی سنگ ها و صخره ها، منظره ای بی نظیر و خارق العاده ای را پدید آورده و ارتفاع آن به 57 متر و عرض آن نیز به 50 متر می رسد. این آبشار از یک صخره سرچشمه گرفته و حدود 15 متر که به پایین سرازیر می شود، به دومین صخره می رسد و دومین آبشار را تشکیل می دهد.

به همین جهت است که آبشار وارک لرستان را آبشار دوقلو می شناسیم. این آبشار در تمام طول سال تقریبا پرآب بوده و تا کنون هیچ زمانی خشک نبوده است. آبشار دو طبقه وارک در میان طبیعتی بکر و زیبا جریان دارد و اطراف آن پوشیده از گیاهان و درختان جنگلی بوده که بر زیبایی منطقه اطراف آبشار افزوده اند. طبیعت اطراف آبشار در فصل های پاییز و به ویژه زمستان بسیار سرد می شود و بهتر است برای لذت بردن از طبیعت این آبشار و جاهای دیدنی لرستان، فصل بهار و تابستان را برای سفر خود به این منطقه انتخاب نمایید.

آدرس آبشار وارک: استان لرستان، 50 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد، غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی

جاهای دیدنی لرستان

آبشار نای انگیز

منطقه ای به نام هشتاد پهلو در لرستان وجود دارد که یکی از زیباترین آبشارهای لرستان به نام آبشار نای انگیز را در خود جای داده است. منبع سرچشمه این آبشار از ارتفاعات کوه های مجاور بوده و در نهایت به داخل حوضچه ها سرازیر می شود. از آنجایی که این آبشار در میان طبیعت سرسبز جنگل نای انگیز قرار گرفته، از زیباترین آبشارها و جاذبه های گردشگری لرستان محسوب شده و از جنگل های بلوط زاگرس به حساب می آید. این آبشار در نهایت پس از آن که مسیری طولانی را طی می کند، به داخل رودخانه سزار تخلیه می شود.

آدرس آبشار نای انگیز: استان لرستان، جنوب شرقی شهرستان خرم آباد، منطقه هشتاد پهلو

جاهای دیدنی لرستان

آبشار مخمل کوه

آبشارهای متعدد با چهره و مناظر بسیار زیبایی در طبیعت لرستان پراکنده شده اند که هر کدام از آن ها جزء زیباترین جاهای دیدنی لرستان محسوب شده و گردشگران زیادی برای گردش های تابستانی خود به سراغ آن می روند. آبشار مخمل کوه آبشاری زیبا در میان دره مخمل کوه و تنگه شبیخون جریان داشته و طبیعتی بسیار زیبا را به وجود آورده است. آبشار مخمل کوه طبیعتی بکر و زیبا در طبیعت لرستان تشکیل داده و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

آدرس آبشار مخمل کوه: استان لرستان، خرم آباد، میدان 22 بهمن، انتهای خیابان ولیعصر

جاهای دیدنی لرستان

آبشار بیشه

اگر بخواهیم یکی از زیباترین آبشارهای لرستان را برای یک روز گردشگری انتخاب کنیم، قطعا انتخاب ما می تواند آبشار بیشه باشد. آبشاری که طبیعتی بی نظیر و خارق العاده را در میان منطقه ای جنگلی و سرسبز پدید آورده است. طبیعتی که آبشار بیشه را در خود جای داده، به قدری زیباست که می توان آن را به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ایران نیز قلمداد کرد و در سفر به لرستان، بازدید از آن را در لیست گردشگری خود قرار دهیم.

طبیعت سرسبزی که اطراف این آبشار را فرا گرفته، از جنگل های پهناور بلوط و روستای زیبای بیشه هستند و یک ریل قطار از میان آن عبور کرده و چهره ای چشمنواز را برای این جاذبه دیدنی به وجود آورده اند. آبشار بیشه نیز همانند دیگر آبشارهای لرستان تشکیل شده از چندین آبشار کوچک بوده که آبشاری بزرگ را به وجود آورده اند و از جذاب ترین دیدنی های لرستان به حساب می آید. این آبشار دارای ارتفاع 48 متر و عرض 20 متر بوده و از جمله آبشاری هایی محسوب می شود که اطراف آن امکانات رفاهی و خدماتی وجود دارند.

آدرس آبشار بیشه: استان لرستان، 64 کیلومتری خرم آباد، 35 کیلومتری جنوب شرقی دورود

جاهای دیدنی لرستان

آبشار افرینه

آبشار افرینه از چندین آبشار تشکیل شده که ارتفاع بلندترین این آبشارها به 20 متر می رسد و از پرآب ترین آبشارهای لرستان شناخته می شود. از آنجایی که آبشار زیبای افرینه در در میان روستای افرینه در بخش معمولان شهرستان پل دختر واقع شده، دسترسی بسیار آسانی را برای گردشگران امکان پذیر نموده و از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان محسوب می شود که می توانند از آن دیدن کنند. در قسمت پایین دست آبشار افرینه، حوضچه ای بسیار زیبا و بزرگ تشکیل شده که بهترین فرصت را برای آب تنی و شنا کردن به وجود آورده و گردشگران می توانند از آب تنی در این حوضچه لذت ببرند.

آدرس آبشار افرینه: استان لرستان، 38 کیلومتری خرم آباد، 40 کیلومتری جنوب غربی پلدختر، بخش معمولان

جاهای دیدنی لرستان

دریاچه گهر

لرستان را می توان یکی از زیباترین و سرسبزترین استان های ایران به شمار آورد. اگر لرستان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید، به هر گوشه ای از شهرهای آن قدم بگذارید، جاذبه هایی دیدنی و گردشگری جذاب و زیبایی انتظار شما را می کشند. پس به همین دلیل است که لرستان را از زیباترین استان های ایران می شناسیم. دریاچه ای وسیع با چهره ای زیبا در میان این استان وجود دارد که با نام دریاچه گهر شناخته شده و وسعت آن به 85 هکتار می رسد و از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران محسوب می شود. دریاچه گهر لقب نگین اشترانکوه را به خود اختصاص داده و یکی از پطرفدارترین و زیباترین دریاچه های ایران به شمار می آید.

این دریاچه به قدری زیبا و تماشایی بوده که محال است گردشگری به لرستان سفر کند و بازدید از دریاچه گهر را فراموش کند. دریاچه گهر در طبیعتی سرسبز و میان کوه های اشترانکوه قرار داشته و حدود 2.360 متری از سطح دریا فاصله دارد. به همین جهت این منطقه از آب و هوایی بسیار دلچسب، مطلوب و معتدل برخوردار است و از بهترین جاذبه های دیدنی لرستان برای تابستان ها به شمار می رود.

این دریاچه در فاصله 35 کیلومتری دورود و 120 کیلومتری خرم آباد واقع شده و به دلیل فاصله از شهر، از طبیعتی بکر و دنج برخوردار است. دریاچه گهر لرستان بهترین محیط زیست ماهی قزل آلا بوده و از همین رو اگر به ماهیگیری علاقه مند هستید، می توانید ماهیگیری در دریاچه گهر را تجربه کنید و قزل آلاهای تازه را از دریاچه صید کنید و یک ناهار دلچسب و تازه را در این طبیعت تجربه نمایید.

دریاچه گهر از دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل شده و بیشترین عمق آن به 28 متر می رسد. آب این دریاچه از رودخانه تاپله تأمین می شود که ابتدا وارد دریاچه گهر کوچک و سپس وارد دریاچه گهر بزرگ می شود .طبیعت اطراف دریاچه زیبای گهر پوشیده از سرسبزی و کوهستان بوده که می توانید یک روز گردشگری دلچسب را در این منطقه تجربه کنید. همچنین بهترین فرصت را برای کمپینگ و چادر زدن به وجود آورده است. اگر اهل کمپینگ و طبیعت گردی هستید، بازدید از دریاچه گهر لرستان را در الویت گردشگری خود قرار دهید.

آدرس دریاچه گهر: استان لرستان، منطقه حفاظت شده اشترانکوه، مرز الیگودرز، دورود و ازنا

جاهای دیدنی لرستان